Vähäkankaan lihakarjakasvattamo

Haluatko muidenkin tietävän mitä farmillasi tapahtuu? Aloita uusi aihe ja pidä muutkin jäsenet ajantasalla tilasi tapahtumista. Suosittelemme.
Alueen säännöt
§1 Farmiblogin kirjoittaminen ja viestien kirjoittaminen.
§1.1 Kun kirjoitat farmiblogia kirjoita sitä selkeästi ja helposti ymmärrettävästi, kun lisäät kuvia lataa ne toimivaan kuvapalveluun että kuvat latautuvat nopeasti ja ovat näkyvissä pitkänkin ajan kuluttua eivätkä poistu saatavilta.
§1.2 Vältä turhien ja lyhyiden viestien kirjoittelua blogeihin esim: "komeeta" tai "mikä mappi" koska ne rasittaa vain viestiketjuja eli pyri kirjoittamaan selkeästi ja pitkäluontoisesti.
§1.3 Jos huomaat puutteita blogissa tai vioittuneita kuvia ilmoita asiasta ystävällisesti viestiketjuun.
Kiitos paljon!
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Vähäkankaan lihakarjakasvattamo

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Moro, olen Heikki Vähäkangas, 25 vuotta ja olen lihakarjan kasvattaja pohjois-pohjanmaalta. Omasta elämästä näin hieman alkuun, muhoksella käväsin maatalouskoulun ja sen jälkeen ei oikein ole muuta kerrottavaa. Kotitilalla olen ollut töissä kokoikäni ja pari vuotta sitten tehtiin sukupolven vaihdos.
Sitten perheen vuoro tulla esitellyksi, elikkä noh. Omaa perhettähän ei ole, asun tässä kotitilalla yksin. Mutta kerrotaan vanhemmista ja veljestä sitten. Eli isä on nimeltään Esa ,59 vuotias eläkeläismies. Äiti Anja 57 vuotta kulkee edelleen työelämässä ja on paikallisen k-marketin kassatyöntekijä. Sitten viimeisimpänä iso veljeni Arttu 32vuotta hän ei ole ollut vuosiin maisemissa, hän on töissä raahessa rautaruukilla ja näin ollen myös asuu siellä oman perheensä kanssa.
Josko kertoisin seuraavana tilasta. Eli tämä paikkahan on isäni perustama ,tänä vuonna tulee tilan toiminnalla 40 vuotta täyteen. Tilan alkaessa pääasiallinen tuotantosuunta oli maito, myöhemmin 80 luvulla tuli mukaan myös viljanviljely eläinten tarpeeksi. Silloin rakennettiin oma kuivuri viljavarastoiden kera. Lypsävät lähti minun isännyyden toimesta 2012 ja päätuotantosuunta muuttui maidosta lihantuotantoon. Navetta on rakennettu 1999 ja samana vuonna purettiin vanha pois uuden valmistuessa syyskuussa -99.. Uuden navetan yhteydestä löytyy katetut laakasiilot ja rehuvarasto. Navetta on ritiläpalkkinavetta jossa toiselta puolelta löytyy makuuparret. Yhtäaikaa navetassa enimmillään on ollut lihakarjaa 55 päätä. Koneiden varastointiin löytyy lukuisia latoja ja pihassa oleva vähän tuoreempi ja isompi halli, mistä löytyy myös koneiden korjaamiseen tarvittavat työkalut..
Seuraavaksi kerrontavuorossa on tilan maat.. Peltoa n.60ha ,osa on minun isännyyden aikana raivattua ja osa on vanhaa salaojitettua peltoa. Maalaji pääosin savipohjaista ja hieman hietikkoa. Pellot ovat kaikki tilan välittömässä läheisyydessä 5-6 vuotta sitten tehdyn uusjaon johdosta. Metsää minulta löytyy n.190ha ja kun isäukko myy tarvemetsänsä minulle tulevaisuudessa nousee metsien määrä yli 200ha..
Ja näin pääsemme sitten koneisiin. Tällä hetkellä koneiden ikä ja käyttömäärä on aika iso. Mutta kuitenkin kohtaaisen toimiva kalusto tilalta löytyy. Tällä hetkellä käytössämme on kolme traktoria, vielä alkutalvesta niitä oli neljä. Tilan uusimmasta CS94 casesta hajosi vaihdelaatikko ja se lähti eräälle kehutulle pajalle laittoon. Noh ,se paja sitten paloi sillävälin kun CS oli korjauksessa ja se toki paloi mukana. Pajalla ei ollut vakuutukset kunnossa ,joten traktorin korvaaminen venyy kyseenalaisesta tilanteesta. Harmi kun oli niin pirun hyvä traktori.. No teempä hieman listaa mitä tämän tilan pihassa on traktoreita ollut..

