Maatilan plogi

Haluatko muidenkin tietävän mitä farmillasi tapahtuu? Aloita uusi aihe ja pidä muutkin jäsenet ajantasalla tilasi tapahtumista. Suosittelemme.
Alueen säännöt
§1 Farmiblogin kirjoittaminen ja viestien kirjoittaminen.
§1.1 Kun kirjoitat farmiblogia kirjoita sitä selkeästi ja helposti ymmärrettävästi, kun lisäät kuvia lataa ne toimivaan kuvapalveluun että kuvat latautuvat nopeasti ja ovat näkyvissä pitkänkin ajan kuluttua eivätkä poistu saatavilta.
§1.2 Vältä turhien ja lyhyiden viestien kirjoittelua blogeihin esim: "komeeta" tai "mikä mappi" koska ne rasittaa vain viestiketjuja eli pyri kirjoittamaan selkeästi ja pitkäluontoisesti.
§1.3 Jos huomaat puutteita blogissa tai vioittuneita kuvia ilmoita asiasta ystävällisesti viestiketjuun.
Kiitos paljon!
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Lähdetäämpä kirjoittelemaan uutta päivitystä. Heti alkuun kysymykseen vastaus. No joo kylläkai hän vielä porskuttaa maitotilallisena ja silloin tälläin kuleksii tästä ohi. Hieman on jäänyt vähemmälle tuo kulkeminen tällä perällä, nuo pellot on vähän ehkä unholaan jäänyt. Kerran kesässä saattaa tehdä karkeana säilörehun, mutten edes muista milloin nuilla mailla olisi muuta tehty. Nurmia uusittu millon lie viimeksi. Kyllä se kovasti ajamisen tahtia rajoitti ,kun yksi kesä ajoi tuorehkon deutzin rehukärryn kanssa nurin tuossa meidän peltotiellä. Ihme ,että jäi henkiin sen verran pahasti hytti otti osumaa tilanteesta. Harmi vain ,että ajeli selväpäisenä silloin niin ei jäänyt siitä poliisille kiinni. Vaikka kyllä ne kovasti ihmetteli kaljapulloja traktorin hytissä. Kovin välttelevä se on ollut minuakin kohtaan eikä ole ajellut meidän tiellä sen jälkeen. Varmaan siksi nuo pellot on vähälle huomiolle jäänytkin kun kulkumatka kolminkertaistunut niille. On sillä vissiin ihan jälkikasvuakin siunaantunut mitä olen asiaa seurannut.

Mutta joo, toukoja tässä taas jatkeltaisiin. Navettahommat luisti normaaliin tapaan ja tavalliset aamutoimet tehtiin ennen pellolle lähtöä. Jorma tulee tänään myöhemmin töihin joten aloittelin askareitani kynnöillä.

Kuva

Kuvia ei tullut hommasta enempää, vaihdettiin jorman kanssa kuskia ja itse lähdin suunnittelemaan apulannanlevitystä. Viimevuosina lantoja ollaan levitelty deutzilla, keulahan tuossa tahtoo kevyenä täydellä säiliöllä olla. Mutta rauhallisella ajolla onnistuu kyllä hyvin tälläkin. Lisätypet jäi syysviljoille ajamatta huonosti kantavien peltojen takia. Huono homma sinällään, oikeastaan tuo syysviljojen kylvö on jäänyt nykyisin muutenkin todella vähälle. Olen suunnitellut lopettavani koko syysviljan kylvön.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tästä riitti hommaa ihan iltanavetalle asti. Kun jorma sai kynnöt kynnettyä , hän jatkoi sitten siitä mihin minä jäin. Tavoitteena yrittää saada mahdollisimman paljon tänään apulantoja levälleen. Vähäistä sadetta luvassa , olisikin huippu startti nurmille ,kun rakeet sulaisivat samantien kasvien käyttöön!

Iltanavetoinnin jälkeen kävin vielä koukkimassa pellosta muutamat isommat kivet pois ,etteivät häiritse karhitessa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tällaista asiaa tuli tälle päivitykselle. Kynnössä olisi enään raivio ja apulannat pitäisi vielä 10ha levitellä. Seuraavaksi pitäisi syksyllä kynnetyille ajella lietettä ja raiviolle loput kuivalantalasta.

Tosiaan blogin tilanne voi olla se ,etten enää ehdi tälle keväälle päivityksiä tehdä. Kotipaikalla aletaan valmistautumaan toukotöihin pikkuhiljaa ja vaikka mitä puuhasteltavaa olisi vielä ennen sitä. Saattaa olla ,että tulee vielä 1 tai 2 päivitystä. Mutta en lupaa mitään. Sanotaanko vaikka näin alustavasti ,että palataan syksyllä asiaan ,kun on peltotyöt taputeltu ja koneet laitettu talviteloille.
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Kokeillaas näin talviloman tylsien iltojen ratoksi hieman tätäkin jatkaa.

