Hyttilän maitotila

Haluatko muidenkin tietävän mitä farmillasi tapahtuu? Aloita uusi aihe ja pidä muutkin jäsenet ajantasalla tilasi tapahtumista. Suosittelemme.
Alueen säännöt
§1 Farmiblogin kirjoittaminen ja viestien kirjoittaminen.
§1.1 Kun kirjoitat farmiblogia kirjoita sitä selkeästi ja helposti ymmärrettävästi, kun lisäät kuvia lataa ne toimivaan kuvapalveluun että kuvat latautuvat nopeasti ja ovat näkyvissä pitkänkin ajan kuluttua eivätkä poistu saatavilta.
§1.2 Vältä turhien ja lyhyiden viestien kirjoittelua blogeihin esim: "komeeta" tai "mikä mappi" koska ne rasittaa vain viestiketjuja eli pyri kirjoittamaan selkeästi ja pitkäluontoisesti.
§1.3 Jos huomaat puutteita blogissa tai vioittuneita kuvia ilmoita asiasta ystävällisesti viestiketjuun.
Kiitos. :)
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7548
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Hyttilän maitotila

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Moro kaikille foorumilaisille. Minä olen Heikki Hyttilä, 22v ,työtön työnhakija, poikamies.. No miksikä tämmönen työtön työnhakija alkaa kirjotteleen maatalous blogia? No tässä isän tilalla autellut viimesen vuoden nii sama alkaa kirjotteleen plogia tilan tapahtumista ja tapaturmista.. No ensin itestäni, no olen asustellut tässä kotona 15 vuotiaaksi asti ja sen jälkeen muutin tuonne muhokselle asuntolaan. Kävin nimittäin huikean vuoden maatalouskoulua ja sitte kiinnostus koulunkäyntiin lopahti. Siinä kun kouluni lopetin pääsin kotikylällä yhelle isolle mullitilalle vakiduunariksi ja hommasin oman kämpän.. Ja siinä samassa päätin lähteä takas koulun kirjoille oppisopimus oppilaan muodossa. No aikaa vieri 3 vuotta ja eu hommat kaatui ,niin myös minun työura mullitilalla. Tila ei mennyt heti konkkaan vaan kitui parikuukautta pystyssä jonka jälkeen tila tyhjennettiin ja porukka sillan alle asumaan näin kuvainnollisesti. Eli eu:sta eroamisen jälkeinen vuosi oli maataloudelle todella tiukkaa aikaa ja miksei muillekkin jotka saavat elantonsa maatalouden tuotteista. Mutta nyt siis on alkanut tilanne jo helpottaa ainakin tilallisten osalta. Ruokahan maksaa kaupassa nykyään paljon, kun ei nuita eu tukia enään ole. Kyllä nyt kaupunkilaiset huomaa mikä vaikutus halpuutuksella ja eun pakottelilla sekä muilla tekiöillä oli. Mutta se tästä aiheesta.
Seuraavaksi hiukan perheestä. No isäntä Jorma hyttilä tunnettu kylillä kovasta kiroilustaan ja emäntä Elli no vähemmän tunnettu kylillä eli viihtyy kotosalla elukoitten ja puutarhansa parissa. No onhan mulle 3 siskoaki jossaki välissä kerenny tehä. Vanhin Riikka 26v assuupi etelässä vetelys ukkonsa kanssa, Saara 24v asuu kihlattunsa kanssa tuossa kylällä ja pikkusisko Satu assuupi vielä kotona ja ikkää oli sen 16 ja risat ,se sitte menee amikseen syksyllä.
Ja sitten kotitilan pariin. Peltua on reilu 40ha omaa ja vuokralla n.1.5ha pläntti. Mehtää 150ha joista puolet on melkolailla hakattuna ja uutta mettää pukkaa..
Navetta on tuollanen 20vuotta vanha elementti navetta jota peruskorjailtiin ja laajennettiin vuonna 2000 navetan ollessa 10 vuotias.. Eli rakennettiin maitohuone ja jatkettiin navettaa parin elementin verran jonne tuli sitte uus rehuvarasto ja tilaa vasikoille. Hiehoja on myös konehallin takana "lipan" alla.. Elukoita on suurin piirtein 26 lypsävää + nuoria suunnilleen saman verran..
Ja sitten koneet. No niistähän ei paljon kerrottavaa ole. Ikäloppuja veheitä mutta asiansa ajaa. 4 raktoria joista 2 nelivetoja ja yhessä niistä etukuormain.. Ja tietysti se ikäloppu ryminäpelti jolla puidaan sen ~13ha syksyssä.. Omaa kuivuria eikä viljasiiloja ei ole. Vilja varastoidaan suursäkkeihin. No jos tässä seuraavaksi tekasis jonkumoisen kaavion tilalla olleista ja olevista raktoreista. Vuosilukuja en laita ku en kaikkia tiiä. Eka raktori kuitenki supertexta.. Ja ravintoketjun viimesethän ovat sitten ne nykyset raktorit.. Ja loppupään fiatit ovat siis meikäläisen romuja. Omin varoin hankittuja 680 tosiaan lähti kiertoon tässä vastikään.

