Mehtän Lehmäkasvattamo!

Haluatko muidenkin tietävän mitä farmillasi tapahtuu? Aloita uusi aihe ja pidä muutkin jäsenet ajantasalla tilasi tapahtumista. Suosittelemme.
Alueen säännöt
§1 Farmiblogin kirjoittaminen ja viestien kirjoittaminen.
§1.1 Kun kirjoitat farmiblogia kirjoita sitä selkeästi ja helposti ymmärrettävästi, kun lisäät kuvia lataa ne toimivaan kuvapalveluun että kuvat latautuvat nopeasti ja ovat näkyvissä pitkänkin ajan kuluttua eivätkä poistu saatavilta.
§1.2 Vältä turhien ja lyhyiden viestien kirjoittelua blogeihin esim: "komeeta" tai "mikä mappi" koska ne rasittaa vain viestiketjuja eli pyri kirjoittamaan selkeästi ja pitkäluontoisesti.
§1.3 Jos huomaat puutteita blogissa tai vioittuneita kuvia ilmoita asiasta ystävällisesti viestiketjuun.
Kiitos. :)
Mehtä
Kunniakäyttäjä
Viestit: 2955
Liittynyt: 05.03.2011 13:45
Multiplayer tunnuksesi?: Mehtä
Erikoisosaamiseni: Muokkaus

Mehtän Lehmäkasvattamo!

Viesti Kirjoittaja Mehtä »

Heipä hei!

Mie oon Matti Mehtä pirkanmaalta. Mulla on tuollanen 30-50hiehoasteisen lehmän alun kasvatus pihatto ja ~65ha peltoa sekä 100ha mettää.
Elukat tulee minulle vasikkana 50km päästä serkun vaimon perintötilalta ja palaavat sinne ennen poikimista. Pihatossa meillä on lietelanta ja ympärivuotinen jalottelu aitaus. Pihaton yhteydessä on pari hallin/katoksen tapasta "kopperoa" ja nappularehuhuone. Pellot on savi sekä multamaita. Kalusto on vähän liianki hyvää tälläiselle tilalle mutta niitä on pyritty pitämään nykyaikaisena koska tuli edelliset 15 vuotta urakoitua kaikennököistä maataloustyötä ja talvet aurattua. Ne hommat jäi kun serkku myi osuutensa tilasta minulle niin tuli tuota koti hommaa vähän liiaksi yhdelle miehelle. Viinanperso renki minulla on ollut sesonki apuna jossei ihan kännissä ole. Mutta juu löpinät varmaan sikseen. Jaa niin akka(Maija) on joka on naapuri kylässä lähihoitajan hommissa ja yks poika(Petri) mutta se on mettäkonehommissa talvet ja kesät ne koluaa nevoilla turvetta nostamas ympäri etelä-pohjanmaata. Kalusto kyllä selviää pitkin blokia ja kerron niistä enemmän sitten.



Päivitys 1
Toukoja on yritetty rengin kanssa kovasti tehdä. Pellot on kohtalaisen kosteita mutta ei kuitenkaa märkiä. Pääsääntösesti minä oon ajanut paskaa ja kylvänyt. Renki sitten koittanut karhia. Vehnät on aika tarkkaa saatu jo kylvettyä että ohraa on joku 20ha kylvämättä.

Kuva
Tuollasella kalustolla siirretään paskaa pyttyyn. Verkusta on vähän tai oikeestaa aika paljon kutitettu lisää tehoa. Mustan värin se sai pari talvea sitten kun ei oikein noita auraksia ollut niin oli aikaa laitella koneita.

Kuva
Tälläsellä yhdistelmällä ajettiin nyt paskaa. 8360 tuli tänä keväänä serkun tyköä ostin edullisesti. Ostivat sinne jonku T7:kan. Paripyöriä tuo kaipiais mutta ei onneks kiinni jääty kertaakaan.

Kuva
Etä siilolla kävin kattomas kun rengin piti sitä siivota ja olihan se sen siivonnut. Ihme kyllä kun baari on melkein vieressä.

Kuva
Poikkesin siinä paskan ajon päätteeks kaffilla kylällä. Ei näkynyt rengin retaletta, olisko tuo raitistumassa. :o

Kuva
Kotona pyörähin paskakärryn pudottamassa ja maffikan irrottamassa pumpusta niin pääsi sillä kylvämään. Tais olla viimeset vehnät menossa tässä. Meastro on aikanaa serkun hommaama kun oli kaverina vielä urakoinneissa. Sen pois muutettua oon todennut ettei minun tuskin tarvii kylvinkonetta ostaa. :D

Kuva
Noin nyt on vehnät kokonaan kylvetty.

