Vehkaojan tila

Haluatko muidenkin tietävän mitä farmillasi tapahtuu? Aloita uusi aihe ja pidä muutkin jäsenet ajantasalla tilasi tapahtumista. Suosittelemme.
Alueen säännöt
§1 Farmiblogin kirjoittaminen ja viestien kirjoittaminen.
§1.1 Kun kirjoitat farmiblogia kirjoita sitä selkeästi ja helposti ymmärrettävästi, kun lisäät kuvia lataa ne toimivaan kuvapalveluun että kuvat latautuvat nopeasti ja ovat näkyvissä pitkänkin ajan kuluttua eivätkä poistu saatavilta.
§1.2 Vältä turhien ja lyhyiden viestien kirjoittelua blogeihin esim: "komeeta" tai "mikä mappi" koska ne rasittaa vain viestiketjuja eli pyri kirjoittamaan selkeästi ja pitkäluontoisesti.
§1.3 Jos huomaat puutteita blogissa tai vioittuneita kuvia ilmoita asiasta ystävällisesti viestiketjuun.
Kiitos paljon!
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Vehkaojan tila

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Mukavaa kun jaksat touhuta plogin kanssa! Mukava kun saa lukea taidolla tehtyä plogia samasta peliversiosta millä itekki pelaan.
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
fiiatti-ukko
Viestit: 399
Liittynyt: 10.09.2017 13:24
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Savvoo, ralli englantia ja google kääntäjällä ruotsia
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Savon Pariisi

Re: Vehkaojan tila

Viesti Kirjoittaja fiiatti-ukko »

Päivitys 12

Uusi päivä, mutta samoissa merkeissä jatketaan. Aamulla navetointi vanhempien kanssa ja aamukahvilla käynti, sen jälkeen lähdettiin iskän kanssa jatkamaan rehuntekoa. Velipoika soitti kans aamusella, että ei pääse vielä tänään kaveriksi. Huomisesta eteenpäin kuulemma olisi sen verran löysempää töissä, että kerkeää tulemaan. Eskollahan on tuossa lähikaupungissa autokorjaamo, joka työllistää hänen lisäkseen pari muuta kaveria. Hänhän on minua pari vuotta nuorempi, kävi aikanaan ammattikoulun ja perusti muutama vuosi sitten ihan oman yrityksen. Noh eihän tuo mitään, ei tänään oltaisi välttämättä vielä häntä keretty tarvitsemaan. Salomolla on rehunteko vielä siinä vaiheessa ettei kerkiä kärriä lainaamaan, mutta Ramilla olisi vanha rehukärri ylimääräisenä. Ramihan tekee kaikki rehunsa nykyään paaliin, ja käyttää rehukärriä ainoastaan niittoruokintaan. Pitää häneltäkin kysellä, onko kärry joutilaana pariksi päiväksi.

Elho jäi eilisiltana pellolle, joten otin rasvarässin mukaan, kun lähdin ensimmäistä kuormaa hakemaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Alku iltapäivästä ruokatauolla, ja tuonne kauemmaksi tilakeskuksesta lähdössä. Isä lähti fiiatilla edeltä viemään silppuria pellon laitaan valmiiksi.

Kuva

Kuva

Kuva

Kylätiellä ruuhkaa, naapurikin oli juuri kuormaa tyhjentämässä siiloon.

Kuva

Ja aumalla pieni mietintäpalaveri samalla, kun otin kyytiin täydet happopöntöt ja jätin tyhjät pois.

Kuva

Kuva

Kuva

Illalla Rami sitten soitti takaisin, ja sanoi että kärrin joutaa nyt hakea lainaan. Oli kuulemma samantien niittorehua käynyt pari ylimääräistä kuormaa, niin ei tarvitse tuota kärriä Ramilla käyttää kesken rehunteon, jos nuo nyt venähtävät. Huomiseksi on nimittäin luvannut pilvistä ja epävakaista säätä. Toisaalta kahdella kärrillä saadaan nopeammin aikaiseksi, kun siirrytään nuille kauimmaisille lohkoille. Ramin kärrihän on tuollainen ysitonninen Junkkari. Vähän minä olen tuota kysellyt, että myisikö hän tuon kokonaan meikäläiselle, kun paalirehuun siirtyi. Vaan onhan tuo näppärä tosiaan tuorerehuruokinnassa ja talvisin hakkeen ajossa.

Kuva

Päivän aikana kerkesi myös Tanjan isä soittelemaan, että kerkeisinkö hänelle lähipäiviksi rehuntekoon kaveriksi. Appiukko on minua apunaan jo monta kesää käyttänyt, hänen luonahan sitä aikanaan töissäkin olin. En vielä tarkkaa ajankohtaa luvannut, kun meinaa tuota kiirettä olla jo muutenkin, mutta jos huomenna saataisiin meillä mahdollisimman paljon aikaiseksi, niin voisi sitä sitten jo ylihuomenna sinne lupautua. Isä ja Esko saavat varmasti kahdestaan sitten loput jäljelle jäävät rehut ajettua, mutta sekin riippuu aivan siitä miten hyvin sääennusteet käyvät toteen. Eiköhän tämä riitä nyt tälle erää ja katotaan mitä tapahtuu seuraavan kerran.
Jos pyörä ei vedä se jarruttaa!
Avatar
fiiatti-ukko
Viestit: 399
Liittynyt: 10.09.2017 13:24
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Savvoo, ralli englantia ja google kääntäjällä ruotsia
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Savon Pariisi

Re: Vehkaojan tila

Viesti Kirjoittaja fiiatti-ukko »

Päivitys 13

Kolmas rehunteko päivä alkoi normaalilla aamunavetoinilla. Onneksi Tanja pystyi tänä aamuna tulemaan kaveriksi, niin päästiin isän kanssa nopeammin pellolle. Tänään onkin epävakaista keliä luvassa, joten sen puolesta mahdollisimman paljon olisi hyvä saada aikaan. Velipoikakin kaartoi sopivasti pihaan, kun oltiin vielä navetalla. Pikainen aamukahvilla käynti ja työnjako. Esko jo vitsillään purnasi, että sai tietenkin vanhimman ja pienimmän koneen ajettavakseen. Ehdotin minä sitten vastaavasti auman polentaa tai silppurointiakin, muttei hän oikein kummallekaan lämmennyt. Ennen pellolle lähtöä tehtiin vielä perus rasvaukset ja tarkistukset.

Kuva

Kuva

Keli muuttuikin sitten nopeasti todella synkäksi, näytti että taivas repeää niskaan hetkenä minä hyvänsä. Aamulla säätiedotetta katsoessa ohuita sadealueen rippeitä menisi pitkin päivää ylitse, mutta onneksi ainoastaan muutama pisara satoi jossain välissä. Isomman sadekuuron pitäisi sitten tulla alkuillasta.

Kuva

Kuva

Tuo Ramin kärry on pikkaisen nopeampi purkuinen kuin oma, kun siinä on perinteisen räikkäsysteemin tilalla hydraulinen pohjapurun pyöritys. Oikein näppärä ja mukava käyttää sekä hieman huoltovarmempi.

Kuva

Kuva

Esko toi sitten yhdellä vaihdolla uudet happoputelit mukanaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Eskokin otti kuvia aumalla, kuulemma työkavereille todisteeksi että ei oo vapaapäiviä ihan lomaillessa viettänyt.

Kuva

Joskus kolmen jälkeen taivas sitten repesi niskaan, hieman aiemmin mitä ennuste lupasi.

Kuva

Ei sitten keritykään ajamaan ihan niin paljoa tavaraa aumaan, kuin oli suunniteltu. Pellolle ei kuitenkaan jäänyt kuin muutama hehtaari, isä ja Esko lupasivat korjata ne kahdestaan huomenna jos vain sää sallii sen. Pari hehtaaria jätetään myös kuivaheinäksi hiehoille ja vasikoille, ne korjataan sitten myöhemmin. Minä pystyinkin sitten lupaamaan appiukolle, että tulen rehuntekoon kaveriksi huomisaamuna. Juhannuskin alkaa olemaan ihan nurkan takana, mutta jos vain keliä on niin ei olla keskikesänjuhlan takia hommia keskeytetty. Tästä tuli nyt hieman lyhkäisempi päivitys, mutta ehkä parempi näin välillä.
Jos pyörä ei vedä se jarruttaa!
Avatar
fiiatti-ukko
Viestit: 399
Liittynyt: 10.09.2017 13:24
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Savvoo, ralli englantia ja google kääntäjällä ruotsia
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Savon Pariisi

Re: Vehkaojan tila

Viesti Kirjoittaja fiiatti-ukko »

Päivitys 14

Rehuntekoja pitäisi jatkaa edelleen, tällä kertaa vain Tanjan kotitilalla. Suunnitelmat menivät tosiaan hieman uusiksi mitä viime päivityksessä suunnittelin, eli juhannusaatto menikin sadetta katsellessa, ja juhannuspäivänä kerkesi sitten jussin viettoon, kun pellot olivat niin kosteita ettei niille vielä kehdannut mennä. Tänään olisi sitten tarkoitus mennä appiukon avuksi rehuntekoon, ja samalla isä ja Esko hoitavat ykkössadon alta pois kotosalla. Ja tämäkin sillä ehdolla että koneet vain kestävät.

