Ryönän tila

Haluatko muidenkin tietävän mitä farmillasi tapahtuu? Aloita uusi aihe ja pidä muutkin jäsenet ajantasalla tilasi tapahtumista. Suosittelemme!
Alueen säännöt
§1 Farmiblogin kirjoittaminen ja viestien kirjoittaminen.
§1.1 Kun kirjoitat farmiblogia kirjoita sitä selkeästi ja helposti ymmärrettävästi, kun lisäät kuvia lataa ne toimivaan kuvapalveluun että kuvat latautuvat nopeasti ja ovat näkyvissä pitkänkin ajan kuluttua eivätkä poistu saatavilta.
§1.2 Vältä turhien ja lyhyiden viestien kirjoittelua blogeihin esim: "komeeta" tai "mikä mappi" koska ne rasittaa vain viestiketjuja eli pyri kirjoittamaan selkeästi ja pitkäluontoisesti.
§1.3 Jos huomaat puutteita blogissa tai vioittuneita kuvia ilmoita asiasta ystävällisesti viestiketjuun.
Kiitos paljon!
Avatar
fiiatti-ukko
Viestit: 399
Liittynyt: 10.09.2017 13:24
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Savvoo, ralli englantia ja google kääntäjällä ruotsia
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Savon Pariisi

Ryönän tila

Viesti Kirjoittaja fiiatti-ukko »

Pitkään olen jo miettiny farmiblogin alottamista, mut nyt sain viimein senki aikaseks.

Elikkäs terve, nimeni on Jussi Väänänen ja ikäähän minulla on 21 vuotta. Asustan isäni Timon ja äitini Marin, sekä 16 vuotiaan pikkusiskoni Julian kanssa meidän tilalla täällä Kaavilla Pohjois-Savossa. Tilan tuotantosuunta on lypsykarjatalous ja lehmiähän ammuu navetassa semmoiset 30 kappaletta, plus sitten muutama hieho ja vasikka. Peltoa tilalla on omat ja vuokrapellot yhteenlaskettuna semmoinen 36 hehtaaria eli ei mistään isosta tilasta ole kyse. Tila on ollut meijän suvulla jo vuojesta 1886, joten iskä on siten tilan 5. isäntä ja isännän saappaisiin hän hyppäsi -90 luvun puolj välissä. Rakennuskanta on vaihtelevaa sorttia mutta pystyssä ne on pysynä. Konekanta on sitten enimmäkseen vanhempaa, ja kotimaista kalustoa. Tuossa varmaan tarpeeks taustaa joten, sitten kuvien pariin!


Kuva
Siinä meijän tilan ykköskone, Valtra 6400 vm. -06, ostettu uutena. Keulalla siinä on vanha kuormain, joka jäi tarkoituksella tähän kun vaihettiin vanha 605 valmetti tähän vehkeeseen. Paljon nähnyt tuo kuormain ja monta kertaa hitsailtu ja parsittu sitä, kaiken lisäks meinaa olla vähän liian hepponen tuohon Valtraan. Ois pitäny vaan uus isompi kuormaaja ostaa silloin aikanaan tähän, mutta kun nekin maksaa... Tällä vehkeellä tehään sitten kaikki kuormain- ja raskaimmat työt. Koskaan ei oo tästä konetta avattu mutta kytkin on vasta laitettu. Tuntejahan tässä vehkeessä jotain 6200.

Kuva
Siinä sitten meijän kakkoskone, Valmet 655 vm. -91, ostettu käytettynä joskus -90 luvun puol välissä kun iskästä tulj isäntä. Tällä tulee tehtyä kynnöt ja silppuroinnit pääsääntöisesti sekä tietenkin metässä rymytään. Remonttiakin on tähän tullut tehtyä; muutaman kerran kytkin laitettu, ulosottoakseli vaihettu ja kerran kone avattu. Tämän tilan eniten ajettu 11000 tunnilla.

Kuva
Valmet 604, vm. -81, ostettu uutena tilan ykköskoneeksi. Tällä tehään sitten jäljelle jääviä kevyempiä töitä kuten kylvetään ja niitetään ja talvella on rehuleikkurin edessä. Kytkin tähän on kerran laitettu ja vissiin aika uutena vaihteiston synkrot. Kone on kuitenkin täysin koskematon... Tunteja tässä on jottai 9500.