- Ford 5000, vm 67 --> Ford 6600, vm 79 --> Valmet 802 ,vm 81
- Valmet 700 , vm 71 --> IH 784, vm 78 --> Case 995xl 4wd ,vm 90 --> Case CS94 4wd, vm.02
- IH 856xl 4wd, vm 84 +ek, pikajames --> Case 845 xl 4wd, vm 87 +ek, James
- Fiat 880DT/5 ,vm 81, Case 956 4wd, vm.91

Paljon on traktoreita ollut ja pitäsisi tässä kesän mittaan hommata yksi lisää, ettei tarvis niittokonetta jatkuvalla soitolla irroitella. Tein puukauppoja kevät talvella joten jonkin verran rahaa on traktoriin sijoittaa. Ei ole tiedossa mikä sen CS Casen korvaa, mutta toivottavasti päätöksen saisi pian.

No jos mentäisiin kuviin joita on tässä kevään mittaan tullut napsittua. Eli toukotyöt ovat hyvässä vauhdissa tällähetkellä.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Näihin kuviin ja tunnelmiin. Varmasti kaikkea kerrottavaa en tähän ykkös päivitykseen saanut. Mutta kerrotaan sitten lisää päivityksien lomassa.
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
lucosol
Viestit: 536
Liittynyt: 28.06.2015 10:50
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti, Ruotsi
Erikoisosaamiseni: Muokkaus

Re: Vähäkankaan lihakarjakasvattamo

Viesti Kirjoittaja lucosol »

Nyt se Alko! Aivan kertakaikkisen hyvä aloitus. :o
Tuputin
Viestit: 816
Liittynyt: 05.09.2015 17:06
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi ja Englanti
Multiplayer tunnuksesi?: Tuputin
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Vähäkankaan lihakarjakasvattamo

Viesti Kirjoittaja Tuputin »

Nättiä! pitää alkaa tätki seuraamaan :)
valmetti 1502 t
Viestit: 2404
Liittynyt: 11.06.2015 20:18
Tämänhetkinen kaupunki:: Sitä ei moni tiijä
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi ja enklanti
Multiplayer tunnuksesi?: valmetti (FIN)
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Voihan sitä aina kysyä, en kerro kuitenkaan...

Re: Vähäkankaan lihakarjakasvattamo

Viesti Kirjoittaja valmetti 1502 t »

Nyt on lupaavan näköstä plokia ja mappikin on hieno kun mikä!
Kuva

Traktori on parhaimmillaan kun se tulee Suolahdelta.

Amatööri modaaja
Käyhän katsomassa wippejä->
 Lataa tästä...
Valmetp0ika
Viestit: 103
Liittynyt: 05.02.2016 13:21
Tämänhetkinen kaupunki:: Salo
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, englanti ja ruotsi
Multiplayer tunnuksesi?: Valmetp0ika[Fin]
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Sirkkula

Re: Vähäkankaan lihakarjakasvattamo

Viesti Kirjoittaja Valmetp0ika »

On muuten pirun komiaa plokia :o Jos tiedustella saa, niin mikä tuo silppuri tuolla ladossa on?
"Nothing drives better than Valtra"
valmetti 1502 t
Viestit: 2404
Liittynyt: 11.06.2015 20:18
Tämänhetkinen kaupunki:: Sitä ei moni tiijä
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi ja enklanti
Multiplayer tunnuksesi?: valmetti (FIN)
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Voihan sitä aina kysyä, en kerro kuitenkaan...

