Nummenvaaran pientila

Haluatko muidenkin tietävän mitä farmillasi tapahtuu? Aloita uusi aihe ja pidä muutkin jäsenet ajantasalla tilasi tapahtumista. Suosittelemme!
Alueen säännöt
§1 Farmiblogin kirjoittaminen ja viestien kirjoittaminen.
§1.1 Kun kirjoitat farmiblogia kirjoita sitä selkeästi ja helposti ymmärrettävästi, kun lisäät kuvia lataa ne toimivaan kuvapalveluun että kuvat latautuvat nopeasti ja ovat näkyvissä pitkänkin ajan kuluttua eivätkä poistu saatavilta.
§1.2 Vältä turhien ja lyhyiden viestien kirjoittelua blogeihin esim: "komeeta" tai "mikä mappi" koska ne rasittaa vain viestiketjuja eli pyri kirjoittamaan selkeästi ja pitkäluontoisesti.
§1.3 Jos huomaat puutteita blogissa tai vioittuneita kuvia ilmoita asiasta ystävällisesti viestiketjuun.
Kiitos paljon!
Avatar
RehuriFin
Viestit: 1936
Liittynyt: 28.12.2014 19:46
Tämänhetkinen kaupunki:: Suomen Texas
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi.Englanti,Ruotsi ja ihan muutama sana Espanjaa
Multiplayer tunnuksesi?: Samu.L
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: No sitähän sinun ei tarvitse tietää, mutta kysy, jos kiinnostaa.

Nummenvaaran pientila

Viesti Kirjoittaja RehuriFin »

Kuva

Tervehdys minä olen Jari Nummenvaara 37v ja pidän perheeni kanssa pientä kahden tontin karjatilaa täällä Kiuruveellä. Perheeseen kuuluu lisäkseni vaimoni Marjo 35v ja meidän innokas pikku traktorimies Sisu 8v. Sisu yltää jo polkimille ja ajelee traktorilla tilan välittömässä läheisyydessä ja tarpeen vaatiessa vähän kauempanakin minun valvonnassani.

Sitten itse tiloihin eli me asumme päätilalla, jossa lehmät sijaitsevat. Kantturoita meillä on pienen tilan vuoksi vain 27 lypsävää eikä maatakaan nyt niin hirveästi ole. Sen verran voin toki kertoa, että maata on tasan sen verran, kuin mitä tältä lähialueelta löytyy. Meidän kakkos tilalla asuvat minun vanhempani, jotka tekevät vain metsätöitä ja heillä on yksi oma traktori, jota voi kevät/kesä kiireiden aikana lainata.

Mutta sitten tähän konepuoleen:

Kansikuvassa komeilevat John deere 6630 (130hv vakiona), joka on tilan ainoa ek kone ja tilan puimuri Bizon zo 56, johon tulossa tänä talvena kopin asennus.


Alla olevassa kuvassa on vuosimallin-78 Deutz 13006 (130hv pienillä ruuvailuilla), jota käytetään yleensä kylvökoneen ja lietevaunun edessä. Se on tähän hätään poikkeuksellisesti äkeen edessä, koska Jontikka on varattu kärryn eteen viimeisille puinneille ja piti yksi kesällä kynnetty pelto käydä äestämässä.

Kuva

Ja sitten tilan pääkone Fendt favorit 615 turbomatik e (180hv ruuvailtuna) poseeraa kyntöaurojen edessä.

Kuva

Nyt eletään syksyä 2016 ja huomenna tulee ensimmäinen päivitys syystöistä ja kolmannesta rehunteosta.
Kuva
Suur kiitokset Jespalle allarista.
Merkillä ei ole väliä kuhan se ei oo Valtra :D
Todennäköisesti foorumin nyrpeentynein käyttäjä :lol: .
Avatar
RehuriFin
Viestit: 1936
Liittynyt: 28.12.2014 19:46
Tämänhetkinen kaupunki:: Suomen Texas
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi.Englanti,Ruotsi ja ihan muutama sana Espanjaa
Multiplayer tunnuksesi?: Samu.L
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: No sitähän sinun ei tarvitse tietää, mutta kysy, jos kiinnostaa.

Re: Nummenvaaran pientila

Viesti Kirjoittaja RehuriFin »

Tervehdys lukijat :P !

Nyt olisi ensimmäisen päivityksen paikka ja tänään aloitettiin kolmas rehusato tälle vuotta.

Eipä nyt juuri tule mitään kummempia jorinoita mieleen, joten hypätäänpä kuvien pariin.