Kuva
Viimeisenä sitten Valmet 500 vm. -69, ostettu uutena tilan sen aikaiseksi ykköskoneeksi. Tässä on ollu aikanaan turvaohjaamo, mutta sitten käytön vähentyessä uudempien raktoreitten tultua se on revitty pois mukavuussyistä. Tämä on nykyään hyvin vähällä käytöllä, mitä nyt vettä ajetaan lehmille, pöyhitään ja pyöritetään paskansekotinta. Tähänkin on vissiin useempaan otteeseen kone avattu ja kytkin vaihettu. Tunteja on päälle 7600.

Raktoreiden historiasta sen verran että ensimmäinen raktori on tullu taloon -60 luvun alkupuolella ja se olj Fordson Dexta. Se on sitten vaihtunut yhä meillä olevaan Valmet 500:een. Sen kaveriksi on joskus -70 luvun lopulla ostettu käytettynä David Brown 990, joka kuitenkin vaihtui -81 tuohon 604 valmettiin. -80 luvun lopulla on sitten ostettu ensimmäinen neliveto ja etukuormain Valmet 605:en muodossa. -90 luvun puolj välissä tul sitten tuo 655 valmetti ja -06 vaihtui 605 valmetti Valtraan niinkuin aijemmin mainitsin.

Kuva
Tuossa sitten ilmakuva itse tilasta. Navetta on rakennettu alkujaan joskus -50 luvulla, mutta remontoitu ja laajennettu useampaan otteeseen, mm. tuo kone/rehuvarasto päädyssä. Kuusten takana piilossa näkyvä lato on rakennettu sitten joskus -30 luvulla mutta huolenpijolla sillä on vielä vuosia edessä. Asuinrakennus on tehty sitten -70 luvun alkupuolella, entisen mentyä niin huonoon kuntoon. Tämän vanhan päärakennuksen tilalle sitten tehtiin tuo konekatos -80 luvun puol välissä. Rehusiilo ja paska-allas on tehty -90 luvulla, kun navetta laajennettiin nykyiseen mittaansa ja kuivapaska järjestelmän tilalle tuli tuo lietelanta, sekä rehutorni purettiin laajennuksen alta pois. Kuivuri tehtiin -07 kolmen samankokoisen maitotilan yhteiseksi. Sitä ennen tämän saman kimpan kuivuri oli yhellä näistä tiloista, mutta se alkoi käydä pienehköksi ja etenkin vanhaksi.

Mutta joo eiköhän tässä tarpeeksi tähän alkuun, seuraavaan päivitykseen!


Ja kommenttia ja palautetta saa (ja pitää) antaa, risuja ja ruusuja.
Jos pyörä ei vedä se jarruttaa!
Avatar
fiiatti-ukko
Viestit: 399
Liittynyt: 10.09.2017 13:24
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Savvoo, ralli englantia ja google kääntäjällä ruotsia
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Savon Pariisi

Re: Ryönän tila

Viesti Kirjoittaja fiiatti-ukko »

PÄIVITYS 1.
Terve!
Nyt elellään elokuun toisen viikon alussa ja alkaisi olla se aika vuojesta että toinen rehusato korjataan siiloon ja tehhään myös kuivaheinä. Meillä tosiaan ensimmäinen rehusato tehtiin paaliin, vaikka yleensä teemme juuri toisten päin. Yleensä tiemme myös kuivan heinän ensimmäisen rehusadon jälkeen, mutta sateitten vuoksi päätettiin tehä koko nurmiala paaliin ykkössajon osalta. Mutta nyt tähän hetkeen. Vanha JF tuli otettua 655:n perään ja perushuollot tehtyä, rasvaukset, terien kunto katottua yms. Meijän rehukärreistä tosiaan molemmissa on pientä laittamista vielä, joten tähän hätään saa kelvata T9 Tuhti rehun ajoon. Yksi pelto ollaan jo tosiaan siiloon ajettu, harmi vaan kun ei sillon tullut kuvia otettua.

Kuva

Siinä iskä lähti sitten korjaamaan seuraavaa peltoa. Meikäläinen on tosiaan siilolla Valtran kanssa, mutta pelto lähellä eikä kuorman täyttyminen maailman nopeinta niin kuvia kerkiää käyä välillä ottamassa.