Lähdettiin sitten oikein koko perheen voimin mummolaan. Tanjan vanhemmillahan on naapurikunnan puolella noin 35:en lypsävän karja, ja sukupolven vaihdos Tanjan nuorimman sisaruksen Teron kanssa on ilmeisesti ajankohtainen joskus tulevaisuudessa. Tanja jäi lasten kanssa pihalle touhuamaan, kun itse lähdin appiukon Väinön ja Teron kanssa tankkaamaan koneita.

Kuva

Työnjako oli sellainen, että Väinö vetää silppuria, minä ajan välejä ja Tero on aumalla. Tero halusi välttämättä itse aumalle rauhallisempiin hommiin, painaisiko vielä eiliset juhannusmenot miestä..

Kuva

Kuva

Kuva

Anssikin hyppäsi sitten pihasta minun kyytiin, ja pellolla taasen halusi päästä ukkinsa kyytiin ihmettelemään. Tuo silppuri on aika tuore hankinta tälle tilalle. Tai oikeastaan Väinö kuulemma hankki sen erään toisen kyläläisen kanssa yhteiseksi. Saavat sillä tehokkaasti kahden karjatilan rehut tehtyä.

Kuva

Kuva

Ei taavetti enään kovin kauheasti hyökkäillyt tuolla kuormalla.

Kuva

Kuva

Tanja lähti sitten lasten kanssa kotiin aikaisemmin mitä minä olisin kerinnyt täältä. Väinö antoi sitten illalla oman autonsa minun käyttöön, kun olin kuitenkin seuraavana aamuna tulossa takaisin. Kotona kerkesinkin juuri sopivasti peittelemään aumaa isän ja velipojan kanssa.

Kuva

Seuraavana aamuna kävin navetalla itsekseni hieman aikaisemmin kuin yleensä, jotta olisin mahdollisimman aikaisin Väinön tykönä. Perillä nopeasti kahvit ja sen jälkeen pellolle. Tänään olikin meikäläisen vuoro ottaa auma traktori hallintaan. Tuo case on kyllä oikein ketterä ja mukava vehje, neliportainen pikavaihde, sähkötoiminen nostolaite, hydraulinen suunnanvaihtaja ynnä muuta. Todella edistyksellinen laite esittelyaikoihinsa ysärin alkupuolella, mutta Väinö hommasi tämän käytettynä vuosituhanteen vaihteen jälkeen. Eikä kyllä häpeä vieläkään monelle traktorille.

Kuva

Kuva

Kuva

Karhotinurakoitsijakin tuli pihan kautta, kun sai viimeisen lohkon karhotettua.

Kuva

Rehut saatiin ajettua sitten anoppilassakin, en kehdannut nyt montaa päivitystä ruveta tästä tekemään, kun ei tästä hirveämmin mitään sanottavaakaan ole. Ja muutenkin blogin pääasiallinen tarkoitus on keskittyä oman tilan touhuihin, joten päätin tehdä tiivistetyn pakkauksen mitä nyt on tullut tehtyä oman tilan ulkopuolella. Eiköhän tästä jatketa sitten seuraavassa päivityksessä.
Jos pyörä ei vedä se jarruttaa!
Avatar
lucosol
Viestit: 536
Liittynyt: 28.06.2015 10:50
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti, Ruotsi
Erikoisosaamiseni: Muokkaus

Re: Vehkaojan tila

Viesti Kirjoittaja lucosol »

Nättiä blogia.
Avatar
fiiatti-ukko
Viestit: 399
Liittynyt: 10.09.2017 13:24
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Savvoo, ralli englantia ja google kääntäjällä ruotsia
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Savon Pariisi

Re: Vehkaojan tila

Viesti Kirjoittaja fiiatti-ukko »

Päivitys 15

Nurmien lannoituksia pitäisi hiljalleen alkaa tekemään. Anoppilan rehuntekojen jälkeen sattui taas yksi harmaampi ja epävakaa päivä, joten se tuli käytettyä sohvalla makoilemiseen ja huilimiseen. Ihan hyvää varmasti teki, kun muutaman päivän aika ympäripyöreitä päiviä tehnyt. Kuivaheinäkin pitäisi kaataa nurin tässä piakkoin ja korjata poikkeen. Kuivaa heinää meillä ollaan annettu talvella vasikoille, hiehoille ja umpilehmille. Mutta niiden teosta sitten myöhemmin. Eilen soitin Salomolle ja kysyin lietekärrin tilannetta. Meillähän on pelkkä kuivalanta systeemi navetassa, mutta tunkion pohjalla on kaivo, johon kusi, sadevesi ynnämuut lantalaan joutuvat nesteet valustuvat. Myös auman ja siilon kohdalta on vedetty salaoja siihen puristenesteitä varten. Meillä ei siis ole omaa lietekärriä johtuen aivan siitä, että sitä kaivoa ei tarvitse tyhjätä kuin pari kertaa vuodessa, ja silloinkin vain pari kärrillistä. Salomo tosiaan sanoi että on melkein kaikki lietteensä ajanut, ja kärriä joutaa lainata aamusella, kun ei siinä minulla kuitenkaan aamua kauempaa mene.

Aamunavetointien jälkeen lähdin sitten hakemaan kärriä naapurista.

Kuva

Tuon lietekärrin täyttö meillä on tehty hydraulipumpulla. Vähän hidastahan se on, mutta ei tuosta kaivosta sitä paremmallakaan tahdo saada. Onhan minulla ollut mielessä, jos jonkun pienen ja erityisesti edullisen imupainevaunun hommaisi tähän tarkoitukseen, niin ei tarvitsisi aina naapurin kärriä lainata. Sillä voisi myös salaojakaivoja tyhjennellä ynnä muuta tarpeellista.

Kuva

Lietteet ajoin tuonne ladontaus pellolle.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Seuraavalla täytöllä Rami oli juuri hakemassa lannoitteenlevittäjää. Hän oli kuulemma jo omat lietteensä ajanut levälleen. Rami saa varmasti suurimman osan, ellei jopa kaiken, levitettyä jo tämän päivän aikana, niin huomenna pääsen varmaan itse aloittelemaan apulannan levityksiä.

Kuva

Kuva

Lietteet tuli sitten ajettua, eihän niitä tullut kuin pari kärryllistä. Palautin kärryn takaisin ja alku iltapäivästä lähdin ottamaan niittokonetta teeällän perään tuolta ladosta.

Kuva

Niittokone pajalle tutkailtavaksi. Muutamia terälappuja piti vaihdella ja öljyt vaihdoin myös teräpalkkiin, en muista tuliko niitä viime vuonna vaihdettua ollenkaan. Kovin valtavasti käyttöä tälle niittokoneelle ei ole ollut, ainoastaan juuri kuivan heinän niitot sekä kyllä tuolla pellonpiennar risutkin antautuu, meinaa vaan kone kärsiä siitä jos kovin ankaran kokoisia ovat. Jos kolmatta satoa ollaan syksyllä parhaiten kasvaneilta lohkoilta tehty, niin yleensä nekin niitetään ja paalataan. Viime syksynä ei kylläkään tullut tehtyä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tanjalta olin jo aikaisemmin kysynyt, pystyisikö hän käymään itsekseen iltanavetalla. Kyllä hän lupasi, mutta sanoin että jos jotain tulee niin soittaa heti takaisin. Minä lupasin sitten jakaa rehut heti kunhan täältä pääsisin, ei tätä kovin kauaa olisi jäljellä. Tanja sitten soitti ja ajattelin jo, että nyt täytyy lähteä kaveriksi. Hän kuitenkin ajatteli illalla leipoa jotain, ja kysyi kehtaisinko minä puolestani käydä kyläkaupassa kun tässä aivan vieressä olin. No tulihan sitä sitten käytyä asioilla ja jututtamassa kauppiasta.

