Nordheiden tila

Haluatko muidenkin tietävän mitä farmillasi tapahtuu? Aloita uusi aihe ja pidä muutkin jäsenet ajantasalla tilasi tapahtumista. Suosittelemme!
Alueen säännöt
§1 Farmiblogin kirjoittaminen ja viestien kirjoittaminen.
§1.1 Kun kirjoitat farmiblogia kirjoita sitä selkeästi ja helposti ymmärrettävästi, kun lisäät kuvia lataa ne toimivaan kuvapalveluun että kuvat latautuvat nopeasti ja ovat näkyvissä pitkänkin ajan kuluttua eivätkä poistu saatavilta.
§1.2 Vältä turhien ja lyhyiden viestien kirjoittelua blogeihin esim: "komeeta" tai "mikä mappi" koska ne rasittaa vain viestiketjuja eli pyri kirjoittamaan selkeästi ja pitkäluontoisesti.
§1.3 Jos huomaat puutteita blogissa tai vioittuneita kuvia ilmoita asiasta ystävällisesti viestiketjuun.
Kiitos paljon!
Avatar
Traktorimies_
Viestit: 4056
Liittynyt: 01.02.2012 16:33
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi, englanti, ruotsi, saksa, ranska
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Nordheiden tila

Viesti Kirjoittaja Traktorimies_ »

Tervehdys sinne Suomeen täältä Saksasta. Minä olen Roger Rosewood, 45 vuotias maanviljelyn harjoittaja täältä Pohjois-Saksasta, tarkemmin sanottuna Hamburgin piirikunnasta, Nordheiden-kylän liepeiltä. Minulla on myös vaimo, Katherine 42v ja hänen kanssaan lapset Christina 12v ja John 8v. Nyt varmaan kaikki mietitte miten ihmeessä tällänen saksalainen ukko puhelee suomea, mutta asiahan on siis niin, että vanhempani muuttivat tänne töiden perässä, itse olin silloin vasta 6-vuotias, mutta perheen kesken ollaan aina puhuttu Suomea, joten se ei päässyt onneksi unohtumaan. Tilan pito oli aluksi minun vanhemmille pelkkä sivuelinkeino muiden töiden ohella, mutta ollaan kuitenkin pyritty laajentamaan tilaa koko ajan. Muutamia viikkoja sitten valmistu esimerkiksi juuri uusi navetta tuohon pihaan. Pihattomallia tietenkin ja kahdella Lelyn lypsyrobitilla. Ensimmäisten asukkien on määrä saapua ensi viikolla. Kaipa tässä sitten jo olikin alkuturinointia, joten eipä kai tämän kummempia esittelyjä kaivata. En ole koskaan aikasemmin blokia pitänytkään, mutta eksyin vahingossa tänne teidän foorumille ja ajettelin, että sepäs näyttääkin hauskalta puuhalta ja teki mieli kokeilla itsekin.

Tässä olisi muutamia kehnohkoja kuvia tilasta. Tässä kuvassa etualla näkyykin tuo juuri valmistunut navetta. Silloin kun vanhempani tämän tilan alunperin ostivat, niin tässä oli vain nuo kaksi keskellä olevaa vajaa. Taaimmaisena näkyvä konehalli valmistui muistaakseni 2006, eli 12 vuotta vuotta sitten.
Kuva

Kuva

Kuva

Ja sitten vielä pienimuotoinen koneistuksen läpikäynti.

Kuva
Tällä hetkellä pääkoneena on Fendt 820 TMS. Kaikinpuolin ollu hyvä kone, mutta toisaalta tuntejakin alkaa olla jo mittarissa, mutta mitään isompia rikkoutumisia ei silti ole onneksi tapahtunu vielä. Tilalla palvelee edelleen isäukkoni uutena vuonna 1991 hankkima Ford 8210, jota ei ole poiskaan raaskinut laittaa. Eikä siihen toisaalta ole mitään tarvettakaan, sillä hevosvoimia löytyy 180 ja muutenkin hyvä ja luotettava kunnon vanhanliiton työkone.

Kuva
Kakkostraktori on tämmönen John Deere 6920, melko iäkäs kampe jo tämäkin, mutta eipä rahaa ole liiaksi ollut investoitavaksikaan, joten näillä pärjätään. Hevosvoimia ei ole kuin alkuperäset 160 ja niitä tarttis jostain joskus vielä varmaan vähän lisää löytää.