-Fordson Superdexta -> Ford 5000 -> Volvo BM Valmet 705 Ek 4wd -> Valmet 755 Ek 4wd -> Valtra 6400 Ek 4wd
-Fordson major -> MF 590 -> Ford 7700
-Belarus 505 -> Johndeere 1640 4wd -> Ford 6610 mk2 4wd
- Fiat 680H -> Fiat Agri 80-90

Ennen toukotöitä otettu yhteiskuva..
Kuva

Ja sitte jotain muitaki kuvia tästä kevään ajalta. Eli paskat on levitettynä ja mullattuna. Eli kylvöjä ollaan pikkuhiljaa alottelemassa josko ne kelit vaikka sallis.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Joo josko siinä olis nyt puhuttu törkyä tarpeeksi näin alotukseksi.. Josko sitä päivityksissäki tulis jotaki mieleen kertua nuista vehkeistä ja muista asioista.. Kiitos ja kertokaa jos joku askarruttaa tai ihan muuten vaan juttua vääntämään. Ettei nyt menis ihan yksinpuheluksi.
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
Kasitonni
Viestit: 8420
Liittynyt: 22.10.2011 19:27
Kielet: Suomi
Erikoisosaamiseni: Testaus

Re: Hyttilän maitotila

Viesti Kirjoittaja Kasitonni »

Taattua Maatila laatua taasen. :P Tosi nätti 6400 ja hyvät textuurit. :D
Kuva
Kiitos Finski!

SM320 8x2
SM300 8x4
Pelaaja80
Viestit: 3759
Liittynyt: 01.12.2012 18:52
Olen kiinnostunut: Naisista
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Hyttilän maitotila

Viesti Kirjoittaja Pelaaja80 »

Komiaa!
Kuva
Kuva -En säker kompis!
Avatar
N141H
Viestit: 1143
Liittynyt: 13.10.2013 12:09
Tämänhetkinen kaupunki:: Mynämäki
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Mynämäki
Viesti:

Re: Hyttilän maitotila

Viesti Kirjoittaja N141H »

Perkeleen komiaa blogia ja konehetki komioita eikä tekstistäkää puutetta. :iso:
Kuva
Kuva
Avatar
Jopo
Viestit: 873
Liittynyt: 18.04.2014 07:28
Tämänhetkinen kaupunki:: Kuortane
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti ja Ruotsi
Multiplayer tunnuksesi?: Jopo
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Kuortane

Re: Hyttilän maitotila

Viesti Kirjoittaja Jopo »

Hieno alotus! Ja hieno 0-90! :)
Kuva
i7 4770k@4.5Ghz/1.35v & Scythe Ninja 4|Z97-P|RTX 3060TI|16GB DDR3|M12II-620|240GB SSD|1TB SSHD|Win 10
i5 3570k|Z77 Pro3|GTX 980|8GB DDR3|550W|240GB SSD|500GB HDD|Win 10
Avatar
valtrat161
Viestit: 72
Liittynyt: 07.07.2012 20:16
Tämänhetkinen kaupunki:: Kauhajoki
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Re: Hyttilän maitotila

Viesti Kirjoittaja valtrat161 »

Komiaa ;)
Avatar
Traktorimies_
Viestit: 4056
Liittynyt: 01.02.2012 16:33
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi, englanti, ruotsi, saksa, ranska
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Hyttilän maitotila

Viesti Kirjoittaja Traktorimies_ »

Vaikuttava alku! Jatkoa vaan. :)
Kuva
Ford 7000, 72´ 90hv, 33km/h
Mercedes Benz W203 C220 CDI, 00´
Avatar
RehuriFin
Viestit: 1938
Liittynyt: 28.12.2014 19:46
Tämänhetkinen kaupunki:: Suomen Texas
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi.Englanti,Ruotsi ja ihan muutama sana Espanjaa
Multiplayer tunnuksesi?: Samu.L
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: No sitähän sinun ei tarvitse tietää, mutta kysy, jos kiinnostaa.