Hennon usvainen kevät aamu ,luonto puhkeamassa täydellisesti lehteen ja nokkoset navetantakana tekevät hiljaista nousua valoonpäin. Rauhalliset aamukahvit navetan toimistossa sarin kanssa ,ettei vahingossakaan herätetä lapsia liian aikaisin. Vilkaisin puhelimelta tuleva viikon sään ja suunnittelin mielessäni tulevan viikon kulkua. Maitohuoneen ovi narahtaa ja tuttu askellus kävi kohti toimistoa. Askeleet päättyivät toimiston nurkalla olevaan nojatuoliin ja jorma tuumailee hennosti virnistäen, et sitten vieläkään ole saanut rasvattua tuota maitohuoneen ovea. Joka aamu sama vitsi ja sari jaksaa joka aamu nauraa asialle ,hyvä ,että edes osuu kuppiin kun kaataa jormalle aamukahvia. Annoin jormalle ensimmäiseksi hommaksi lähteä pesemään johndeere ja ottaa kyntöaura pois perästä. Pitäisi lähteä palauttamaan jd ja hakea napakymppi vaihdelaatikkoremontista. Jorma murahti ,että nytkö tuosta ajonautinnosta pitää sitten vaihtaa takasin ankeaan italiaanoon. No ei hän tietenkään tahallaan valita, kunhan perinteiseen tapaansa heittää vitsiä milloin mistäkin. No siitä sitten pikkuhiljaa jokainen valuttiin omiin hommiin. Itse lähdin pyörittelemään appeita elukoille ja sari meni aloittelemaan lypsyjä.

Kuva

Kuva

Kuva

Aamun navettatoimet touhuiltu ,sari lähti tekemään muksuille aamupalaa ja itse lähdin katsomaan 705 paripyöriä paikoilleen. Maittavan aamupuuron jälkeen oli hyvä lähteä taas työntouhuun. Sarikin lähtee taas kukkakaupalle kunhan anoppi tulee kodin hengettäreksi ja lapsia vahtimaan. Laittelin 6800 perään kuivalantakärryn ja levittelin kuivalannat raivioon ennen alan kyntämistä. Varmaan saan homman hyvälle mallille ,ennenkuin jorma tulee sen perästä kyntämään.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kun päästiin iltanavetointiin oli lannat levitelty ja kynnöt kynnetty. Ehdin siinä vielä ennen päiväruokaa katsoa aidankorjaustarpeet ja niiden puutteet, pitäisikai se alkaa katsomaan laitumet läpi, että saataisiin porukka ulos hyvissäajoin. Iltanavetan puuhailuihin kuului pihaton kuivitus, eli 110 kyntöaura pois ja silppuri perään. Jorma oli tämän kerran apulaisena kuivitustoimissa, normaalisti hän ei nuihin navettapuolen hommiin koske, muutakun kestokuivikkeen tyhjennyksen muodossa.

Kuva

Kuva

Itse lähdin jatkamaan parsipuolelle eläintenruokkimisella ja lypsyavuksi. Jorma lähti pyörittelemään paripyörät 110 ja kävi hakemassa appiukolta perälevyn ,kun oli siellä ollut lainassa.

Vielä siinä sitten iltasella karhittin raivion ja jorma koitti saada perälevyllä vielä hieman viimeisiä muotoiluja tehtyä.

Kuva

Kuva

Kuva

Päivän päätteeksi katsottiin rakkaan vaimoni kanssa metsoloita pari jaksoa ennen nukkumaan menoa. Sekä hieman suunniteltiin tuon esikoisen synttäreitä ,sekä mitä tehdään kun saadaan kylvöt tehdyksi. Jonkinlainen kahdenkeskinen reissu olisi mukava tehdä kun hääpäiväkin lähestyy. Tässäpä kaikki tällä erää, jospa sais edes muutaman päivityksen tehtyä.
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
fiiatti-ukko
Viestit: 399
Liittynyt: 10.09.2017 13:24
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Savvoo, ralli englantia ja google kääntäjällä ruotsia
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Savon Pariisi

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja fiiatti-ukko »

Ompa mukava taas lukea blokiasi, jatka ihmeessä :D
Jos pyörä ei vedä se jarruttaa!
Avatar
lucosol
Viestit: 536
Liittynyt: 28.06.2015 10:50
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti, Ruotsi
Erikoisosaamiseni: Muokkaus

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja lucosol »