Kuvia niitoilta aamulla, kun paappa tuli meille avuksi ja lähti niittämään Deutzilla ekaa lohkoa tilan vierestä.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Ja tokalta lohkolta jokunen kuva. Tässä vaiheessa kuvaajana oli vaimoni, koska minä olin tuolloin jo karhottelemassa ensimmäistä lohkoa.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Sitten vielä pari kuvaa ykkös lohkolta, jossa minä olin karhottamassa 6630:mpillä. Löin Sisulle kameran käteen ja pyysin räpsimään kuvia.
Kuva

Kahdeksan ikäiseksi poika osaa ottaa suht hyvin kuvia.

Kuva
Kun tulin valmiiksi niin otin pojan kyytiin ja köröteltiin kakkoslohkolle, josta ei valitettavasti muistettu ottaa kuvia, mutta tulipahan nyt tuollainen joutava taukoräpsy napattua. Samaan syssyyn kuvat kolmos lohkon karhoituksesta.
Tähän alkuun tämä joutava taukoräpsy kolmannen lohkon liittymästä.

Kuva

Sitten tupakan mittaisen tauon jälkeen jatkamaan hommia. Sisu käveli pellolla kameran kanssa räpsiäkseen kuvia blogiin.

Kuva

Kuva

Päätinpä sitten itsekkin napata puhelimella kuvan, että näkyy millaiselta homma näytti minun kuvakulmastani katsottuna.

Kuva

On se Sisu kyllä nokkela poika tuon kameran kanssa :) .

Kuva

Kuva

Viimeisiä ruvetaan viemään näin pienellä pellolla.

Kuva

Kuva

Sitten tulin vielä jututtamaan poikaa, joka nappasi vielä päätöskuvan tälle päivitykselle.

Kuva
Sellaista tänään :) . Jotta päivitykselle ei tulisi liikaa pituutta niin jätetään paalaus ja muovitushommat sitten huomiseen päivitykseen.

Ja muistakaahan toki kommentoida mitä olette mieltä uudesta blogista. Ensi päivitykseen saakka se olisi nyt heippatirallaa Heihei .
Kuva
Suur kiitokset Jespalle allarista.
Merkillä ei ole väliä kuhan se ei oo Valtra :D
Todennäköisesti foorumin nyrpeentynein käyttäjä :lol: .
Zohan
Viestit: 252
Liittynyt: 26.12.2012 19:40
Tämänhetkinen kaupunki:: E-P Teuva
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi Englanti
Multiplayer tunnuksesi?: Volvomies94
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Teuva

Re: Nummenvaaran pientila

Viesti Kirjoittaja Zohan »

Tosi hyvää blogia seuraan.
Avatar
RehuriFin
Viestit: 1936
Liittynyt: 28.12.2014 19:46
Tämänhetkinen kaupunki:: Suomen Texas
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi.Englanti,Ruotsi ja ihan muutama sana Espanjaa
Multiplayer tunnuksesi?: Samu.L
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: No sitähän sinun ei tarvitse tietää, mutta kysy, jos kiinnostaa.

Re: Nummenvaaran pientila

Viesti Kirjoittaja RehuriFin »

Morjensta kaikki ja kiitos palautteesta :) .

Tänään on vuorossa eilen niitetyn rehun paalaus ja paalien muovitus ja keruu.

Pientä häiriötä tahtoi olla tänä-aamuna Fendtin startin kanssa ja sitä pitikin sitten jokunen tunti selvitellä, mutta onneksi se hörähti käymään puoleen päivään mennessä :D .

Mutta ei tässä minulla ole taaskaan sen suurempia uutisia hatusta vedettäväksi, joten mennään kuviin, joita tulikin tänään vähän enemmän :arrow:
Päivitys on hyvä aloittaa kunnollisella kaluston esitttelyllä. Tämän päivän kalustoon kuuluvat Jonttu, Fentti ja paapan Belarus, jolla hän tuli käärimään paaleja.

Tässä päivän kärrykalusto, jolla valmiit paalit kerätään.

Kuva

Tässä taasen on paapan Belarus mtz 82 Quicken 56 ek:lla. Tällä kääritään, koska Deutzia ei olla vielä keretty irroittamaan niittokoneen edestä.

Kuva

Ja sitten vielä itse voimakone varustettuna aiv-pullotelineellä ja Krone vario pack 1500 paalaimella.

Kuva

Nyt pulinat sikseen ja töihin! Kuvaajana vaimoni Marjo.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuten jo alussa sanoin niin kuvia siunaantui koko muistikortin täydeltä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ja tältä näyttää ekan lohkon lopputulos :) .

Kuva
Koska kuvia tuli niin reippaanlaisesti niin päätin jakaa ne kahteen piilolaatikkoon. Alla olevassa on sitten rutkasti enemmän kuvia ja vähemmän tekstiä, kuin yllä olevassa.
Tässä hieman räpsyjä kakkos lohkolta. Kuvaajana edelleen Marjo.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kakkos lohko olisi nyt sitten siinä. Pidettiin röökin mittainen tauko Marjon kanssa ja jauhettiin paskaa syystöistä.