Re: Hyttilän maitotila

Viesti Kirjoittaja RehuriFin »

Olen sanattoman vaikuttunut! :o :o
Kuva
Suur kiitokset Jespalle allarista.
Merkillä ei ole väliä kuhan se ei oo Valtra :D
Todennäköisesti foorumin nyrpeentynein käyttäjä :lol: .
Mehtä
Kunniakäyttäjä
Viestit: 2955
Liittynyt: 05.03.2011 13:45
Multiplayer tunnuksesi?: Mehtä
Erikoisosaamiseni: Muokkaus

Re: Hyttilän maitotila

Viesti Kirjoittaja Mehtä »

On komeaa! 8-)
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä että turha työ menee hukkaan!"
"Mykkä kertoi kuurolle että sokea oli nähnyt ramman juoksevan"
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7548
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Hyttilän maitotila

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Päivitys 1
Nonii ja ei muutaku hyvää päivää kaikille kiinnostuneille. Elikkä tarkotus olis kävästä vielä vähän kyntämäsä, kun tuo vuokrapelto jäi kyntämättä sillon aikasemmin keväällä. Tiiä sitte mite seki jäi kyntämättä, kaippa siinä sitte johonki kiire oli.. No eihän sitä päässy nuilla nelivetosilla kyntämään paripyörien takia nii piti sitte katella se ikivanha vernelantti tuolta hallin takkaa metästä ja yrittää viiatilla kyntää. Tuotakaa vernelanttia ei olla ainakaa 15 vuoteen käytetty vaa kaippa se asiansa vielä ajjaa. Meillä siis on tuon varsinaisen kyntöauran virassa tuomonen 3 siipine käntöaura onkohan tuo nyt sitte lemkeni vai överumi ku ei tarroja eikä tyyppikilipiä oo tallesa. No mutta siinäpä se sitte on 3 siipine 14" vernelantti.. Saa nähä mite nuo viiatin taka rattaat sopii kyntöurraan..
Kuva
Sitte kattomaan sitä ite työmaata. Näyttäähän tuo aura vielä asiansa ajavan. Mutta jälesä ei o kehumista ku takarattaat on nii leviät ,että polokee edellisestä viilusta puolet.. Mutta ei tuo aura ainakaa ahista sais melekee olla 16" aura, mutta sitä tuskin viiatti jaksaa kiskoa ilman pumpun sinetin rikkomista. Eikä pumppua mennä sörkkimään ku on sissään ajo kesken. (4580h) Ja toisiaan kommenteissa joku otti esille tuon viiatin mallinumeron, joo ne molemmat kasit on puonnu aikojen saatossa pois.
Kuva
Isäntä tuli valtionraktorilla viereiselle pellolle karhihteen.
Kuva
Kuva
Kaippa se oli sitte siinä. Seuraavaksi kotia ottamaan murua rinnan alle nii jaksaa loppupäivänki painaa menemään..
Kuva
Seuraavaksi nakiksi napsahti kylvövalmiiksi karhittujen peltojen kylväminen. Isäntä käväs valtralla nostamasa suursäkin varastosta pihalle ja nosti säkin kylvökoneen päälle. Ite vetelin sitte puukolla säkin auki ja kun säkki tyhjeni nii ei palio isäntää loppupäivänä näkynykkää. Kävi muutaman hehtaarin karhimasa ja lähti veliesä tykönä käymää. No lomahan sillä onki nii eikai sen pakko töisä oo koko päivää olla. Ja onhan tuo onneksi keliä luvannu.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Onse hyvä tuo 7700 kylvöraktorina. Näkee nii perk*leen hyvin ulos ja ketterä ku mikä. Paljo ketterämpi ku viiatti.. Heikoin lenkki tuossa tahtoo olla se ite heikkous. Ei kestä ,nii ei kestä. Kone käytetty monesti auki ,jarrut käyty useaan otteeseen läpi, akselin tiivisteet takkaa, nostolaitekki joskus halvaantu, syyläri ja sähköt. Tunteja tais olla rapiat 8000h. On se tuuri ,että isäntä osti sillo vuonna 84 sen uuven 705 eihän töistä olis tullu mitää jos olis joutunu tuolla voortilla ja pelastuksella pärjäämään. Oikiastaan ainut syy miksi tuo vortin reuhka vieläki täällä on nuo edellä mainitut hyvät asiat + sen teho, eli siinä on hyvin voimaa. Oli pitkään se meidän tilan tehokkain, valtran tuloon asti.. Valtrasta puheen ollen käväsis vielä karhimasa tuon aamulla kynnetyn pellon.
Kuva
Kuva
Kuva
Nonii ,eiköhän se olis tältä erää tässä. Kiitos ja kumarrus seuraajille.
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Mehtä
Kunniakäyttäjä
Viestit: 2955
Liittynyt: 05.03.2011 13:45
Multiplayer tunnuksesi?: Mehtä
Erikoisosaamiseni: Muokkaus