Aikaisemmin kuvat olleet sinulla mielestäni selkeämpiä. Mutta ei kaiken tarvitse ollakkaan niin täydellistä, hienoa blogia!
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Jälleen koitti uusi aamu ja uuttakin uudemmat kujeet. Empä ole ennen päivääni aloittanut sillä ,että rasvaan maitohuoneen oven.. Heh.. Voideltujen saranoiden hiljaisuus toi aamuun ihan uuden tunnelman, onhan tuo narissutkin jo vuosia kai siihen oli jo tottunutkin. Laitoin aamukahvit tippumaan, hento sadepisaroidet napse ja navetan puolelta kuuluva ketjujen kalina rikkoi hiljaisuuden. Maitohuoneen ovi käy ja kahden henkilön askeleet lähestyivät toimistoa. Sari ja jorma astuvat toimistoon ja jokainen oli ihan hiljaa. Kaadoin meille kahvit ja otin puhelimen käteen selatakseni tuttuun tapaani sääennusteen. Avasin suuni ensikertaa tälle aamua antaakseni jormalle päivänhommat. Eli jorma aloittaa päivänsä lietteen ajolla ja kun itse pääsen navetalta lähden levittelemään nurmille viimeset apulannat.

Kuva

Kuva

Aamun navetoinnit saatiin valmiiksi ja taivaskin oli alkanut rakoilemaan. Onneksi sade oli hyvin hentoa ja ei juurikaan kastellut. Sen verran vain ,että saatiin puhdas tuoksu kun sade hieman huuhtoi pölyjä luonnosta vähemmäksi. Aamupala tyttöjen kanssa ja sen jälkeen apulantojen levitykseen.

Kuva

Kuva

Kuva

Kipaisin appiukon tontilla katsomassa tämän uusinta harrastetraktoria, se on ihan hurahtanut verkuihin ja muutenkin traktoreihin. Eihän siinä, siisti ja fiksu laite noin 6000h mittarissa ja turbotettu jälkeenpäin.

Kuva

Viimeiset lannat olisi nyt levällään, koneen pesu ja päivällisen jälkeen seuraavaan hommaan. Eli 110 karhi perään ja hieromaan yhtä lohkoa kylvökuntoon.

Kuva

Kuva

Sarikin oli tyttöjen kanssa lähtenyt kävelylle ja otti samalla hieman kuviakin. Vanhin tyttö jäikin sitten kyytiin oppiin.

Kuva

Kun lohko saatiin valmiiksi olikin sopiva hetki lähteä valmistautumaan iltanavetalle. Jorma otti 110 alle ja lähti raiviolle karhimaan jonka jälkeen aikoikin lähteä kotiin. Navetoinnin lomassa kävin raivionreunalla katsomassa miten se maa muokkautuu.

Kuva

Ilta koitti ja vielä yhden homman meinasin touhuta. Katsella kylvökoneen valmiiksi ,tehdä kiertokokeen ja vetää muutaman testivedon. Joka lopulta venähtikin koko lohkon valmiiksi kylvämiseksi. Kylvökoneellekkin pitäisi päivitystä alkaa suunnittelemaan, alkaa tälläkin laitteella jo ikää olla. Toki mikä laite meilläki muka uusi olisi. Alkaa kalusto hieman olla vanhentumaan päin..

Kuva

Kuva

Kuva

Kotiin palatessani oli jormakin jostain syystä vielä tontilla. Oli tullut kuulemma vielä pyörähtämään kun oli ohi ajanut ja huomannut ,että olin pellolta pois tulossa. No pyysin tätä vielä sisälle ja saunomaan. Keskusteltiin hänen kanssa tulevaisuuden suunnitelmista. Lähinnä miten tilaa aiottaisiin kehittää lähitulevaisuudessa. Kuumin keskustelun aihe oli rehunteko, yllättäen. Siilorehuahan jorma ylistää viimeiseen asti. Kyllähän tuossakin järkeä olisi, siilot hiehonavetan taakse ja tarkkuus silppurilla kasaan. Toki sekin homma vaatisi isohkon projektin, itse menisin helpomman kautta ja uusisin paalauskaluston. No samalla myös nousi esiin yhden traktorin vaihto uuteen ,kylvökoneen uusiminen ,luomukin kävi keskustelussa mukana. Monenlaista näkemystä vähän joka aiheeseen, jokaisen kohdalle vaan tahtoo löytyä se iso mutta, mistä rahat? No jäämme asiaa pohtimaan ja tutkimaan tarkemmin. Tässäpä kaikki tällä kertaa. Nii no joo, kamera uusittiin kun tuli kritiikkiä huonohkoista kuvista. Nyt toivottavasti on paremmat kuvat mitä aijemmin.. :D
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Farmiblogi”