Kuva

Kun molempien röökit olivat palaneet loppuun, oli aika jatkaa töitä ja siirtyä kolmannelle lohkolle. Viimeiseltä lohkolta ei tullut, kuin neljä kuvaa, koska muistikortti tuli täyteen.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Päästyämme kotiin nappasin vielä puhelimella kuvan pihasta.

Kuva

Nappasin siinä nyt sitten ennen ruokailua vielä muutaman kuvan, kun paappa käärii Belaruksella.

Kuva

Kuva

Kuva

Nälkä rupesi sen verran kurnimaan, etten jaksanut odottaa koko peltoa vaan kävin syömässä välillä. Otin vielä kuvan lopputuloksesta.

Kuva
Kävin vielä iltasella hakemassa kuorman, joten ajattelin ottaa tällaisen lopetukseen sopivan kuvan.

Kuva

Tällä päivityksellä oli nyt sen verran pituutta, että pidetään parin päivän paussi päivittelystä ja katsellaan vähän ajan kuluttua syystöiden päätöstä.

Toivottavasti tykkäsitte päivityksen pituudesta huolimatta ja muistattehan antaa palautetta ja mahdollista rakentavaa kritiikkiä :) .
Kuva
Suur kiitokset Jespalle allarista.
Merkillä ei ole väliä kuhan se ei oo Valtra :D
Todennäköisesti foorumin nyrpeentynein käyttäjä :lol: .
Avatar
RehuriFin
Viestit: 1936
Liittynyt: 28.12.2014 19:46
Tämänhetkinen kaupunki:: Suomen Texas
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi.Englanti,Ruotsi ja ihan muutama sana Espanjaa
Multiplayer tunnuksesi?: Samu.L
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: No sitähän sinun ei tarvitse tietää, mutta kysy, jos kiinnostaa.

Re: Nummenvaaran pientila

Viesti Kirjoittaja RehuriFin »

Morjensta vaan :) . Tässä on nyt ollut parin päivän tauko edellisestä päivityksestä ja tämä päivitys tehdäänkin sitten syystöitä.

Meillähän on niin vähän tätä viljamaata, ettei me edes vaivauduta pudottamaan pahnoja pellolle, koska pahnapaaleja ei tulisi tarpeeksi koko talvelle. Siitä syystä meillä tilataan pahnapaalit naapuritilalta tuosta noin 15km päästä. Tosin tänä-vuonna kynnetään yksi monta vuotta nurmella ollut pelto villjalle, koska sen takana on yksi sarkapelto ja emme näe järkeä pitää yhtä nurmimaata kahden viljapellon välissä, joten kynnämme sen auki.

Mutta jälleen siirrymme kuviin.
Päivä alkaa vesikärryn täytöllä ja lehmien juottokaukaloiden täyttämisellä.

Kuva

Kuva

Sitten hain Jontikalla toisen tekoista ja lähdin siirtämään vehnäkuormaa kakkostilalle. Täyttökuvan otti Marjo.

Kuva

Matkalta nyt ei sattunut yhtään kuvaa mukaan, mutta paappa otti kuvan heidän pihasta, kun saavuin täyden vehnäkuorman kanssa pihatietä.

Kuva

Otin sitten itse kuvan kipatessani viljoja.

Kuva

Sitten kahtelin ympärilleni ja huomasin, että jotakin oli muuttunut. Paappa tuli siinä sitten ja selitti innoissaan, että ovat vaihtaneet vanhan Belaruksen Fiat 80-90:mppiin. Fiiatissa oli tullessaan ek sovitteet, joten Belaruksessa ollut kuikka siirrettiin vain Fiuden nokalle ja se olikin sitten valmis töihin.

Kuva

Otin vielä ennen lähtöä tällaisen yleiskuvan kakkostilasta, että tiedätte miltä sielä näyttää.

Kuva
Kotiin palattuani lähin syömään ja iltapäivällä lähdin kyntämään Fentillä. Sisu oli tuolloin vielä koulussa, joten Marjo lähti kuvaajakseni.
Siinä on tämän päivän yhdistelmä.

Kuva

Sitten aloitetaan tilan läheisistä pelloista kauimpana olevasta sarkapellosta.

Kuva

Kuva

Kuva

Eka sarka melkein vedetty.

Kuva

Sitten toisen saran kimppuun.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Sitten päisteiden kimppuun.

Kuva

Kuva

Kuva

Se on sitten siinä. Pidin pienen kahvitauon, ettei se ehdi jäähtymään termarissa.

Kuva

Tauon jälkeen nurmipellon kyntöön.

Kuva

Kuva

Kuva

Katoin sitten yhtäkkiä, että onko säädöt menneet perseelleen ku rupesi viilu menemään vinottain.

Kuva

Tältä pellolta vielä päisteet.