Re: Hyttilän maitotila

Viesti Kirjoittaja Mehtä »

Hyvältä vaikuttaa. ;) Onko voorti seuraava uudistuksen kohde?
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä että turha työ menee hukkaan!"
"Mykkä kertoi kuurolle että sokea oli nähnyt ramman juoksevan"
Avatar
Vikii
Viestit: 148
Liittynyt: 02.11.2014 14:45
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi
Multiplayer tunnuksesi?: Vikii
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: Sitä ei moni tiiä

Re: Hyttilän maitotila

Viesti Kirjoittaja Vikii »

Komiata blokia!
Kuva
Ford miäs henkeen ja vereen!
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7548
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Hyttilän maitotila

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Päivitys 2
Nonii josko sitä lyötäs jatkoa tiskiin. Kommentteja tässä aikani luettuani pisti nuiden lukuisien kommenttien seasta tuon voortin tuleva kohtalo tai sen jatkon kyseen alaistaminen. No vaikka siihen roskoppiin on syyetty rahhaa oikeen urakalla nii ei siitä silti olla hetkeen luopumassa useista syistä. Rattori on ollut tilalla uudesta asti ja ollut aikanaan pitäjän suurin raktori. Eli jonkulaista tunne arvoaki tuolle h*lvetin vehkeelle on tainnut kertyä. Mutta myöskin se kuinka korvaamaton se on kylvö ja käärintä hommissa. Korkia raktori ja kohtuu avara koppi mahdollistaa hyvän ellei ihanteellisen näkyvyyden tarpeellisiin paikkoihin. Eli justii päinvastanen ku vertaa viiattiin josta ei taho nähä yhtää mihinkään. No joo ja ite päivän hommiin.. Kylvöä siis tänäänkin luvassa. Täytynee saada kylvöt valmiiksi nimittäin huomenna saattaa tullakki sitte esterin perseestä vettä.
Kuva
Kuva
Isäntä navetasta päästyään toi säkin pellolle valamiiksi ja meinas ,että hän voi jatkaa tämän homman kans. Että mun pitäs mennä katteleen jyrä 6610 perään.
No eihän se säiliö vielä nii tyhjä oo ,että sinne säkillisen sais mahtumaan. No kävin sitte tuosta sauna tuvalla katteleen ,mikä siellä on näin talven jälkeen meininki. Järvessäki oli vesi laskenu mukavasti..
Kuva
Kuva
Tämän saunatuvan ympäristö on alkuperäinen hyttilän tila. Aikanaan isä ku alko isännäksi tila oli tässä järvenrannalla. Kun 4 vuoden tilan pidon jälkeen vanha navetta paloi tilan lahot hirsirakennukset purettiin pois ja tuosta vanhasta talosta purettiin uudempi puoli pois. Niin ,että jäi se alkuperänen savupirtti vain jäljelle. (Ja se sitte jäi kesämökki käyttöön ja rakennettiin tosiaan sauna siihen samaa tilaan.)
No eihän ne sillon elukoita pois pistäneet oli kevät ,niin alotettiin samantien rakentamaan uutta navettaa mummolan pihaan. Se oli siihen aikaan suuri navetta eli tarkennetaan nyt että nuo on tapahtunut vuonna 1990.. Nii mihin minä jäin joo ja tosiaan parsipaikat oli 18 lypsävälle.. Mummu ja pappa muutti sitte kylälle sitte rivitalloon ja isä, äiti ja 2 siskoa muuttivat uuteen asumukseen. Minut ne tais laittaa alulle juurikin tuossa valkosessa omakotitalossa.. Joo se tästä aiheesta ,tässä löpistessä isäntä oli kerenny jo kylvökoneen täyttää nii minä lähin hakemaan jyrän. Ja eiköhän oo sitte jääny viime keväältä ratkeama korjattua. Joutu tinaus hommiin..
Kuva
Kuva
Ruoka taukoa pitämään..
Kuva
Jonka jälkeen kävin sitte vuokrapellon kylvämässä..
Kuva
Noniin. Näin sitä saatiin siemenet maahan..Pääsee ottamaan valtrasta ja 7700 paripyörät pois. 6610 pitää vielä mahdollisesi jyräillä. Riippuu paljonko isäntä saa ilta navetan jälkeen jyrättyä.. Mutta joo mun päivä pulkassa lähtis kämpille, seo moro.
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
Korva
Viestit: 1913
Liittynyt: 18.02.2012 19:31
Tämänhetkinen kaupunki:: Alvajärvi
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi ja huonosti Englanti
Multiplayer tunnuksesi?: Korva
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: Alvajärvi