Kuva

Kärri täynnä ja meikäläisen työurakka alkaa

Kuva


Siinä iskän piti sitten lähtiä äijin kaveriksi iltanavettaan ja tämän päivän osalta viimeinen lohko alkoi olla muutamaa kuormaa vaille korjattu, joten minä jäin sitten sen viimeistelemään;

Kuva
Kuva

Kuva

Siinä sitten viimeistä kuormaa tältä päivältä siiloon. Valmetti katokseen ja sitten vielä tuon polkeminen tälle illalle.


Seuraava päivä olikin sitten sajepäivä. Ihan hyvä vain, kerkesi nimittäin laittamaan loppuun nuo varsinaiset rehukärrit. Uuemmassa oli pohjapurun laakeri särkynä, vanhemmassa ei sitten ollukkaan mitään vikaa. Sitä vain muisteltiin kun viime vuonna nitisi ja kirskas tyhjentäessä :D . No seuraava päivä valkeni ja tarkoitus oli tänään korjata nuo kaukaisemmat lohkot. Sen takia sitten valjastettiin 604 silppurin eteen, jotta voi 655:lla ajaa välejä nopeampana koneena. Niin ja työnjakohan on sellainen että iskä silppuroi, minä ajan välejä ja ukki polkee siilolla. Ukki on tosiaan yhä mukana tilan töissä aina kun tarvitaan.

Kuva

Kuva


Siinä tuli sitten 604:en perään laitettua runko ja tuo uuempi rehukärri. Iskä lähti sillä sitten peltoa kohti navetalta päästyään.

Kuva

Tosiaan jäi tuo silppuri toissapäivänä tuonne pellolle joten piti se sitten hakea vielä sieltä ja toimittaa iskälle. Eipä tuo haitanne, ei iskä perillä ole valmetilla körötellessä sen nopeammin mitä minä tuolla hieman nopeammalla.

Kuva

Hyvin valmetti jaksaa kiskoa tuota yhistelmää, melkeinpä meinaa olla 655 ylitehoinen tuolle silppurille

Kuva

Kotia kohti toista rehukärriä hakemaan

Kuva

Pellolle päästyä alkoi kuorma olemaan jo täynnä.

Kuva

Kärrien vaihto ja siilolle ensimmäistä kuormaa viemään.

Kuva

Kuva

Kuva


Pellolla alkoikin olla jo toinen kärri täynnä

Kuva


Iltapäivästä vaihdoimme sitten iskän kanssa vuoroja, hän sai ajaa välejä ja minä silppuroin.

Kuva

Kuva

Kuva


Iskän joutuessa navettaan päätettiin että lopetellaan tältä päivältä ja ajoin viimeisen kuorman kotiin.

Kuva

Kuva


Rehua jäi vielä jokin 5 ha sinne kauemmille lohkoille, se saadaan varmasti huomisen aikana korjattua. Siitä en varmaankaan tee päivitystä. Seuraava päivitys tulloo sitten olemaan kuivaheinän teosta. Kuivaheinähän myö tehhään tuosta tilan läheisyydestä, nuo kauimmaiset pellot menee siis kokonaan säilörehuksi. Mutta siihen asti morjens!
Jos pyörä ei vedä se jarruttaa!
MaPa
Viestit: 1081
Liittynyt: 07.01.2018 19:48
Tämänhetkinen kaupunki:: Mikkeli
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, enklanti ja hyvällä tuurilla ruottia.
Multiplayer tunnuksesi?: MaPa
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Ryönän tila

Viesti Kirjoittaja MaPa »

Nyt on kyllä oikiasti aivan älyttömän hienosti kirjotettua blogia, tää on kyllä parhaimpia mitä olen ikään lukenu. Jatkoa ihmeessä!
Valatra miehen tiellä pittee
Mukana #MakeLsFinGreatAgain!

