Pajulahden tila

Haluatko muidenkin tietävän mitä farmillasi tapahtuu? Aloita uusi aihe ja pidä muutkin jäsenet ajantasalla tilasi tapahtumista. Suosittelemme.
Alueen säännöt
§1 Farmiblogin kirjoittaminen ja viestien kirjoittaminen.
§1.1 Kun kirjoitat farmiblogia kirjoita sitä selkeästi ja helposti ymmärrettävästi, kun lisäät kuvia lataa ne toimivaan kuvapalveluun että kuvat latautuvat nopeasti ja ovat näkyvissä pitkänkin ajan kuluttua eivätkä poistu saatavilta.
§1.2 Vältä turhien ja lyhyiden viestien kirjoittelua blogeihin esim: "komeeta" tai "mikä mappi" koska ne rasittaa vain viestiketjuja eli pyri kirjoittamaan selkeästi ja pitkäluontoisesti.
§1.3 Jos huomaat puutteita blogissa tai vioittuneita kuvia ilmoita asiasta ystävällisesti viestiketjuun.
Kiitos paljon!
valmetti 1502 t
Viestit: 2404
Liittynyt: 11.06.2015 20:18
Tämänhetkinen kaupunki:: Sitä ei moni tiijä
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi ja enklanti
Multiplayer tunnuksesi?: valmetti (FIN)
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Voihan sitä aina kysyä, en kerro kuitenkaan...

Pajulahden tila

Viesti Kirjoittaja valmetti 1502 t »

Terveppä terve! Miä oon Häkkisen Markku täältä Joroisista. Ikää minulla on 39 vuotta. Pidän lypsukarjatilaa vaimoni ja kahden lapsen kanssa täällä Etelä-Savossa. Vaimon nimi on Heidi ja ikä 38. Jälkikasvuna on poika Janne 16 ja Emilia 14. Janne ja Emilia auttavat tilan töissä kun koulultaan kerkeävät. Lypsäviä meillä on se 50 päätä plus sonnit päälle. Peltoa meillä on n.110 hehtaaria ja metsää 75 ha. Tilan kalusto on aika vanhaa ja sitä on lähitulevaisuudessa ollu tarkoitus vähän uudistaa. On sitä noilla vanhoillaki pärjätty, koska ne on toiminu hyvin. Säännöllisellä huollolla ja kunnossa pidolla tekee ihmeitä. ;) Tässä vaiheessa pahoittelut, että alotusviestiin ei tullu kuvia. On pitänyt sen verta kiirettä että ei ole joutanut napsimaan. Ens päivitykseen kyllä saadaan niitäkin.

Tilan historiasta hieman. Tämä tila on siis perustettu tuolla 1890-luvulla ja tämä oli kylän suurin tila 1917 asti kunnes tästä lohkottiin kaksi pienempää tilaa, kun talon torppari lunasti maansa. 1972 rakennettiin uusi navetta, jossa nykyään majailee osa lehmistä. Talon ensimmäinen raktori oli 33 Valmetti joka tuli uutena vuonna 1958. 1969 tuli myöskin uutena Valmet 700 mk2 jonka suurena etuna oli etukuormaaja ja toisena tuli 1100 nelikko valmetti. 1979 vaihtu 1100 1102:een. -84 vaihtui 700 705:een Volvo BM Valmettiin jossa oli ek. Sitten alkovat tulemaan nämä vielä nykyäänkin olevat raktorit. 1986 tuli musta teippinen 705 ja -88 vaihettiin 1102 uuteen 905. Sitten 1992 ostettiin valkoinen 705. Nyt 2000-luvun puolella koettiin tarve vielä neljännelle raktorille jolloin tuli silloin 3400 tuntia ajettu Valmet 6100. 2004 tilalla tehtiin sukupolven vaihdos jolloin minä astuin isännän saappaisiin. Isä ukko osti 2006 itselleen piha/metsäraktoriksi todella vähän ajetun vm.-91 punaisen Valmet 505. Uusi pihatto tehtiin 2001. Tuo nykyinen kuivurihan on muuten tosiaan tehty 1987 ja hyvin on pelannut.

Tilanne koneitten osalta on tällä hetkellä siis seuraava: kalustona häärää
Valmet 705 vm.-92 ajettu 11 050h
Valmet 705 vm.-86 ajettu 13 400h
Valmet 905 vm.-88 ajettu 8100h
Valmet 6100 vm. -95 ajettu 6000h.
Niin ja isäni tosiaan kuoli syöpään tuossa puoltoista vuotta sitten jolloin äitini muutti asumaan meille ja isän 505 siirtyi vahvistamaa tilan kalustoa. Tuo 505 on tällä hetkellä ajettu muistaakseni 4200h. Se oli isän silmäterä. Puimurina on Sampo 2045 vm.2002 ajettu 2200h.