Re: Hyttilän maitotila

Viesti Kirjoittaja Korva »

Komiaa. :)
Kuva
i7 9700K|MSI Z390 Gaming Plus|Gigabyte Geforce RTX2070|16Gb DDR4|Corsair 650W|275Gb SSD+1TB HDD
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7548
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Hyttilän maitotila

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Päivitys 3
Kolomatta päivitystä pukkaa. Joo se taitaa olla työhommissa vuorossa apulantojen levitystä. Päästy viimein sitäki harrastamaan usampi vuosi oli välissä ku ei ollu varaa apulantaan. Ei siinä mittää hyvin sitä rehua ilman lantojaki tuli, mutta parempihan se on pelata varman päälle. Toiselle sadolle annetaanki lietettä lannotteeksi ja ei sotketa ollenkaan apulantaa mukaan. 6610 levitetään kuten tavallista ja valametilla tietenki nostellaan suursäkit.. Ja levittimen virkaa toimittaa elho..
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Sepä siitä operaatiosta. Määpä kerron seuraavaksi vaikka tuosta toisesta sinivalakosesta. Noh tämä on ollu vähempi remontti rikas mitä tuo toinen. No, on tuohon uusittu laturi, tartti, kytkin, syöttöpumppu on yhesti korjattu ja samalla sääjetty vähän eli oisko tehot jotaki 90hp paikkeilla.. Syyläri vuoti täsäki vaa se vuoto oli nii pieni ,että se paikattiin. Ja toinen etunapa on käytetty aukija uusittu tiivisteet.. No onhan tuossaki loppujen lopuksi ollu kaiken näköstä. Mutta halvemmalla tuon kans on päästy ku tuon toisen. Vuosimallihan tuossa on -88 ja se tuli hieman sen jälkeen taloon ku 705 vaihettiin uuteen 755:n eli olisko ollu vuosi -92. Sillon siinä oli mittarissa 1200h ja siinä on nyt joku 10000h tunnin tietämillä.. Iha hyvä perus raktori hintasa kyllä haukkunu.. No iltapäivästä näytin sitte painepesuria raktoreille ja kevään aikana käytetyille koneille.. Huomena sateleeki vettä ,nii pitää ottaa ja vaihtaa Valtraan ilmansuodattimet ja puhallella muista. Sekä jos kopit siivoilis ja rasvais nelikoista etuakselit ja tietenki myös etukuormain..
Kuva
Aamulla oliki sitte ihan hyvä ilima nii laitettiin puolet lehmistä ulos.. Laitettiin eka ne kokeneimmat ja huomena sitte päästäis loputki käymään..
Kuva
Kuva
Iltapäivästä se taivas sitte alkoi pimenemään ja alko ripsmään pienesti vettä. Nostin pari paalia rehuvarastoon ja sen jälkeen pajalle touhuamaan raktoreitten kans..
Kuva
Kuva
Kyllä kyllä ,olisko siinä taas päivitystä kerrakseen. Harmillista ku ei kukaa kysyny mitää, minä ku nii mielellään voisin vastailla. :D
(kuvitelkaa ,ettei 6610 olis etulokareita, ei muistanu pelatessa piilottaa niitä :D)
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
superpottu
Viestit: 1426
Liittynyt: 12.03.2014 16:46
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti ja Ruotsi
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Hyttilän maitotila

Viesti Kirjoittaja superpottu »

Hienoa plokia!
Avatar
Arska 247
Viestit: 377
Liittynyt: 17.12.2012 17:58
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti ja vähän Ruotsia
Multiplayer tunnuksesi?: Arska[FIN]
Erikoisosaamiseni: Kuvat ja videot
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Hyttilän maitotila

Viesti Kirjoittaja Arska 247 »

Et olisi ees sanonu niistä lokareista mitää, minä en ees huomannu niitä :D . Mut joo hienot kuvat ja hyvin tekstiä. :)
Valtra_mies
Viestit: 4938
Liittynyt: 24.01.2012 19:17
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Urakkauuno
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Hyttilän maitotila

Viesti Kirjoittaja Valtra_mies »

Kyl pirun komiaa blogia on!

