Lehtosen maitotila

Haluatko muidenkin tietävän mitä farmillasi tapahtuu? Aloita uusi aihe ja pidä muutkin jäsenet ajantasalla tilasi tapahtumista. Suosittelemme.
Alueen säännöt
§1 Farmiblogin kirjoittaminen ja viestien kirjoittaminen.
§1.1 Kun kirjoitat farmiblogia kirjoita sitä selkeästi ja helposti ymmärrettävästi, kun lisäät kuvia lataa ne toimivaan kuvapalveluun että kuvat latautuvat nopeasti ja ovat näkyvissä pitkänkin ajan kuluttua eivätkä poistu saatavilta.
§1.2 Vältä turhien ja lyhyiden viestien kirjoittelua blogeihin esim: "komeeta" tai "mikä mappi" koska ne rasittaa vain viestiketjuja eli pyri kirjoittamaan selkeästi ja pitkäluontoisesti.
§1.3 Jos huomaat puutteita blogissa tai vioittuneita kuvia ilmoita asiasta ystävällisesti viestiketjuun.
Kiitos paljon!
juhofs17
Viestit: 43
Liittynyt: 23.03.2017 17:42
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Lehtosen maitotila

Viesti Kirjoittaja juhofs17 »

Kokeillaas nyt sitten vihdoinki itse pitää blogia. Eihän tämä nyt mitään priimaa ole, mutta toivottavasti edes joku lukisi :)

Lehtosen maitotila

Hei, olen Jaakko Lehtonen 34v ja pidän 35 pään maitotilaa Etelä-Pohjanmaalla. Perheeseeni kuuluu lisäksi vaimoni Maria sekä 6-vuotias poikani Jussi. Myös isäni Antero auttelee tilan töissä silloin tällöin.

Tilan on perustanut pappani Juho Lehtonen vuonna 1946. Sodan jälkeiset vuodet eivät olleet helppoja, mutta nöyränä miehenä Juho raatoi perheen elannon eteen. Pikku hiljaa tila laajeni ja 60-luvulle tultaessa oltiin jo siinä pisteessä, että oli vihdoinkin varaa hankkia traktori. Tilan ensimmäinen traktori oli Valmet 33D ja se hankittiin käytettynä vuonna 62. Minun vanhempani ottivat komennon tilalla 1981 ja tällöin peltoa oli jo 30ha sekä lehmiä 15. Traktoritkin olivat ehtineet vaihtua useaan kertaan ja nyt niitä oli jo kolme kappaletta. Isäni ollessa isäntänä tilalle tehtiin useita investointeja niin koneissa kuin myös rakennuksissa. Nykyinen parsinavetta nousi paikoilleen syksyllä 1987 sillä vanha oli pieni ja huonossa kunnossa. Myös urakointia tehtiin tuolloin paljon pienemmille tiloille sen mitä omilta töiltä kerkesi. 2000-luvulle tultaessa tila alkoi olla aikalailla nykyisissä mitoissaan ainakin elukoiden osalta. Navettaan tehtiin iso peruskorjaus 2006. Pikkuteiden auraus urakointi aloitettiin 2007 ja sitä teen talvisin nykyäänkin. Hypätään sitten vuoteen 2015, jolloin tehtiin sukupolven vaihdos ja minä hyppäsin puikkoihin. Isäni oli juuri täyttänyt 60 ja päätti, että nyt hän jättää tilan nuoremmille. Vanhempani muuttivat rivitaloon kunnan keskustaan 5 kilometrin päähän. Tällä hetkellä elukoita asustelee navetassa jo aiemmin mainitsemani 35 päätä ja peltoa löytyy 65 hehtaaria. 57ha on omaa ja loput 8 vuokralla. Minun isännyyteni aikana viljelyalaa on pyritty laajentamaan ja panostamaan elukoiden mahdollisimman hyviin oloihin. Koneita ja tiloja on uudistettu sen verran mitä rahatilanne sallii. Metsää on 50 hehtaaria. Sitten koneisiin. Traktoreita löytyy neljä kappaletta.

Massey Ferguson 6270 vuosimallia 2002. Tunteja on kertynyt 7000. Tuli tilalle käytettynä vuonna 2005. Lisäksi vretenin kuormain. Tällä tehdään tilamme raskaat työt sekä talviset auraus urakoinnit.
Kuva

New Holland TL90 vuodelta 1999. Mittarista löytyy 5500 tuntia. Tämä tuli aikoinaan tilalle uutena.
Kuva

Deutz-Fahr DX 4.30 vuodelta 1985. Tunteja on 4900. Varustettu ismen kuormaimella. Tuli tilalle 1990 ja oli pitkään tilan ainoa etukuormaajalla varustettu traktori. Nykyään hieman vähemmällä käytöllä, lähinnä pihapiirissä tapahtuvissa kuormaajaa vaativissa hommissa ja muissa kevyissä töissä
Kuva

Massey Ferguson 590 vuosimallia 1980. Tunteja on vuosien varrella kertynyt 7500. Ostettiin aikanaan uutena. Nykyään käytetään ruiskutuksessa ja metsässä. Elämää nähnyt, mutta toimiva peli edelleenkin.
Kuva