Kuva

Sellaista tälle erää. Huomenna täytyy ruveta varmaan apulannan levitykseen ja heinän pöyhintään.
Jos pyörä ei vedä se jarruttaa!
Avatar
lucosol
Viestit: 536
Liittynyt: 28.06.2015 10:50
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti, Ruotsi
Erikoisosaamiseni: Muokkaus

Re: Vehkaojan tila

Viesti Kirjoittaja lucosol »

Jopas tulee päivitystä tiuhaan tahtiin, hienoa blogia!
Avatar
Traktorimies_
Viestit: 4056
Liittynyt: 01.02.2012 16:33
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi, englanti, ruotsi, saksa, ranska
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Vehkaojan tila

Viesti Kirjoittaja Traktorimies_ »

lucosol kirjoitti:Jopas tulee päivitystä tiuhaan tahtiin, hienoa blogia!
Niin tulee ja on vieläpä todella mukavaa luettavaa ja katseltavaa!
Kuva
Ford 7000, 72´ 90hv, 33km/h
Mercedes Benz W203 C220 CDI, 00´
Avatar
fiiatti-ukko
Viestit: 399
Liittynyt: 10.09.2017 13:24
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Savvoo, ralli englantia ja google kääntäjällä ruotsia
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Savon Pariisi

Re: Vehkaojan tila

Viesti Kirjoittaja fiiatti-ukko »

Joo tuli kirjoitettua kun kuvia aikaa oli. Aikasemmin tuli pelattua jonkun verran eteenpäin, mutta sitten kirjottamiseen ei taas ollu aikaa. Ja mukavaa kun jotkut edes tätä lukee, vaikka omaksi iloksenihan minä tätä oikeastaan kirjottelen :D .
Jos pyörä ei vedä se jarruttaa!
Avatar
fiiatti-ukko
Viestit: 399
Liittynyt: 10.09.2017 13:24
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Savvoo, ralli englantia ja google kääntäjällä ruotsia
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Savon Pariisi

Re: Vehkaojan tila

Viesti Kirjoittaja fiiatti-ukko »

Päivitys 16

Uusi aamu alkoi taas varsin tutulla navetoinnilla. Elukat sisälle, lypsyt ja appeen jaot ja sitten takasin laitumelle. Aamupalalla käynti ja sen jälkeen lähdinkin hakemaan fiiatin perään pöyhintä tuolta ladosta. Tarkoitus olisi käydä nyt aamupäivällä kertaalleen pöyhäsemässä noita heiniä, ja päivällä käydä apulantaa viskomassa levälleen, jos vain levitin on vapaana Ramilta. Sitten joskus illalla käydä vielä toisen kerran pöyhimässä. Aika hyvä keli onkin kuivaheinän tekoon, hieman päälle 20 astetta lämmintä ja sadettakaan ei ole ennusteen mukaan luvassa lähipäiviksi. Aika tyyni keli on kuitenkin, vielä kun hieman tuulisi niin heinähän kuivaisi suorastaan silmissä. Toisaalta ennusteen mukaan on ehkä vähän liiankin kuivaa, sateita ei kovin kummoisesti ole luvassa. Jonkun verran vettä kyllä saisi tulla, etteivät ihan pystyyn kuivaisi kasvustot.

Kuva

Ladolta pajan eteen rasvaamaan ja katsomaan yleisesti haravakoneen kunto. Mikään järkyttävän hyvä pöyhimisvaikutus tuossa koneessahan ei ole, mutta karhottaminen sillä onnistuu ihan kiitettävästi. Uudempaankaan ei olla investoitu, kun tuolla vehkeellä on saanut hoidettua nämä nykyään jo aika vähälle jääneet kuivaheinän teot. Aikanaan, kun koko toinen sato tehtiin heinäseipäille, niin tällehän oli rutkasti paljon enemmän hommia. No rasvat tuli paineltua laakereihin ja samalla tuli taas muistettua että hihnat olivat kovin huonon näköiset. No josko tuo taas tämän rykäsyn kestäisi, kun ei kauheeta kyytiä aja..

Kuva

Ennen pellolle lähtöä kyselin Anssilta haluaako hän lähteä mukaan istuskelemaan, ja tulihan hän kun ei muutakaan tekemistä ollut.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Pöyhimisen jälkeen kävin ruokatauolla ja Rami toi lannanlevittimen, kun oli aamupäivällä saanut viimeiset lannat levitettyä. Tuli sitten samalla kyseltyä häneltä, mikä tilanne paalajan ja käärimen kanssa on. Ramilla ja minullahan on yhteinen pyöröpaalaja, jota meillä on käytetty olkien paalaamisen lisäksi juuri kuivalleheinälle. Käärijä on myös yhteinen, vaikka sen käyttö meillä on jäänyt aika vähälle. Kuivaheinät ollaan kuitenkin sillä muovitettu, koska ne eivät tahdo mahtua navetan ylisille, johtuen siitä että sinne ollaan oljet säilötty. No paalaaja ja käärijä olivat molemmat Ramin mukaan vaikka heti vapaita, josko sitten huomenna kokeilisi paalausta yrittää.

Kuva

Saman tien laitoin Bögballen satakympin perään, kun se oli tällä kertaa vapaana. Teeällästäkin joutaisi tuo niittokone heittää irti kun sille ei ole enään tarvetta, mutta oli nyt perässä jonkinlaisena vastapainona.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tuli myös tuolle ladontauspellolle levitettyä, vaikka sinnehän minä tuon kusikaivon tyhjensin. Vaan se kun ei ole mitään kauhean ravinteikasta ja lisäksi eihän sillä määrällä saanut läheskään koko lohkoa voideltua.

Kuva

Kuva

Eräällä täytöllä iskä oli sitten ilmestynyt pihaan, helpottihan tuo kahestaan täyttää tuota lannoitinta. Kysyin myös häneltä, että olisiko hän halukas jatkamaan iltanavetan ajaksi tuota levitystä, minä voisin sitten navetan jälkeen lähteä pöyhäsemään noita heiniä. Sopihan se hänelle, kuten jo saatoin arvata. Navetan jälkeen tuli sitten tosiaan käytyä sohasemassa nuita heiniä.

Kuva

Kuva

Mukavasti heinä jo kahisi käännellessä, huomisaamuna varmaan täytyisi vielä kerran käännellä ja sen jälkeen laittaa paaliin. Kuitenkin apulannan levitystä jäi vielä huomiselle, mutta onneksi iskä tulee jo aamusta kaveriksi niin saadaan nekin toivottavasti alta pois. Paljon on hommaa huomiselle, mutta eiköhän ne siitä suoriudu.
Jos pyörä ei vedä se jarruttaa!
Avatar
fiiatti-ukko
Viestit: 399
Liittynyt: 10.09.2017 13:24
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Savvoo, ralli englantia ja google kääntäjällä ruotsia
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Savon Pariisi

Re: Vehkaojan tila

Viesti Kirjoittaja fiiatti-ukko »

Päivitys 17

Uusi aamu valkeni entistä lämpimämpänä, tuvan ikkunasta kahtoessa mittari näytti jo aamuvarhaisella yli kahtakymmentä astetta. Lämmin tuuli lepatteli haalarinlahkeita aamunavetalle kävellessä. Navetoinnit keskeytti tutun auton pörinä ja iskä tuli kaveriksi. Itse olin jo lypsyt kerennyt aloittamaan, joten kysyin jos hän kehtaisi ottaa rehua sisälle. Navetointien jälkeen vähän kyllä mietin, kehtaako noita eläimiä laskea edes laitumelle, jos tulee liian kuuma päivä, kun tuossa meidän tarhassa ei ole yhtään suurempia puita varjopaikaksi. Pääseväthän ne kyllä ihan puutarhan reunuspuiden alle varjoon, jos paahde käy liian kovaksi niille. Laskettiin ne sitten kuitenkin takaisin laitumelle, kun ovea avaamalla selkeästi halusivat lähteä.

Kuva

Aamupalalla suunniteltiin sitten päivän ohjelmaa. Sovittiin, että isä lähtee pöyhäsemään viimeisen kerran noita heiniä ennen karhotusta, ja minä lähden jatkamaan lannan levitykset loppuun. Niitä ei iskän mukaan onneksi kovin paljoa jäänyt, joten tässä aamupäivän aikana saan ne varmasti ajettua. Sen jälkeen käydään sitten paalausvehkeet hakemassa Ramilta ja ruvetaan siihen urakkaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kerran piti täytöllä käydä ja isä olikin saanut homman päätökseen. Sanoin sitten täytön jälkeen, jos hän jättäisi teeällästä niittokoneen pois, niin saa siihen sitten hakea sen käärimen.

Kuva

Kuva

Kuva

Jätin nyykkäristä sitten apulannan levittimen toistaiseksi tuohon navetan seinän kylkeen, kun sillä pitää kuitenkin vielä levittää lannat tuolle kuivaheinä palaselle.

