Rantalan maitotila

Haluatko muidenkin tietävän mitä farmillasi tapahtuu? Aloita uusi aihe ja pidä muutkin jäsenet ajantasalla tilasi tapahtumista. Suosittelemme.
Alueen säännöt
§1 Farmiblogin kirjoittaminen ja viestien kirjoittaminen.
§1.1 Kun kirjoitat farmiblogia kirjoita sitä selkeästi ja helposti ymmärrettävästi, kun lisäät kuvia lataa ne toimivaan kuvapalveluun että kuvat latautuvat nopeasti ja ovat näkyvissä pitkänkin ajan kuluttua eivätkä poistu saatavilta.
§1.2 Vältä turhien ja lyhyiden viestien kirjoittelua blogeihin esim: "komeeta" tai "mikä mappi" koska ne rasittaa vain viestiketjuja eli pyri kirjoittamaan selkeästi ja pitkäluontoisesti.
§1.3 Jos huomaat puutteita blogissa tai vioittuneita kuvia ilmoita asiasta ystävällisesti viestiketjuun.
Kiitos paljon!
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Hei olen Toni Rantala ja pitelen Rantsilan kylässä keskikokosta maitotilaa. Aloin isännäksi 2003 juuri kun valmistuin maatalouskoulusta. Silloin minulla oli ikää vasta 19 vuotta. Syy aikaiseen tilanpidon aloittamiseen oli isän sairastuminen syöpään joka vei häneltä kaikki voimat.. Nyt hän on onneksi saanut syövän selätettyä ja elelee lähes normaalia elämää ja on tällä hetkellä sairauseläkkeellä. Hän asustele äidin kanssa tuossa 4km päässä.
Perheestä sen verran ,että minulla on vanhempien lisäksi 2 isosiskoa ja yksi pikkusisko. Mutta itselläni ei perhettä vielä ole, ei paljon ole joutanu naisia kattelemaan ,kun koko teini-ikä ja nuori aikuisuus on mennyt tilan hoidossa. Miksei se elämänkumppani olis mukava olla, joku joka olis myös maataloudesta kiinnostunut.
Sitten tilasta hieman. Peltoahan minulla on suunnilleen 70ha ,suurinosa pelloista on avo-ojissa. Ja valtaosa peltojen maalajeista on savea. Metsää tilalla on 140ha.. Historiasta sen verran ,että isä ja äiti ostivat 1970 tästä kyllästä todella paljon maata joista osa raivattiin pelloiksi ja puutavara käytettiin rakentamiseen. Ensimmäisenä nousi talo sitten navetta, kuivuri ym...
Ja takas tähän hetkeen tilan rakennukset ovat osittain vanhoja, mutta on tänne jotain uuttakin rakennettu. Isä rakensi vuonna 1995 konehallin tuonon pihaan, vanhan navetan päätyyn tuli jonkinmoinen katos 1996 ja uusi navetta valmistui 1999. Suurin osa rakennuksissa käytetyistä puutavaroista hakattiin omista metsistä.
Karja, joo tosiaan elukoitahan on kahdessa navetassa tällä hetkellä. 2 parsinavettaa joista toinen on rakennettu muistaakseni 75 vuonna.... Lypsäviä taisi olla 35 tällä hetkellä , ne ovat majoittuneet uuteen navettaan ja hiehot sekä sonnit on sitte tuolla vanhassa navetassa. Kaikki vasikat kasvatetaan itse, mitään ei laiteta välitykseen. Lehmävasikoista suurinosa päätyy lypsylehmiksi asti ja osa teuraaksi.
Koneistus, osittain aika kehnoa ja osittain ihan hyvääkin. Traktoreita on 5 kipaletta tällä hetkellä:
- New holland 7840 ,ismen kuormaajalla, vm 98, 4200h. Tuli tilalle uutena
- New holland TL90 ,Mpliftin kuormaajalla, vm 00, 1150h. Ensimmäinen itse hankkimani traktori tuli vähän käytettynä vuonna 2004.
- John deere 3030, vm 78, tullut tilalle uutena ,17500h
- Ursus 1012, vm 80, 7500h. Ostettu käytettynä -88
- IH 453, vm 1972, 9999h. Tullut tilalle uutena ja oli tilan ensimmäinen traktori. Tunneista ei ole tarkkaa tietoa kun on jumittanut 9999h..