Jatkoa jatkoa vaan ja mappiki vaikuttaa lupaavalta. :)
Kuva
SampoMan
Viestit: 3792
Liittynyt: 09.02.2012 19:19
Tämänhetkinen kaupunki:: Kangasniemi
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, English & Svenska
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Hyttilän maitotila

Viesti Kirjoittaja SampoMan »

Perhanan komiaa blogia! Smoker
Kuva
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7548
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Hyttilän maitotila

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Päivitys 4
Nonii, se olis pienen tauvon jälkeen palattu plokin pariin. Pari viikkoa meni niin ,että hujahti vaan. Nyt ollaan päästy siihen kesän aikaan ,että pitäs rehunteko härveleitä alkaa kaivelemaan. No laitetaanhan ihan aluksi viimeviikolta tämmönen kuva, kun kävin hakemasa kylältä kivennäisiä, purupaaleja ja nuolukiviä.. Kyllä se jakso sitte sataa melkee koko viikon..
Kuva
Joo pitihän se tosiaan paalain ottaa hallista pihalle ja viiä tuonne pajanpuolelle rasvattavaksi. Tuo paalain hankittiin käytettynä vuoden vanhana ja 300 paalia ajettuna. Se oliki viimesin ostos ennen maatalouden pohjalle vajoamista. Eli 2006 vuosimallin claas 255.. Kovasti haukkuneet pitkin pitäjiä, että tuossa koneessaolis huonot telat.. Vaa vielähän nuo on matkassa pysynyt.
Kuva
Ja nyt pääsee sanomaan ,että tämmönen tuli pihaan..
Kuva
Eli urakoitsia niittokoneensa kanssa.. Meillä on tuommonen nostolaite taaruppi ,jonka isäntä ajo yhen isännän kesantomailla kiveen. Smoker Ei olla vielä korvaavaa kateltu. Tärkiämpi ostos nimittäin tulee tänään puolasta.
Kylältä kävin hakemassa vähän tarpeita navetalle ja sillä aikaa se vekotin oli pihalle tuotu.. Ursuksen kääriä paalin kaatolaitteella.. Ensimmäinen ostos eu:sta eroamisen jälkeen.. Siis jos sitä mun viiattia ei lasketa mukaan.
Kuva
Joo oli urakoittia saanut homman päätökseen ja sovitut pelot oli kaadettu. Huomenna se käy aamusta niittämässä lisää. Annetaan vuorokauden kuivaa rauhassa ja huomenna sitte pyöritellään paaliin.
Ja aamulla kävin sitte vähän koittelemassa joko heinät olis sen verran kuivanut ,että pääsee kokkeileen miten paalain talven jälkeen taas toimii..
Kuva
Kuva
No kyllähän nuo kohtuukuivilta vaikutti. Ei yöllä oo ollut juurikaan kastetta.. Oli tuo urakoittia näköjää kasensa jättäny tuoho tielle tätä päivää varten..
Kuva
Ja siitäpä se lähtee vuoden 2011 ykkös sato..
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Juu, äkkiseltään tuo ursus vaikutti ihan toimivalta käärimeltä. Kertaakaan isäntä ei tullu vortista pihalle minkään häikän takia. Tosiaan ursukseen meni vaihdossa tuommonen elhon 1010. Vai olikohan se 1010 vai mikälie. Kuitenki ensimmäisiä hinattavia joissa oli se sivulla se nostin, puna keltanen väriltään.. vaa se se oli perseestä. Sarkapelloilla joutu paalaimen kans peruuttelemaan ja puottamaan sen paalin poikittain keskelle sarkaa.. Nykyjää ei kyllä sarkapeltoja ookkaa.. Siitä sitte joskus lisää. Kaveri tosiaan on ursuksen tehtaalla puolassa töissä ,nii sitä kautta se tuli sitte ostettua. Kyllä joku tuo nuita urkkeja maahanki vaa kallistahan se semmosilta välittäjiltä on ostaa. Nojoo. Meikäläinen kuittaa ja seuraavassa päivityksessä sitte samoja hommia..
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
Korva
Viestit: 1913
Liittynyt: 18.02.2012 19:31
Tämänhetkinen kaupunki:: Alvajärvi
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi ja huonosti Englanti
Multiplayer tunnuksesi?: Korva
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: Alvajärvi