Kuva

Ja lopetuskuvaksi tällä kertaa tällainen otos.

Kuva
Sellaista tänään :) . Nyt ennen kevättä ei oikein ole mitään sellaista, josta tehdä päivitystä joten se olisi kevääseen 2017 saakka morjens.

Kertokaahan sielä kommenteissa, että onko tämä parempi näin kun jaan kuvat kahteen taikka useampaan piilolootaan vai pitääkö kaikki olla yhdessä piilolootassa?
Kuva
Suur kiitokset Jespalle allarista.
Merkillä ei ole väliä kuhan se ei oo Valtra :D
Todennäköisesti foorumin nyrpeentynein käyttäjä :lol: .
arska fs11
Viestit: 3325
Liittynyt: 19.05.2012 17:08
Tämänhetkinen kaupunki:: Kankaanpää
Paikkakunta: Erittäin lähellä ei mitään.
Viesti:

Re: Nummenvaaran pientila

Viesti Kirjoittaja arska fs11 »

Hienoa tarinaa ja hienoja kuvia. Jatka samaan malliin!
Kuva

Suora putki on kaiken A ja O.
Avatar
Traktorimies_
Viestit: 4056
Liittynyt: 01.02.2012 16:33
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi, englanti, ruotsi, saksa, ranska
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Nummenvaaran pientila

Viesti Kirjoittaja Traktorimies_ »

Ihan nättiä on! Ainakaan mulle sillä ei oo niin väliä laittaako yhteen vai useampaan piilolaatikkoon, mutta ei tuosta useampaan laittamisesta mitään haittaakaan ole.
Kuva
Ford 7000, 72´ 90hv, 33km/h
Mercedes Benz W203 C220 CDI, 00´
Avatar
RehuriFin
Viestit: 1936
Liittynyt: 28.12.2014 19:46
Tämänhetkinen kaupunki:: Suomen Texas
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi.Englanti,Ruotsi ja ihan muutama sana Espanjaa
Multiplayer tunnuksesi?: Samu.L
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: No sitähän sinun ei tarvitse tietää, mutta kysy, jos kiinnostaa.

Re: Nummenvaaran pientila

Viesti Kirjoittaja RehuriFin »

Tervehdys taas pitkästä aikaa! Tänään on kyseessä vain tällainen lyhyt päivitys, mutta kerron kaiken ajankohtaisesti tärkeän tämän päivityksen aikana.

Elikkästä talvi oli ja meni ja lumet tulivat myöhässä. Nyt eletään siis vuoden 2017 kevättä ja ensimmäisiin peltotöihin saisi jo parin päivän päästä ruveta. Silloin olisi tiedossa ainakin lietteen ajoa, kun tuo kaivo pääsi talven aikana täyttymään ja sitten lietteiden piiloon äestely ja lopuksi vielä kylvö. Lisäksi paapan kanssa yhteistyössä maksettiin tässä talven aikana metsän kaatourakka. Elikkä toinen meidän metsälohkoista lyödään matalaksi, jotta saadaan lisää peltoalaa käyttöön. Urakoijat tulivat tänään aamulla aloittelemaan ja heillä luultavasti menee noin pienen pläntin kanssa korkeintaan 2 päivää.

Mutta nyt itse päivityksen aiheeseen. Eli tässä pari päivää sitten siivoilimme yhtä latoa koko perheen voimin kauimmaisimmalla rehupelloillamme.

Kuva

Siinä sitten suurimmat roinat siirrettyämme huomasimme suuren möykyn, jonka päällä oli pressu. Poikani Sisu hihkaisi heti, että pressun alta näyttäisi pilkottavan vanhat traktorin pyörät. Kun revimme pressun pois, sieltä todellakin paljastui vanha traktori, joka sattui olemaan Espanjalainen lisenssivalmistettu Fordson major eli Ebro 55 superdiesel.

Kuva

Koitin höräyttää vanhan Ebron käyntiin ja kuin ihmeen kaupalla se lähti käyntiin parin minuutin hehkutuksen jälkeen. Ajoin vanhuksen sitten pihalle ladosta ja pirautin paapalle, että onko tämä kenties jotain tilan vanhoja traktoreita, jotka olisi säilötty varastoon. Paappa kuitenkin kertoi, että tämä kyseinen traktori on seissyt ladossa vasta vuoden ja että se on hänen viimevuotiselta espanjan reissulta pelastettu yksilö, joka on vain laivalla uitettu ominpäin suomeen.

Kuva

Katsoin sitten, että perässä näyttäisi olevan vanhat 2-siipiset sarka-aurat. Merkkilaatta oli tipahtanut jonnekkin, mutta hyvin vahvasti näyttäisivät vain perinteisiltä fiskarsseilta.