Re: Vähäkankaan lihakarjakasvattamo

Viesti Kirjoittaja valmetti 1502 t »

Valmetp0ika kirjoitti:On muuten pirun komiaa plokia :o Jos tiedustella saa, niin mikä tuo silppuri tuolla ladossa on?
Junkkariltahan tuo näyttäis.
Kuva

Traktori on parhaimmillaan kun se tulee Suolahdelta.

Amatööri modaaja
Käyhän katsomassa wippejä->
 Lataa tästä...
Valmetti jätkä
Viestit: 625
Liittynyt: 18.09.2015 15:42
Tämänhetkinen kaupunki:: Laitilan peräkylillä
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi
Multiplayer tunnuksesi?: Valmet
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Laitila

Re: Vähäkankaan lihakarjakasvattamo

Viesti Kirjoittaja Valmetti jätkä »

Todella hyvän näköstä blokia.
Jatkoa odotellessa.
Kuva<-Aralle kiitokset!
SampoMan
Viestit: 3792
Liittynyt: 09.02.2012 19:19
Tämänhetkinen kaupunki:: Kangasniemi
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, English & Svenska
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Vähäkankaan lihakarjakasvattamo

Viesti Kirjoittaja SampoMan »

Mahtava aloitus! Laitetaas tämäki seurantaan. :)
Kuva
Avatar
Ruzi
Moderaattori
Viestit: 7984
Liittynyt: 07.04.2011 15:48
Olen kiinnostunut: Naisista
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Ristijärvi / Ruukki

Re: Vähäkankaan lihakarjakasvattamo

Viesti Kirjoittaja Ruzi »

Tuli jotenkin mieleen eräs oikeasti sukunimeltään oleva Vähäkangas Paavolasta :D
Kuva
Valtra_mies
Viestit: 4938
Liittynyt: 24.01.2012 19:17
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Urakkauuno
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Vähäkankaan lihakarjakasvattamo

Viesti Kirjoittaja Valtra_mies »

Vaikuttaa lupaavalta, kuten aina. :)

Tuo sun laakasiilo touhus kiinnostaa mikä on tuolla navetan kupeessa, ookko laittanu jonkinmoiset aumat sinne vai? :)
Kuva
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Vähäkankaan lihakarjakasvattamo