Re: Hyttilän maitotila

Viesti Kirjoittaja Korva »

Hyvät kuvat ja hyvä tarina. :P
Kuva
i7 9700K|MSI Z390 Gaming Plus|Gigabyte Geforce RTX2070|16Gb DDR4|Corsair 650W|275Gb SSD+1TB HDD
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7548
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Hyttilän maitotila

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Päivitys 5
Joo ja taas mennään eteenpäin ,nimittäin päivityksissä.. Rehuhommilla jatkellaan tämä ja huominen aamupäivä on aikaa saada rehut pakettiin. Isä ja äiti lähtee lomalle lappiin. Jälleen sama kaava ku eilen, aamulla 9 jälestä lähin pyörittelemään paaleja. Isäntä lähti käymään kylällä ja kun tulee sieltä takasi se jatkaa paalaamista ja minä alan käärihtemään.
Kuva
Kuva
Ja vaihto, kerkesin kuitenki tuon yhen lohkon saada paaliin.. Pitkän reissunpa se teki..
Kuva
Kuva
Kuva
Juu tältä päivältä ei suuremmin kuvia tullutkaan. Urakoitsia kävi niittämässä viimeset pois huomista varten.. Mite ois seuraavaksi lyhyt kertomus kuinka meidän tila vapautui sarkapelloista. No se oli vuosi 2008, mentiin täydellisesti pohjalla kannattavuuden kans. Sitten tuli valon pilkahdus ,kun alkoivat tällä suunnalla uusjakoa suunnittelemaan. Se oli kyllä tervettullut operaatio.. Meillä oli pellot nimittäin aika hajallaan, paljon oli sarkapeltoja ja pienissä lohkoissa.. Kesällä ne alotti sen uusjaon suunnitteluvaiheen ja syksyllä puntien jälkeen alkoivat jakamaan peltoja uudelleen. Me satiin kaikki tilan lähellä olevat pellot itsellemme ,jotka olivat siis valmiiksi salaojissa.. Ja ei siinä montaa aaria kokonais pinta alassa hävitty ja eivätkä nuo uudet lohkot olleet mitenkään huonoja lohkokorttien perusteellakaan. Suuri säästö tuli myös polttoaineissa on kyllä polttoaineen kulumisessa tullut suuria säästöjä. Mutta joo se tästä ja sitte seuraavaan asiaan.
Elikkä aamulla lähin taas tuttuun tyyliin paalaamaan ,kun isäntä oli vielä navetalla. Lähdin vain hieman aiemmin mitä eilen ,että saatais kaikkki tänään pakettiin. Porukat lähtee illalla jo matkalleen..
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Joo alkas olemaan sato numero ykkönen paketissa. Viimesellä lohkolla isäntä ei enää viittiny läjään ajella vaa sano ,että hän jättää mulle tekemistä. Pitäs kuulemma kilpeen laittaa teränsuojus paikolleen ja käydä sillä siirteleen paalit jonoon pellon reunalle. Kuulemma turhaa ottaa Valtrasta paalainta irti. Kuulemma kuivanheinän paalaus urakkaa tiedossa. No kävin sitte rehuvarastoon puottamassa tuon vajaan paalin nii saa vasikoille ja parille hieholle syöttää..
Kuva
Illasta kävin vielä vortista puottamassa käärimen pois perästä.
Kuva
Juu siinäpä taas päivitysten kipeille hieman helpotusta.
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
Vikii
Viestit: 148
Liittynyt: 02.11.2014 14:45
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi
Multiplayer tunnuksesi?: Vikii
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: Sitä ei moni tiiä

Re: Hyttilän maitotila

Viesti Kirjoittaja Vikii »

Komiaa taas kerran :)
Kuva
Ford miäs henkeen ja vereen!
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7548
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Hyttilän maitotila