Kuva

Tämän jälkeen käytiin yhdistetyllä kahvi- ja ruokatauolla, ja soitin vielä Ramille että tullaan aivan hetken kuluttua hakemaan paalain ja käärijä meille. Sieltä kotiin saavuttua rupesin rasvailemaan molempia vehkeitä ja tarkistin niiden kunnon pikaisesti, vaikka Rami olikin ihan hetki sitten saanut niillä oman ykkössatonsa ja kuivat heinät korjattua. Isä lähti suoraan tästä ajamaan heinät karheelle.

Kuva

Piti itsekin kiirehtiä perään, mikäli mieli tänään saada heinät paaliin.

Kuva

Kuva

Kuva

Tuo claassi on tosiaan isän ja Ramin aikanaan yhteiseksi ostama, vai olikohan sillon vielä isäntänä Ramin isä, en nyt tarkalleen muista. Joka tapauksessa Rami on siitä lähtien tehnyt kaikki rehunsa tuolla ja meillä sitä on käytetty olkien paalaukseen sekä kuivaheinän tekoon. Jos kolmatta satoa ollaan tehty niin silloin ollaan ne paaliin ajettu, niinkuin taisin joskus aikaisemmin jo mainita. Aikanaan kun tuota oltiin ostamassa, yritettiin porukkaan houkutella vielä Salomoakin, mutta hän ei ideasta lämmennyt kun ei hänellä olisi ollut riittävästi käyttöä sille. Jälkeenpäin ajateltuna ihan hyvä niin, olisi mennyt ehkä liian vehtaamiseksi kiire aikana kolmen tilan kesken.

Kuva

Kuva

Kuva

Isä tuli käärimen kanssa heti sen jälkeen kun sai kaikki karhotettua. Suunnitelmana oli, että keräilee käärimellä ja etukuormaajalla paalit tuonne pellon laitaan. Pitää ajaa ne sitten myöhemmin kotiin, usein ollaan tehty niin että vasta talvella, niin jos vain maa on roudassa niin ei turhaa tiivistymistä tapahdu.

Kuva

Kuva

Tässä vaiheessa minä sain onneksi paalauksen päätökseen iltanavetoinnin aikoihin ja kiirehdin sinne. Aamulla oltiinkin otettu rehua sen verran enemmän sisälle ihan kiirettä ajatellen, että ei tarvitse enään illalla sitä vehdata. Iltanavetan jälkeen ajoin isän autolla pellon laitaan ja sanoin että minä voin tulla jatkamaan käärimisen loppuun niin hän pääsee suoraan kotiin. Iltamyöhäsellehän tuo sitten venyi, en kehdannut enää huomiseksi jättää käärimistä.

Kuva

Kuva

Pitkän puoleinen raapustus tuli tällä kertaa, mutta niin mahtui päiväänkin paljon toimintaa. Vielä pitäisi sitten paalain puhdistella ja palauttaa Ramille, samoin käärijän joutaa viedä takaisin sinne. Apulannat pitäisi viskoa tälle palaselle, siitä tuskin erikseen päivitystä teen ellei samalle ajankohdalle satu jotain muuta ihmeellistä, ja sitten joutaakin odotella kakkossadon tekoa. Ruiskutuksia pitää kans tässä jossain vaiheessa tehdä, kunhan vaan ensin hieman sateita tulis, pahalta näyttää jos ei viikon sisällä tule mitään. Mutta ihmetellääs taas ensikerralla.
Jos pyörä ei vedä se jarruttaa!
Avatar
lucosol
Viestit: 536
Liittynyt: 28.06.2015 10:50
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti, Ruotsi
Erikoisosaamiseni: Muokkaus

Re: Vehkaojan tila

Viesti Kirjoittaja lucosol »

Nättiä blogia, paljonkos on jo tunteja kertyny saveen?
Avatar
fiiatti-ukko
Viestit: 399
Liittynyt: 10.09.2017 13:24
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Savvoo, ralli englantia ja google kääntäjällä ruotsia
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Savon Pariisi

Re: Vehkaojan tila

Viesti Kirjoittaja fiiatti-ukko »

Oisko noita jottai 30 pyöreesti, tiiä sitten onko se paljon vai vähän :mrgreen: . Tosin pelasin tätä savea jo pikkasen ennen ku plogin kirjotuksen alotin.
Jos pyörä ei vedä se jarruttaa!
Avatar
fiiatti-ukko
Viestit: 399
Liittynyt: 10.09.2017 13:24
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Savvoo, ralli englantia ja google kääntäjällä ruotsia
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Savon Pariisi

Re: Vehkaojan tila

Viesti Kirjoittaja fiiatti-ukko »

Päivitys 18

Kuukauden päivät on nyt vietetty hieman rauhallisemmin, mitä nyt navetalla käynyt ja omia harrasteita jatkanut sekä muita pajahommia. Pari lehmän poikimistakin sattui sopivasti, toinen oli lypsylehmä ja toinen sonni. Surulliseksi vastapainoksi taas eräs vanha rouva piti laittaa teurasautoon, se on aina yhtä ikävää kun joutuu luopumaan monta vuotta hyvin lypsäneestä työkaverista, tämäkin oli satatonnari. Onneksi hänestäkin jäänyt monta hyvin lypsävää jälkeläistä. Noh kerettiinhän sitä tehdä muutakin kuin vain töitä, käytiin perheen kanssa lomareissulla. Tanjan toiveitakin kerkesin toteuttamaan, hän on jo pidemmän aikaa halunnut pientä kasvihuonetta tuohon pihamaalle. Yhdessä sitten suunniteltiin ja rakennettiin varastoista löytyvistä laudoista kehikko, ja sen päälle hain sitten muovit Agrimarketista. Tähän aikaan vuodesta ei kannata enään mitään tomaatteja tai kurkkuja laittaa sinne kasvamaan, mutta pakko oli kokeilla huoneen toimivuutta herneillä. Tiedä sitten jäikö tuo hieman varjoisaan paikkaan tuon pihatammen alle, sen näkee myöhemmin.

Kuva

Kuva

Samalla kun tuli kaiveltua lautatavaraa varastoista, niin tuli isän kanssa rakenneltua uudet ovet navetan ylisille. Eihän nuilla ovilla juurikaan virkaa ole, kun ei siltaakaan ylisille enään vie, mutta kesämyrsky pääsi riepottelemaan ne auki ja hajottamaan niitä, lahot kun olivat. Muuten oltaisiin varmaan vaan laudat naputeltu seinäksi, mutta on tuosta kätevä nostaa paaleja ylisille, niin ei tarvitse kaikkia sisältä rehulan kautta nostella ja perälle pyöritellä.

Kuva

Onneksi myös satoi vettä, sekä oli iltoina ja aamuina hyviä ruiskutuskelejä, niin pääsin niitäkin tekemään. Viljoille ja etenkin juurikkaille tuli ajettua pariin otteeseen tuholais- ja tautiaineita sekä korrensäädettä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Nyt olisi kuitenkin toista rehuntekoa aloiteltava. Laakasiilolle ei tosiaan tullut tehtyä mitään, ei purettua eikä rakennettua. Siilosta tyhjättiin loput vähäiset rehut rehulaan sisälle, niin saa sieltä muutaman päivän niitä syöttää. Silppuri tuli otettua jälleen päivänvaloon ja huollettua, samalla tuli myös tankattua nyykkärit.

Kuva

Tuli aloitettua tuosta lähimmältä pihapellolta. Työnjako oli jälleen sama, eli isä on aumalla ja minä huudatan silppuria. Mitään ihmeellisyyksiä ei tapahtunut joten antaa kuvien puhua puolestaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Oikein mieluisa ja lämmin elokuinen keli, nurmikin kerkesi kasvamaan hyvästi siihen nähden, miten kuivalta niiden kasvuunlähtö näytti. Tiedä sitten miten hallaa kuivuus teki viljoille ja etenkin juurikkaille. Viljoissa ainakin on vielä todella paljon vihreää seassa, ilmeisesti jälkiversontaa on tapahtunut aikalailla jossain vaiheessa.