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Päivitys 1
Noniin, lähdetäämpä tekemään ensimmäistä päivitystä tähän fiaskoon. Joo ne olis toukotyöt jollakinlailla aloteltu, lietteet levitelty, kynnetty ja osa kynnetyistä maista on kertaalleen jo karhittu rulliksella. Aamunavetan jälkeen otin esille tuon isän joskus itse rakentaman joustopiikkikarhin esille. Pari piikkiä pitäisi vaihtaa uusiin. Tämän homman jälkeen isäntä lähtee karhimaan peltoja kylvökuntoon. Itse taas alan kattelemaan kylvökoneen kylvökuntoon..
Kuva
802 soveltuu tuohon kylvöhommaan meidän koneista parhaiten, viimevuosina tosin kylvettiin CS:llä traktorista löytyneen ilmastoinnin johdosta.
Kuva
Siemenviljat meillä on säilytyksessä kuivurin pienemmässä siilossa, sieltä on nätti laskea siemenet suoraan koneeseen. Tämä kylvökone on siitä erikoinen, kun siitä on poistettu apulantapuoli kokonaan ja isäukko värkkäsi suuremman tilan viljan siemenille.Se pieni tila jonka isäntä jätti apulantapuolelle sai nätisti sovitettua piensiemenlaitteen. On siinä ollut aikanaan värkkäämistä. Vielähän tuo on meidän käytössä mennyt, mutta olisihan tuo hyvä vaihtaa jo tuoreempaan kun ikä jo tuotakin painaa sekä nuo laahavantaat on melko perseestä. Oon kyllä tyytyväinen jos se tämän kevään vielä menis.
Kuva
Saavuin ensimmäiseen osotteeseen, isäntäkin oli saanut karhimisen jo päätökseen ja oli lähdössä kohti seuraavaa päämäärää.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Ensimmäinen vajaan 3,5ha peltopala saatu kylvettyä. Säiliön täyttöjen kautta kohti seuraavaa peltoläsiä. Kohteena tilan pienin palanen, kaksi pitkää ja kapeaa sarkaa.
Kuva
Kuva
Josta matka jatkui 8:lle leveälle ja lyhyelle saralle. Tämä oli aluksi 4 sarkainen, mutta raivasin metsää ja siihen tuli sitten toinenpuoli lisää. Tämä toinen puoli on nyt ekaa kertaa kylvettävänä.
Kuva
Puolet tuli tuosta sarkahelvetistä kylvettyä. Reilu 6ha tuli tämän päivän saavutukseksi. Isäntä jäi vielä karhittemaan hieman etumatkaa huomista varten. Olishan tuota voinut vielä kylvääkkin, mutta yks kaveri tuli hakemaan tuota lietteen sekoitinta joka on hänen kans porukassa. Samalla sitten kahvitellaan, kun edellisestä kerrasta on päässyt tovi jo vierähtämään.
Kuva
Lieneekö kenellekkään tuttu foordi? Kaveri teki jokunen vuosi sitten myös tällä foorumilla plogia. Pienen maitotilan jälkikasvu, nykyään toki itse isäntänä. Sen verran tämän nimikaiman yrittämisestä mainitsen, mitä on niinku plogin loppumisen jälkeen tiluksilla tapahtunut. Heillä laajennettiin navetaa, vähän ehkä enemmän mitä heillä oli alunperin tarkoitus. Tuli ainakin 5 lypsypaikkaa lisää ja hiehoille tilat navetan yhteyteen, eli ne eivät ole enään hallin takakatoksen suojissa. Tilakaupat Heikki teki vuoden myöhemmin mitä minä samalla se pisti haisemaan ja osti lisää maata sekä löi uuden A- sarjan haitekki valtran kuormaajalla tilaukseen ja löi oman uskollisen fiiattinsa vaihdossa pois. Muuten kalusto on aikalailla sama.. Vielä linkki tähän jäätyneeseen plogiin jos joku sen haluaa lukasta. Kuvatkin kaikki näkyy, samalla näette mitä maatalous nykypäivänä on. Itse en sitä asiaa jaksa alkaa kertaamaan.
https://www.ls-fin.com/foorumi/viewtopi ... 54&t=20543
Tässä päivitys tällä erää.
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
valmetti 1502 t
Viestit: 2404
Liittynyt: 11.06.2015 20:18
Tämänhetkinen kaupunki:: Sitä ei moni tiijä
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi ja enklanti
Multiplayer tunnuksesi?: valmetti (FIN)
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Voihan sitä aina kysyä, en kerro kuitenkaan...

Re: Vähäkankaan lihakarjakasvattamo

Viesti Kirjoittaja valmetti 1502 t »

Komiaa on.com. Jatkoa vaan.
Kuva

Traktori on parhaimmillaan kun se tulee Suolahdelta.