Sitten vähän tilanne päivitystä missä mennää. Nythän on siis syksyn alku ja puinnit on juuri saatu pakettiin ja nyt pitäisi alkaa syys töihin valmistautumaa. Ens päivityksessä varmaankin on lietteen ja kuivapaskan ajua. Tämä bloki tulee olemaan sellanen että päivittelen tätä sillon kun kiireiltäni kerkeän. Antakeehan risut ja ruusut alotuksesta.
Kuva

Traktori on parhaimmillaan kun se tulee Suolahdelta.

Amatööri modaaja
Käyhän katsomassa wippejä->
 Lataa tästä...
valmetti 1502 t
Viestit: 2404
Liittynyt: 11.06.2015 20:18
Tämänhetkinen kaupunki:: Sitä ei moni tiijä
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi ja enklanti
Multiplayer tunnuksesi?: valmetti (FIN)
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Voihan sitä aina kysyä, en kerro kuitenkaan...

Re: Pajulahden tila

Viesti Kirjoittaja valmetti 1502 t »

Tässä olis nyt sitten ensimmäinen päivitys.
Terve! Elikkä syystyöt olis nyt sitte alotettu paskan ajon merkeissä. Yhdeltä pellolta pitää vielä pahnapaalit käydä ajamassa ja toiselta siirtämässä reunaan. Pitää vaikka tuo isäukon 505 valjastaa siihen hommaan. Se on nyt tällä hetkellä aumaleikkurin edessä. Niin ja laittakaahan myös että kumminko haluatte tekstien olevan. Ylä- vai alapuolella?
Kuva

Tosiaan Janne otti hoitaakseen tuon lietepuolen. Hää otti ysinollaviitosen ja nappas Vepin pusikosta ja laitteli 6100 ja lietepumpun iskuun.
Kuva

Eihän siinä. Vehkeet tuntu pelaavan ni ei muuta kun viemään ensimmäistä kuormaa.
Kuva

Kuva

Sitten seuraavan pellon vuoro. Tätä riemua riittää kun viljaa oli tänä vuonna reippaasti enemmän kun viime vuonna.
Kuva

Kuva

Sitten Janne soitti että hommat lähti hyvin käyntiin ja hän karkaa kaverin luo puuhaamaan. No minä annoin luvan mennä kun vielä ei ole mikään hoppu ja kelit näyttäis suosivan.
Kuva

Laitellaas muutama kuva myös siitä mitä minä touhusin Jannen ajaessa lietettä. Minä työllistin molempia 705 kuivalannan ajussa. Piti tuossa ehtiä tuo puntti tuohon perään, kun ei meinaa riittää paino Valumötin peräpäässä. Tempo toivottavasti toimii nätisti. Se viime kerralla meinas osottaa lahoomisen merkkejä. Tuokin pitäis vaihtaa hiukka tuoreempaan. Kyllä on hintansa tienannu takas että siitä se ei ole kiinni, mutta se on siinä kun nekin vaatii sitä mitä köyhät kutsuu rahaksi.
Kuva

Homma tuntuu ainakin vielä pelittävän. Pari peltoa jo ajettu. Valmettikin toimii kun unelma. Ulosottokin pelittää nyt, kun joku aika sitten ihmeteltiin, että mikä on kun ulosotto ei lähe välillä päälle ja välillä pätkii. No, vika oli niin yksin kertanen kun piuha melkein poikki ja maadotti välillä ihteään kuluneen kohan kohalta. Nyt sekin toimii kun se ensimmäisen sadon jälkeen ennen toista satoa korjattiin öljyn vaihdon ja yleisen huollon yhteydessä.
Kuva

Mutta nyt olisi tämä päivitys tässä. Ensi päivityksessä varmaan jatketaan osin samoissa merkeissä, mutta kyntöjä olisi tarkoitus aloittaa. Morjens.
Kommenttia saa laittaa ettei mee yksinpuheluks.
Kuva

Traktori on parhaimmillaan kun se tulee Suolahdelta.