Kuva

Kuva

Kuva

Tästäpä se rehunteko taas lähtisi, eli samoissa merkeissä jatketaan ensi kerralla.
Jos pyörä ei vedä se jarruttaa!
Avatar
fiiatti-ukko
Viestit: 399
Liittynyt: 10.09.2017 13:24
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Savvoo, ralli englantia ja google kääntäjällä ruotsia
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Savon Pariisi

Re: Vehkaojan tila

Viesti Kirjoittaja fiiatti-ukko »

Päivitys 19

Lämmin elokuinen aamu alkoi tutun aamunavetoinnin merkeissä. Tänään en kerennyt edes navetalle kävelemään, kun isä ja äitikin pyörähtivät pihaan ja kaveriksi navetalle. Navettapuuhien jälkeen suunniteltiin isän kanssa päivän ohjelmaa sekä soitin velipojalle, että kerkeisikö hän lähipäivinä jälleen kaveriksi rehuntekoon. Mitään hän ei vielä uskaltanut luvata, mutta sanoi että todennäköisesti on sen verran kiireistä ettei kerkeä töistä luistamaan. Silloin todennäköisesti ajetaan vain yhdellä kärrillä rehua tuolta kauemmilta lohkoilta, ei se ole ollenkaan paha homma. Kerkeepähän paremmin siilolla levitellä ja tampata sekä pitämään jopa huilitaukoa. Kahdella kärrillä ajaessa siilolla joutuu olemaan oikeastaan koko ajan liikkeessä, vaikka nopeuttaahan se hommaa jonkin verran. Kelin ja nurmen puolesta vielä ei kuitenkaan tarvitse mitenkään kiirehtiä.
Tänään aloiteltiin sitten tuolta ladontaus pellolta. Ennen lähtöä paineltiin vielä rasvat laakereihin ja tarkastettiin nesteet koneista.

Kuva

Kuva

Nyt oli tälläkin lohkolla kohtuullisen hyvä nurmi, ainakin paljon parempi kuin ykkössadolla. Täydennyskylvö ja lannoitus oli tehnyt tehtävänsä. Unohdin oikeastaan mainita koko täydennyskylvöstä, eräs ilta tuli käveltyä lähes koko lohko läpi ja viskottua heinänsiementä sellaisella käsivispilällä, joka on tarkoitettu juuri pienten kylvömäärien kylvämiseen sekä pihojen ja polkujen hiekotukseen.

Kuva

Kuva

Tuosta ladosta voisin myös hieman kertoa, eli sekin on aikanaan 1940- luvun lopulla rakennettu kuivaheinän varastointiin kun tähän tilalle on tultu. Ajan myötä siihen on tuo toinen oviaukko tehty, kun koneita on yhä enemmän tarvinnut säilöä sinne. Eihän tuo enään mikään paras kuntoinen ole, mutta ei mikään läpilahokaan.

Kuva

Kuva

Iltapäivällä tuolla lohkolla, josta kuivaheinä paalattiin. Tässä nurmi oli ehkä hieman nuorempaa, mitä muilla lohkoilla, mutta tuli kuitenkin tästäkin samantien korjattua rehut poikkeen, ei ruveta sen enempää pitkittelemään.

Kuva

Sitten hypätäänkin seuraavaan päivään. Vaihdettiin isän kanssa ohjaamoita, niin pääsee välillä vaihtelevampaan hommaan. Tahtoo tuossa siilolla ees taas rampatessa aika käymään pitkäksi sekä pahimmassa tapauksessa paikat jumiutumaan, silppuroidessa pitää edes silloin tällöin hypätä ulos. Teeällä on kyllä oikein mukava käytettävä siilolla, oikealla kädellä saa hallita etukuormaajaa ja vasemmalla suunnanvaihtajaa. Näkyvyyskin on hyvä jokaiseen suuntaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Iltapäivällä tuli sitten fiiatilla vietyä täysiä happoputeleita pellon laitaan, kun isä oli edellisellä tyhjäyksellä unohtanut viedä mukanaan. Tulipahan samalla otettua nopeasti kahvit termariin mukaan, on se kahvi vaan jotenkin parempaa metsässä tai pellonlaidalla kuin tuvan pöydän ääressä.

Kuva

Kuva

Illemmalla isä kävi tankkaamassa nyykkärin samalla kertaa, kun kävi tyhjentämässä. Onneksi tänäkin iltana äiti ja Tanja lupautuivat navetalle, niin ei tarvinnut sen takia keskeyttää työrupeamaa.

Kuva

Kovin montaa hehtaaria nurmea ei enään olisikaan jäljellä, saa nähdä rustailenko niistä minkäänlaista päivitystä, jos tehdään edelleen niin että minä olen siilolla ja iskä silppuroimassa. Siilolla tamppaamisesta kun ei ole kovin paljoa kerrottavaa. Onhan noita rehunteko kuviakin tullut otettua sen verran, ettei yhden rehunteko päivityksen poisjättö varmaan paljoa haitanne. Katsotaan nyt, tapahtuuko mitään ihmeellistä. Eskokin soitteli takasinpäin ja varmisti, ettei kerkeä kaveriksi kärriä ajamaan. Kun ei tosiaan mikään kiire ole, niin ei tarvitse mistään ruveta metsästämään yhtä kärrikuskia. Eiköhän tässä taas tarpeeksi tälle erää, palataan asiaan seuraavassa päivityksessä.
Jos pyörä ei vedä se jarruttaa!
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Vehkaojan tila

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Mukavaa luettavaa! Onko mitään hankintoja suunnitelmissa tai kenties uuden navetan piirrustukset pöydänlaatikossa odottamassa päätöstä rakentamisen aloitukselle? :)
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
fiiatti-ukko
Viestit: 399
Liittynyt: 10.09.2017 13:24
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Savvoo, ralli englantia ja google kääntäjällä ruotsia
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Savon Pariisi

Re: Vehkaojan tila

Viesti Kirjoittaja fiiatti-ukko »

Päivitys 20

Jatketaans rehuntekoja vielä hieman, vaikka aikasemmin sanoinkin etten välttämättä saa päivitystä kasattua kokoon, mutta kuitenkin tuli pakottava tarve kuvata ja tarinoida. Aamusella kävin Tanjan sekä Anssinkin kanssa navetalla, kun hän heräs aikasemmin ja halus sitten lähteä mukaan, tai oikeastaan Tanja puoli väkisin pakotti hänet mukaan. Iskä tuli myös piakkoin pihaan, ja lähdettiin siitä sitten jatkamaan. Minä poljin yhä siilolla ja isä silppuroi. Vähän on tosiaan hidasta kun yhdellä kärrillä joutuu ajamaan, mutta ei tässä mikään kiirus ole eikä kauhean paljon urakkaakaan enään jäljellä. Tosiaan kyseltiin noista investoinneista, niin ei ole navettasuunnitelmat vielä niin pitkällä että piirustuksia olisi. Laajennusta kyllä olen suunnitellut, mutta siihen melkein täytyisi saada vaimo kaveriks elukoita hoitamaan. Tai onhan Tanja jo nyt ollut aktiivisesti mukana kun kotona on ollut, mutta siitä en tiedä meinaako hän palata takaisin töihin vai tulla täyspäiväsesti näihin hommiin, kunhan Anniina kasvaa vähän isommaksi. Kyllä hän on mielenkiintonsa ilmaissut asiaa kohtaan. Ja siitäkään en ole täysin varma, jatkaako lypsylehmillä vai kenties emolehmillä. Peltoa pitäisi kuitenkin saada lisää ostettua tai vuokrattua, mutta meinaa olla vain aika harvassa. Juurikkaan viljelyn tulevaisuus näyttää ainakin olevan sen näköinen, että sen viljely loppuu rahtipoliittisista syistä näiltä seuduin, eli siihen ei tarvitse todennäköisesti investoida..

Kuva

Puolen päivän jälkeen pidettiin kahvitauko, kun iskä halus vaihtaa paikkoja. Sanoi että jostain syystä niska ei tänään oikeen tykännyt tuosta jatkuvasta olan yli kurkkimisesta.

Kuva

Kuva

Kuva

Naapurin navetan kulmalla piti sitten pakittaa sivuun, kun satuttiin samaan aikaan kohdakkain. Tuli siinä sitten muutama sananen vaihdettua Salomon kanssa, ennen kuin hän lähti takasin pellolle ja minä siilolle.

Kuva

Kuva

Investoinneista vielä sen verran voisin mainita, että etukuormaajaa olen vähän metsästellyt tähän satakymppiin. Kuitenkin kun rehut pitää etukuormaajalla kantaa rehulaan sisälle, niin kiireaikoina teeällällä pitää rientää pellolta kotiin, jos ei ole aamulla muistanut illankin appeita ottaa. Lisäksi muutkin etukuormaaja työt sitoo teeällää vähän turhankin paljon, niin toinen etukuormaaja toisi enemmän joustavuutta. Myös tuo yksi kaverini on jo useamman vuoden houkutellut minua kaveriksi talven lumihommiin. Olenhan minä teeällällä talvisin lingonnut omien tiluksien lisäksi tuota tienpätkää ja muutamia pihoja, mutta hänellä olisi enemmän hommia tarjota tuolla kylällä. Tiedä sitten kumpi olisi siihen parempi, teeällä vai satakymppi, kun teeällässä olisi suunnanvaihtaja ja on muutenkin paljon näppärämpi pyöritellä, mutta satakympissä taas olisi rutkasti enemmän voimaa ja sitkeyttä. Noh etukuormaaja investointia on eniten jarruttanut että kuormaajan lisäksi pitäisi löytyä myös sopivat sovitteet, mutta etsinnässä on molemmat.