Kuva
Puimurin hommaa hoitelee vielä toistaiseksi New Holland TX54, tämä olis menossa vaihtoon seuraavaks, saas vaan nähdä koska. Joko kahden tai kymmenen vuoden päästä, who knows...

Kuva
Tilalla auttelee myös uskollinen apurini ja veljeni Matt Connery. Ikää hänellä on minua 7 vuotta enemmän, eli hän on 52 vuotias, mutta eipä se menoa haittaa. Omana kalustonaan hänellä on tämmönen erittäin hurja Zetor 16145 ja sen lisäksi löytyy MF 185 ja joku Weidemannin pienkuormaaja. Toki yhteiskäytössähän tämän tilan kaikki koneet on, minä en vaan pahemmin kovin mielelläni Zetorin ohjastajan paikalle hyppää.
Kuva
Ford 7000, 72´ 90hv, 33km/h
Mercedes Benz W203 C220 CDI, 00´
MaPa
Viestit: 1081
Liittynyt: 07.01.2018 19:48
Tämänhetkinen kaupunki:: Mikkeli
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, enklanti ja hyvällä tuurilla ruottia.
Multiplayer tunnuksesi?: MaPa
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Nordheiden tila

Viesti Kirjoittaja MaPa »

Hienoa! Päivityksiä odotellessa :yhteistyö:
Valatra miehen tiellä pittee
Mukana #MakeLsFinGreatAgain!

Ei oo T-Sarjalaista voittanutta!
Avatar
Traktorimies_
Viestit: 4056
Liittynyt: 01.02.2012 16:33
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi, englanti, ruotsi, saksa, ranska
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Nordheiden tila

Viesti Kirjoittaja Traktorimies_ »

Päivitys 1
Morjesta päivää, eiköhän sitä sitten lähdetä ensimmäisen pävityksen pariin. Ajattelin, että kevät olisi varmaan aika passeli aika aloittaa blogin tekeminen, niin saa käytyä koko vuoden puuhat läpi. Eli tosiaan kesään päin mennään. Talvi ei ollut mitenkään poikkeuksellisen luminen tai kylmä vaan aika lailla normaali ja keväälläkin on satanut kohtuullisissa määrin, joten tänä vuonna päästiin aika aikaisin pellolle ja kyntötöillä piti alotella, kun en muutamaa kynnön tarpeessa olevaa peltoa kerennyt syksyllä kyntämään, kun oli hieman kiireitä. Nyt ei kuitenkaa ole juuri tällä hetkellä mitään isompia projekteja menossa, niin kerkes hyvin viikon istuskella Jontikan hytissä ja kuunnella mörinöitä. Aika lailla multapeltoja nämä meidän maat, niin ei tarvitse missään Suomesta tutusta savessakaan rypeä.

Kuva

Kuva

Kuva

Otin jopa itsekin yhden kuvan, vaikken mikään hyvä kuvaaja olekaan. Nuo aikaisemmat kuvat onkin ottanut lapseni Christina, joka kerkes jo koulusta tänne pellolle mukaan. Tykkää tyttö vähän liikaakin näistä maataloustöistä siihen nähden, mitä hänen pitäisi tuon ikäisenä tehdä, eli opiskella.
Kuva

Matt näytti vielä olevan kyntämässä viimestä peltoa ja menin sinne sitte hänen seuraksi vielä illaksi istumaan. Ensin kuitenkin otin pari kuvaa vähän kauempaakin.
Kuva

Kuva

Kuva

Sitte meninkin jo Setorin kyytiin, tilava tämmönen hytti ainakin on.
Kuva

Talvisin ollut jotain jäätymisongelmaa tuossa takalasissa ja siihen onkin viritetty tommonen lämmitysvastus.
Kuva

Kuva

Ja tässä vielä viimenen kyntökuva tälle keväälle. Nyt sitten tarttiskin lähtee kattelemaan kylvökonetta Fentin perään ja sitä ennen tietysti äestää vielä nuo kynnetyt pellot, vaikka aika moni ajaakin nykyään vaan suorakylvökoneella kylmästi suoraan kynnökselle, pitäis varmaan itsekin kokeilla. Mutta se niistä turinoista ja ensi kertaan!
Kuva
Kuva
Ford 7000, 72´ 90hv, 33km/h
Mercedes Benz W203 C220 CDI, 00´
Setori1
Viestit: 85
Liittynyt: 22.04.2018 18:00
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Ruotsi ja Englanti
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Nordheiden tila