Vaihtokelpoisia romuja olis tuossa pari vaan saas nähdä. Ei välttämättä ainakaan tälle vuodelle tulee mikään vaihtumaan. Loppuun hieman sekalaisia kuvia.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Seuraavassa päivityksessä alotaan kevään 2005 peltotyöt. Semmonen alotus tälle plogille. Edellisestä plogista tuli liian työläs ,kun olis kolmen tilan hommia pitäny koittaa tehä. :D Helpompi näin.
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Valmetti jätkä
Viestit: 625
Liittynyt: 18.09.2015 15:42
Tämänhetkinen kaupunki:: Laitilan peräkylillä
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi
Multiplayer tunnuksesi?: Valmet
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Laitila

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja Valmetti jätkä »

Nyt on kunnon blogia. Päivitystä odotellessa.
Kuva<-Aralle kiitokset!
Mönkijämies
Viestit: 1797
Liittynyt: 26.11.2015 17:43
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi
Multiplayer tunnuksesi?: Valtteri
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: Pälkäne

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja Mönkijämies »

Taattua "Maatila laatua" taas. 8-)
Mehtä
Kunniakäyttäjä
Viestit: 2955
Liittynyt: 05.03.2011 13:45
Multiplayer tunnuksesi?: Mehtä
Erikoisosaamiseni: Muokkaus

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja Mehtä »

On nättiä. Mielenkiinnolla odotan jatkoa.
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä että turha työ menee hukkaan!"
"Mykkä kertoi kuurolle että sokea oli nähnyt ramman juoksevan"
Avatar
seppo191
Viestit: 167
Liittynyt: 03.09.2013 15:26
Tämänhetkinen kaupunki:: Mietoinen
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: Mietoinen

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja seppo191 »

Hienolta vaikuttaa, niinkuin kaikki edellisetkin blogit :)
Kuva
Kiitokset N141H!
Good things come to those who work.
Avatar
N141H
Viestit: 1143
Liittynyt: 13.10.2013 12:09
Tämänhetkinen kaupunki:: Mynämäki
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Mynämäki
Viesti:

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja N141H »

Paremmalta vaikuttaa mitä aikasempi. 8-)
Kuva
Kuva
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Päivitys 1
Aika ensimmäisen päivityksen. Aloitellaan vaikka tällä päivittäisellä rutiinilla ,eli navetta töillä. Navettatöistä en suuremmin aio seuraavissa päivityksissä kertoa. Äiti tosiaan on minulla lypsyapuna lähes päivittäin sesonki aikana. Talvisin koitan pärjäillä yksin. Mutta kesäisin oikeastaan vain ruokin eläimet. Aamu alkoikin mukavasti ,kun kävin pikku nyykkärillä hakemassa paalit molemmille navetoille. Kätevä navetta raktori ,mutta aika kevyt perseinen..
Kuva
Kuva
Navettahommien jälkeen aloittelin kevät hommia laittamalla paripyörät kutos nyykkäriin ja jontikkaan toiselle puolen. Seuraavaksi oli vuorossa ylön rasvaus ja huolto. Homman tehtyäni suuntasin uuden navetan taakse kuorman tekoon..
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Minä oon yrittänyt saada mahdollisimman paljon kuivapaskaa ajettua kynnöksen alle. Mutta tänä keväänä ei montaa hehtaaaria jäänyt kynnettäväksi ,joten joutuu jonkin verran myös syksyllä kynnetyille palasille levittämään. Yleensä oon sitte lietettä holvannut syksyllä kynnetyille pelloille. Päivä kuluikin paskan levityksen merkeissä ja navetoinnin jälkeen kaivelin överumin pusikosta esille ja lähdin samantien kyntämään paskat maanrakoon. Ne on nuo naapurit vähän semmosia ,että tykkäävät valittaa. Nyt he ei onneksi ole olleet kotona niin sain rauhassa tehtyä homman loppuun ja ilman ,että se olis kellekkään tuottanut tuskaa.
Kuva
Joutui tuon vanhan ja kokeneimman laittamaan auran eteen. Tuo on turhan hidas komura paskan ajoon varsinkin jos pidempää matkaa joutuu ajamaan. Oikiastaan tuota raktoria en oo aikonut ees kynnöissä enään käyttää, mutta pakkotilanteessa se oli nyt otettava. Oon omana tilanpito aikana käyttänyt tuota mahdollisimman vähän ja kevyissä hommissa.. Keväisin pikku karhin edessä, kesäisin niitoissa ja syksyisin se joko korvaa navetta raktoria tai on aisan kannatteliana. Tunnit hieman pelottaa ,enkä haluaisi alkaa haiskimaan rahaa isompiin remontteihin. Neliveto tuossa on se heikko paikka..
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Palanen tuli kynnettyä ,lähipäiville on tiedossa pari hehtaaria kyntöä ja parikymmentä kuormaa paskaa.. Sen jälkeen saiski katella jo kylvökoneen ja karhit esille.. Seuraavaan päivitykseen!
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Mehtä
Kunniakäyttäjä
Viestit: 2955
Liittynyt: 05.03.2011 13:45
Multiplayer tunnuksesi?: Mehtä
Erikoisosaamiseni: Muokkaus