Kuva

Kuva

Saatiin illasta kaikki pakettiin, kello oli kuitenkin jo sen verran eikä sadettakaan yöksi luvassa, niin jätettiin auman peitteleminen aamuun. Isä tulikin kaveriksi heti aamunavetan jälkeen.

Kuva

Salomo soitti myös eilisiltana, hänellä oli Junkkari hajonnut kesken rehunteon. Kyseli sitä että missä vaiheessa minun rehunteot on, että joudanko lainaamaan huomenna Elhoa hänelle. Sanoin että jos vaan tämäkin silppuri kestää, niin saan homman pakettiin, niinkuin sainkin. Salomo tuli sitten aamulla noutamaan silppuria ja katsottiin siinä yhdessä säädöt ynnä muut kohdilleen.

Kuva

Saihan tuota kuitenkin tarinaa aikaseks vaikka eppäilytti. Nyt olisi sitten kesän rehunteot hoidettu, ja seuraavan kerran ihmetelläänkin varmaan puinteja. Kiitos lukijoille mielenkiinnosta.
Jos pyörä ei vedä se jarruttaa!
Avatar
fiiatti-ukko
Viestit: 399
Liittynyt: 10.09.2017 13:24
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Savvoo, ralli englantia ja google kääntäjällä ruotsia
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Savon Pariisi

Re: Vehkaojan tila

Viesti Kirjoittaja fiiatti-ukko »

Päivitys 21

Se olisi taas päälle pari viikkoa elelty ja ooteltu viljojen kypsymistä, ja nyt olisi varmaankin otollinen aika kokeilla puinteja. Tässä ollaan parin viikon aikana kuivuri koekäytetty ja omat vähäiset viljat ajoin jo siilosta rehulan nurkkaan kasaan, kun ei siellä parempaakaan viljasiiloa ole. Tavallisesti olen viljavarastona siellä käyttänyt tuota toista kärriä ja siitä sitten ottanut ja myllyllä jauhanut ruokinnan yhteydessä. Nyt vaan tarvitsee sitäkin kärriä viljanajossa. Noh kuivurin koekäytöllä ei mitään yllätyksiä esiintynyt, joten sen uskaltaa ottaa käyttöön. Salomo itseasiassa on jo siinä yhden satsin kerennyt kuivaamaan jyviään.

Kuva

Puimurikin tuli kaiveltua esiin hallista, ensin vain piti siirtää tuo paskakärri sen edestä ladolle. Tuohon yksiakseliseen kuorkin kärriin tuli kans laitettua pressu tuosta rehukärristä. Rehukärristäkin pitäisi jossain vaiheessa ylimmät laidat pudottaa, että mahtuu ladolle säilytykseen.

Kuva

Kuva

Puimurin koe- ja puhdistuskäytöllä sitten ilmeni, että muutama laakeri on vaihtoiässä. Elevaattorin alapään lakeri piti vaihtaa sekä kohlinten käytön laakeri. Useampi päivä niiden laitossa meni kun piti osiakin odotella, mutta ei se niin päivän päälle ollut että olisi pitänyt pellolle päästä. Tuli myös nostettua tuosta puimurista kuskin pukin päältä se aurinkokatos pois. Ilmeisesti edellisen omistajan laittama, mutta aika hyödytön ollut ainakin meidän puinneissa, kun harvoin puintien aikaan olisi niin kovaa paahdetta että siitä hyötyä olisi. Muutenkin huonoon kuntoon oli päässyt, ei siinä ollut kuin kevyt pressu joka oli repeilemään päässyt, sen takia oikeastaan otettiin se nyt pois.

Kuva

Kuva

Tänään sitten olisi tarkoitus kokeilla minkälaista tavaraa sitä irtoaisi pellosta. Aamupäivällä Salomo toi yhden kuorman eilen puitua kauraa kuivaajalle. Kehui että oikein kuivaa tavaraa on, eikä tuo kosteusmittari näyttänytkään kuin 15 prosenttia, joten ei periaatteessa tarvitse kuin vähän kuivurin kautta kierrättää. Valitteli kuitenkin, ettei ihan parhaasti irtoa noita jyviä. Kesän kuivuus tehnyt tehtävänsä. Kun saatiin satsi pyörimään niin Salomo vei vielä mennessään loput omat vähäiset jyvänsä pois siilosta. Hänenkin on tarkoitus puida nyt iltapäivällä, ja sovittiin että katsotaan myöhemmin, kumman jyviä laitetaan pyörimään. Ramikin tarvitsee myös kuivaajaa aivan näinä päivinä, mutta onneksi nyt todennäköisesti ei tarvitse kauaa noita pyörittää jos näin kuivina viljat pysyyvät.

Kuva

Alku iltapäivästä tuli sitten itsekin lähdettyä kokeilemaan.

Kuva

Kuva

Tähän joenvarsipellolle toin itse tämän kärrin, en kehdannut isää vaivata kun ei tässä nyt suuremmin kärrykuskia tarvitse.

Kuva

Kuva

Vihreää on seassa vielä jonkin verran, varsinkin ruiskutusurissa. Muuten keltaisena olevat siemenet on kyllä kovia, mutta kovin pienen oloisia. Ei tästäkään kovin hurjasti tavaraa lähde, mutta kuivaa oli kyllä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Sain tuon lohkon puitua ennen iltanavettaa, kahteen kärriin piti kuitenkin ajaa, vaikkei tuohon pienempään tullutkaan kuin pari kolme säiliöllistä. En lähtenyt enää illasta sitten jatkamaan seuraaville ohralohkoille tuonne etäpelloille, varsinkin kun Salomo toi tänään puidun kärrillisen kuivattavaksi ja en enään isää kehannut kuhtua kärrykuskiksi. Eikä tässä nyt mikään mahdoton hoppukaan ole. Ramin puintejakin pitää udella ja kysyä paalaimen tilannetta, noita olkia voisi ruveta lyömään paaliin tässä lähipäivinä. Nyt on kuitenkin puinnit aloitettu, ja seuraavalla kerralla jatketaan samoissa merkeissä.
Jos pyörä ei vedä se jarruttaa!
Avatar
fiiatti-ukko
Viestit: 399
Liittynyt: 10.09.2017 13:24
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Savvoo, ralli englantia ja google kääntäjällä ruotsia
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Savon Pariisi

Re: Vehkaojan tila

Viesti Kirjoittaja fiiatti-ukko »

Päivitys 22

Uusi päivä alkoi perinteisesti aamunavetoinnilla. Aika kolea keli oli ihan aamusella ja kosteuttakin jonkun verran pihanurmella. Kyllä huomaa että kesä on takanapäin ja syyskuun alkua eletään. Kuitenkin kun vain aurinko pääsi kunnolla paistamaan niin kosteus hävisi yllättävän nopeasti. Teeällällä nappasin tuota ykkössatoa rehulaan ja murskalla jauhatin noita ylivuotisia jyviä rehulan nurkasta. Säilörehunhan minä jaan käsin navetassa, jos se ei vielä ole tullut selväksi. Rehuhamsteri on näppärä apu siinä, eikä tuossa parinkymmenen lehmän ruokien jakamisessa sillä kauaa menekään. Ainut huonopuoli on vain, että elukat tahtoovat erotella maistuvimmat ainekset appeesta, ja jättää muun vähemmälle. Siihen nähden joku apevaunu olisi hyvä appeen sekoitukseen, mutta sillä ei sitten voisi tehdä muuta kuin vain sekoittaa appeen, kun ei tuonne navettaan mahtuisi sillä mitenkään. Kiskoruokkijaankaan en ole halunnut investoida, kun alkaa tuo navetta olla uusinnan tarpeessa lähitulevaisuudessa. Sen näkee sitten, millaisiin ratkaisuihin tulevaisuudessa päätyy..

Kuva

Aamunavetan ja -kahvin jälkeen piti rientää päivän askareisiin. Kippasin kuivuriin tuon eilen puidun tuhdillisen, onneksi on sen verran kuivaa että ei tarvitse paria tuntia kauemmin pyörittää. Helpottaa hurjasti, kun pitää kuitenkin kolmen tilan viljat tässä kuivata. Rami tuokin heti puolenpäivän jälkeen oman satsinsa pyörimään.