Viesti Kirjoittaja Setori1 »

Ihan hyvää blogia.
Lissää! 8-)
Avatar
Massikka-poika
Viestit: 115
Liittynyt: 31.07.2012 17:05
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti, Ruotsi
Multiplayer tunnuksesi?: Matti
Erikoisosaamiseni: Karttaobjektit

Re: Nordheiden tila

Viesti Kirjoittaja Massikka-poika »

Laadukasta blogia! :)
Avatar
Traktorimies_
Viestit: 4056
Liittynyt: 01.02.2012 16:33
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi, englanti, ruotsi, saksa, ranska
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Nordheiden tila

Viesti Kirjoittaja Traktorimies_ »

Kiitos kiitos, hyvä jos kiinnostaa.

Päivitys 2
Päivää taas! Se olis toisen päivityksen paikka, kun alkaa kesäkin olla jo aika pitkällä. Ensin täytyy kuitenkin valitella sitä, etten muistanut ottaa kylvö- tai äestystöistä yhtään kuvaa, kun en ole normaalisti tottunut pahemmin kuvia räpsimään ja toisaalta yleensä sesonkiaikana on melkonen kiirekin koko ajan. Tuossa alotusviestissä en tainnut mainitakaan, että hankin lisätienistejä aina välillä pahimpaan rahapulaan tekemällä rengin hommia noille toisille maajusseillekin. Eihän niistä paljoa mitään saa, mutta rahaa se on pienikin määrä. En oo missään muulla tilalla mitenkään vakituisessa työsuhteessa, vaan yksittäisten keikkojen muodosa teen jotain. Tänä kesänä yks kaipaili vähän ruiskutusapuja, kun oli itse loukannut kätensä aika pahasti, eikä voinut oikeen traktoria ajella. Ajokikseni sain semmosen uudehkon, melkein pakasta vedetyn 7000-sarjan Verkusonin ja siihen kyytipojaksi reilu parikymmentä metrisellä puomistolla varustetun Kuhnin kasvinsuojeluruiskun. Mutta eipä siinä mitään ihmeempää, kovin muovilelulta Verku tuntu tuon oman Fentin jälkeen, mutta muuten ihan ok olonen kampe.


Hankin vartavasten tätä blogia varteen oikeen semmonen kuvauskopterin ja sitä testailin tositoimissa ekaa kertaa. Kohtuu hyvällä kameralla varustettuna ja muutenkin helppokäyttöinen laite.
Kuva

Kuva

Kuva

Kotoa vaimo soitteli, että lehmät olivat vähän vouhkoontuneet jostakin, ilmesesti pelästyneet jotakin oikeen kunnolla. Ei olis eka kerta, kun joku typerä kulkukoira käy hätistelemässä niitä, vaikka ei noi lehmätkään oo ollu meillä kuin vasta muutaman kuukauden. Hyvin ovat muuten kotiutuneet ja hienosti on lähteny arki sujumaan niiden kanssa.
Kuva

Kun nyt kerran olin kuvaustuulella, niin napsasin yli lentävästä kuumailmapallostakin nyt sitten vielä tälläsen kuvan. Hieman oli haastava valotus, mutta ihan kelpo kuva siitä tuli ainakin omasta mielestäni.
Kuva

Ja sitten menin vielä jatkamaan ruiskutuksia. Perunapellollekin kävin jotakin aineita ajamassa, melkonen sovittelu oli rivien väliin ja osa talloontui pakostakin, kun joku erittäin älykäs oli kylvänyt päisteitä myöten koko pellon tuota perunaa vaan, eikä ympärikääntötilaa ollut yhtään.
Kuva

Kuva
Kuva
Ford 7000, 72´ 90hv, 33km/h
Mercedes Benz W203 C220 CDI, 00´
FinskiMassikka
Viestit: 49
Liittynyt: 18.06.2016 17:25
Tämänhetkinen kaupunki:: Tampere
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomea, Englantia ja sanan pari Saksaa
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Nordheiden tila

Viesti Kirjoittaja FinskiMassikka »