Amatööri modaaja
Käyhän katsomassa wippejä->
 Lataa tästä...
Avatar
ViljamiFIN
Viestit: 2062
Liittynyt: 16.11.2014 14:15
Tämänhetkinen kaupunki:: Sievi/Tammela
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, English, ingen bra Svenska.
Multiplayer tunnuksesi?: Vilis_
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Tammelan pitäjässä

Re: Pajulahden tila

Viesti Kirjoittaja ViljamiFIN »

Hyvät kuvat ja muutenkin mukavaa kateltavaa.
Kuva
Kotoisin Suomen Sievimmästä kylästä
Avatar
fiiatti-ukko
Viestit: 399
Liittynyt: 10.09.2017 13:24
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Savvoo, ralli englantia ja google kääntäjällä ruotsia
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Savon Pariisi

Re: Pajulahden tila

Viesti Kirjoittaja fiiatti-ukko »

On hienon näköstä ja tuntus olevan ihan ajatuksella tehtyä, jatkoa ootellessa...
Jos pyörä ei vedä se jarruttaa!
valmetti 1502 t
Viestit: 2404
Liittynyt: 11.06.2015 20:18
Tämänhetkinen kaupunki:: Sitä ei moni tiijä
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi ja enklanti
Multiplayer tunnuksesi?: valmetti (FIN)
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Voihan sitä aina kysyä, en kerro kuitenkaan...

Re: Pajulahden tila

Viesti Kirjoittaja valmetti 1502 t »

Päivitys 2.
Terve! Nyt on jäänyt kiireiden takia päivitykset vähemmälle pahoittelut siitä, mutta huoli pois nyt jatketaan. Tilannehan tosiaan on seuraavanlainen, että paskat on nyt ajettu. Kalusto pelas ihan hyvin mitä nyt Temposta katkes ketjus liitos. Nyt on ruiskuteltu rounduppia ja vähän jo kyntöjä aloteltu.

Sillon aikasemmin kun puhuin että kalustoa pitäis uudistaa niin nyt se tapahtu. Laitettiin tuo uudempi 705 etsimään uutta kotia ja otettiin vaihdossa vähän tuoreempi kampe. Uudemman 705 vaihdon syyhän oli että se oli ulkonäöltään aika kärsähtänyt ja siinä jonku verran on vikoja ollut. Lisäksi haluttiin pitää tuo ekllinen talossa vielä. Siinä ei suurempia murheita ole ollut. Se saa olla toistaseksi. Mutta tässä on nyt kuva kun Janne lähti kölkyttelemään kohti Mikkeliä. Itse lähdin autolla perästä. Kuva

Eihän siinä. Tehtiin kaupat ja kaikki meni kun elokuvissa konsanaan ja Janne ajeli uuten rattorin kotia. Ja tämmönen tuli sieltä sitten. Valtra Valmet 6550 hitech vm. 2000 4170 tuntia ajettu.
Kuva

Sitten oli vuorossa kyntöaurojen tonkiminen hallista ja niiden huolto. Terät vaihdettiin ja kateltiin kondikseen.
Kuva

Minä lähdin sitten kyntämään ja säätelemään säädöt kohdilleen talon viereiselle pikkupellolle.
Kuva

Sain sitten pellon kynnettyä ja aurat sun muut säädettyä. Ajelin siinä sitten kotia ja otin 505 ja kävin vähän Patulaisella tonkasemassa laakasiiloa.
Kuva
Kuva

Tässä välissä oli jo Janne ja Emilia tullu koulusta. Minä otin tilan voimakoneen ja pesin Vepin ja siirsin sen omalle paikalleen kun oli vielä paskan ajon jäljiltä. Janne lähti vaimon kanssa navetta puuhiin ja putsailivat ainakin vasikoiden paikkoja.
Kuva

Minä nappasin sit 6100 ja löin ruiskun perään ja lähdin ruiskuttamaan.
Kuva
Kuva

Jonkun aikaa on ollut jo 6100 ohjaus jotenkin jäykän olonen ja nyt jäykisty huomattavasti lisää ruiskuttaessa. Öljyä oli kun katoin. No ei siinä soitin eräälle tutulle Valmet asiantuntijalle ja se sano että selvä tapaus. Se on hydepumppu varmastikin halki. No siinä sitten sovittiin että hän tulee sitä ylihuomenna kahtomaan. Minä ajoin sitten 6100 kotia, otin ruiskun pois perästä ja ajoin halliin.
Kuva

Sitten piti laittaa ruisku 905 perään kun ei muitakaan oiken vapaana.
Kuva

Tässä välissä kävin syömässä ja läksin sitten jatkamaa ruiskuttamista. Emilia lähti sitten kyntämään 6550.
Kuva

Kuva

Sitten olikin päivä täys. Ajoin 905 halliin katon alle.
Kuva

Ruiskuttamatta ei ole enää paljon. Ne saahaan tässä lähi päivinä tehtyä. Sitten pitää kyntää jonkii verran vielä. Osa pelloista jätetään sittn keväälle että muokataan sitten. Ens päivityksessä mahollisesti viimesiä kyntöjä ja muita hommia sekä pikku hiljaa talveen valmistautumista. Kommenttia saapi laitella.
Kuva

Traktori on parhaimmillaan kun se tulee Suolahdelta.

