Maatilan plogi

Haluatko muidenkin tietävän mitä farmillasi tapahtuu? Aloita uusi aihe ja pidä muutkin jäsenet ajantasalla tilasi tapahtumista. Suosittelemme.
Alueen säännöt
§1 Farmiblogin kirjoittaminen ja viestien kirjoittaminen.
§1.1 Kun kirjoitat farmiblogia kirjoita sitä selkeästi ja helposti ymmärrettävästi, kun lisäät kuvia lataa ne toimivaan kuvapalveluun että kuvat latautuvat nopeasti ja ovat näkyvissä pitkänkin ajan kuluttua eivätkä poistu saatavilta.
§1.2 Vältä turhien ja lyhyiden viestien kirjoittelua blogeihin esim: "komeeta" tai "mikä mappi" koska ne rasittaa vain viestiketjuja eli pyri kirjoittamaan selkeästi ja pitkäluontoisesti.
§1.3 Jos huomaat puutteita blogissa tai vioittuneita kuvia ilmoita asiasta ystävällisesti viestiketjuun.
Kiitos paljon!
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Tästä se taas lähtisi käyntiin, uusi päivä. Aamunavetointi, lehmät ulos ja emännyyden touhuamalle aamiaiselle. Ei kiireetön aamu oman naisen kanssa, voiko parempaa ollakkaan. Ilmakin on mitä mahtavin, 25 astetta lämmintä ja tyyntä. Mukava hörpätä piharappusella aamukahvit. Puolenpäivän maissa paalaushommiin. Tämä päivä pitäis vielä touhuta yksinään ja huomenna tulee jarmo taas kaveriksi. On tässä tosiaan ollut pieniä mietteitä uusista rakennus projekteista, Harkinnassa uusi pihattonavetta, samaa kokoluokkaa kuin tuo vanha. Että vanhassa kasvatettaisiin sonnit, hiehot sekä vasikat. Mutta mietinnässä olisi myös kylmäpihatto nuorkarjalle ja lihakasvatuseläimille. Mutta toki nämä ovat vain mietteitä, mutta jotain tulisi tehdä. Vähän maata lisää ja jokin uusi rakennus mitä tarvitsee, voisi olla sopiva investointi tähän väliin. Mutta joo tosiaan puolita päivin suuntasin paalaushommiin..

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Huonon käärimen takia piti koittaa samalla kantaa paaleja lähemmäs. Hieman hankaloittaa karhon näkemistä, mutta onneksi karho ei ole mutkaista. Se voisi aiheuttaa hieman ongelmia, onneksi tuo claassin noukin on suhteellisen hyvä, vaikka reunaan ajaisi se ei tuki noukkimen nurkkaan tavaraa tämän kokoisilla karhoilla. Joskus käynyt mielessä ,että voisi yhdistää useamman karheen paalaamisen nopeuttamiseksi. Mutta en kyllä siitä hyödystä sitten tiedä, ainakaan ajallisesti.. Kun pitäisi erikseen karhottaa ,toki jos kolme vetäisisi samaan olisi asia erikseen. Mutta ei tuo claassi semmosta määrää ainakaan karkeaa heinää jaksa niellä. Eikä minulla ole karhotintakaan, vanha pyöröharava metsässä josta ei ole oikein mihinkään.

Kuva

Kuva

Ykkös sato olisi kaikilta palasilta kerätty. Vielä kävästä käärimässä ja josko illalla navetan jälkeen levittelis vielä lietteet tuonne. Saapi pumpun nostaa huomenna ylös altaasta.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Deutzi on kyllä tosi näppärä käärintä traktori. Erittäin pieniruokainen ja hyvä ajaa. Toisaalta käärinnässä olisi hyvä olla etukuormain ja paalipihti. Saisi kuskata käärityt paalit pihdillä pellon reunaan, eikä tarttis käärimessä paalia roikottaa. Tai kyllä se piikkikin kävisi, mutta kuormaaja puuttuu. Vakavasti olen kyllä miettinyt 705 käärimen eteen tulevaisuudessa. Harmillista kyllä siinä mielessä, kun on niin loistava paalaustraktori. Toki eihän tuo 805 juurikaan eroa ,että ei sinällää väliä. Navetan jälkeen tosiaan kävin lietteet levittämässä, eihän tuolle pikku palaselle montaa kuormaa tartte edes viedä.

Kuva

Kuva

Kuva

Siinä illan mittaan äitikin soitti. Isä oli joutunut sairaalaan , todella paha asmakohtaus. Oli joutunut seurantaan ,epäilevät myös keuhkoahtaumaa. Ei taida ukko enää kauaa maanpinnalla pysyä, minusta vähän tuntuu. Melkoisesti on lihonut sen aivohalvauksen jälkeen ,kolesterolit koholla ja alkavaa diapeettestäkin ovat tuumailleet. Kyllähän asia taas valvotti, piti yhtenä yönä käydä kävelylläkin. Pariin päivään ei nyt olla tehty mitään, lähinnä odoteltu apulannan levityksiä. Parina päivänä satanutkin raskaasti. No ompahan tullut pidettyä vähän vapaata. Pikkusen pajahommia ja muuta pientä. Loppuun vielä kuva eilisyöltä.

Kuva
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Vähän ollaan tässä hiljaiseloa vietetty, isä on tosi huonona sairalassa. Muutamia päiviä taas kulunut siinä ,että on vain navetassa käynyt ja keksinyt työmihelle hommia. Jarmo on maalannut navetan ja talon puiset päädyt ,nyt olisi kuitenkin pakko itekkin tästä stressin täyttämistä sisätiloista poistua ulos ja apulannan levitykseen. Nosteltiin useampi säkki kärryyn ja jolla sitten vietiin kauvemmille pelloille lannat. Ei tartte edes takaisin levittimen kanssa ajella.

Kuva

Ensimmäisenä kuitenkin levitin tuohon navetan takana olevalle pellolle ,josta lähettiin sitten etenemään pikkuhiljaa kauvemmaksi.

Kuva

Kuva

Kuva

Opetin jarmoa apulannanlevitykseen myöskin. Opettamisen jälkeen poistuin hytistä ja annoin jarmon harjoitella rauhassa. On tuo kuitenkin aika helppoa hommaa jos vähänkään tarkka on.

Kuva

Kuva

Kuva

Käytiin siinä välillä ruokatauvolla ,jonka jälkeen jatkoin sitten tuota hommaa yksin. Jarmon lähetin raivaus sahalla aidan alusia siistimään. Enään ei olisikaan kun lähipellot levitysvuorossa.