Kuva

Soitin sitten naapuripitäjään lähimmälle naapuritilalle ja pyysin josko he vaivautuisivat tuomaan löydöksemme lavetillansa meille, kun emme itse lavettia omista ja olisi liian riskialtista lähteä ajamaan vanhusta kotiin. Luojan kiitos he lupautuivat sitten kuitenkin tulemaan.

Kuva

Sitten Ebro lavetille ja kotia kohti naapurin kyydissä.

Kuva

Ja päivityksen päätteeksi pysähdyimme metsätyömaalle ottamaan kuvan urakasta.

Kuva

Sellaista nyt tänään :) . Pahoittelen ettei tässä päivityksessä ollut ollenkaan piilolaatikkoa mutta ajattelin ettei näin vähäiselle määrälle kuvia tarvitsekkaan piilolootaa. Heittäkää toki kommenttia ja ehdotuksia miten blogistani saisi mielekkäämmän luettavan.
Kuva
Suur kiitokset Jespalle allarista.
Merkillä ei ole väliä kuhan se ei oo Valtra :D
Todennäköisesti foorumin nyrpeentynein käyttäjä :lol: .
Nyykkärikuski
Viestit: 50
Liittynyt: 21.01.2017 21:17
Tämänhetkinen kaupunki:: Iitti
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti
Multiplayer tunnuksesi?: Nyykkärikuski
Erikoisosaamiseni: Muokkaus

Re: Nummenvaaran pientila

Viesti Kirjoittaja Nyykkärikuski »

Mistä olet löytänyt tuon quicken mikä on tuon naapuritilan jontikan edessä?
Paskantaja junttieinari
Avatar
RehuriFin
Viestit: 1936
Liittynyt: 28.12.2014 19:46
Tämänhetkinen kaupunki:: Suomen Texas
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi.Englanti,Ruotsi ja ihan muutama sana Espanjaa
Multiplayer tunnuksesi?: Samu.L
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: No sitähän sinun ei tarvitse tietää, mutta kysy, jos kiinnostaa.

Re: Nummenvaaran pientila

Viesti Kirjoittaja RehuriFin »

Nyykkärikuski kirjoitti:Mistä olet löytänyt tuon quicken mikä on tuon naapuritilan jontikan edessä?
En tarkalleen muista, mutta taisi tulla jonkun ruotsinfoorumin nyykkärin mukana.
Kuva
Suur kiitokset Jespalle allarista.
Merkillä ei ole väliä kuhan se ei oo Valtra :D
Todennäköisesti foorumin nyrpeentynein käyttäjä :lol: .
Avatar
RehuriFin
Viestit: 1936
Liittynyt: 28.12.2014 19:46
Tämänhetkinen kaupunki:: Suomen Texas
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi.Englanti,Ruotsi ja ihan muutama sana Espanjaa
Multiplayer tunnuksesi?: Samu.L
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: No sitähän sinun ei tarvitse tietää, mutta kysy, jos kiinnostaa.

Re: Nummenvaaran pientila

Viesti Kirjoittaja RehuriFin »

Terve taas oikein pitkästä aikaa täältä Nummenvaaran tilalta. Viime päivityksestä on nyt aikaa vähän vajaa vuosi, sillä vuosi 2017 oli omalla tavallaan niin omalaatuinen vuosi etten ole ehtinyt ajattelemaankaan blogin päivittämistä. Tässä on tapahtunut hyviä asioita, huonoja asioita ja hyvin huonoja asioita. Myös pieniä konemuutoksia on tapahtunut, mutta ei mitään maata kaatavaa. Jontikkaan hommattiin vain uusi kuormain kun vanha meni paskaksi ja tilalle tuli myös uusi äes.

Jos nyt sitten kerrotaan ne huonot uutiset alta pois niin ei tule turhaa draamaa myöhemmälle. Vuosi 2017 oli suoraan suomeksi sanottuna paska vuosi tämän tilan kannalta. Vuoden aikana meillä on kuollut kolme lypsävää epäonnistuneisiin vasikointeihin ja peltopuolen suhteen kylvötkin meni pitkälle kesään kuten kaikilla muillakin lähitienoon tiloilla.

Tämän masennuksen ja ikävien tapahtumien kakun päälle kirsikaksi tapahtui traaginen tapahtuma tässä talossa. Menetimme nimittäin rakkaan esikoisemme Sisun keuhkokuumeelle :cry: :cry: . Keuhkokuume yllätti pojan niin nopeasti, ettemme ehtineet tehdä asialle mitään. Sisun pieni elimistö ei kyennyt kestämään tautia ja hän menehtyi omaan vuoteeseensa 4.12.2017. Nyt rakas Sisu kirmaa kirkkaammilla nurmilla... :cry:

Ja sitten vähän positiivisempaan päin, nimittäin kesän lopussa taloon syntyi kaksoset ja vaikka esikoisemme poistui keskuudestamme niin ehti hän olla aivan loistava isoveli vastasyntyneille. Kaksoset ovat molemmat poikia ja nimiksi päätyivät Aleksi ja Henri. Kaksosten lisäksi muuta positiivista on, että metsänkaato urakka onnistui loistavasti ja maksoi itsensä vielä takaisinkin, kun myytiin kaadetut puut läheiselle lankkutehtaalle.