Kuva
Illaks lähin turbo100:lla päästämään viimeisintä raivioo kun ei tohinut renkiä sinne päästää jos on märkää. Äes meillä on tuollanen vaatimaton vahna 5metrinen tume. Se on kahdesta 2.5metirsestä tehty kakslohkoseks ja vetolaite rankennettu ite.

Kuva
Yöhöhä siellä melkein vyörähti kun oli kohtalaine työ saada kylvökuntoo. Ei onneks ainakaan 100:sta upottanut. Muutamia kantoja piti repiä ja kiviä vähän heitellä.

Kuva
Aamulla hain syätävää elukoille.

Kuva
Akseli ja silppuri irti.

Kuva
Tyhjäystä...

Kuva
Ennen rengin tulemista alottelin äestyksiä.

Kuva
Ohraa kylvämään menossa. SIellä se renki päästää.

Kuva
Raiviolla kiva yllätys toisella kierroksella... Mää lähen nukkumaan ja katotaan aamulla lähteekö verku suosilla silmäkkseestä ylös.
Moro!
Toivottavasti joku edes lukee. ;)
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä että turha työ menee hukkaan!"
"Mykkä kertoi kuurolle että sokea oli nähnyt ramman juoksevan"
Pelaaja80
Viestit: 3759
Liittynyt: 01.12.2012 18:52
Olen kiinnostunut: Naisista
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Mehtän Lehmäkasvattamo!

Viesti Kirjoittaja Pelaaja80 »

On kyllä hyvä alku ja komia kalusto.Onkos kultivaattori omaa tuotantoa vai löytyykö jostain?
Kuva
Kuva -En säker kompis!
Avatar
Belkku
Viestit: 1504
Liittynyt: 03.12.2011 17:44
Tämänhetkinen kaupunki:: Ilimajoki
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi ja Englanti
Multiplayer tunnuksesi?: Belkku
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Kinnula

Re: Mehtän Lehmäkasvattamo!

Viesti Kirjoittaja Belkku »

On hyvän ja hauskan olosta blogia :) tuo viinanperso renki oli kyllä hyvä :D
Kuva
#Kuuukkelijutut
Käytä sitä kumia. -Neliveto
SampoMan
Viestit: 3792
Liittynyt: 09.02.2012 19:19
Tämänhetkinen kaupunki:: Kangasniemi
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, English & Svenska
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Mehtän Lehmäkasvattamo!

Viesti Kirjoittaja SampoMan »

Hienoa blogia! Ja koneetki on tosi komeita. ;)
Kuva
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Mehtän Lehmäkasvattamo!

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Tätä on ootettu! Jatkoa odotellessa :)
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Mehtä
Kunniakäyttäjä
Viestit: 2955
Liittynyt: 05.03.2011 13:45
Multiplayer tunnuksesi?: Mehtä
Erikoisosaamiseni: Muokkaus

Re: Mehtän Lehmäkasvattamo!

Viesti Kirjoittaja Mehtä »

ISO kiitos kaikille!
Pelaaja80 kirjoitti:On kyllä hyvä alku ja komia kalusto.Onkos kultivaattori omaa tuotantoa vai löytyykö jostain?
Tuo oranssi? Se on priva. Tekijä en oo minä.
Belkku kirjoitti: tuo viinanperso renki oli kyllä hyvä :D
Se mikään hyvä oo kun kulkee hönössä pitkin pitäjää kun töissä pitäs olla! :D

Päivitys 2

Morjesta taas! Pari viikkoa on ollut muutakin kosteaa kuin rengin retale. Mafiamaffikka saatiin keposesti ylös. Elukat on vaan syänyt ja levänneet ei onneks mitään suurempia murheita sillä suunnalla. Ensimmäiset kylvökset näyttää onnistuneet todella hyvin. Ruiskuttamaan olis kiirus Kun yhtenä yönä pytyllisen ajoin ekalle vehnä lohkolle. Valitettavasti rehuakin pitäs tehdän jo kovasti. Mutta juu löpinät sikseen.

Kuva
Rengin sain aamuks navetalle kahteleen ja viimesiä äestämään niin pääsin aikasin kylvään.

Kuva
Joku kuva vauhistakin.

Kuva
Minun isoin lohko menossa n.7ha 10vuotta sitten raivattua. EIpä enää oo mitään suurempia ongelmia. Kohta pitäs ojia perata uusiks.

Kuva
Sekin selätetty. Pari lohkoa olis vielä kylvettävää oku 4-5ha siis.

Kuva
Toinen, noin kahden hehtaarin lohko valmis.

Kuva
Se kirottu viiemine hehtaari... Tuskin tarvitsee selitellä sen paremmin...

Kuva
Nyt on kaikki kylvetty.

Renki oli päivän aikaa ottanut 100:sta paripyörät pois ja muutenkin huoltanu sekä 8360 myös kattonut rehuntekoa varten valmiiks. SItten hän oli äkeen ja paskakärryn tuupannu säilöö ja muuta sellaista valmistelua.