Amatööri modaaja
Käyhän katsomassa wippejä->
 Lataa tästä...
Avatar
fiiatti-ukko
Viestit: 399
Liittynyt: 10.09.2017 13:24
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Savvoo, ralli englantia ja google kääntäjällä ruotsia
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Savon Pariisi

Re: Pajulahden tila

Viesti Kirjoittaja fiiatti-ukko »

Ai että, tätä on ooteltu. Tosi hyviä kuvia ja muutenkin hienoa kirjottelua!
Jos pyörä ei vedä se jarruttaa!
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Pajulahden tila

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Tämähän onki mielenkiintonen.
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
samppa85
Viestit: 294
Liittynyt: 02.09.2015 18:13
Tämänhetkinen kaupunki:: Utajärvi
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi ja heikohkoa englantia
Multiplayer tunnuksesi?: S.Hiltunen
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Utajärvi
Viesti:

Re: Pajulahden tila

Viesti Kirjoittaja samppa85 »

Pieni muokkaus ehotus toho 6550 että vaihatasit siihen oikean kojetaulun omasta mielestä hienompi ku on oikea kojetaulu.
Kuva
Kiitokset advanselle allarista
NO PEAT NO HEAT
#MakeLS-FINGreatAgain!
YT:
valmetti 1502 t
Viestit: 2404
Liittynyt: 11.06.2015 20:18
Tämänhetkinen kaupunki:: Sitä ei moni tiijä
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi ja enklanti
Multiplayer tunnuksesi?: valmetti (FIN)
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Voihan sitä aina kysyä, en kerro kuitenkaan...

Re: Pajulahden tila

Viesti Kirjoittaja valmetti 1502 t »

samppa85 kirjoitti:Pieni muokkaus ehotus toho 6550 että vaihatasit siihen oikean kojetaulun omasta mielestä hienompi ku on oikea kojetaulu.
Tämmöne oli alunperin tarkotuksena mutta en löytänyt hyvän näköstä "välimallin" kojelautaa. Voi laittaa yvllä jos joltakin löytyy semmonen hyvä.
Kuva

Traktori on parhaimmillaan kun se tulee Suolahdelta.

Amatööri modaaja
Käyhän katsomassa wippejä->
 Lataa tästä...
Avatar
samppa85
Viestit: 294
Liittynyt: 02.09.2015 18:13
Tämänhetkinen kaupunki:: Utajärvi
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi ja heikohkoa englantia
Multiplayer tunnuksesi?: S.Hiltunen
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Utajärvi
Viesti:

Re: Pajulahden tila

Viesti Kirjoittaja samppa85 »

valmetti 1502 t kirjoitti:
samppa85 kirjoitti:Pieni muokkaus ehotus toho 6550 että vaihatasit siihen oikean kojetaulun omasta mielestä hienompi ku on oikea kojetaulu.
Tämmöne oli alunperin tarkotuksena mutta en löytänyt hyvän näköstä "välimallin" kojelautaa. Voi laittaa yvllä jos joltakin löytyy semmonen hyvä.
Meillä ku oli vv8550 nii siin oli vanhan mallin kojelauta.
Kuva
Kiitokset advanselle allarista
NO PEAT NO HEAT
#MakeLS-FINGreatAgain!
YT:
valmetti 1502 t
Viestit: 2404
Liittynyt: 11.06.2015 20:18
Tämänhetkinen kaupunki:: Sitä ei moni tiijä
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi ja enklanti
Multiplayer tunnuksesi?: valmetti (FIN)
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Voihan sitä aina kysyä, en kerro kuitenkaan...

Re: Pajulahden tila

Viesti Kirjoittaja valmetti 1502 t »

Niin se mustako? Mikä meillä on 6400 :D. Pitää vaihtaa kuha kerkiää jossai vaiheessa koneella istumaa.
Kuva

Traktori on parhaimmillaan kun se tulee Suolahdelta.

Amatööri modaaja
Käyhän katsomassa wippejä->
 Lataa tästä...
valmetti 1502 t
Viestit: 2404
Liittynyt: 11.06.2015 20:18
Tämänhetkinen kaupunki:: Sitä ei moni tiijä
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi ja enklanti
Multiplayer tunnuksesi?: valmetti (FIN)
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Voihan sitä aina kysyä, en kerro kuitenkaan...