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Päivitys 6
Nonii se olis uus päivä ja uudet kujeet. Tänä päivänä olis luvassa paalien siirtoa. Eli eilen paaliin saadut paalit pitäs siirrellä tuon yhen pellon reunaan jonoon. Ensinnä siirtelin tuolta pienemmältä lohkolta nuo neljä paalia tuolle isommalle lohkolle. Jonka jälkeen siirtelin levällää olleet paalit siihen saman jonoon jatkoksi..
Kuva
Kuva
Kuva
Kuuma päivä nii piti ovet ja takalasi pitää auki. Muut luukut ne ei auki pysykkään.. Ei montaa kuvaa tullu otettua ja lopuksi otin viimesen ylivuotisen paalin ja vein rehuvarastoon.
Kuva
Kuva
Jjoo, meinas tulla tekemisen puute nii rassasin tuohon vanhaan lieriö niittokoneeseen taarupin vanhoja teriä. Joutuhan niitä vähän muokkaamaan ,että ne sai paikolleen ,vaan kyllähän tuosta tais ihan toimiva laite tulla.. Sitten niittelemään ojanreunoja ..
Kuva
Kuva
Ja kävin sitte kattomassa saunatuvalla, että oliko äiti käyny siellä vielä siivoamassa. Jos siellä vaikka viikonloppuna ottas keskiketterää kavereitten kans. No olihan se siivonnu joo.
Kuva
Jos sitä seuraavana lähtis käymää kämpillä kattoon onko jääny mitää evästä jääkaappiin vanhenemaan. Ku kuitenkaan koko viikon aikana tuu siellä käytyä. Sitte jos illalla vaihtelis tuohon isännän mersuun öljyt. Sillä tommonen w211 320CDi on muute mahtava laite. Ne lähti lappiin tuolla mun w124 250D farkku mersulla. Nii sain viikoksi sitte niiden mersun käyttöön. Illan aikana sitte touhuilin tuon mersun huollot ajantasalle ja pistin nukkumaan. Mutta eihän sitä saanu sitte nukuttua nortin tuskat iski siinä 3 aikaan yöllä. Oli pakko lähtä käymään pihalla tuulettumassa. Tosiaan viimeviikolla lopetin sen moskan imemisen ja hyvin on pärjännyt tähän asti. Eikä nytkään tarvinu alkaa kisuamaan ,ku ei oo mitä polttaa. Kävin sitte lyhyen matkaa kävelemässä ja huomasin meidän peltotiellä jonku auton parkissa. No minähän panin rekkarin muistiin ja kävin hakemassa 7700 tien tukkeeksi siemenvarastolta ja tukin tien maantielle. Vielä ei ketään missään näkynyt ja kävin ajamassa viiatin tukkeeksi toiselle puolen. Eikä vieläkää hiiskaustakaan kenestäkään. Kävin siinä navetan ovesta kurkkaamassa nopsaan onko siellä ketään mutten sen tarkemmin katellut. Kävelin sitte navetan julkisivua pitkin ,kun kuulin navetasta jotaki outoa ääntä ja palasin maitohuoneen kautta takaisin ja löin täysvalaistuksen päälle. Ei mitään jälkiä kenestäkään, kaikki oli paikallaan. Rehuvarastoon kenelläkään ei ollu mahdollista päästä ,kun varasto on yleensä lukittuna. Paijasin siinä sitte vasikoita ja kuulin aivastuksen. Siinä samalla kun käännyn näin kameran navetan sisäkaton ja maitoputken välissä. Otin kättäpidempää mukaan ja kävin lähdin tarkistamaan pientä varastoa. En sinne asti kerennyt ku meikäläisen ikänen tyttö tuli ulos varastosta. Minähän nostin siitä sitte metelin ,että mitä vittua nää tänne tunkeudut ja levittelet kameroita pitkin navettaa. No eihän se sanaa suustansa saanut ja lähdin tarkastamaan varaston ,että onko siellä muitakin. Ja olihan siellä.. Yksi n.30 mies ja pari 20-25 vuotiasta naista. No minä koitin normi äänellä kysyä mitä ne täällä tekee vaikka varsin hyvin tiesin niiden olevan eläintenoikeuksien puolustajia. Kukaan ei vastannut joten soitin poliisit paikalle. Poliisi heidät vei pois ja hinausauto vei aktivistien romun pois.. Poliisit vei myös mukanaan navettaan asennetut kamerat. Kyllä mulla kiehuu vieläkin päässä vaan onneksi poliisit tuli ottamaan homman haltuun. Se rauhoitti hieman mieltä. No nyt tulee ihan varmasti eu:n tarkastajat ja valvovat eläinlääkärit sun muut. Vaa sinäpähän tulee, meillä on kaikki hyvin. No tämät tästä päivityksestä!
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Valtra 6400
Viestit: 212
Liittynyt: 16.12.2013 22:16
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti ja Ruotsi
Erikoisosaamiseni: Modaaminen

Re: Hyttilän maitotila

Viesti Kirjoittaja Valtra 6400 »

Komiaa blogia!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Farmiblogi”