Kuva
Illalla ajoin kuorman elukoille evästä.

Kuva
Hain niittomurskan maffikan perää ja kattelin sitä kuntoo. Renki tankkas viimesenä hommanna 100:se. Huomiseks lupasin aamupäivän vapaata hänelle.
Tiedä sitten oliko hyvä vai huono juttu...

Kuva
Pärkkele! Tunnit loppuu vuorokaudesta... No sain vaan illalla otettua tuonki yhdistelmä esille ja lähin nukkumaan.

Tuossa vielä joku kuva ruiskutuksista.
Kuva
Nokkapainoja kaipais ja muutenkin olis vaihtokunnossa.. :D

Jees! Sepä oli taas siinä ja ensi kertaa odotellessa.
Kommenttia!
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä että turha työ menee hukkaan!"
"Mykkä kertoi kuurolle että sokea oli nähnyt ramman juoksevan"
Fini
Viestit: 1784
Liittynyt: 15.01.2013 21:12
Tämänhetkinen kaupunki:: Liminka
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti,Ruotsi
Multiplayer tunnuksesi?: Fini(LS-FIN)
Erikoisosaamiseni: Modaaminen

Re: Mehtän Lehmäkasvattamo!

Viesti Kirjoittaja Fini »

Komeeta! :) ;)
Kuva
Made by:Arde
Kuva
Jos ei vislaa niin jotain on vialla.
Mehtä
Kunniakäyttäjä
Viestit: 2955
Liittynyt: 05.03.2011 13:45
Multiplayer tunnuksesi?: Mehtä
Erikoisosaamiseni: Muokkaus

Re: Mehtän Lehmäkasvattamo!

Viesti Kirjoittaja Mehtä »

^Kiitos! ;)

Päivitys 3
Päivää itte kullekkin! Rehua ja ruiskutuksia oon tuohunnut minkä oon kerinnyt. Ruiskutukset on paria lohkoa vaille valmiit tällä erää. Mitään mullistavaan ei oo onneks tapahtunut joten voidaa siirtyä kuviin suoraan.

Kuva
Aamuyöllisiä ruiskutuksia.

Kuva
Aikaa tappaessa hain jo aamulla evästä elukoille.

Kuva
Kello oli kokolailla 7. Ajattelin että saan puoliin päiviin tämän päivän ajettavat kaadettua niin pääsee heti alottamaan kun se eräs saapuu... Smoker

Kuva
Pari lohkoa jo nurin(~3.5ha). Pirun sumu ei vaan meinaa helpottaa. Toivottavasti ei sada tänään.

Kuva
Sepä olis siinä tänäää ajettavat kaadettu. Kello tais olla noin. 11.

Ite siinä söin kaikes rauhassa ja pienet tirsatkin otin. Kello jo läheni puolta päivää vaan ei renkiä näkynyt. Smoker
Siinä sitten ajattelin että perkele katotaan nyt se rofi lyöntii vaikka niin ehjänä syksyllä jätin perästä. No kulmavaihteeseen öljyt vaihdoin ja katoin ketjujen kireydet sopiviks.

Kuva
Kärri olis kokeilua vaille selvä.

Aattelin että ehkäpä tuo ilmaan tuu jos äkäsen viestin laittaa ja lähin sitten pellolle.

Kuva
Toinen kuorma jo menossa eikä ukkoa näy missää. Ekan kuorman kesti kovasti ajaa niin otin jo terveisetkin matkaan 8-)

Kuva
Kolmas kuorma ja hapottajan kanssa tappelin. Siinä kessua poltellessa rupesin kuuntelemaa että tutun turbon vihellyksen kuulen kaukaa. No johan tuolle raha näköjään rupes kelpaamaan.

Kuva
Vähän se jupisin kun oli jo kolme kuormaa tuppattu ettei saa levitettyä mutta totesin että 12:sta oli puhe tulla töihin. Info lootat näköjään jäi :/

Kuva
Koneet toimii ja mukasti hommat joutuu.

Kuva
Näyttää siltä että vajaaks tämä siilo jää. Onneksi, ei tarvi täältä rahdat niin paljoa rehua kotio.

Kuva
Niin siinä iltaan painettiin ja saatiin rehut kasaan. Peitettiin vielä ennen yötä niin pääsee heti kaatamaa kun on keliä.
Joops! Tällästä tällä kertaa ja katotaan koska tulee lisää. ;)
Kommenttia!
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä että turha työ menee hukkaan!"
"Mykkä kertoi kuurolle että sokea oli nähnyt ramman juoksevan"
Atcat123
Viestit: 256
Liittynyt: 01.07.2013 08:55
Tämänhetkinen kaupunki:: Hamina
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti
Multiplayer tunnuksesi?: NTJ
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: Hamina

Re: Mehtän Lehmäkasvattamo!