Omista hommista en näiden tapahtumien johdosta ole ehtinyt kuvia napata, mutta viime päivityksen jälkeisestä päivästä tuli työmaalta jokunen kuva napattua.
Ensin urakoitsijan kalustosta hieman kuvaa.

Kuva

Sitten tositoimista.

Kuva

Kuva

Syvempänä mehtässä suhasi ajokonekkin mutta siitä en kuvaa saanut. Sillä sitten lastattiin rekka täyteen.

Kuva

Ja valmista tuli!

Kuva

Tähän väliin kuva rekasta helvetillisessä ylikuormassa.

Kuva


Kannothan me jouduimme itse jyrsimään pois, joten hain tehokoneella mummolta ja paapalta niiden kantojyrsimen lainaan.

Kuva

Jyrsin laulamaan ja kantoja poistamaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Komiat on maisemat.

Kuva

Kuva

Kuva

Tämän kuvan jälkeen kamerasta lopuikin akku.

Kuva
Seuraavana päivänä tulikin toinen urakoitsija jankkuroimaan maan auki, kun ei tohdittu omilla auroilla kyntää juurakkoista maata.
Aamulla otin jontikan ja lähin katteleen urakoijan hommia. Tässä näkyykin nyt se uusi kuormain.

Kuva

Sitten kuvaa urakoijasta jankkuroimassa lastutetulla 300hv fiiatillaan.

Kuva

Kuva

On kyllä komia yhdistelmä 8-) .
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Sitten kuulu erittäin kova rusahdus kesken ajon ja sitä seurasi urakoijjan jumalaton kiroominen. Oli mennyt tekemään sen virheen, että pakotti vaihteen silmään ja nyt rusahti koko laatikko paskaksi. Niimpä irrotettiin veturi jankkurin eestä ja urakoitsija soitti oman autonsa hakemaan fiiun pois.

Kuva

Siitäpä se auto sitten saapui suht nopeaan ja noukki rikkinäisen koneen kyytilleen.

Kuva

Kuva

Kuva

Sitten tuli urakoijjan varakone vetämään jankkuria.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Lopuksi tuli urakoija vielä jututtamaan.

Kuva
Se päivitys olisi sitten taputeltuna. Pituuttahan tuli taas reippaan moisesti, mutta josko se nyt tällä kertaa menis kun pellolle pääsyä saa vielä ainakin kuukauden odotella niin ei oo mitään päiviteltävää. Ja tosiaan nythän eletään siis maaliskuun loppua 2018.

Risuja tai ruusuja saapi antaa ja se olis taas kuukaudeks morjens!
Kuva
Suur kiitokset Jespalle allarista.
Merkillä ei ole väliä kuhan se ei oo Valtra :D
Todennäköisesti foorumin nyrpeentynein käyttäjä :lol: .
Avatar
RehuriFin
Viestit: 1936
Liittynyt: 28.12.2014 19:46
Tämänhetkinen kaupunki:: Suomen Texas
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi.Englanti,Ruotsi ja ihan muutama sana Espanjaa
Multiplayer tunnuksesi?: Samu.L
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: No sitähän sinun ei tarvitse tietää, mutta kysy, jos kiinnostaa.

Re: Nummenvaaran pientila

Viesti Kirjoittaja RehuriFin »

Terve taas pitkästä aikaa!

Nyt on käynyt kuulkaas sellainen homma, että tältä tilalta loppui viljely. Tuossa hieman ennen toukokuuta ja kylvöjä Paappa nukkui pois ja Mummu seurasi viikkoa myöhemmin perässä. Sillon tultiin siihen tulokseen, että pistetään lappu luukulle, kun jäätiin hommiin kahdestaan Marjon kanssa. Marjollakin menee kaikki aika kaksosten hoitoon, joten käytännössä koko kevään hommat jäisivät kokonaan yksin minun hoidettavikseni. Päätettiin sitten yhdessä Marjon kanssa, että ei kylvetä siementäkään tänävuonna vaan pistetään tila kalustoineen ja maineen myyntiin.