Kuva

Aamupäivällä ei sitten lähdetty isän kanssa vielä pellolle, odotettiin suosiolla että aurinko kuivattaa aamukosteudet pois, ja kun iltapäivällä on kuitenkin kaikista kuivin keli. Yhden maissa lähdettiin sitten pellolle, kun Ramikin lupasi pudottaa kuivurille tullessaan sen minun kuivurisatsin siiloon.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ramikin sitten saapui naapuripellolle sampollaan. Kuvaa ottaessani hänkin pysäytti puimurin ja menin jututtamaan, mitä asiaa hänellä oli. Tuli sitten juteltua kuivaamisesta ja paalauksesta, kun Rami oli näköjään pitkäksi ruvennut puimaan tätä lohkoa. Hänellähän ei ole oljille muuta tarvetta kuin vasikoiden ja umpilehmien karsinat, mutta hän sanoi että pui tämän pellon kokonaan pitkäksi niin minä saan sitten hakea ne paalit mitä hän ei tarvitse. Aika usein olen paalannutkin Ramilta tai Salomolta tai joltain muulta kylän viljatilalliselta olkea, kun nuo omat ei tahdo ihan riittää koko vuodeksi. Sovittiin sitten että minä saan paalaimen huomenna käyttöön, kun tuo sääennuste on luvannut huomisillaksi sadetta. Ramillakaan ei ole tarkoitus paalata tänään kuin sen verran, mitä huomenna kerkeää ajamaan pois ennen sadetta.

Kuva

Kuva

Tuon yksiakselisen täyttyessä isä hilpas kotia ja haki satakympin ja tuhdin pellolle. Sen jälkeen hän vei teeällän kuormineen kotia, mutta ei laittanut vielä kuivuriin, kun sovittiin että kuhan Ramin viljat ovat kypsiä niin Salomo käy laittamassa omansa taas pyörimään. Onneksi karjanrehuksi viljeltäessä ei tarvitse olla niin tarkka tuosta kuivurin putsauksesta, niin nopeuttaa hommaa jonkin verran.

Kuva

Kuva

Näkyi Ramin isäkin sitten tulevan paalaamaan Fordilla.

Kuva

Kuva

Iltaanhan tuo sitten meni, oikeastaan vielä olisi kelin puolesta voinut puimista jatkaakin, mutta kun kärriä ei ollut enää vapaana.

Kuva

Myöhään illalla kotiin tultua sain sitten laitettua vielä oman kärrillisen pyörimään, siitä ei tullut kuvia otettua. Huomenna varmaankin sitten paalataan ja ehkä jatketaan puinteja, saa nähdä miten kerkiää ja miltä keli näyttää.
Jos pyörä ei vedä se jarruttaa!
Avatar
fiiatti-ukko
Viestit: 399
Liittynyt: 10.09.2017 13:24
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Savvoo, ralli englantia ja google kääntäjällä ruotsia
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Savon Pariisi

Re: Vehkaojan tila

Viesti Kirjoittaja fiiatti-ukko »

Päivitys 23

Kiireinen päivä jälleen edessä, mutta aamunavetoinnilla ja -kahvilla sen saa hyvin startattua. Navetalla lypsäessä tajusin, että lypsykoneen huoltomies pitäisi varmaan kutsua käymään joku päivä. Alkanut pitämään vähän epämääräistä ääntä, ja ammattilainen sen varmasti saa laitettua nopeammin ja varmemmin, kuin itse menisi tutkimaan. Mutta joo, iskän kanssa jäi eilispäivänä puhe että hän tulee tänään jatkamaan nuo ohran puinnit loppuun, niin jos minä kerkeäisin sitten aloittamaan tuota paalaamista. Sääennuste on kylläkin näyttänyt illaksi vesisadetta, ja jo iltapäivän aikana joku hatara sadekuuro saattaa mennä ylitse. Siihen nähden olisi ihan hyvä saada ainakin nuo vähäiset ohrat pois. Aamupäivällä kuitenkin aurinko helotti vielä kauniisti taivaalta, kun kävin pudottamassa siiloon sen eilen illalla kuivuriin laitetun tuhdillisen. Samalla laitoin sitten uuden satsin pyörimään.

Kuva

Odoteltiin vielä hetki että aurinko ja pieni tuulenvire kuivattaisi yökosteuksia pois, joten kävin sillä välin hakemassa paalaajan Ramilta, kun isä jäi huoltamaan puimuria.

Kuva

Sen jälkeen isä lähti aloittamaan puimista ja itse toin teeällän ja kärrin perästä pellolle. Kosteutta mitatessa mittari näytti oikein miellyttäviä lukemia, viittätoista prosenttia. Valitettavasti tilanne muuttuu tänään iltapäivällä tulevien sateiden johdosta. Huonoa viljoille ja oljille, mutta ei ollenkaan haitaksi juurikkaille. Muutaman kuvan otin vielä ennen kuin lähdin kävelemään kotia ja paalaustyömaata kohti.

Kuva

Kuva

Rami olikin kerennyt painella tämän laakereihin rasvat, joten ei muuta kuin karhoa kohti.

Kuva

Kuva

Paalatessa taivas muuttui yllättävän nopeasti uhkaavan tummaksi. Mietin jo, että pitääkö keskeyttää jotta kerkeisi edes paalatut paalit ajamaan suojaan, mutta onneksi tuli jatkettua. Se ei sitten satanutkaan sitä ohutta kuuroa minkä sääennuste aamulla oli luvannut.

Kuva

Kuva

Kotona paalaaja halliin ja teeällällä ripeästi keräilemään noita. Isä olikin tuonut puinnit loppuun saatuaan kärrin sisälle ja lähtenyt sitten jalan puimuria hakemaan.

Kuva

Paalikärri piti vielä naapurista hakea, kun se siellä oli. Tuo kärrihän on oikeastaan Salomon, mutta kun ei hänellä pyöröpaaleille ole muuta tarvetta kuin syksyllä ajaa muutamia kappaleita, mitä vasikoiden karsinoihin tarvitsee, juuri niinkuin Ramillakin. Kaikkea muuta Salomo on noilla kyllä kuskannut, suursäkkejä, pienkanttipaaleja, ym. Me ollaan tätä kärriä sitten aina syksyisin lainattu, kun ei Salomollakaan sille parempaa tarvetta ole. Hän tietää kyllä itsekin, että huomattavasti mukavampi tuolla on kuskata paaleja kuin tuhdilla..

Kuva

Kuva

Kuva

Kovin montaa kuvaa ei tullut otettua, kun tuntui että taivas tippuu niskaan hetkenä minä hyvänsä. Ihan kaikkia en kerennytkään edes nostelemaan kyytiin, kun vesisade pääsi yllättämään tuntia aikasemmin mitä sen alunperin piti sataa. Onneksi olin tuossa joenvarsi lohkolla ja sain nopeasti pakitettua kärrin rehulaan.

Kuva

Noh se olisi jokatapauksessa ohrat nyt puitu ja paalausta aloitettu. Saa nähdä, miten pitkään ja paljon tuota vettä satelee, että millonka pääsee jatkamaan noita puinteja sitten vehnien osalta. Toisaalta eivät taida ihan vielä täysin kypsiä olla nuo vehnät, mutta päivä päivältä mennään epävakaisempaan ja kosteampaan suuntaan. Mutta siitä varmaan tarkemmin sitten seuraavassa päivityksessä, kiitos seuraajille mielenkiinnosta.
Jos pyörä ei vedä se jarruttaa!
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Vehkaojan tila

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Millonkas tänne saatas lisää jatkoa luettavaksi. :P
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
fiiatti-ukko
Viestit: 399
Liittynyt: 10.09.2017 13:24
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Savvoo, ralli englantia ja google kääntäjällä ruotsia
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Savon Pariisi

Re: Vehkaojan tila

Viesti Kirjoittaja fiiatti-ukko »

Kohtapuoliin. Materiaalia on, kuhan vaan jaksais (ja kerkiäis) päivitykseks asti vääntämään :mrgreen: .
Jos pyörä ei vedä se jarruttaa!
Avatar
fiiatti-ukko
Viestit: 399
Liittynyt: 10.09.2017 13:24
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Savvoo, ralli englantia ja google kääntäjällä ruotsia
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Savon Pariisi

Re: Vehkaojan tila

Viesti Kirjoittaja fiiatti-ukko »

Päivitys 24

Noniin, se ois taas rustattava mitä on kerinnyt muutaman päivän aikana tapahtumaan. Epävakaista ja kosteaa keliä on tosiaan ollut, vettä sateli kuuroittain pari päivää sen jälkeen kun saatiin ohrat siivottua pois pellolta. Sinä aikana tuli maitohuoneella huoltomiehen kanssa ihmeteltyä lypsykonetta ja käytiin perheen kanssa lähikaupungissa asioilla. Agri marketin pihalla katsoin muutamia käytettyjä etukuormaajia ja kävin hieman tiedustelemassa niitä myyjiltä. Eniten mielenkiintoa herätti viisi vuotta vanha, mutta vähän käytetty vuosimallin 2001 Trima 465. Trimojahan on paljon asenneltu juuri nyykkäreihin ja caseihin, ja niin tämäkin yksilö on ollut 100-90 nyykkärissä. Sehän tässä sitten eniten mielenkiintoa herätti. Valitettavasti sovitteita heillä ei ollut, mutta pyysin kuitenkin tarjouksen tuosta. Myyjä vielä lupasi, että jos he jostain löytävät sopivat sovitteet niin ilmoittavat minulle.