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja Mehtä »

Erittäin nättiä! Jatka samaan malliin! ;)
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä että turha työ menee hukkaan!"
"Mykkä kertoi kuurolle että sokea oli nähnyt ramman juoksevan"
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Laitetaampa tekemisen puutteessa toinen päivitys tälle päivää..
Päivitys 2
Joo se olis tosiaan semmonen aamu tänään tiedossa, että laitetaan osa lypsävistä kesälaitumille. Siinä sai taas hetken katella ,ettei kukaan sörki toista aitojen läpitte. Kun elukat rauhoittui lähin vilkasemaan viljely suunnitelmaa, että millekkä pellolle sitä lähetään seuraavaksi paskaa levittämään. No ihmetyksekseni sainkin huomata ,että olinkin kyntänyt syksyllä lähes kaiken. Ei ollut jäänyt kun yksi lohko kesken. Sen takiahan sitä tosiaan tuli kynnettyäkin ,kun en viihtiny lietekärryllä mennä heinikoita polkemaan loppu syksystä. Oli niin sateinen syksy, ettei ollut oikein millekkään pellolle asiaa. Oli pakko sitte vedellä kynnettäville palasille paksusti lietettä ja kyntää maa heti perään mustaksi. Sehän siinä tosiaan olikin.. No pitää sitten jatkaa levitystä kynnöksille. Tuleehan siitä mielenkiintoista mullata jousikkaalla hyvinkin olkipitoista paskaa..
Kuva
Näyttääkin olevan hieman pehmyttä vaikka ollut jo useamman viikon satamatta ja aurinkoista keliä. Tämä palanen on ollut vähän aina tämmönen..
Kuva
Kuva
Kuva
Useita kymmeniä kuormia kävin tuonne vispilöimässä levälleen. Sen jälkeen piti lähtiä ottamaan jontikan perästä aura pois ja toinen paripyörä sekä pienempi jousikas paikolleen. Nimittäin kun tuoki pelto on tuon vikisevän naapurin talon lähettyvillä..
Kuva
Sitten kävästä välillä navetassa. Olihan ne elukat polkeneet jo hyvällä alulla olleen heinikon hyvästi maata vasten.
Kuva
Kuva
Tämä on semmosta sopivaa hommaa tuolle deerelle. Ei liian raskasta hommaa, niinkuin tuo kyntö tahtoo olla..
Kuva
Kuva
Kuva
Se tulikin mullattua. Ei onneksi suuremmin tukkinut niin sai vähällä kiroilulla paskat ja mullan sekasin. Tosiaan tuo mun tilan takana oleva talo varmaan on herättäny lukioissa pientä mielenkiintoa. Se ei siis ole meidän omistuksessa. Erään naapurin talo tai no edes menneen ja vanhain kottiin joutuneen entinen talo. Vanhempi rouvas henkilö tykkäs nuista meidän elukoista. Muistan kun se aina tuossa laitumen laidalla vihelteli ja napsi kameralla eläimistämme kuvia. Silloin tällöin koitti myös heinällä houkutella porukkaa lähemmäksi. Hän tosin kuoli tässä vähän sen jälkeen kun itse aloin tilaa isännöimään ja se vanha mies vietiin sitten vanhainkotiin kun ei yksinään mökissä pärjännyt. Tosin olen kuullut huhuja ,että hän olisi huonossa jamassa joten saas nähdä mitä tuolle talolle käy jos ukko menee kuolemaan. Mahdollisesti olisi jossain vaiheessa varmasti uusia naapureita tulollaan. Hyvänlainen talo pienellä tontilla ja metsäpalasella. Mutta sehän jää nähtäväksi mitä tuossa rajan takana tapahtuu. Seuraavaan päivitykseen!
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Mehtä
Kunniakäyttäjä
Viestit: 2955
Liittynyt: 05.03.2011 13:45
Multiplayer tunnuksesi?: Mehtä
Erikoisosaamiseni: Muokkaus