Sittemmin, kun facebookkiin päivittelin, että nyt on pistetty lappu luukulle ja uutta työtä etsitään, niin serkkuni A.J. Nummenvaara Kukkopurosta laittoi yksityisviestiä ja kysyi jaksaisinko tulla hänelle työntekijäksi asumis ja ruokapalkalla, sekä kohtuullisella rahapalkalla. Siinä Marjon kanssa tuumailtiin ehdotusta jokunen päivä ja tultiin siihen lopputulokseen, että lähdetään Kukkopuroon. Nyt siis asumme serkkuni tilalla Kukkopurossa, joka on yksi tienoon isoimpia tiloja. Velkaantunuthan serkkuni on niinkuin pitääkin olla, mutta saa aika mukavasti tuottoa koneurakoinnista seudun muille viljelijöille. Peltoa serkullani on omia noin 90ha ja metsää toistaiseksi tuntematon määrä, mutta päivitysten myötä sekin selviää. Noilla hehtaareilla viljelyhän ei olisi kannattavaa ensinkään, mutta kuten mainitsin niin serkkuni tuloista suurin osa tulee urakoimisesta. Karjaa hänellä on sen 134 päätä lypsäviä + nuorkarja.

Piilolootassa on kuva serkkuni kalustosta.
Tilalla on traktoreita pariton lukumäärä ja sopivasti olivat kaikki vierekkäin per merkki. Ekassa kuvassa tilan Fentit maanmuokkaus ja kylvökaluston edessä.
Kuva

Toisessa kuvassa tilan peurat poseeraavat lietekaluston keulassa.

Kuva

Kolmannessa piktuurissa on tilan Caset siirretty jo valmiiksi rehukärryjen eteen, koska pianhan se ois senkin aika.

Kuva

Viimeisessä kuvassa on yksinäinen m162 Deutz Fahr kuivalantavaunun edessä.

Kuva

Sellainen pitkä ja monisanainen päivitys tällä kertaa. Tulemme mitä todennäköisimmin asumaan ja työskentelemään tällä tilalla blogin loppuun saakka.
Kuva
Suur kiitokset Jespalle allarista.
Merkillä ei ole väliä kuhan se ei oo Valtra :D
Todennäköisesti foorumin nyrpeentynein käyttäjä :lol: .
Avatar
Haasa90
Viestit: 1288
Liittynyt: 20.04.2011 18:23
Tämänhetkinen kaupunki:: Pori
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus

Re: Nummenvaaran pientila

Viesti Kirjoittaja Haasa90 »

Ihan komian näköstä blogia, itteeni jäi kiinnostaan et mikä mappi nois vikoissa kuvissa on vai onko se kaikissa kuvissa sama?
Kuva
Luotettavaa modi testausta jo vuodesta 09
[Intel(R) Core(TM) i5-9600K CPU @ 3.70GHz] [MSI GeForce RTX 3070] [ASUS Maximus V Gene S1155] [Corsair TX 650M] [Samsung 1TB 840 Evo SSD] [Kingston 2x8GB 1600MHz Ram] [Win10]
Avatar
RehuriFin
Viestit: 1936
Liittynyt: 28.12.2014 19:46
Tämänhetkinen kaupunki:: Suomen Texas
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi.Englanti,Ruotsi ja ihan muutama sana Espanjaa
Multiplayer tunnuksesi?: Samu.L
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: No sitähän sinun ei tarvitse tietää, mutta kysy, jos kiinnostaa.

Re: Nummenvaaran pientila

Viesti Kirjoittaja RehuriFin »

Haasa90 kirjoitti:Ihan komian näköstä blogia, itteeni jäi kiinnostaan et mikä mappi nois vikoissa kuvissa on vai onko se kaikissa kuvissa sama?
Kiitoksia ja mappi on savo&karjala mutta vaan placeable modeilla muokattu mielekkäämmän näköiseksi :) .
Kuva
Suur kiitokset Jespalle allarista.
Merkillä ei ole väliä kuhan se ei oo Valtra :D
Todennäköisesti foorumin nyrpeentynein käyttäjä :lol: .
Avatar
RehuriFin
Viestit: 1936
Liittynyt: 28.12.2014 19:46
Tämänhetkinen kaupunki:: Suomen Texas
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi.Englanti,Ruotsi ja ihan muutama sana Espanjaa
Multiplayer tunnuksesi?: Samu.L
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: No sitähän sinun ei tarvitse tietää, mutta kysy, jos kiinnostaa.

Re: Nummenvaaran pientila

Viesti Kirjoittaja RehuriFin »

Terve taas! Kevät on jo pitkällä ja peltotyöt täyttä höyryä käynnissä. Serkkuni tilalla on jo muutama viikko muokkailtu Fentillä ja tänään olisi tarkoitus lähteä muokkailemaan yksi pelto kuivaajan lieppeiltä. Samalla olisi tarkoitus lyödä nurmirehun siemenet peltoon kultivaattoriin kyhätyllä 400 litraisella kylvin systeemillä. Käytännössä siis kultivaattori menee pieni tankkisesta suorakylvökoneesta, mutta tilalta löytyy myös kunnollinen 4m kylvökone viritelmä.