Amatööri modaaja
Käyhän katsomassa wippejä->
 Lataa tästä...
Valtra_mies
Viestit: 4938
Liittynyt: 24.01.2012 19:17
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Urakkauuno
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Vähäkankaan lihakarjakasvattamo

Viesti Kirjoittaja Valtra_mies »

On kyllä erittäin mukavaa lueskella tätä blogia! ;)

Tainnu Vorssonilla olla ajoja kun on koko kierros rattaita vaihdeltu. :D
Kuva
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Vähäkankaan lihakarjakasvattamo

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Päivitys 2
Uutta päivitystä pukkais jälleen. Mainittiin tuossa aijemmin kommenteissa, kun kaverin fordiin on uusittu koko kierros renkaita. No, ikivanhat tauruksen renkaat oli niin pahasti jo halkeilleet ja toinen eturengas ei pitänyt ilmaa. Se osti sitten purkaamolta koko satsin vanteineen päivineen lähes uudenveroiset renkaat. Aiemmin kaveri ei uskaltanut pidempiä reissuja tehdä tuolla 6610 , kun oli kova epävarmuus renkaista. Nyt alla on kunnolliset nokian forestit, voi halutessaan metässäkin ajaa.
No asiaan, kylvöhommilla on tässä jatkettu. Pieniä ongelmiakin on ollut niin traktorin kuin kylvökoneenkin kanssa.
Kuva
Kuva
Metsälän Karikin käynyt paikallisesta maatalouskaupasta noutamassa uuden perälevyn.
Kuva
Kuva
Ja sitten se tapahtui. Nimittäin valmetista katkesi apulaitteiden kiilaremmi, pikku juttu mutta silti ärsyttävä. Isäntä kävi 845:lla tuomassa varahihnan , samalla Korakalan Ari Kävi pellolla jutulla ja tarjoili apua kylvöhommiin. Kun omat kylvönsä oli saanut kylvettyä, mutta ei tässä enää apua tarvittu. Niin paljoa kylvettävää ei ollut ,että kannattas urakoitsiaa avuksi palkata.
Kuva
Kuva
Sain tilan toistaiseksi suurimman sarkapello valmiiksi ja ennen seuraavaa peltopalasta käydä tekemässä iltanavetat pois alta. Siinä sitten samalla huomasin ,että kylvökoneesta oli rengas tyhjä. Rengas oli löytänyt jostain naulan.. Noh, navetan jälkeen kävin vaihtamassa vararenkaan paikoilleen. Hyvä pitää kylvökoneeseenki rengasta varalla niin ei homma pääse kovin pahasti keskeytymään..
Kuva
Kuva
Sitten suunnaksi viimeinen kylvettävä peltopalanen. Kolmesarkainen , noin 3ha palanen. Ohraa kylvettiin myös tänne kuten kaikkialle muuallekkin.
Kuva
Kuva
Kuva
Kylvöt olisi tältä keväältä kylvetty. Isäntä on jo peseskellyt 956 ,huomenna sitten kylvökaluston vuoro tulla pestyksi ja huolletuksi. Tosiaan, en olekkaan tarkemmin kertonutkaan tarkempia tietoja nuista minun traktoreista. No jos ottais ensimmäisenä tuon kuvissa tähän mennessä eniten nähdyn traktorin. Elikkä Valmet 802 vm.81, tunteja kertynyt 9750h. Traktori tuli tilalle käytettynä, vuosi mahtoi olla 88 tai 89. Kohtuullisen hyvä traktori, oli pitkään tilan suurin ja käytetyin. Nykyään tätä käytetään kylvöön, ruiskutuksiin, rehunteossa välien ajamiseen sekä talvella metsätöissä. Myös jotain pieniä hommia joihin muut traktorit eivät ole vapaana. Noh traktoreista puheen ollen, olen lähdössä katselemaan CS Casen korvaajaa tässä lähipäivinä. Muutamia vaihtoehtoja on tuossa oulunsuunnalla joita aion käydä kokeilemassa. Mutta siitä seuraavassa päivityksessä lisää.
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Mchale
Viestit: 4
Liittynyt: 01.01.2013 16:26
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus

Re: Vähäkankaan lihakarjakasvattamo

Viesti Kirjoittaja Mchale »

Komiaa kylvöö. Heihei
valmetti 1502 t
Viestit: 2404
Liittynyt: 11.06.2015 20:18
Tämänhetkinen kaupunki:: Sitä ei moni tiijä
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi ja enklanti
Multiplayer tunnuksesi?: valmetti (FIN)
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Voihan sitä aina kysyä, en kerro kuitenkaan...