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja Mehtä »

Nättiä on! Nuo on aina ikäviä kun hyvä naapuri poistuu keskuudesta.
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä että turha työ menee hukkaan!"
"Mykkä kertoi kuurolle että sokea oli nähnyt ramman juoksevan"
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Päivitys 3
Joo tässä on pari päivää mennyt pienenmoisessa hässäkässä. Toissa aamuna napsahti ylöstä pohjakulettimen ketju ensinnä paskaksi. No eihän siinä auttanu ku alkaa talikoimaan kärry tyjäksi ja hakia uudet pohjakulettimen ketjut siihen. Ettei ihan heti tarvis alkaa niitä uudelleen rassaileen. No seuraavaksi hajos sitte paskakelasta laakeri ja putos koko vispilä kentälle. No taas tuli oulun reissu ja talikointi hommia vähäsen. Ja sen päivän vitutukselta en kuvia otellu ja seuraava päiväki oli vähän mitä oli. No tältä päivältä mulla onki sitten jo kuvia. Aamulla kävin vispilöimässä viimeset kuormat peltoon toki tunkille jäi vähäsen, mutta saa ne syksyllä sitte kynnöksen alle. Pesasin kärryn vielä homman pääteeksi ja jätin sen tunkionlaatalle oottamaan syksyä.
Kuva
Kuva
Iltapäivällä kaveri lupas tulla avuksi karhitus hommiin. Se on aina joskus viikonloppuisin tullut mulle sesonki avuksi. Tosin silläki nykyään perhe ja omakotitalo hoidettavana niin sekään aina jouda. Mutta iso apu hän on silloin kun avuksi kerkeää. Ison viljatilallisen jälkikasvua joten koneet pysyy kyllä käsissä. No kateltiin koneet valmiiksi koitokseen. Ite rasvasin tuon isomman äkeen, se onkin isäukon viimenen kone hankinta. Osti uutena syksyn ennakko myynneistä, potilan 4,5m jousikas.. Oon koittanu pitää sitä hyvänä pessyt aina käytön jälkeen ja vetänyt suojaöljyn nisakaan ja katon alle odottelemaan seuraavaa sesonkia. Sama nuo uutena ostetut koneet pitää mahdollisimman hyvässä kunnossa. Kaveri kahteli jontikasta öljyt ja nesteet ja lähdettiin sitten molemmat erilohkoille sohimaan.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Ajeltiinki sitten ihan ilta 10 saakka. Käytiin vaan välillä syömässä ja ite kävin hakemassa lehmät äitin apuna navetalle. Joo kaikki palaset on nyt kertaalleen karhittu suurin osa myös vedelty kylvökuntoon. Huomenna hakia kylvökone talvisäilöstä vortin perään ja katella siemensäkit esille. Jospa sitä huomenissa saataisiin ekat siemenet maahan. Apulantojakin pitäs levittää, vaan onhan nuo hyvin kasvanut ilmankin. Tiiä sitte tartteeko välttämätä ykkös sadolle levittääkkään. Kattoo vähän millasen sadon sieltä saa irti ja levittäis sitte kakkos sadolle. Jäis ens vuodelle toiseen lannotukseen loput säilöön. No ensi päivitykseen!
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
ViljamiFIN
Viestit: 2062
Liittynyt: 16.11.2014 14:15
Tämänhetkinen kaupunki:: Sievi/Tammela
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, English, ingen bra Svenska.
Multiplayer tunnuksesi?: Vilis_
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Tammelan pitäjässä