Hienoo blogia pistä ihmeessä lisää tuleen :kippis:
#MakeLS-FinGreatAgain
Fordson ja Massey-Ferguson, siinä on tehoa duuneihin!
Potila
Taarup
Fiskars
Kipa
Tuhti
Wärtsilä
Vepi
ja tietysti itte tehty!
Avatar
Traktorimies_
Viestit: 4056
Liittynyt: 01.02.2012 16:33
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi, englanti, ruotsi, saksa, ranska
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Nordheiden tila

Viesti Kirjoittaja Traktorimies_ »

Päivitys 3
Morjesta taas! Kesä mennä vierähti rehunteon merkeissä ja nyt elellään elokuuta. Viljat alkoi kuitenkin olla jo siinä mallissa, että puimaan piti lähteä. Alkajaisiksi tietenkin huollettiin tuo puimuri jo hyvissä ajoin ennen pellolle lähtöä ja vaihdeltiin jonkun puimakoneiston osia normihuollon lisäksi, kun oli pari osaa melkosen heikossa hapessa, on tuolla koneella tosin paljon jo puitukin, kun urakointikäytössä ollut ennen meille tuloa. Ihan ok vehje se kuitenkin edelleen on ja ei tota 4,5 metrin pöytääkään voi ihan kauheen kapeaksi luonnehtia. Mutta hyvin on pelannu kaikki tänäkin vuonna, eikä mitään konerikkoja oo tullu, on pitäny vaan puida ja pistää lisää dieseliä tankkiin.

Kuva

Ihan ensiksi puitiin kokeeksi tämä ihan tilan kyljessä oleva pelto, vehnää siinä oli tänä vuonna. Ihan kohtuu hyvin tuli tavaraa tonnilta tällä kertaa ja ei ollu yhtään homettakaan onneksi, vaikka noi tuolla pellolla kerkes vähän turhan kauan kypsänä ollakin.
Kuva

Ekaa kuormaa kippaamassa siiloon. Oli kosteus niin alhanen, ettei tarvinnu suurinta osaa kuin vain pyöräyttää kuivaajan kautta.
Kuva

Matin puidessa aloin itse jo paalaushommiin, kun en muutakaan keksinyt. Nämä oljet oli menossa yhteen paikalliseen sienikasvattamoon, eikä ollut väliä vaikka tuoreena pisti paaliin.
Kuva

Kuva

Illalla kerettiin vielä lähteä vähän kauemmas hommiin ja napsasin siinä sitten vielä tälläsen kuvan, kun taivaski oli nättinä.
Kuva

Ja seuraavalla päivällä ollaan ohrien kimpussa tällä kertaa, niitäkin tuli ihan kohtuullisesti suurimmalta osalta lohkoista, toiset tietty on huonompia kuin toiset, mutta niinhän se vaan on..
Kuva
Kuva
Ford 7000, 72´ 90hv, 33km/h
Mercedes Benz W203 C220 CDI, 00´
Avatar
Traktorimies_
Viestit: 4056
Liittynyt: 01.02.2012 16:33
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi, englanti, ruotsi, saksa, ranska
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Nordheiden tila

Viesti Kirjoittaja Traktorimies_ »

Ei nyt vissiin mitään kamalan suurta suosiota ole tämä blogi herättänyt, mutta laitetaampa silti uutta päivitystä,

Päivitys 4
Terve terve! Tämän vuoden puitavat on suoritettu ja katseet alkaa pikku hiljaa kääntyä kohti ensi vuotta ja uusia kujeita. Mukavaksi pieneksi syyspuuhasteluksi kuitenkin riittää kynnettävää, kun ei oo noita peltoja tullut aikoihin kynnettyä, niin alkaa maa olla vähän turhan tamppaantunutta jo. Eipä siinä sitten kyntöjen suhteen mitään ihmeempää ollu, kaikki pelas hyvin, eikä tullu edes karikolle ajettua tällä erää, ehkä ensi kerralla taas sitten..

Kuva

Kuva

Matt oli siinä viereisellä pellolla kanssa kyntöpuuhissa, jote päätin siinä sitten vähän jalotella ja kävin napsasemassa Zetoristakin muutaman kuvatuksen. Komiat pörinät siinä kyllä on, eikä tietenkään ole edes äänenvaimenninta laimentamassa hauskuutta. Savusta päätellen voimaakin taitaa olla hieman alkuperäistä enemmän ja toisaalta kulkuhalujakin kyllä löytyy. En olekkaan aikaisemmin muistanu kertoa, mutta tuosta vehkeestähän on siis pikavaihde käännetty ylentäväksi ja kaasu pohjassa saavutetaan hurja seittämänkympin vauhti... Onneks on kaikki raidetangonpäät yms. hyvässä kunnossa. Viljakuormat kyllä kulkee nopiaan. :D
Kuva