Re: Vähäkankaan lihakarjakasvattamo

Viesti Kirjoittaja valmetti 1502 t »

Hyvää blogia jälleen. Tätä on kyllä ilo lukea, kun tarinaa on ihan sopivasti ja se on sujuvaa.
Kuva

Traktori on parhaimmillaan kun se tulee Suolahdelta.

Amatööri modaaja
Käyhän katsomassa wippejä->
 Lataa tästä...
Lapinpoika_
Viestit: 1017
Liittynyt: 15.07.2016 10:10
Tämänhetkinen kaupunki:: Rauma
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi, ruotsi, saksa ja englanti
Multiplayer tunnuksesi?: Lapinpoika_
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Rauma

Re: Vähäkankaan lihakarjakasvattamo

Viesti Kirjoittaja Lapinpoika_ »

Kysyn vaan millos CS94 näkyy?
Kuva
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Vähäkankaan lihakarjakasvattamo

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Lueppa alotusviesti tarkkaan. Eipä taida näkyä ollenkaan. Heihei
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Vähäkankaan lihakarjakasvattamo

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Päivitys 3
Siinä sitä aikaa taas on hieman päässyt kulumaan ja rehuntekoja pitäisi alkaa aloittelemaan. Hieman heikonlainen ykkös sato tulollaan, kun tuli apulannat niin pirun myöhään tilattua ,etteivät kerenneet tulla ensimmäisille levityksille.. Noh, laitamma sitte vain kakkos sadolle vähän kasvunvoimaa ja tosiaan ei tartte sitte ens vuodelle niin paljoa hommata lantoja, kun jää varastoonkin. Raktoreistaki tosiaan puoteltiin paripyörät pois, pestiin ja siivoiltiin sisältä. Kutos casesta vaihettiin kaikki öljyt ja suodattimet, en muistakkaan millon viimeksi on ilmansuodattimet ja peräöljynsuodattimet vaihdettu.. Jopa tuli vahattua kyseinen kone.. Muut on niin rujoja ,ettei viiti aikaa tuhlata turhiin vahaamisiin. Niin, tuli tuossa käytyä raktoreitakin kattomassa, paria 51xx sarjan casea ja sitte oli 6300 valtra. Valtrassa oli sähkönostolaitteessa jotain vikaa, ilmeisesti jossain anturissa kun pilkki jatkuvasti ollessaan käynnissä. 5150 casesta tein tarjouksen, mutta myyjä ei ollut tyytyväinen ja itse en siitä koneesta enempää ole valmis maksamaan..
Mutta asiaan! Rehunteot on tosiaan aika ajankotanen asia tällä hetkellä. Siivottiin siilo valmiiksi ekaa rehusatoa varten paripäivää sitten ja nyt olis tuo niittomurskain otettu huollettavaksi. Mulla on tuommonen vajaan kymmenen vuoden ikänen taarupin 4028 hinattava niittomurskain.. Uudesta asti ollut tilalla ja aina katonalla säilytetty, pysynyt hyvin siistinä. Kohtuu kevyt pyörittää ,kulkee jopa tuolla 845 casella kohtuudella.
Kuva
Nosteltiin sitten isännän kans velsaan rehulaidat paikoilleen. Junkkarissa taas on ympärivuoden rehulaidat paikoillaan, rehun ajoon ok kärry mutta viljaa sillä ei pahemmin pysty ajeleen. Niin paljon reikiä joista vilja valuu maahan.. Olisi meillä myös m90 tuhtiin rehulaidat, mutta kärryssä lenottaa teli niin pahasti ,ettei sillä uskalla ajaa mitään.
Kuva
Sää ennustetta kävin tutkimassa ja näyttäis sopivasti jopa viikon ajaksi poutakeliä.. Eli niittohommia pukkais.. Isäntä alkoi huoltamaan ja rassailemaan silppurin kondikseen kun se tuon vehkeen parhaiten tuntee..
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Niittohommat tältä päivältä pulkassa, huomenna pitäisi aamusta vielä kävästä jonkinverran niittämässä ja sen jälkeen ottaa kone pois perästä ja alkaa ajamaan tavaraa siiloon. Pikkuserkku tulee ajelemaan valmetilla välejä, isäntä on siilolla levittelemässä ja polkemassa, kun itse taas käskytän kutosta silppurin edessä. Mahdollisesti pitää kaveri pyytää niittämään ,jos hän omilta rehunteoiltaan kerkiää. Useampana vuonna ollaan tehty nyt näin ,että kaveri käynyt täällä niittämässä ja olen vastineeksi lainannut tälle niittokonetta kun hän ei itselleen ole saanut konetta hommattua.
Noh, jälleen pukkais uutta kone esittelyä.. Case 845XL vm87, tunteja kertynyt 12500h tilalle kyseinen vehe tuli 4 vuoden vanhana 1500h ajettuna.. Remonttia tehty enemmän ja vähemmän, moottori purettu ja kasattu uudelleen pari kertaa, kytkin parikertaa, jarrut kerran, hydraulipumppu uusittu myös ja etukuormaajaan on uusittu puslat ja tapit kerran.. Olisikohan tässä kerrottu tarpeeksi tähän päivitykseen.
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
Traktorimies_
Viestit: 4056
Liittynyt: 01.02.2012 16:33
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi, englanti, ruotsi, saksa, ranska
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Vähäkankaan lihakarjakasvattamo