Kuva

Kuva

Kuva

Apulannat olisi jälleen peltoon levitetty antamaan kasvunvoimaa tulevalle rehusadolle. On se vaan tehokas aine rehuntuotannossa, viljoille ei olla apulantaa levitetty ollenkaan tahtoo mennä niin herkästi lakkoon kun ei tule korrensäätöaineita käytettyä. Ja on niin puutteelliset nuo vilja varastotkin, osa viljoista on kuivattuna viljakärryissä ja osa laitetaan vaan suursäkkeihin. Siitä sitten imetään mylläriauton läpi, pitäisi tosiaan se isompi täysrehusiilo hommata tuohon navetan kylkeen. Sais osan teettää myllärillä suoraan siiloon. Tosiaan pesasin tuossa apulannan levittimen ja olin sisälle menossa ,pyörähtää jorma casella pihalle kattomaan uutta valtraa. Tuumas ekana mulle ,että piti tulla ihan paikanpäälle kattomaan kun et tuota näyttämäänkään tullut. Siinä hetken kateltiin ja sitte lopuksi jorppa kysyi minua paalaamaan. Oli kuulemma tilan vierestä pieni pelto jossa on vedetty kuivat heinät karholle. Oli tuo lähistöllä oleva lammastila heinän tarpeessa laajentamisen takia. Latokuivuri täynnä ja tarttis kuulemma paalausmiestä. No tulihan tuo luvattua ja lähden navetan jälkeen pyröittelemään paaleihin. Lupasin myös eskolle paalipiikin ja pikkukärryn lainaan paalien pois vientiä ajatellen.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Eikai tässä muuta tälle kertaa. Kakkos sadonkorjuuta odotellessa. Pitänee alkaa laittamaan tuo paalaaja ja niittomurskain kuntoon tässä odotellessa. Ja jos selvittelis näitä muita juttuja siinä sivussa. Tutkia vähän onko myytävänä missään rehusiiloa ja alkaa suunnitteleen mihin se olis järkevintä asentaa. Mutta seuraavaan kertaan!
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
Traktorimies_
Viestit: 4056
Liittynyt: 01.02.2012 16:33
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi, englanti, ruotsi, saksa, ranska
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja Traktorimies_ »

Komiata on ja tarinakin on aina vain yhtä mielenkiintosta!
Kuva
Ford 7000, 72´ 90hv, 33km/h
Mercedes Benz W203 C220 CDI, 00´
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Muutama viikko taas mennä hujahti. Monenlaista hommaa kerettiin touhuilla, kunnostettiin paalaajaa. Siihen piti vaihtaa siis niitä noukkimen piikkejä ,mutta hieman sekin homma laajeni kun noukkimen ketju oli mennyt huonon näköiseksi, samaten hammasrattaat. Vaihdettiin ne, käytin sitojan osat irti ja herkistelin, sekä verkonkatkaisuterä vaihdettiin. Nyt pitäisi olla taas suhteellisen huoletonta paalaajan osalta. Niittomurkaimeenkin vaihdettiin kaikki murskaimensormet uudet, samalla annoin jarmolle hommaksi rapata enimpiä ruosteita koneen alta ja maalata ne kohdat. Toki lisäksi myös ne paikat mistä maali oli kulunut pois. Näin hillittiin JF:n ruostumista. Löysin myös kontaktieni kautta sen kaipaavani ulkopuolelle asennettavan täysrehusiilon, oli jäänyt yhdelle laajentajalle pieneksi. Sekin saatiin asennettua paikoilleen. Valuhommat olivat hieman haastavia kun on satanut viime aikoina aika paljon vettä. Mutta joo, alkaa olla pakko rako 2 sadon korjuulle. Sää näyttää hyvinkin epävakaista, mutta nurmet alkaa pikkuhiljaa käydä vanhaksi. On pakko yrittää sateiden välissä saada edes jotain tehtyä, vaikka paalaamalla suoraan niittokoneen perässsä. Toki pilaantumisen mahdollisuus suurenee kun emme käytä happoa ollenkaan. Aloiteltiin tuosta isoimmasta pellosta niinkuin ykkös sadossakin. Ekassa kuvassa näkyy myös ostamani rehusiilo.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Piti jarmo käydä käskemässä ,että tulee jatkamaan niittoja. Alkoi tuntumaan ,että taivas tippuu kohta niskaan. Oli pakko alkaa paalaamaan nuo sitä mukaan pois.. Ei me koko alaa aleta nyt tekemään, mutta jos edes kolmasosan saisi muoviin.

Kuva

Kuva

Kuva

Jarmo tuli perästä käärimen kanssa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Saatiin tuo ala tehtyä mikä tuli niitetyksi. Suunnittelin vielä illalla lähteväni niittämään lisää, jos vaan keli vähänkään selkenee. Soitin jarillekkin varo soiton ,että jos vaan on vapaalla ja ehtii niin huomenna voisi olla paalaamista. Tehtäisiin tuolta nuo kauvimmaiset palaset pois ja ajettas tavalliseen tapaan paalit käärittäväksi tuohon hallin taakse. Eiköhän se siitä taas lähde rullaamaan.
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
Mrjakari
Viestit: 523
Liittynyt: 06.03.2015 13:08
Tämänhetkinen kaupunki:: Lappeenranta
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi,Englati,Ruotsi

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja Mrjakari »

Komiaa blogia on!
Nothing runs like a Deere when Puma is hunting

Pohjalta ei voi lähteä kuin ylös päin!
Osa aikainen maatalousyrittäjä
MaPa
Viestit: 1081
Liittynyt: 07.01.2018 19:48
Tämänhetkinen kaupunki:: Mikkeli
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, enklanti ja hyvällä tuurilla ruottia.
Multiplayer tunnuksesi?: MaPa
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja MaPa »

Kovalla tahilla sää tätä kyllä pelaat :D
Valatra miehen tiellä pittee
Mukana #MakeLsFinGreatAgain!

Ei oo T-Sarjalaista voittanutta!
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja Maatila »

MaPa kirjoitti:Kovalla tahilla sää tätä kyllä pelaat :D
Nojaa. :D Noin tunti päivässä tai kahessa. Ainut peli mitä tulee pelattua. En mä pelaa ku sen verran, että saa tätä kirjottaa. Kyllä mä etin oikoreittejä nopeuttaakseni, ettei tartte montaa päivää yhteen päivityksee pelata. Toki joitain asioita on hankala oikoa, mutta useimpia on. Apulannanlevitys päivitykseenkään tuskin paljo 10min kauvempaa meni lietettäkää levittäny ku kahelle pellolle sen verran että sai hyvät kuvat.. :mrgreen:
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
valmetti 1502 t
Viestit: 2404
Liittynyt: 11.06.2015 20:18
Tämänhetkinen kaupunki:: Sitä ei moni tiijä
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi ja enklanti
Multiplayer tunnuksesi?: valmetti (FIN)
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Voihan sitä aina kysyä, en kerro kuitenkaan...

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja valmetti 1502 t »

Hyvää blogia on kyllä. Jatka vaan.
Kuva

Traktori on parhaimmillaan kun se tulee Suolahdelta.