Kuva

Kuva

Ei nyt tullu kynnöistä liikaakaan kuvia otettua, joten ajattelin pistää tähän perään vielä muutaman kuvan kolmannelta rehusadolta. Oli kiire saada rehut sateen alta pois, niin karhimisvaiheesta ei nyt tullu ainuttakaan kuvaa, mutta ehkä ensi kerralla sitten. Enkä nyt tiedä olisko siinä mitään kuvaamisen arvoista ollutkaan, semmonen 2 roottorinen Kuhnin karhotin meillä on. Ja tosiaan tässä vaiheessa 6920 JD on valitettavasti poistunut tämän tilan kalustosta puihtaista taloudellisista syistä. Rahaa ei ollu juur yhtään, eikä tuolla Jontikalla tehty käytännössä muuta kuin syksyn kynnöt ja rehuhommia, joten se ei ollu mikään välttämättömyys, harmi silti, että piti myydä se.

Mutta tosiaan 8210:llä niitin sitte tänä syksynä ja varmaan jatkossakin, vaikka tarkoitus onkin hankkia joku kolmas traktori taas jossakin vaiheessa taloustilanteen parantuessa. Alkaa 8210:ssä tuntejakin olla jo melkeen 8tuhatta, mutta vielä se on ainakin kohtuudella pelannut.
Kuva

Kuva

Kuva

Ja rehua paaliin. Liika pieneksi jäi kyllä tämän vuoden rehusadot, saas nähä miten talvella käy...
Kuva
Kuva
Ford 7000, 72´ 90hv, 33km/h
Mercedes Benz W203 C220 CDI, 00´
MaPa
Viestit: 1081
Liittynyt: 07.01.2018 19:48
Tämänhetkinen kaupunki:: Mikkeli
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, enklanti ja hyvällä tuurilla ruottia.
Multiplayer tunnuksesi?: MaPa
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Nordheiden tila

Viesti Kirjoittaja MaPa »

Kyllä näitä lukee. Itse vaan henkilökohtaisesti tykkään enempi niistä suomi tyyppisistä blogeista(suomimapeissa). Mutta eihän tämäkään siis huono ole 4,98/5 :D
Valatra miehen tiellä pittee
Mukana #MakeLsFinGreatAgain!

Ei oo T-Sarjalaista voittanutta!
Avatar
Traktorimies_
Viestit: 4056
Liittynyt: 01.02.2012 16:33
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi, englanti, ruotsi, saksa, ranska
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Nordheiden tila

Viesti Kirjoittaja Traktorimies_ »

MaPa kirjoitti:Kyllä näitä lukee. Itse vaan henkilökohtaisesti tykkään enempi niistä suomi tyyppisistä blogeista(suomimapeissa). Mutta eihän tämäkään siis huono ole 4,98/5 :D
Niinhän se on, suomityyliset kartat on vaa harmittavan usein vähän turhan pieniä mun makuun ja loppuja on tullu pelattua jo liikaa, siinä syy, miksi ollaan Saksassa tällä kertaa.
Kuva
Ford 7000, 72´ 90hv, 33km/h
Mercedes Benz W203 C220 CDI, 00´
MaPa
Viestit: 1081
Liittynyt: 07.01.2018 19:48
Tämänhetkinen kaupunki:: Mikkeli
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, enklanti ja hyvällä tuurilla ruottia.
Multiplayer tunnuksesi?: MaPa
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Nordheiden tila

Viesti Kirjoittaja MaPa »

Traktorimies_ kirjoitti:
MaPa kirjoitti:Kyllä näitä lukee. Itse vaan henkilökohtaisesti tykkään enempi niistä suomi tyyppisistä blogeista(suomimapeissa). Mutta eihän tämäkään siis huono ole 4,98/5 :D
Niinhän se on, suomityyliset kartat on vaa harmittavan usein vähän turhan pieniä mun makuun ja loppuja on tullu pelattua jo liikaa, siinä syy, miksi ollaan Saksassa tällä kertaa.
Ymmärrän hyvin.
Valatra miehen tiellä pittee
Mukana #MakeLsFinGreatAgain!

Ei oo T-Sarjalaista voittanutta!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Farmiblogi”