Ei oo T-Sarjalaista voittanutta!
Avatar
DB990
Viestit: 224
Liittynyt: 06.10.2016 16:40
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Englanti ja äidinkieli
Erikoisosaamiseni: Muokkaus

Re: Ryönän tila

Viesti Kirjoittaja DB990 »

MaPa kirjoitti:Nyt on kyllä oikiasti aivan älyttömän hienosti kirjotettua blogia, tää on kyllä parhaimpia mitä olen ikään lukenu. Jatkoa ihmeessä!
Harvemmin tulee seurailtua mutta nyt on pakko. Juuri näin kuten MaPa kirjoitti, parhaita päivityksiä tällä alueella munkin mielestä mitä olen hetkeen lukenutkaan. Jatka samaan malliin jos ei paremmin :)
Avatar
fiiatti-ukko
Viestit: 399
Liittynyt: 10.09.2017 13:24
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Savvoo, ralli englantia ja google kääntäjällä ruotsia
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Savon Pariisi

Re: Ryönän tila

Viesti Kirjoittaja fiiatti-ukko »

DB990 kirjoitti:
MaPa kirjoitti:Nyt on kyllä oikiasti aivan älyttömän hienosti kirjotettua blogia, tää on kyllä parhaimpia mitä olen ikään lukenu. Jatkoa ihmeessä!
Harvemmin tulee seurailtua mutta nyt on pakko. Juuri näin kuten MaPa kirjoitti, parhaita päivityksiä tällä alueella munkin mielestä mitä olen hetkeen lukenutkaan. Jatka samaan malliin jos ei paremmin :)
Kiitos kiitos. Se on hyvä että ootte pitäny. Sillä pohjalla lähin tätä kirjottelemaan että mahollisimman realistisesti ja laajasti, muitten blogeista ottanu inspiraatioo ja hyviä puolia. Jatkoa on tulossa mutta siitä en tiiä miten tiuhaan kun on aika hieman kortilla :D
Jos pyörä ei vedä se jarruttaa!
Avatar
fiiatti-ukko
Viestit: 399
Liittynyt: 10.09.2017 13:24
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Savvoo, ralli englantia ja google kääntäjällä ruotsia
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Savon Pariisi

Re: Ryönän tila

Viesti Kirjoittaja fiiatti-ukko »

PÄIVITYS 2
Terve! Nyt olisi siis heinänteon aika. Sopivasti sattui muutaman päivän poutajakso heti rehunteon jälkeen, joten päätettiin heti seuraavana päivänä rehunteosta ruveta heiniä kuatamaan nurin. Niittokonetta piti tietenkin hieman huoltaa, lähes kaikki terät tulj vaihettua. No onneks se ei nyt loppujen lopuks niin iso homma ollu, ja lisäks tietenni rasvattiin koko kone ja tarkastettii teräpalkin öljyt. Aika vanha ja pienihän tuo meijän niittokone alkaa jo olemaan, useamman kerran on teräpalkkia jou´uttu hitsaamaan, kun sillä on näin savossa kiviin osuttu. Lisäks sillä ollaan nuita ojan pientaria ja pajukoita kaajettu nurin, yllättävän hyvin se siihen pystyy, mutta kyllä siihen tarkotukseen pitäs olla ihan omat koneensa. No kuitenkin uutta niittokonetta ei olla hommattu kun tällä pärjää vielä ihan hyvin. Toisaalta siitä lähtien kun toinen rehusadoista ruvettiin tekemään paaliin niin onhan tuo hieman hitaalta koneelta tuntunut. Näillä mennään kuitenni.

Siinä sitten ite niittkone, Ylö LN 185 huollossa.
Kuva

Minäpä lähin sitten niittämään nuita viimesiä pystyssä olevia heiniä. Alaahan oli jottai vähän piälle 5 hehtaaria.
Kuva

Kuva


Hyvin tuntuu Ylö pelaavan, kyllä huomaa kun on uujet terät vaihtanu.
Kuva

Kuva


Tuli sitten niitot valmiiksi. Iskä ol sillä aikaa joutessaan laittanu 500:n perään Elhon ja kuulemma muutaman piikinki vaihtanu siihen. Tuo pöyhin on tosiaan Elhon master 220, vuosmalli tais olla jotain -11, se ostettiin vanhan sivulle pöyhivän ja karhottavan haravakoneen tilalle. Minä sitten vähän aikoo huilasin että nuo heinät vähän ies karholla kuivaa ennen ko männöö kiäntelemää.
Kuva

Sitten illemmalla tuli lähettyä heinät ekan kerran pöyhäsemään.
Kuva

Kuva


500:lla on tosiaan hyvä tehä tämmösiä hellepäivien hommia, loistava piätös aikanaan ollu ottaa tästä se koppi poies, kun ei kuitenkaan kovin paljoa hommaa tälle koneelle ole.
Kuva