Amatööri modaaja
Käyhän katsomassa wippejä->
 Lataa tästä...
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Jatketaas hieman rehuntekoa jälleen. Kyllähän se ilma siinä tosiaan selkeni illasta niin kävin tuon isohkon peltopalasen niittämässä loppuun ja siirryin sitten vielä nuille kauvemmillekkin palasille. Huomenna tosiaan tulee myös jari taas kaveriksi, hän lähtee niittämään lisää ja itse sitten jatkan paalaamisella kun navetasta pääsin. Sari haki minut kotiin illalla niin mezzo jäi sitten sinne ,jari meni sitten 705 ja kärryn kans sinne. On keräyskalustokin valmiina pellolla kun pääsen paalaajan kanssa sinne. Jari jatkaa paalien kärräämisellä käärimelle, meinas hommaa mukavaksi vaihteluksi kun viimeksi oli paalaamassa. Soittelin tuossa naapurin erkille viljankuivauksesta edeltä käsin. Oon käyttänyt yleensä tuossa porukka kuivurilla johon kuuluu esko ja jorma, jormalla on jäänyt kuivaajan käyttö vähemmälle kun on siirtynyt litisteviljaan. Esko siinä samalla kertoi lopettavansa viljelyn ja ryhtyy eläkkeelle, niin ollen hän kauppasi minulle peltoa ,vähän metsää, kuivaajan osakkuutta ,sekä koneitaan. Kuivaajan osakkuuden oston lupasin heti, lupasin maanostoa ja muita asioita vielä miettiä. Voishan tuota 10ha peltoa ostaa ja jonkin verran metsää. Mutta katsotaas ja laskeskellaan kun työt tuossa hieman syksyyn loppuun helpottaa. Ohjeistin jarmon käärintä hommiin, laitettiin käärijä deutziin ,sitten sanoin myös ,että lyö puimurin akun laturiin ja siivoaa kulkureitin ulos. Pitänee hetimmiten kun rehut on tehty alkaa puintihommiin. Tässä ihan alkuun kuvia eilis illalta.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Sitten paalauskuviin ja tunnelmiin.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kun pääsin takaisin tiluksille oli jari käynyt joutessaan ajamassa puimurin ulos ja laittanut irroitetut pellit paikoilleen. Tiirailin siinä perkinssistä öljyt ,viimevuonna on viimeksi vaihdettu öljyt ja suodatin joten tänä syksynä ei ole välttämätöntä vaihtaa öljyjä. Vähän tuo moottori öljyä syö ja nestettä hukkaa, muttei niin paljon ,että siitä pitäisi huolestua. Rehunteko alkaisi tosiaan olla hyvällä mallilla, vielä on tuolla kaukana hieman nurmea karholla ,sekä tuo yksi on vielä pystyssä mikä tehtiin myöhemmin kun muut. Luulen ,että se jää puintien jälkeen tehtäväksi. Saa kyllä nähä milloin pääsee puimaan, hyvin epävakaista keliä luvannut tulevalle viikolle. Huomenna pitäis vielä viimeset karhot käydä pyörittelemässä paaleihin. Naapurin jormakin kyseli rehuntekoon kaveriksi, olivat aloitelleet jo auman tekoa tilan lähipellolle. En pystynyt vielä lupailemaan kun tässä tätä hommaa on ihan riittämiin. Onni tässä tilanteessa kuitenkin ,että isäukkokin pääsee huomenna sairaalasta pois. Jonkulaista lääkitystä ovat hänelle suunnitelleet, jospa se siitä. Stressi on ainakin itsellä huomattavasti helpottanut. Mutta semmonen päivitys, kuvien väliin ei oikein mitään järkevää sanottavaa tullut, mutta hyvä ,että edes alkuun ja loppuun sai jotain rustattua.

Kuva
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
fiiatti-ukko
Viestit: 399
Liittynyt: 10.09.2017 13:24
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Savvoo, ralli englantia ja google kääntäjällä ruotsia
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Savon Pariisi

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja fiiatti-ukko »

Eihän se mittää haittaa, vaikkei kuvien väliin romaania aina keksiskään. Joskus vähempi parempi. Komeaa on edelleen.
Jos pyörä ei vedä se jarruttaa!
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Plogi jää kiireiden vuoksi tauvolle. Katellaan loppusyksystä viimeistään jatkoa tälle.
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
MaPa
Viestit: 1081
Liittynyt: 07.01.2018 19:48
Tämänhetkinen kaupunki:: Mikkeli
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, enklanti ja hyvällä tuurilla ruottia.
Multiplayer tunnuksesi?: MaPa
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja MaPa »

Harmi sinänsä, mutta ymmärrettävää. Toivotaan että muistuu sitten mieleen.
Valatra miehen tiellä pittee
Mukana #MakeLsFinGreatAgain!

Ei oo T-Sarjalaista voittanutta!
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Syksy alkaa hiljoilleen tekemään tosissaan tuloaan. Puimureita on bongailtu lähiseudulla tositoimissa ,varsinkin litisteviljan puiminen näyttäisi olevan jo kovassa vauhdissa. Mitä tosiaan omia viljoja käynyt tässä tutkailemassa ei menisi enää kauvaa kun pääsisi puimaan. Ohrat varsinkin ovat näyttäneet valmiilta. Yksi päivä käväsin Erkin juttusilla ,kun tämä oli ensimmäisiä ohriaan puimassa. Vielä se tuokin ikivanha sampon peltiheikki näyttää hyvin toimivan, tuokin puimuri on aikanaan ollut rahtipuintihommissa ja tunteja on kertynyt reilut 3000h.. Erkki näkyy hieman jopa kiirehtivän ,eläkkeelle tuntuu olevan kovasti polttelua. Kasvustossa kuulemma aikalailla vielä vihreää ,mutta asia ei tunnu juurikaan kiinnostavan. Osan viljoistakin on myyty pystyyn tuttava viljeliöille toiselle puolelle kylää. Erkki tokaisi, että pui tämän loppuun jonka jälkeen lähdettäisiin katsomaan kuivaajaa josta meillä on kaupat vireillä..

Kuva

Kuva

Kuivaajalla näette erkin lisää kalustoa, kärry tosin on minulta lainassa. Kyseinen massikka ei kuulemma ole myytävänä ,kun hän aikoo pitää sen itsellään lumikoneena. Ei siinä, tuo massikkahan onkin erittäin näppärä laite pihapyörityksiin.

Kuva

Kuva

Kuivurikauppaan kuuluu myös tuo toinen viljasiilo. Jännä ,miten noinkin pieni viljatila on teettänyt noinkin ison siilon. Näin kun ajatellaan ,että kasvejakin on viljelty ainakin kolmea erilaista. Ja sekin ,että Erkki oli jo iällä silloinkin kun Jorman kanssa rupesivat tuota kuivuria kyhäämään.

Kuva

Kotiin palatessani odotteli ape tekijäänsä. Ennen lypsylle lähtöä pyörittelin ja jaoin appeen elukoille. Tässä onkin viimepäivinä ollut hieman hiljaista joten olena antanut jarillekkin hieman vapaa päiviä ennen puinteja ja olkienpaalausta. Jormallakin oli tarkoitus kävästä apuna rehunajossa, mutta se homma on monesta sattumasta hieman lykkääntynyt. Joten varmuutta rehunajo urakkaan ei vielä ole, kun ei nuista puintiajan kiireistä vielä oikein itsekkään tiedä.