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja ViljamiFIN »

Hyvää luettavaa. 8-)
Kuva
Kotoisin Suomen Sievimmästä kylästä
Valmetti jätkä
Viestit: 625
Liittynyt: 18.09.2015 15:42
Tämänhetkinen kaupunki:: Laitilan peräkylillä
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi
Multiplayer tunnuksesi?: Valmet
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Laitila

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja Valmetti jätkä »

Ei lisättävää. Hemmetin komeeta on.
Kuva<-Aralle kiitokset!
Avatar
Kone-Mies
Viestit: 579
Liittynyt: 29.02.2012 22:16
Tämänhetkinen kaupunki:: Lapua
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi,Englanti
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Lapua

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja Kone-Mies »

ViljamiFIN kirjoitti:Hyvää luettavaa. 8-)
Niin on. 8-)
Kuva
Asus Z97-P|i5 4690k|GTX 960 OC|2x4Gb HyperX Fury|FD R5|240Gb HyperX SSD|Win8.1 Pro|
Avatar
N141H
Viestit: 1143
Liittynyt: 13.10.2013 12:09
Tämänhetkinen kaupunki:: Mynämäki
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Mynämäki
Viesti:

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja N141H »

On komiaa blogia!
Kuva
Kuva
Mehtä
Kunniakäyttäjä
Viestit: 2955
Liittynyt: 05.03.2011 13:45
Multiplayer tunnuksesi?: Mehtä
Erikoisosaamiseni: Muokkaus

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja Mehtä »

Mukavaa luettavaa!
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä että turha työ menee hukkaan!"
"Mykkä kertoi kuurolle että sokea oli nähnyt ramman juoksevan"
tuukkeli
Viestit: 57
Liittynyt: 10.01.2016 19:54
Kielet: suomi ja houno englanti
Multiplayer tunnuksesi?: tuukkeli55
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja tuukkeli »

Hyvää luettavaa :iso:
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Päivitys 4
Jälleen uusi päivä alkanut ja tänään aloteltaisiin kylvöjä. Kävin pikku nyykkärillä siemensäkit hakemassa kärryn kyytille valmiiksi.
Kuva
Tämän jälkeen vetäsin isommalla hollantilaisella kylvökoneen hallista ulos ja potkiskelin renkaat läpi, että jokaisessa olis ilmat tallella. Onneksi kaikissa oli ilmat pysynyt talven yli. Sinällään harvinaista, kun joka kevät on useammasta renkaasta ollut ilmat pihalla. Ite olin aikanaan sivupyöräkoneen kannalla vaan isäntä ei kuunnellut, kai sitä oli sillon vielä niin nuori ja tietämätön hänen mielestä. Remonttia tuossa tumessa on kyllä piisannut. Saa nähä miten tämän kevään pelittää. Tuo tuli joskus vähän käytettynä meille ja en ihmettele yhtään miksi joku tuon on pois vaihtanut. Vantaisto ihan perseestä ja jokku vielä nuita romuja jaksaa kehuakki. En ymmärrä.
Kuva
Noh ,kävin pikku hollannin viemässä pellolle valmiiksi ja äitin kyytillä takas tilalle hakemaan kylvöyhistelmä. Ja sitten vain täyttelemään.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Nojoo, pitkän päivän kylvettyäni pääsin aikalailla puoleen väliin. Kauvimmaiset palaset on nyt kylvetty huomenna sitten vielä tilan lähettyvillä olevien peltojen vuoro. Tämmönen päivitys tällä kertaa.
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Mehtä
Kunniakäyttäjä
Viestit: 2955
Liittynyt: 05.03.2011 13:45
Multiplayer tunnuksesi?: Mehtä
Erikoisosaamiseni: Muokkaus