Mutta nyt turhat jorinat sikseen ja hypätään kuvien pariin.
Aamu alkaa yhdistelmän tankkauksella ja kylvösysteemin täytöllä. Lapioitsin tankin täyteen siemeniä ihan käsipelillä.

Kuva

Sitten herätellään peto käymään. Oikeen miehekkäät savutkin päästi ilmoille 8-) .

Kuva

Sitten ei muutakun menoksi!

Kuva

Kuva

Yks sisäkuva jonka räpsäisin puhelimella.

Kuva

Kuva

Perillä pellon laidalla. Kävin vielä tarkistamassa, että kylvösysteemin putket toimii jne.

Kuva

Alotin homman muokkaamalla ensin päisteen ilman kylvöä, jotta ei tarvitsisi kääntyä kynnöksen päällä päisteessä.

Kuva

Kuva

Sitten ku päiste oli vedetty tasaseks niin voikin alkaa vetämään kylvö päällä pitkää suoraa. Muokkari hajottaa viilut ja tekee sopivan kylvöalustan nurmelle.

Kuva

Kuva

Kuva

Toisessa päädyssä taasen kylvösysteemi kiinni ja pelkällä muokkarilla päiste tasaiseksi.

Kuva

Sitten takaisin päin pitkää suoraa.

Kuva

Tuli pari sisäkuvaa taas napattua niin näätte mitä minä näin.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Sittenpä tulikin yksi toinen tilan työntekijä 7430 Jontikalla ja täyttövaunulla tuomaan lisää nurmen siemeniä.

Kuva

Täyttelyä.

Kuva

Kuva

Tais jopa vähän lipsua ylikin :lol: .

Kuva

Vaan sitteppäs se perkele tempun teki ja kylvölaitteen putket hajos, sekä kylvölaitteen käynnistysmekanismi hajosi. Noh, ei siinä sitten muu auttanut ku soittaa tilalle, että laittavat ek Fentin kylvökoneen kanssa tänne niin päästään jatkamaan jo aloitettua kylvöä. Loppu täytyy nyt vain sitten vetää isommalla Fentillä tasaseksi kylvöalustaksi kylväjälle.

Kuva

Kipusin sitten takasin isomman Fentin hyttiin ja jatkoin muokkailua ilman kylvintä. Tästä kuvaaja otti vain pari kuvaa, koska kaipasi kuulemma huilitaukoa.

Kuva

Kuva

Kuvaaja huilasi pellon muokkailun loppuun saakka, mutta näpsi vielä muutamat kuvat ku olin lähdössä takas halleille.

Kuva

Kuva

Ja loppuun vielä kuva yhistelmästä parkissa.

Kuva

Sellainen päivitys. Nyt pitää niin kovia kiireitä tuon kylvön kanssa, että seuraava päivitys taitaa tulla ekojen rehuntekojen merkeissä. Siihen saakka se olis hellurei Heihei .
Kuva
Suur kiitokset Jespalle allarista.
Merkillä ei ole väliä kuhan se ei oo Valtra :D
Todennäköisesti foorumin nyrpeentynein käyttäjä :lol: .
Avatar
RehuriFin
Viestit: 1936
Liittynyt: 28.12.2014 19:46
Tämänhetkinen kaupunki:: Suomen Texas
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi.Englanti,Ruotsi ja ihan muutama sana Espanjaa
Multiplayer tunnuksesi?: Samu.L
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: No sitähän sinun ei tarvitse tietää, mutta kysy, jos kiinnostaa.

Re: Nummenvaaran pientila

Viesti Kirjoittaja RehuriFin »

Son kuulkaas pojat ja tytöt sellanen homma, että tämän blogin virallinen loppu on nyt tässä. Kovasta yrityksestä huolimatta en tunnu saavan tavoitteideni mukaisesti pidettyä blogia ajantasalla todellisuuden kanssa ja lisäksi ei ole oikein ollut motia pelata koko peliäkään moneen viikkoon kun tullut tota Ats:ää ajeltua nää viikot. Sitten vielä kun ottaa huomioon, että tuo fs19 kolkuttelee jo melkein ovella niin siihenkin tulee varmaan alotettua taasen jonkin näkönen blogi.

Kiitoksia kaikille lukeneille ja kommentoineille positiivisesta palautteesta ja nähdään uuden blogin merkeissä kun tuo fs19 joskus sieltä ilmestyy Heihei .

PS: Tämä jäänee nyt fs17 puolella viimeseksi blogikseni, kun jo kolme keskenerästä alkua tullut tehtyä niin en halua turhaa palautetta liian monen blogin ylläpidosta. Kattellaampa tosiaan sitten fs19 kanssa seuraavan kerran.
Kuva
Suur kiitokset Jespalle allarista.
Merkillä ei ole väliä kuhan se ei oo Valtra :D
Todennäköisesti foorumin nyrpeentynein käyttäjä :lol: .
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Farmiblogi”