Kuva

Navetalla lypsyllä ollessani radiossa puhuivat ennätys lämpimästä viikosta ajankohtaan nähden. Eli poutaa on tulossa, jokseenkin myös hieman pilvistä keliäkin lupaili loppuviikolle ja ensiviikon alulle. Pahasti alkoi kuulostaa, että huomenna voisi alkaa puintia kokeilemaan. Illasta kattelin kärryt valmiiksi ja tarkistelin puimurin vielä kaiken varalta ,että kaikki huoltotoimet oli tehty ja luukut suljettu. Puintien edetessä tosiaan pitää vielä suunnitella ,kuinka paljon sitä olkea jätetään karholle paalattavaksi. Hallikaisen emokarjatila tarvisi n.50 paalia olkea kuulemma ja itsellenikin pitäisi nyt hieman enemmän paalata kuiviketta mitä aiemmin tuon ladon kestokuivike karsinan takia. Eiköhän tässä olisi tälle kerralle taas jonkin verran juttua, joten ensi kertaan.

Kuva

Hittovie meinaa näin reilun puolenvuoden jälkeen olla hankalaa jatkaa , kun melkein kaikki on unohtunut mitä on aiemmin kirjotellut ja mitä olin ns tulevaisuuteen sunnitellut. Noh, jospa se tästä pikkuhiljaa lähtis liikkeelle. :D Vielä en tiedä kuinka tiheään tätä päivitän ,mutta parhaani yritän.
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
Traktorimies_
Viestit: 4056
Liittynyt: 01.02.2012 16:33
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi, englanti, ruotsi, saksa, ranska
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja Traktorimies_ »

Mukavaa luettavaa on!
Kuva
Ford 7000, 72´ 90hv, 33km/h
Mercedes Benz W203 C220 CDI, 00´
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Uusi aamu valkenee jälleen ja selvästi lämmin päivä tulollaan. Aamu navetalle sai suunnistaa vielä teepaidalla vaikka luulisi elokuun lopulla olevan aamut jo hieman viileämpiä. Laitumelta lehmiä hakiessani löytyi laitumelle syntynyt vasikka ,joka tuli kiltisti emonsa rinnalla suoraan navetalle. Ajattelin kokeilla pistää vasikan lehmän kanssa joksikin aikaa tuonne latokarsinaan heti vieroittamisen sijaan. Kyllähän se vasikan kasvulle antaa hieman enemmän tehokkuutta kun on ruokaa kokoajan tarjolla. Aamulypsyjen jälkeen käväsin vielä puitavat lohkot katsomassa ja tulin siihen tulokseen ,että vehnätkin ovat hyvin kypsyneet. Kokeilisi ensimmäiseksi puida pari kärryllistä vehnää tähän alkuun. Sitten pitäisi huomiselle soittaa mylläriauto tekemään sekoituksen ohraa ja vehnää kivennäisten kera tuohon kesällä pystytettyyn siiloon. Navetan jälkeisten aamutoimien jälkeen lähdin toteuttamaan päivän suunnitelmia. Sato näyttää kohtuu olemattomalle ainakin määrän suhteen, saa nähdä miten painojen kanssa.

Kuva

Sievää pystyssä olevaa vehnää, tämän päivän puiduksi tulleet pitäisi huomenna lyödä paaliin ja latoon. Jari on vielä tämän päivän poissa jonkun koulujutun takia, mutta ei häntä tänään tarvitakkaan.

Kuva

Kuva

Kävin jalkaisin hakemassa kärryn pellolle ,Sari on vielä aamuvuorossa joten hän ei kerkeä minua kuskaamaan. Ensimmäinen pieni kahden saran palanen saatu puiduksi. Seuraavana vuorossa tuo reilu 4ha palsta.

Kuva

Sarikin käväisi töistä tullessaan mutkan pellolla ja kysymässä kuinka hommat etenee ja tuleeko hyvin satoa. Tuumailin vain ,että eipä ole vuosiin näin huonosti lähtenyt vehnää. Liekkö keväästä kärsinyt sitten kuivuudesta tai jotain.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Viimeiselle viidennekselle piti käydä hakemassa toinen kärry täytettäväksi. Hädintuskin saatiin tuo pikkurysky ja tuhti kärry täyteen. Ei voi todellakaan kehua ensimmäistä 4,5ha satoisuudessa. Huomenna aamusta pitäisi tulla hallikaisen karhottamaan mulle nuo oljet. Ollaan sovittu ,että hän saa oljet mitkä ovat minulle ylimääräisiä ja hän käy karhottamassa sitten kaikki. Huomista päivää suunnittelin valmiiksi ja päivän tulisi edetä tällä tavalla. Mylläriauto tulee hiukan ennen puoltapäivää ja itse hankin aamusta ohraa valmiiksi. Iltapäivällä lähden sitten paalaamaan ja jari lähtee kokeilemaan puimista. Toki on hän ennenkin puinut ,muttei näin isolla puimurilla. Mutta uskoisin ,ettei ongelmia tule, kun on ollut niin luotettava työmies koko kesän. Vahinkoja on sattunut erittäin vähän. Siinäpä ois tälle kertaa lukemista ja ensikertaan!
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Uusipäivä ja uudet kujeet. Pientä muutosta suunnitelmiin tosiaan tuli ja ei käytetäkkään myllärihommassa omaa ohraa. Tuli ostettua erkiltä nuo myymättömät tämän vuotiset ohrat tuolta kuivaajan siilosta. Sieltä hain heti aamutuimaan ryskyyn myllättävää. Eilisten vehnien kosteus oli sitä luokkaa ,että pitäisi säilyä ilman kuivausta joten jauhetaan osa eilen puiduista vehnistä ja loput kipataan kuivaajaan. No perinteisesti navetta touhut touhuiltu, sivussa oli sitä mylläämishommaa. Ja hallikainenkin kävi ilmoittamassa itsensä työmaalle ,samalla esitteli uuden hankintansa. Oli laittanut pakasta vedetyn nyykkärin.

Kuva

Navetointien jälkeen kävin kippaamassa tuhtista jämät kuivaajaan. Ryskyn tyhjensinkin jo aiemmin ,että sain ohrat sen kyytiin. Pitäisi melkein katella joku toinen telikärry mihin olis rehulaidatkin, vois tuon 9000 junkkarin laittaa vaihdossa. Joku vois itestään ilmoitella jos löytyy jonku sorttinen palapelikärry telillä ja rehulaidoilla varustettuna. Sais toisen kärryn viljan ajoon ja sais sitten kuitenkin jatkaa rehunajourakointia naapurille. Toki en kyllä tiedä hänen rehunteko suunnitelmistaan tulevaisuudessa, kun hänen silppuri alkaa olla jo aika iällä.. Pitää kysyä vähän mitä hän meinaa tässä syksyn mittaan.

Kuva

Kuva

Seuraavana annoin jarille päivän homman ja lähetin hänet puimaan ohria. Pienen opastuksen jälkeen homma alkoi hienosti sujumaan ,joten itse lähden karhotinmiestä hiillostamaan paalaamisen merkeissä jos vain saan kuivurin pyörimään. Eka kuivurin käynnistäminen minulle, varmasti joutuu soittelemaan ja kyselemään miten jokin asia menee. Matkalla kuivaajalle käväsin katsomassa karhottamisen etenemistä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuivurin käyntiin saatuani lähdin tankkaamaan 805 ja ryhdyin olkienpaalaukseen.