Viesti Kirjoittaja Traktorimies_ »

Nättiä on!
Kuva
Ford 7000, 72´ 90hv, 33km/h
Mercedes Benz W203 C220 CDI, 00´
Avatar
KuusNeliä
Viestit: 853
Liittynyt: 22.07.2012 22:45
Kielet: Englanti.
Multiplayer tunnuksesi?: KuusNeliä [FiN]
Erikoisosaamiseni: Kuvat ja videot

Re: Vähäkankaan lihakarjakasvattamo

Viesti Kirjoittaja KuusNeliä »

Hieno päivitys. Ittiäki tekis mieli pelailla enemmän fs15 tai 17, mut mul on kolmeentoista niin vtusti modeja jo niin ei viitti ladata oikeen uusia noihin 15 & 17 versioihin.
-
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Vähäkankaan lihakarjakasvattamo

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Päivitys 4
Noniin, nyt pääsemmekin meikäläisen mielipuuhaan käsiksi. Eli silppurin huudatus päivä, olisiko pientä sarkasmia edellisessä lauseessa? Tuo silppuri keksii joka sesonki jotain minkä takia seisauttaa hommat. Tuokin pitäisi vaihtaa johonki vähän tuoreempaan, isompaan ja tehokkaampaan. Mutta jospa tuo vielä tämän kesän menis. Mulla onki monta tuommosta helvetin romua joista sesongin alkaessa tulee sanottua "jospa tää vielä tämän sesongin menis". Todellisuus voi olla myös se ,että se on vielä 10 vuoden päästäkin tappelupukarina. Tuon silppurin isäntä osti uutena ,en muista kyllä yhtään milloin. Saattoi olla sitä aikaa kun penskana nää hommat ei yhtään kiinnostanut ja ei oo tullut sittemmin kyseltyäkään millon mikäkin työkone on hommattu..
No mutta asiaan! Aamusta navettahommien jälkeen kävin suunnitellusti niittämässä vähän lisää. Tuosta navetan takaa semmosen pienen ja onnettoman peltoläntin kävin vetämässä nurin. Sen homman kun sain päätökseen piti odotella hieman ,että talkooväki saapuu ja kerrata sotasuunnitelma porukan kesken. Tämän jälkeen aloin laulattamaan silppuria.
Kuva
Kuva
Kuva
Pikkuserkku Jaakko toimii välien ajajana. Minua muutaman vuoden vanhempi ja tulee mielellään avuksi tilalleni ,varsinkin rehunteko aikoina. Joskus hän on ollut ihan kesätöissä täällä, kun en itse vielä töitä täällä varsinaisesti tehnyt.
Kuva
Kuva
Kaveri tuli urakoimaan voortillansa, eli tuli vahvuuksiin niittohommien muodossa. Hän käy jokusen hehtaarin niittämässä huomiselle ja jättää traktorin sitten tänne ,että minä saan huomenna käydä kaatamassa hieman lisää. Kaveri ottaa sitten niittokoneen lainaan huomis illaksi ,kun päivä saavutus on saatu täällä täyteen.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Tämän päivän tavoite saatu täytettyä. Ensimmäisen rehuntekopäivän oon ottanut aina vähän helpomman kautta. Huomenna sitten otetaan kunnon pitkä työpäivä. Loppuun vielä kuva siilolta.