Kuva


Sain ennen hämärän tuloa kaikki pöyhittyäkin, annoin tosiaan sitten illalla vielä elukoille muutaman paalin.
Kuva


Seuraavana päivänä tuli sitten paalainta laitettua. Paalaimessakaan ei ollut isompaa remonttia, terät tuli terotettua ja paalain rasvattua. Paalain on tosiaan tuollainen Puolan kampe, Sipma Z-279/1 vuosmalli tais olla -13. Tämä tosiaan tuli ostettua vuonna -14 kolmen tilan yhteiseksi, eli saman kimpan yhteiskoneeksi kuin tuo meijän kuivuri. Meillä on muuten useampi kone yhteisiä tämän kimpan kanssa, eli Ryynäsen Sepon ja Salosen Ramin kanssa. Mutta tuosta paalaimesta tosiaan sen verran että ennen meillä pualattiin pienpaaleihin kuivaheinä, mutta kovasti kyti ajatus saaha pyöröpaalaja. Mitään kovin isoa ei haluttu ostaa ja mieluiten uusi, että on sitten vuosia sillä iessä. Rami tais sitten perehtyä tuommoseen Sipmaan, ja tuntus olevan ihan aika yleinen kone tuolla Puolassa, joten varaosiakin pystyy vaikka sieltä tilaamaan ihan netistä. Lisäks paalaajan halpa hinta ja yksinkertanen tekniikka vakuutti meijät ja se sitten ostettiin vähän käytettynä Puolasta. Ei tullu paljoa maksamaan kun kolmistaan se ostettiin, ja mukavasti on paaleja kertyny sille kun kolmen tilan yhteinen tosiaan.
Kuva

Lisäks kävin toisen kerran pöyhimässä nuo heinät, ja olivat jo sen verran kuivia että huomenna voi lyyä karholle ja paalata. Kuvia ei kuitenkaan tullut otettua.

Seuraava uamu valkeni ja minä lähin karhottamaan heinät. Iskä oli tosiaan siinä vaiheessa vielä äijin kaa navetalla mutta sano tulevansa heti perästä kuhan joutaa paalaamaan.
Kuva

Kuva


En siinä kauaa kerenny karhottamaan kun iskä ilmestyi jo pellolle.
Kuva

Minä sitten karhottelin ieltä ja iskä paalas perässä.
Kuva

Kuva


Sain sitten heinät karhotettua ja piti lähteä Valtraa valjastamaan paalien keruuseen. Iskä jäi tosiaan vielä pualaamaan loppuun.
Kuva

Paalin ajo kärrinä on tuommoinen vanha Velsa, meijän entinen ykköskärry. Tällä on tosiaan niin paljon kaikkea ajettu, että laidat ja pohja on päässy ruostumaan ja haprastumaan niin huonoon kuntoon ettei tämän sisällä juuri vilja taikka maa kestäis. Hyvähän tästä ois tehä vaikka rehukärri, mutta sen verta työtä vaatii että tämmöisenä kuljetuskärrinä tämä menee.
Kuva

Pellolle päästyäni huomasin että yks paali ol näköjään ojaan vierahtäny. No eihän se mitään haitannu, kun ei ojassakaan vettä onneks ollu.
Kuva

Kuorman tekoa...
Kuva

... ja ensimmäinen kuorma valmis.
Kuva

Kotona paalit ois tarkotus sitten nostella tuonne rehulaan sisään.
Kuva

Ajoin sitten vielä muutaman kuorman kotia ja alkoi jo pimeä tulemaan. Lopetin sitten tältä päivältä ja ajan loput pualit huomen aamulla, iltapäivälle on luvannu sajetta mutta onneks sinne ei jääny kuin ehkä kaksi kärryllistä. Se olis sitten kuivaheinä tältäkin vuojelta tehty. Seuraavassa päivityksessä oiskin sitten puintien vuoro, eihän siihenkään oo kuin joku 1-2 viikkoa ennen kun pääsee niitäkin alottelemaan. Mutta ei siitä sen enempää, seuraavaan kertaan.
Jos pyörä ei vedä se jarruttaa!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Farmiblogi”