Kuva

Kuva

Kuva

Välillä kävin kärrynkin vaihtamassa.

Kuva

Kuva

Paalaamisesta ei tullutkaan enempää kuvia, mutta todella hyvää ja kuivaa olkea ollaan saatu kasaan ja tarvittava määräkin tuli täyteen. On se hyvä tuo karhotin, tämmösen tulenaran tavaran kanssa on hyvä ,että paalain tulee nopeampaa täyteen. Joskus aikanaan todella kuivalla oljella on tahtonut pitempi aikaisen paalin täyttymisen seurauksena pientä käryä alkaa haiskahtamaan nenään ja paalin kylki on ollut todella kuuma. Ohrapellon käykin sitten hallikainen itselleen siivoamassa. Vielä loppuun iltapuuhista kuvia ,appeen teosta lähinnä.

Kuva

Kuva

Tässä taitaisi olla riittävästi tälle kerralle. Kiitokset jälleen seuraamisesta.
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
Traktorimies_
Viestit: 4056
Liittynyt: 01.02.2012 16:33
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi, englanti, ruotsi, saksa, ranska
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja Traktorimies_ »

Nättiä katteltavaa on!
Kuva
Ford 7000, 72´ 90hv, 33km/h
Mercedes Benz W203 C220 CDI, 00´
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Nätti syyskuinen aamu käsillä ja nähtävästi alkaa hyvät syksyn säät olla nähtynä. Vielä tälle päivää ennuste lupailee hyvää keliä jonka jälkeen alkaa pilviverho peitellä taivasta ja mahdollisesti koviakin vesisateita luvassa pitkälle ajalle. Tämä päivä tulee olemaan kiireisen puoleinen, pitäisi navetointien jälkeen ajaa oljet latoon suojaan, pitäisi olla paalaamassa olkia hallikaisen apuna kun he pelkäävät ettei omin voimin ehdi ajoissa. Jarille olen taas antanut hommaksi puida nuo vähäiset rypsit pois. Keräiltiin navetoinnin jälkeen oljet kahden traktorin voimin homman nopeuttamiseksi.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tämän enempää meille ei olkia tullutkaan tänävuonna, saa nähdä riittävätkö nuo latokarsinan kuivittamiseen. Toki useampi paali säästyy ,kun siirrymme vasikoiden karsinoiden kuivittamiseen purulla. Tilasin paikallisesta maatalouskaupasta nykystandardien mukaiset vasikka karsinat. Tosiaan tuo 705 on alkanut näyttää kulumisen merkkejä hytrauliikan osalta, lämmetessään kuormain on alkanut mennä voimattomaksi kuin myös nostolaite. Onhan tämä uudesta asti talossa ollut ja tiedän sanoa ,että traktorissa on alkuperäinen hytrauliikkapumppu. Toki voihan vika olla jossain muuallakin, pitää melkein päästää syksy aika tämä helpommalla kuin yleensä ja alkaa syystöiden jälkeen tutkimaan mikä vanhalla sotaratsulla on hätänä.

Kuva

Paalien ajon jälkeen kävin pikaisen mutkan lohkolla jonka oljet lupasin hallikaiselle. Karhoitus oli tehty jo ja paalaamistakin ollaan jo aloittelemassa. Tyypilliseen tapaansa 250 claassi juonittelee alkumetreillä. Verkonsyöttö ei ole tuossa koneessa toiminut juurikaan koskaan. Vanha 1180dt näkyy edelleen olevan hengissä ja näyttää saaneen alleen uudet renkaat sileiden tilalle. Tuo se on näyhnyt turvesuota , kalkkikärryn vetoa ja muuta raskasta. Tunteja varmasti lähemmäs 20000h. Mutta hyvin jaksaa hallikaisen isäntä konetta pitää työkuntoisena vaikka lähes tulkoon kokoajan jotain on hajalla tuostakin.. Seuraavaksi mutka kotona ja päivällisen kautta paalaamaan..

Kuva

Kuva

Hallikaisen veljenpojat tulivat perästä keräämään paaleja. Lainasin omaa paalikärryäni homman nopeutumiseksi. Ei tartte 8 kerrallaan palapelijunkkarilla viedä. Hallikaisella ei nuo koneet ole uutuudella pilattu. Mielenkiintoinen varsinkin tämä kuormainkone. Remonttia riittänyt siinäkin. Etuakseli ei kestä, eikä myöskään voimansiirto. Moottori aukaistu useampaan kertaan. Tuo 880 taas on kaikkein luotettavin ollut omistajan mukaan. Pidettiin pikku paussi verkkorullanvaihdon yhteydessä.

Kuva

Kuva

Yhteen vetona ,oljet saatiin paaliin ja suojaan. Puinnit puitu ja pitäisi alkaa puhaltelamaan puimuri talvisäilöön. Rypsiä tuli ha keskivertoa paremmin kuin tällä panostuksella yleensä eli noin 1000kg/ha. Nyt sateiden saapuessa on hyvä hieman hengähtää ja alkaa pikkuhiljaa suunnittelemaan lietteen levitystä ja syyskyntöjä. Tälle syksyä onkin heiman enemmän kynnettävää ostomaiden takia. Kaupat lyötiin siis lukkoon myös 7ha peltoa ja 15ha eri kasvuvaiheissa olevista metsistä. Josko nuo maakaupat nyt hetkeksi taas riittäisivät. Mutta tässäpä tämä tälläkertaa.
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
fiiatti-ukko
Viestit: 399
Liittynyt: 10.09.2017 13:24
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Savvoo, ralli englantia ja google kääntäjällä ruotsia
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Savon Pariisi

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja fiiatti-ukko »

Mukavaa lukemista ja katselemista, niinkuin aina.
Jos pyörä ei vedä se jarruttaa!
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Ollaan päästy siihen vaiheeseen syksyä ,että paalaaja ja puimuri on putsailtu talviteloille. Seuraavana sitten onkin vuorossa lietteenlevitykset, kynnöt ja päätin kokeilla tilalle uutena asiana kevytmuokkausta sänkimailla tuolla hankmon rullakarhilla. Josko näin päästäisiin polttoaineen kulutuksessa hieman alaspäin ja nopeutettaisiin hommia näin muutenkin. Kateltiin siinä lietteenajokalusto kuntoon ja upotettiin pumppu altaaseen. Pahoittelut tosiaan aiemmissa pävityksissä kun olen pahasti sekoittanut harjoittelijan ja harvemmin kaverina nykyisin olevan luottoapurini. Eli siis jarmostahan tässä onkin pitänyt puhua eikä jarista. No, ompahan nyt korjattu. Itse tosiaan lähdin ajamaan tuolle etälohkolle joka on tuolla Jorman maiden keskellä. Edelleen kyllä tuo maiden uusjako karsastaa mieltä, varsinkaan kun itse en asiasta ainakaan matkoissa voittanut.. Jormasta puheen ollen, heidän tiluksilla on ollut yllättävänkin hiljaista normi meininkiin nähden. Hänelle pitäisikin jossain vaiheessa soitella ja kysellä ensikesän suunnitelmista. Että myynkö rehukärryn pois ja ostan vaan normi viljakärryn vai kattelenko rehulaidallisen. No ensimmäisenä laitetaas kuitenkin kuva kun hallikaisen porukkalla oli komea paalikuorma kyytillä.