Kuva

Ooppeliinkin tuli tehtyä huoltoa ja vaihdoin kesärenkaat "välikelin" renkaiksi, eli vanhat kitkat jotka joutaisi ajaa pois. Kaupoilta mukaan tarttui myös tuollainen uutuus, ledipaneeli. Kallishan tuo oli kuin mikä, mutta omasta mielestä tuossa on niin heikot pitkät, että jonkinlaista lisävaloa se kaipasi.

Kuva

Eilen illalla kun aurinko oli kuivattanut pahimmat rapakot pois pihalta, niin nostelin myös nuo paalit vintille.

Kuva

Kuva

Kuva

Nyt siirrytäänkin sitten tämän päivän hommiin, eli paalausta olisi luvassa. Ramille olin soittanut, että onko hänellä karhotin hollilla jonkun raktorin perässä, niin jos vain kerkiää niin tulisi karhottamaan nuo meikäläisen oljet. Nopeuttaahan se paalaamista kun ei tarvitse joka puimurin jäljestä ajaa, eikä tuo olkikaan niin raskasta ole että karhotus haittaisi merkittävästi paalausnopeutta. Lisäksi tuo karhotus hieman pöyhisi noita olkia. Noh Ramilla oli karhotin vielä kiinni kun oli omia olkiaan silloin karhottanut. Lähdin itse sitten liikenteeseen siihen aikaan kun Rami ilmoitti olevansa pellolla.

Kuva

Pellolla otin muutaman kuvan kun Rami oli toimissaan.

Kuva

Kuva

Onhan näitä olkia tullut joskus itsekin karhotettua ja pöyhittyä sillä omalla haravapöyhimellä, mutta paljon nopeampaahan tuo on tuolla Ramin karhottajalla.

Kuva

Ennen kuin Rami poistui paikalta niin sovittiin vielä palkkapolitiikasta ja Rami kyseli kuivauksia ja paalaajan tilannetta. Hänelläkin olisi vielä jonkun verran puitavaa ja sitä myötä paalatakin kuulemma voisi vielä hiukan. Samalla Rami sanoi, että jos vain kerkeän niin voin kuulemma jo tänään hakea kuormallisen paaleja häneltä.

Kuva

Kuva

Kuva

Iltanavetan jälkeen lähdin sitten korjailemaan noita paaleja pois pellolta.

Kuva

Kuva

Ja Ramin luota tuli tosiaan vielä illalla haettua se yksi paalikuorma.

Kuva

Ohran oljet olisi nyt paalattu ja keräilty talteen. Seuraavan kerran katsotaankin varmaan vehnien puintia ja paalausta. Siihen saakka morjens.
Jos pyörä ei vedä se jarruttaa!
Avatar
Traktorimies_
Viestit: 4056
Liittynyt: 01.02.2012 16:33
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi, englanti, ruotsi, saksa, ranska
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Vehkaojan tila

Viesti Kirjoittaja Traktorimies_ »

Mukavaa luettavaa ja katseltavaa!
Kuva
Ford 7000, 72´ 90hv, 33km/h
Mercedes Benz W203 C220 CDI, 00´
Avatar
fiiatti-ukko
Viestit: 399
Liittynyt: 10.09.2017 13:24
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Savvoo, ralli englantia ja google kääntäjällä ruotsia
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Savon Pariisi

Re: Vehkaojan tila

Viesti Kirjoittaja fiiatti-ukko »

Päivitys 25

Vajaan viikon päivät olisi nyt vehnien kypsymistä odoteltu. Ihan hyvä oli pitää vähän taukoa puintihommista, Salomo ja Rami kerkesivät omia puintejaan ja kuivauksiaan saamaan sille mallille että Ramilla on tällä hetkellä kaikki puituna, mutta Salomolla on vielä tuo koti pelto ohraa. Ei pitäisi enää kuivurilla olla niin ruuhkaa. Noh eihän tässä ihan huilimaan ole silti kerennyt, tosiaan IKH:n purkaamolta löysin 110-90 Fiiatissa olleet Triman kuormaajan sovitteet hydraulilohkoineen vaijereineen ja vipuineen. Hyväkuntoisilta ne vaikuttivat, mitä nyt maali on päässyt kulahtamaan mutta murtumia ei ollut havaittavissa. Ostin sitten myös sen Triman kuormaajan pois, ja tuossa pari päivää käytettiin isän kanssa sovitteiden asentamiseen. Mietin kyllä, pitäisikö toteuttaa vasta puintien tai koko syystöiden jälkeen, mutta oli pakottava tarve saada kuormaaja heti kokeiluun.

Kuva

Täytyihän sitä kokeilla myös rehun otossa, onneksi tässä kuormaajassa on tosiaan sama sovite kuin teeällän mp liftissä, sekin oli yksi syy miksi tämä mielenkiinnon herätti. Kankeahan tuo on teeällään verrattuna, mutta huomattavan paljon vankempi. Suunnanvaihtaajahan tämä kone jää kaipaamaan, mutta on tämä näinkin suuri apu kuormaus hommiin

Kuva

Tänään olisi sitten tarkoitus aloittaa vehnän puinteja ja paalausta. Puolelta päivin kävin kuivurilta tuhdin hakemassa eestä poikkeen, kun Rami kävi kuivia viljojaan hakemassa pois.

Kuva

Iskä lähti oikeastaan heti sen jälkeen pellolle ja minä toin fiiatin ja yksiakselisen kärrin perästä. Tarkoituksena oli, että pui ensin tämän pellon kokonaan, niin on sitten helpompi minun ruveta paalaamaan, kun ei tarvitse puimuria ja kärriä väistellä. Eihän tuolla lohkolla olekaan muuta ajettavaa kuin juurikasmaan päisteet.

Kuva

Ramin onnistuin myös vangitsemaan kuvaan, kun kuivurilta lähti.

Kuva

Kuva

Kuva

Kosteus oli ihan miellyttävä ottaen huomioon että yli syyskuun puolen välin ollaan, 20 prosenttia näytti. Jyviä lähti ainakin omasta mielestä keskivertoa vähemmän, ja samalla kannalla oli isäkin. Korsi taasen oli ihan normaalin näköinen, että kyllä tuosta paaleja tulee.

Kuva

Sitten siirryttiinkin seuraavalle lohkolle. Salomo oli naapurilohkolla ohriaan puimassa ja näköjään pitkäksi. Ilmeisesti paalauttaa minulla tai Ramilla, ja varmaan jos ylimääräisiä jää niin antaa minulle.

Kuva

Kuva

Eihän tästä jurttilohkon päisteistä kovin montaa paalia irtoa, mutta tuli kuitenkin puitua pitkäksi, kun ei niin suurta työtä kuin silppuria jaksanut nostaa ja laittaa paikalleen.

Kuva

Kuva

Sitten veinkin teeällän jo valmiiksi lohkolle ja fiiatin kärrin täyttyessä ajoin sen kotiin. Vähän sen jälkeen siirsin sen taas seuraavalle lohkolle, kun isä oli kärrille paikkaa saanut puitua.

Kuva

Kuva

Ja sitten taas jatkamaan paalauksia. Onneksi äiti ja Tanja lupautuivat hoitamaan navettatyöt, niin pystyi jatkamaan keskeytyksettä.

Kuva

Kuva

Tuhdin täyttyessä lopetettiin puinnit, kun Salomo oli tänään kuivannut omia ohriaan, eikä siten ollut enää kärriä vapaana. Isä taivalti puimurin ja kärrin pois, kun itse jäin vielä paalaamaan loppuun tämän kesken jääneen lohkon.

Kuva

Kuva

Kuva

Myöhemmin illalla Salomo toi vielä toisen tänään puidun kärrillisen kuivattavaksi. Samalla tuli tosiaan puhe noista paalauksista, en vielä luvannut kerkeänkö paalaamaan niitä vai jääkö se Ramin hommaksi.. Kuitenkin Salomo lupasi ylimääräiset paalit minulle, hän arveli että niitä varmasti tulee jonkun verran.

Kuva

Paljon mahtu kuvia tähän päivitykseen, mutta menkööt kun kamera lauloi ahkerasti. Ei tähän nyt sen ihmeellisempää sanottavaa enää oo, ens päivityksessä vielä jatketaan samoissa merkeissä.
Jos pyörä ei vedä se jarruttaa!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Farmiblogi”