Loput koneet esitellään tulevissa päivityksissä. Blogissa tulee myös olemaan vahvasti mukana setäni Viljo, viljelijä hänkin. Viljo asuu tuossa naapurissa ja pitää pientä 20 hehtaarin viljatilaa ja lisäksi muutamaa hevosta. Hänestä kuitenkin lisää myöhemmin . Loppuun laitan vielä muutaman kuvan kevättöistä, jotka pääsimme jo aloittamaan. Ensi päivityksessä onkin luvassa lietteen ajoa sekä äestystä.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa ;)
juhofs17
Viestit: 43
Liittynyt: 23.03.2017 17:42
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Lehtosen maitotila

Viesti Kirjoittaja juhofs17 »

Päivitys 1

Vihdoin ensimmäinen päivitys tulille. Tässä on tosiaan ollut muita kiireitä, mutta blogia päivitän aina kun kerkeän ja saan pelistä tarpeeksi materiaalia. Lisäksi pahoittelen viellä hieman tökeröistä kuvista. Mutta sitte asiaan, eli tässä päivityksessä ajetaan lietettä ja aloitellaan äestykset.

Aamu alkoi sillä, että taiteilin paripyörät isompaan massikkaan ja lietevaunun perään. Tuo Haukan vaunu on ollut meillä jo ties kuinka kauan, mutta ainakin viellä ajaa asiansa. Pientä vikaa siinä nyt aina tahtoo olla ja se on tarkoitus vaihtaa uudempaan/parempaan kunhan budjetti sen sallii. Kokonsa puolesta se on kyllä aivan riittävä. Pellot ovat olleet tänä keväänä todella märät, joten vähän normaalia myöhemmin päästään aloittelemaan kevättyöt.

Kuva

Isäkin lupautui tulla auttelemaan ja laittoi TL:n perään hankmon multausta varten.

Kuva

Sitten vain kärry täyteen ja suunta kohti peltoa.

Kuva

Kuva

Välillä toki on täytölläkin käytävä. Keli on mitä parhain ja toivon mukaan saadaan lietteet ajettua yhden päivän aikan.

Kuva

Kuva

Homma sujui kuin unelma, mutta silloin tapahtui se koko ajan pelkäämäni asia eli kärryyn tuli vikaa. No ei auttanut kuin ajaa kärry pajan eteen ja alkaa tutkimaan. Vika paljastui ulosotosta. Siinä sitten isän kanssa alettiin tuumailemaan josko saisi omin neuvoin kuntoon. Kärry petti vain sen verran kriittisessä paikassa, että kysyin josko läheisen karjatilan isäntä Erkki kerkeäisi tulla hätiin omalla kärryllään. No Erkki lupautui tulemaan iltapäivästä kun muilta töiltään kerkeää.

Kuva

Erkki tuli itse tuon teesarjalaisen ja kärrynsä kanssa. Erkillä tosiaan on tuossa reilun parin kilometrin päässä iso lihakarjatila, joka työllistää hänen lisäkseen kolmea muutakin henkilö. Myöskin peltoa häneltä löytyy kiitettävästi ja urakointia on paljon. Kävin siinä sitten neuvomassa mille pelloille hän nuo lietteet ajaa.

Kuva

Meinaa minun piha käydä pieneksi, kun Erkki kävi täytöllä. On tuo vaan julmetun kokoinen yhdistelmä.

Kuva

Näyttää siltä, että kärry saadaan kursittua kasaan huomiseksi ja menin sitten itse viellä multaamaan pari pienempää peltoa isän jäädessä huhkimaan pajalle. Tällä hankmolla tuli omassa nuoruudessa muokkailtua paljonkin tosin silloin veturina oli 903 Valmetti.

Kuva

Viellä yksi kuva Erkin yhdistelmästä. Palkaksi sovittiin konjakki pullo ja että tulisin auttelemaan rehunteossa. Se ei ole minulle mikään ongelma, koska meidän omat rehut tehdään melko nopeasti.

Kuva

Seuraava päivä valkeni kirkkaana ja Haukkaan tehty hätäpatentti mahdollisti lietteiden ajamisen loppuun. Erkki ajoikin nuo isoimmat lohkot, joten minulle jäi enään muutama pienempi +pari Viljon peltoa joille lupasin lietettä levittää.

Kuva

Lietteen ajaminen vihdoinkin tältä keväältä paketissa ja seuraavaksi äes massikan perään. Isällä oli joku tarkastuskäynti terveyskeskuksessa, joten hänestä ei ole tänään aisaparia. Koska ollaan vähän aikataulusta jäljessä, olisi isä ollut isona apuna ajamassa hankmon kanssa.

Kuva

Kuva

Tuon Multivan hankin kolme vuotta sitten vanhan Potilan tilalle enkä ole hetkeäkään katunut. Juuri passelin kokoinen meidän pelloille. 8-)

Kuva

Kuva

Pahoittelen, että kuvat äestyksestä jäivät vähäisiksi, mutta kiire oli kova eikä kerennyt juuri blogia miettiä. Seuraavassa päivityksessä päästään aloittamaankin sitten kylvöjä.
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa ;)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Farmiblogi”