Kuva

Siirrytään sitten omiin kuviin. Ei niitä tuosta lietteen ajosta kerennyt taas montaa kertyä. Ajelin tuonne reilun hehtaarin palaselle lietteet jonka jälkeen luovutin lietteenajokaluston jarmolle ja jatkoin itse kyntämisellä, ettei pellon vierellä olevat asukkaat kovin lemusta kerkiäis häiriintyä.

Kuva

Kuva

Kuva

Jormakin näkyi korkkaavan syksyn lietteenlevitykset.

Kuva

Hommat jatkuu kynnöllä, mielenkiintoista nähdä miten tuo lähemmäs 120 heppanen kiskoo tuota nelisiipistä kvernelanttia. Tottunut nuilla alle 100 heppasilla kyntämään.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Harvemmin keskeltä aloittaminen onnistuu ,jos summassa sen kummemmin katsomatta aloittaa. En väitä kyllä itseäni mitenkään erityisen mestarikyntäjänä pitäs muutenkaan. Säädöt saan kyllä onnistumaan vaan mutkasia kynnöksiä tahtoo olla..

Kuva

Pois lähtiessä sadekkin pääsi yllättämään. Pitkin syksyä on taas sadellut, poutaa odotellessa ,että saisi syysvehnät maahan.

Kuva

Tehtiin navetoinnit jarmon kanssa yhdessä jonka jälkeen vielä lähdin illaksi lietteen ajoon. Hyvä hetki tehdä pitkä ilta ,kun sarikin on mennyt siskonsa luokse lappiin muutamaksi päiväksi.

Kuva

Kuva

Kuva

Koneet parkkiin ja meinasin hakea kylän grilliltä hieman mättösapuskaa, lämmittää saunan ja juoda pari huurteista. Allas tuli nimittäin ajettua tyhjäksi nyt ja huomenna olisi viimeiset maanmuokkaukset tälle syksyä. Sitten on ryhdyttävä huolto hommiin ja valmistautumaan talveen.
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Vuoden viimeistä tilannekatsausta viedään. Päätin tehdä yhden hieman pidemmän kertomuksen tälle kertaa ,kun ei näistä kuvista saisi kuin kaksi pientä ja onnetonta. Elikkä siis kevytmuokkailujen ja kyntöjen merkeissä meni tuo edellispäivä. Tehtiin kaksi kunnon rutistuspäivää ,että saatiin syyskylvöt tehtyä pois alta. Jarmo oli ekan pidemmän päivän kyntämässä. Hän kynti ostomaat sekä pari pientä pidemmän aikaa nurmella ollutta pikkulohkoa. Keväällä ei ilmeisesti ole kynnölle niinkään tarvetta, meni vähän nuo viljelysunnitelmat uusiksi uusien maiden myötä. Itse taas kevytmuokkailin rypsien sänget ja uudelleen kylvöön menevät vehnämaat. Kiireessä en ollenkaan hoksannut ,että jotain olisi voinut keväällekkin jättää kynnettäväksi. No, ken tietää mitä suunnitelmia sitä kevääksi hehkeytyy. Ihan ekaksi parit kuvat apehommista, Lehmien jäädessä sisälle saa apetta ollakkin nyt taas tiuhempaan tekemässä.

Kuva

Kuva

Tankit täynnä ja suunta kohti auringon nousua. Kelit alkoivat ennusteen mukaan näyttää siltä ,että nyt on mentävä jos meinaa syysviljat tänä vuonna kylvää. Ensimmäisenä kävin vetäsemmässä aloitusvedon jarmolle tuohon banaanin malliselle lohkolle. Jonka jälkeen itse lähdin antamaan sängelle kyytiä. Kyytiäpä hyvinkin maanpinta on juuri sopivan kosteaa ,että multautuu todella hyvin. Vaan saapa nähdä onko tämä homma kyntämisen veroista. Vanha jäärä torppasi ajatuksen heti ,kun otin kahvipöydässä puheeksi. Kehui kynnön ainoaksi oikeaksi niin sängelle kuin nurmellekkin. Onhan siinä ajatustakin ,kun rikansiemenet hautautuu viilun alle ,toisin kuin tässä touhussa. Mutta eihän minulla rikkoja ole ollut ikinä ongelmaksi asti. Saa nähdä kuinka nyt sitten käy.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Jarmo kävi vielä kyselemässä mitä seuraavaksi kynnetään vaikka ilta oli jo todella pitkällä. Mieleen tuli ainoastaan yksi pienen pieni peltolohko johon pitäisi pieneiä muutoksiakin tehdä. Jarmon nappaama kuva tekstin jatkoksi.

Kuva

Kuva

Kun sain muokkailtua kaiken mitä tavoitteena oli, kävin vielä mutkan katsomassa sitä pikku lohkoa. Sen perällä on vieläkin paljon pienempi lohko ,jota ei olla viljelty ikinä pienuuden takia. Nyt olisi aikomus täyttää tuo pieni ja lyhkänen välioja ja yhdistää nuo kaksi lohkoa. Aamusta tulivatkin lomittajat ,joten ensimmäisenä hommana lomittajien opastuksen jälkeen kävin perälevyllä pukkimassa maata rajaojaan. Samalla jarmo nykäs kylvökoneen pihalle hallista ja lomittajan avustuksella pyörittelivät paripyörät höllilleen. Jonka jälkeen jarmo lähti kynnöksiä karhimaan kylvökuntoon. Kylvettävää olin syyskylvöille suunnitellut noin 6-7ha joista noin 55% on vehnää ja loput rypsiä.