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja Mehtä »

Komeaa! Lisää vaan jatkoa! ;)
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä että turha työ menee hukkaan!"
"Mykkä kertoi kuurolle että sokea oli nähnyt ramman juoksevan"
Avatar
N141H
Viestit: 1143
Liittynyt: 13.10.2013 12:09
Tämänhetkinen kaupunki:: Mynämäki
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Mynämäki
Viesti:

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja N141H »

Komiaa blogia! 8-)
Kuva
Kuva
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Päivitys 5
Joo uutta päivää pukkaa tulemaan ja samoin myös uutta päivitystä. Alottelin aamulla hommia sillä ,että käväsin pienkuormaajalla hakemassa vanhan nojatuolin poltettavaksi uuden tieltä. Tänään tuli lomittajat niin ei tarvinu navetallekkaan mennä.
Kuva
Kuva
Tosiaan kun nuo lomittajat on loppuviikon navetalla hommissa niin on mahdollisuus saada tänään kylvettyä ja vietettyä myös pari päivää lomaa..
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Viimesenä jäljellä 4 vuotta sitten raivattu peltopalanen. Ensimmäinen kerta kun tähän ohraa kylvän. Kun tuo saatiin valmiiksi kylvettiin siihen virnakaura seos ja pyöriteltii sato sitte paaliin. Sen jälkeen se on ollut kolme kesää heinällä. Jännä nähdä miten tuo raivio kasvaa. Nuita tuoreempia siemeniä en raaskinut käyttää nii laitoin koneeseen ladon perällä olevia vanhoja ohran siemeniä. Tein minä itävyyskokeen kevät talvella niistä ja kyllähän nuo näytti hyvin itävän. Siemenet olivat pikku säkeissä ,joten kippasin säkit pienkuormaajan kauhaan ja kippasin sillä siemenet koneeseen.
Kuva
Kuva
Kuva
Kylvöt olis tältä keväältä suoritettu. Kylvökone pelas hyvin verratuna viimesimpiin keväisiin ja muutenkaan ei suurempia ongelmia kylvöissä ollut. Tästä on hyvä jatkaa loman jälkeen. Pyöritellä paripyörät pois raktoreista ja katella rehuntekovehkeet esille. Apulantoja enkä lietettä ehtinyt ollenkaan nurmille ajaa, kerkes vähän turhan pitkälle kasvaa.. No näyttihän tuo ilmankin kasvavan ainaki pituutta. Saa nyt sitten nähdä. Seuraavaan päivitykseen!
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
ViljamiFIN
Viestit: 2062
Liittynyt: 16.11.2014 14:15
Tämänhetkinen kaupunki:: Sievi/Tammela
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, English, ingen bra Svenska.
Multiplayer tunnuksesi?: Vilis_
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Tammelan pitäjässä

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja ViljamiFIN »

Paras bloki mitä voorumilta löytyy, tarinaa on sopivasti ja kuvatkin hyvät. 8-)
Kuva
Kotoisin Suomen Sievimmästä kylästä
Mehtä
Kunniakäyttäjä
Viestit: 2955
Liittynyt: 05.03.2011 13:45
Multiplayer tunnuksesi?: Mehtä
Erikoisosaamiseni: Muokkaus

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja Mehtä »

^Näimpä. Aina vaan tuntuu paranevan.
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä että turha työ menee hukkaan!"
"Mykkä kertoi kuurolle että sokea oli nähnyt ramman juoksevan"
elppi
Viestit: 561
Liittynyt: 06.04.2016 19:02
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti, pari sanaaa Ruotsia
Multiplayer tunnuksesi?: Elppi
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja elppi »

Kyllä kyllä. Mutta jos kuvissa kylvät, nii miten kirjotat et kynnät? :D
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja Maatila »

elppi kirjoitti:Kyllä kyllä. Mutta jos kuvissa kylvät, nii miten kirjotat et kynnät? :D
Mjaa, en itekkään tuota virhettä huomannu vaikka monesti itekki läpi oon tuon lukenut. Joten kiitoksia :D
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Farmiblogi”