Re: Pajulahden tila

Viesti Kirjoittaja valmetti 1502 t »

Päivitys 3.
Elikkästä terve! Tämän päivityksen hommana olis tehhä viimeset peltotyöt tälle syksyä. Kuvat on vähän pidemmältä aika väliltä nyt, mutta niitä ei ole mahottomasti joten pahottelut siitä. Mutta pitemmittä turinoitta hommiin vaa.

Ensimmäisenä tankkailin 6550. Emilia lähti sillä kyntämään.
Kuva

Ite läksin ruiskuttamaan vielä viimeset pellot mitä jälellä oli. Eihän niitä ollut kun kaks mutta kävin silti.
Kuva

Ruiskuttelujen jälkeen piti sitten lähteä hakemaa pehkupaalit pois yheltä pellolta kun siinä kävi semmonen pikku kämmi, Janne luuli että minä olin hakenut ne ja minä että Janne oli ne hakenut. Noh ei siinä nyt ollu kuinkaa käyny. Pää asia kuha nyt hakee ne pois. Sen jälkeen oli vähän muita kiireitä ja jätin kuorman purkamatta. Puranpaha joskus.
Kuva

Noh. Janne sen kuorman sitten purki iltasella ja tuli sisälle ihan paniikissa että aisa katkes kärristä. No minä sitte häntä siinä rauhottelin ja sanoin että pistetään kuntoon tuossa joku päivä kun sillä ei ole nyt kiire ja paalit taitaa olla nyt purettu. Janne vastas että on purettu.
Kuva

Siinä tuli räpsästyä kuva sitten iltanavetalla ollessa 505.
Kuva

Aamusella Emilia sitten lähti kyntämää viimestä peltoa tälle syksylle ja Janne lähti kaverin luokse touhuilemaan.
Kuva

No minä lähin sitten ajamaa 6100 maata yhelle peltotielle ku oli nii huono. Otin riihestä vanhan kärrin perää ja läksin maanottopaikalle. Nii ja tosiaan. Tuo kaivuri ei oo tainnu ollakaa päivityksissä ennen. Vähän tietoa siitä: Valmet 910, vm jotakin. En muista tarkkaan. Aika ruoskahan tuo on mutta teknisesti toimii hyvin. Kyllä sillä omat hommat hoitaa.
Kuva

Sain siinä sitten maat ajettua ja menin sisälle kahvia hörppimää ja selailin aikani kuluks valokuva albumia niin sieltähän löyty kuva meijän vanhasta 1102 tuossa navetan eessä. Vieressä tuon naapuri tilan tuliterä 905. Oli ne komeita pelejä sillon. Oli Pentti tullu meille rehun teko avuks omalla raktorilla kun joku omista oli varmaan pajalla tai jossain.
Kuva

Piti siinä sitten keksiä tikusta asiaa ja lähteä katsomaan Pentin luo vanhaa 905 mille se nykyään näyttää. Onhan sitä vuodet runnellu mutta sama kone se edelleen on.
Kuva

Nyt kävi semmonen lapsus että loppu päivityksen kuvat katos jonnekin. :oops: Piti olla enempi vielä, mutta en löyvä mistään niitä. No mutta tässä kumminkin kuva nyt 6550 kun Emilia pesi aurat ja vei ne halliin. Nyt on kynnöt kynnetty ja muutkin hommat tehty. Pitää kahtoa mitä ens päivityksessä puuhaillaan. Todennäkösesti on jo savottaa aloteltu ja tällee. Se voi olla että päivitys menee ens vuoden puolelle niin että kerään kuvia vähäsistä töistä tässä ajan mittaan.
Kuvaimage to url

Se olis sitten moro seuraavaan päivitykseen asti!
Ja sitten kommentit.
Ja ps. ei sitä päivitystä tarvii vuoden vaihteeseen asti odottaa. Se tulee kyllä tässä lähiaikoina, mutta pelissä on vaihettava jo vuotta juonen vuoksi.
Kuva

Traktori on parhaimmillaan kun se tulee Suolahdelta.

Amatööri modaaja
Käyhän katsomassa wippejä->
 Lataa tästä...
Avatar
fiiatti-ukko
Viestit: 399
Liittynyt: 10.09.2017 13:24
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Savvoo, ralli englantia ja google kääntäjällä ruotsia
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Savon Pariisi

Re: Pajulahden tila

Viesti Kirjoittaja fiiatti-ukko »

Erittäin hyvä tuo vanha kuva vs. nykytilanne
Jos pyörä ei vedä se jarruttaa!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Farmiblogi”