Kuva

Kuva

Tämä kylvökone tuli tosiaan vähän käytettynä pikkusen ennen tilalla tehtyä sukupolven vaihdosta. Vaihdossa meni sinapin värinen 2 metrinen simulta. Erohan oli työtehossa huomattava tämän 3m raskashinattavan eduksi. Mutta käytännöllisyys on kuljetuksessa kyllä kaukana, kapeilla sorateillä saa sormet ristissä ajella ,ettei kukaan tule vastaan ja asfalttitielläkään tuo ei tahdo kaistalle sopia ja pitää postilaatikoita vähän väistellä. Konetta ei myöskään ole kestävyydellä siunailtu, aina saa olla puolikymmentä vannasta varalla ,että saa kylvöt kynnettyä. Yhtäkään kylvösesonkia ei olla selvitty ilman vannasremonttia. Hajoilee siis ilman ajovirheitä, ellei se siis tykkää huonoa loivista käännöksistäkin. Syöttölaitetta on joutunut jonku kerran remontoimaan kans. Ei mielestäni noinkin vähillä käyttöhehtaareilla oleva kone voi olla noin susi. No ei onneksi ole tarvinnut montaa kertaa kylvää varsinkaan isoja aloja uudelleen.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Syksyn kylvöt saatiin kuin saatiinkin pakettiin. Vielä pitäis lämmintä ilmaa piisata joksikin aikaa ja sateenkin pitäisi pysyä kohtuu rajoissa. Päivityksen viimeisiin touhuihin jos mentäisiin. Jarmo on tänä päivänä viimeistä kertaa hommissa ja se päivä menikin pestessä loput koneet ja traktorit töisevän sesonkiajan päätteeksi. Puotettiin 705 etukuormain tieltä pois talven remontointia varten. Ajatuksena tilkitä öljyvuotoja ,tutkia hytraulikka ongelmat ja tutkailla muutenkin kone hyvään iskuun ensivuotta varten. Se ei tule ensivuonnakaan juurikaan helpommalla pääsemään, toki on ollut mielessä laittaa metsäkuormain tuppeen vaan kuka tietää. Metsäkuormaimelle voisi ollakkin tarvetta. Toki kaikki projektit tahtoo kysellä sitä rahaa ja velkaa on omasta takaakin. Toki maksukyky on aika hyvällä tolalla ja metsääkin olisi tarkoitus hakata. Mutta se näistä. Halliin järjesteltiin tyypilliset koneet ,eli rehuntekokoneet, apulannanlevitin, kylvökone, tuhtin kärry, puimuri ja traktorinpaikan talvisäilytyksessä ottaa tuo uusin deutzin sijaan. Deutzista tuli massikan lähdön jälkeen se ainut traktori joka järkevästi sopii navettaan. Toki pihalle jääviä koneitakin jää useita. Varastointitilaa pitäisi saada lisää, mutta eihän kaikkien toki tarvitsekkaan sisällä säilytyksessä olla.

Kuva

Loppuun vielä paalienhakureissulta kuva. Paalipihti pitäisi jostain katella, helpottaisi hommia melkoisesti..

Kuva

Mutta joo, siirrytään odottelemaan kevättä ja uuden kasvukauden kujeita. Kiitos mielenkiinnostanne.
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Lumet suli ja maa paljastui lumen alta, vesisade sulatti roudan ja auringonpaiste kuivatti maanpinnan sulamisvesistä. Metsäojista vielä puskee kovasti vettä valtaojiin ja kanavoihin. Kevät on siis saapunut ja olisi aika jatkaa plogin kirjoittamista. Paljon on talven ja kevään aikana tapahtunut, niin suuria merkityksellisiä asioita omaan elämään kuin myös meidän tilallekkin. Ehdottomasti kaikista mieluisin oli esikoisen syntymä tässä pari viikkoa sitten, jokunen päivä sitten hain rakkaan lapseni äidin sekä pienen pienen tuhisevan käärön kotiin. Tästä ajasta ei voi kun nauttia. Kesällä on myös suunnitteilla juhannus häät kun mennään sarin kanssa naimisiin. Paljon on töitä edessä ,että sinne asti päästään. Nimittäin minulla ei ole vielä renkiä talossa, en saanut harjoitteliaa tälle kesälle. Sinällään vähän huono homma kun peltopinta-ala on lisääntynyt ja hommia muutenkin tullut paljolti lisää.

No kerrotaanpa hieman talvella tapahtuneista asioista. Metsää siis hakattiin nurin useammastakin paikkaa, suurin päätehakkuu alue on tuossa talon takana jonka kaivuri kävi ihan huhtikuun alussa tonkimassa tasaiseksi. Samalla siihen levitettiin hieman mursketta. Näin saatiin paaleille varastointialaa. Metsää hakattiin myös muualta vähän aukoksi, 0,4ha kokoinen alue lyötiin sileäksi, sekä 4ha harvennettiin. Osa puurahoista napsahti tilille jo viimevuoden puolella ,niin ollen rahaa piti hieman haaskata ja joulun välipäivinä kävin tekemässä kaupat 4 siipisestä agroluxin kääntöaurasta. Se oli esittelykone ,hädintuskin oli kulutuspaloista maalit kuluneet pois. Sitä oli siis käytetty työnäytöksessä ja käynyt yhdellä tilalla kokeilussa.

Kuva

Kun vuosi vaihtui ja pitelin hieman lomia pois, kaveri joka toimii konevälittäjänä kyseli lähdenkö mukaan reissuun. Oli menossa englantiin koneostoksille olihan se pakko lähteä ,kun ei aiemmin ollut vielä ulkomailla käynyt. Käytiin muutamalla tilalla ja parissa liikkeessä katsomassa vaihtokoneita. Kova traktorikuume iski itsellekkin ,saulin kanssa päästiin sopimukseen mikäli löydän itselleni reissusta sopivan koneen hän uittaa sen ja ottaa 805 valmetin vaihdossa. Ja niinhän siinä lopulta kävi ,että löysin itselleni mieluisen traktorin mielestäni todella edulliseen hintaan. Kyseessä siis 2400h ajettu MX100C case vm. 1998 jossa quicken 940 kuormain. Todella mukavan tuntuinen kone ,suunnanvaihtaja, 16x16 laatikolla ja ilmastoinnilla. Ei voi kun kehua tämän hetkistä kokemusta ,kesä näyttää minkälainen laite siitä kuoriutuu.

Kuva

Tosiaan tuo talon takustan metsän raivaamiselle oli muukin syy ,kuin hyvä vankka tukkimetsä jolla oli huippu aika puunkorjuulle. Nimittäin pöytälaatikossa on kylmäpihattoon piirustukset.Tarkoitus olisi hieman vielä laajentaa. Eli parsinavetta ahdetaan ihan täyteen lypsäviä. Niin ,että vain vasikoille jää omat tilat sinne. Hiehot ja umpilehmät muuttaisivat kylmäpihattoon. Mutta muuta juurikaan ei olla asian eteen vielä tehty. Navetan takaakin tuli mukavan valoisa, samalla saatiin hiukan lisää laidunmaata ja laidunta jatketaan lisää metsään, on sitä metsälaidunta toki aiemminkin ollut.

Kuva

Kuva

Talvi oli suotuisa syysviljoille. Juurikaan ei jääpoltteen tai lumihomeen aiheuttamia tuhoja ollut. Piakkoin pitäisi käydä lannoitteet levittämässä näille ja toki myös nurmille.