Kuva
Viimeistä traktori esittelyä pukkaa. Ainakin ennenku sen kattelussa olleen traktorin löytää. Elikkä, Case 956xl vm 91, n.10000h. Käytettynä tilalle tuli myös tämä, ostettiin 5 vuoden vanhana n.1000h mittarissa. Tämä traktori on toiminut tilan raskaimpien hommien parissa pihaantulopäivästä tähän päivään. Sillä on hoidettu aikalailla kaikki kynnöt, lietteenlevitykset, karhimiset, silppuroinnit ja sarkaojien vedot oja-auralla. Raiviolla tämä on myös selkäänsä saanut. Mutta aina katon alla säilytetty ja talvet aikalailla ollut lomalla. Pienesti sitä on piristetty, ettei se ihan vakio ole. Tehoja ei olla missään mitattu, mutta mahdollisesti voimaa on siinä 110hp lähettyvillä.. Tarkotus olis vielä vähän trimmata sitä jossain vaiheessa turbottamalla yms.. Ellei sitten tule tuota suurempaa traktoria hommattua. No olisikohan tässä päivitystä tälle kerralle. Eli seuraavaan kertaan!
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
valmetti 1502 t
Viestit: 2404
Liittynyt: 11.06.2015 20:18
Tämänhetkinen kaupunki:: Sitä ei moni tiijä
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi ja enklanti
Multiplayer tunnuksesi?: valmetti (FIN)
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Voihan sitä aina kysyä, en kerro kuitenkaan...

Re: Vähäkankaan lihakarjakasvattamo

Viesti Kirjoittaja valmetti 1502 t »

Hienoa blogia on. Ei siitä pääse yli eikä ympäri.
Kuva

Traktori on parhaimmillaan kun se tulee Suolahdelta.

Amatööri modaaja
Käyhän katsomassa wippejä->
 Lataa tästä...
Avatar
Vikii
Viestit: 148
Liittynyt: 02.11.2014 14:45
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi
Multiplayer tunnuksesi?: Vikii
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: Sitä ei moni tiiä

Re: Vähäkankaan lihakarjakasvattamo

Viesti Kirjoittaja Vikii »

Tuttuu ja turvallista Maatilan laatu blogia! 8-)
Kuva
Ford miäs henkeen ja vereen!
arska fs11
Viestit: 3325
Liittynyt: 19.05.2012 17:08
Tämänhetkinen kaupunki:: Kankaanpää
Paikkakunta: Erittäin lähellä ei mitään.
Viesti:

Re: Vähäkankaan lihakarjakasvattamo

Viesti Kirjoittaja arska fs11 »

Nyt on erittäin hyvää tarinaa. Lisää vaan!
Kuva

Suora putki on kaiken A ja O.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Farmiblogi”