Kuva

Hankinnat ei toki talvelta jäänyt noihin kahteen isoon ostokseen. Myös jotain muuta näkyvää ja todella tarpeellista tuli investoitua. Nimittäin paripyörät valtraan taakse. Ne tuossa eilispäivänä pyörittelinkin paikoilleen ja tyhjensin latokarsinan ,sekä samalla levittelin pellolle hallikaiselta lainatulla paskakärryllä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ei siitä latokarsinan kestokuivikkeesta tullutkaan kuin pari kärryllistä. Mutta tavara riitti hyvin tuolle pienelle vajaan hehtaarin kokoiselle ostopellolle. Lopuksi vielä pyörittelin paripyörät tuohon 705 valmettiin ja laitoin elhon lannanlevityksiä varten perään. Sen kunnostamisesta voisi seuraavaan päivittelyyn kertoa hieman. Tässäpä olisi asiaa varmaan riittävästi tälle päivitykselle.
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Uusi päivä ja uudet kujeet. Lämpötilaa voisi kehua normaaliksi toukokuun alun keliksi, aurinko paistaa ja lämpötila 18 astetta plussaa. Päivän suunnitelmiin kuuluu syysviljojen lannoitus ja jos vaikka saisi osan nurmistakin lannoitettua. Ajomatkat tahtovat hidastaa hommaa melkoisesti, varsinkin kun on tottunut kärryllä pellolle tuotuihin säkkeihin. 705 on tyypillinen traktori apulannanlevittimen edessä, ainakaan minun isännyyden aikana apulantaa ei olla ikinä levitetty millään muulla kuin tuolla. Talvella tosiaan tuli paljon entrattua tuota traktoria, uusin hytrauliikkapumpun ja perään vaihdettiin paljon tiivisteitä vuotaneisiin lohkoihin ja nostosylintereihin. Talven lumihommissa antautui myös kytkin, painelaakeri alkoi ääntämään ja lopulta hajotti asetelmankin. Lyötiin isäukon velipojan kanssa tuo poikki ja uudet hilppeet kytkimeen, vauhtipyörä käytettiin koneistuksella varmuuden vuoksi. Samalla myös kulunut riukuakseli vaihdettiin. Pitäisi hieman vähentää tämän työtaakkaa kun on taloon tullut uudempiakin koneita, tuo on vaan niin näppärä monessakin hommassa.

Kuva

Kuva

Sarikin kävi aamulenkillä samoilla suunnilla missä olin puuhastelemassa ja näppäsi kuvan puuhailusta.

Kuva

Sarin siskon porukka tuli viikonlopuksi vierailulle. Piti kävästä jututtamassa kahvipaussin verran. Tuumailin kovaa kiirettä, loputonta työmaata ja rengin puutetta. Sain vihjatuksi ,että olisiko kiinnostusta tehdä uudelle alueelle lehmille aitaus. Seppo on aiemminkin kivien keruussa ajanut traktoria, joten kai sille uskaltaa deutzin ja velsan luovuttaa aita tarvikkeiden kuljettamiseen. Lähtivät sitten koko porukan voimin kolistelemaan lehmille isonnettua aitausta.

Kuva

Kuva

Kuva

Aamupäivä tuotti kohtuullisen tuloksen ja sain syysviljat lannoitettua. Seuraavaksi käyn viskomassa lannat levälleen muutamille pienimmille nurmipalasille. Yleensä keväällä ollaan pärjätty vähemmällä lannoittamisella, kun ollaan ajettu lietettä lähimmille isommille peltolohkoille. Nyt saattaa olla ,että ei kiireessä ehdi nurmille lietettä ajaa ,niin ajetaan sitten ilmeisesti ykkös-sadolle vain apulantaa kasvun vauhdittamiseksi.

Kuva

Kuva

Kuva

Syönti taukoa tähän väliin ja ennen iltanavettaa käväsin katsomassa aitauksen tilanteen. Pienesti keskeneräinen ,mutta aikalailla semmonen mitä heille ohjeistinkin. Mikäli aitaus tulee viikonlopulla valmiiksi ,alkuviikosta voisikin laskea lehmät laitumelle.

Kuva

Sen verran vielä navetan jälkeen piti laittaa hommia eteenpäin, että kävin tuon pellon karhimassa mihin tuli paskat levitettyä edellispäivänä. Vähän pieneksi meinaa tuo karhi käydä tuon mezzon kanssa. Minullahan onkin nuo karhit aika surkean pieniä hehtaareihin nähden. Jossain välissä tulisi tuo 340 potila päivittää isompaan. Rullakarhi vielä menettelee, kun sille ei ole niin paljoa ajoa ,kun tuolla jousikkaalla on. 6800 on kyllä ollut mieluinen kone, vielä ei kaikkia työvaiheita ole tuolla kokeiltu. Tämän hetkisellä kokemuksella ei voi kuin kehua.

Kuva

Kuva

Päivän viimeinen puuha, pakko sanelee ja minä teen. Deutzi alle, paskavatkain perään ja huoltamaan. Mallasin vielä vatkainta altaaseen ,kun tuli loppusyksystä portin paikkaa muutettua. Nyt ei pitäisi pumpputraktorin tukkia koko kulkuväylää.

Kuva

Kuva

Kovasti pallogrillistä tulevat herkulliset tuoksut yritteli houkutella työmaalta illan viettoon. Melkein se onnistuikin kunnes kummallisesta suunnasta tullut mezzo pysähtyi altaan kohdalla olevaan tienhaaraan ja nuori julli hyppäsi valtran kopista alas. Esitteli itsensä eeroksi joka kertoi ostaneensa maata ihan tästä lähistöltä. Muut maat eivät tulleetkaan mieleen kuin ne joita en erkiltä ostanut. Mieleeni juolahti kysymys ,miksei jorma ostanutkaan niitä kun kaupan piti olla varma. Eero puhui ostaneensa setänsä maitotilan vuoden vaihteessa ja samalla osti 7ha lisämaata. Tiedänkin kyseisen tilan ,saman verran elukoita kuin minullakin, navetta tosin on vain pihatto navetta. Kysäsin kaverilta ,miksi hän tuolta suunnalta tuli. Vastaus tulikin nopeasti ja kuulemma joku metsäpalsta on puhkaistu, että pääsee läpitte ajamaan. No, se siitä rauhallisesta tienpätkästä jos tuossa alkaa enemmänkin liikennettä kulkemaan. Ja varmasti sesonki aikana tuleekin olemaan. Muutamia sanoja mitä tuli vaihdettua, niin ärsyttävän oloinen nuorimies. Puhui melkoisesti päälle ja kovin ylpeänä koitti olla. Toki tuo käytös voi olla vain alun huumaa ja innokkuutta. Toivotin kaverille onnea valitsemalleen tielle puolentunnin juttu hetken jälkeen.

Kuva

Tässäpä taas hetkeksi luettavaa.
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
Traktorimies_
Viestit: 4056
Liittynyt: 01.02.2012 16:33
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi, englanti, ruotsi, saksa, ranska
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja Traktorimies_ »

Komiaa on, tarinakin aina vaan yhtä mielenkiintoista. :)
Kuva
Ford 7000, 72´ 90hv, 33km/h
Mercedes Benz W203 C220 CDI, 00´
Avatar
fiiatti-ukko
Viestit: 399
Liittynyt: 10.09.2017 13:24
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Savvoo, ralli englantia ja google kääntäjällä ruotsia
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Savon Pariisi

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja fiiatti-ukko »

Mukavaa lukemista ja katselemista, kun blogiin panostetaan ja eläydytään "päähenkilön" rooliin. Paljoa ei pysty moittimaan, mutta tarkkasilmäsenä huomasin että viime päivityksessä on sama kuva kaksi kertaa :mrgreen: .
Jos pyörä ei vedä se jarruttaa!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Farmiblogi”