Viesti Kirjoittaja Atcat123 »

Kyllähän mehtäkin tän homman osaa!
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Mehtän Lehmäkasvattamo!

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Nonii ,hyvinhän tää lähtee rullaamaan ;)
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Lenni
Viestit: 1266
Liittynyt: 10.12.2011 21:09
Olen kiinnostunut: Naisista
Paikkakunta: Olvisalmi

Re: Mehtän Lehmäkasvattamo!

Viesti Kirjoittaja Lenni »

Komiaa on, tää menee seurantaan. 8-)
Kuva
Kuuspytty
Viestit: 1790
Liittynyt: 13.01.2013 19:17
Olen kiinnostunut: Naisista
Erikoisosaamiseni: Modaaminen

Re: Mehtän Lehmäkasvattamo!

Viesti Kirjoittaja Kuuspytty »

Komeetahan tää on! 8-) Mistä muuten tuo paskapumppu ekassa päivityksessä?
Valtra_mies
Viestit: 4938
Liittynyt: 24.01.2012 19:17
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Urakkauuno
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Mehtän Lehmäkasvattamo!

Viesti Kirjoittaja Valtra_mies »

Kuuspytty kirjoitti:Komeetahan tää on! 8-) Mistä muuten tuo paskapumppu ekassa päivityksessä?
Multa ja se on priva. ;)
Kuva
Mehtä
Kunniakäyttäjä
Viestit: 2955
Liittynyt: 05.03.2011 13:45
Multiplayer tunnuksesi?: Mehtä
Erikoisosaamiseni: Muokkaus

Re: Mehtän Lehmäkasvattamo!

Viesti Kirjoittaja Mehtä »

Kiitos jokasesta kommentista! ;)

Päivitys 4
Joopa sen joo! Päivää taas! Keli on ollut ihan hirveää nyt viikon verran lämpötila +10 tietämillä PÄIVÄLLÄ ja vähän joka pilvestä on satanut jotain. Viljat ei kauaa tällästä keliä kestä. Ihmee vihreitä kuitenki ovat vielä Ruiskutukset onneksi sain tehtyä lämpöisellä kelillä. Rehuntekokin on viivästynyt ja ankarasti. Toisaalta renki on saanut lomailla jo toista viikkoa. :D Mut löpinät sikseen ja kuvia kehiin.

Kuva
Tässä nyt viimeinen kuva ruiskutuksista.

Kuva
Sitten hainki jo evästä elukoille. Vähän kalseaa hommaa tuolla 4000:lla.

Pari päivää vierähti keliä ihmetellessä ja ajattelin että pitää sitä jostian niiittä edes vähän.

Kuva
Reilun puolen hehtaarin palan kaadoin kokeeks. Keli vähä näytti paremmalle niin ajattelin jatkaan.

Kuva
Lisää luokoava vaa.

Kuva
Tuossa kun oli aikaa niin tuli päivitettyä maffikan reteot. 8-)

Kuva
Ja taas kertyy pilviä taivaalle.... Smoker Ei auta muu kun hakea noukkari ja kerätä samantien kasalle.

Pari kuormaa kerkesin noukkimaan ja kolmatta hain niin sittehän se taivast repes. Tuli räntää, vettä ja raetta sekasin :o

Kuva
Keliä ihmetellessä.

Kuva
4 kuormaan ajoin ja totetis ettei tässä oo mitään järkeä. Sateen lakkattua vetäsin hyvän happo kerroksen auman päälle ja peitin väliaikasesti. Iltasella sitten soittelin naapuri kylä urakoitsijalle jos kerkiäis pöyhimään ja karhottaan nuo ajamatta jääneet karhot. Lupasi tulla ajamaan heti huomenissa. Onneksi en kaatanut ihan kaikkea niin saa pintaa sitten siilossa vähän parempaakin ettei kaikki kastu. Mutta juu minä päivittelen kun olen taas saanut aikaseksi enemmän.

Moro!
Kommenttiä!
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä että turha työ menee hukkaan!"
"Mykkä kertoi kuurolle että sokea oli nähnyt ramman juoksevan"
Lenni
Viestit: 1266
Liittynyt: 10.12.2011 21:09
Olen kiinnostunut: Naisista
Paikkakunta: Olvisalmi

Re: Mehtän Lehmäkasvattamo!

Viesti Kirjoittaja Lenni »

Nättiä jälleen! :iso:

Kalliiks tuloo, jos jää rehut tekemättä ja viljat korjaamatta. :shock:
Kuva
Avatar
Meikäläine
Viestit: 2118
Liittynyt: 31.01.2011 22:30
Tämänhetkinen kaupunki:: Somero
Kielet: Suomi Englanti
Multiplayer tunnuksesi?: MEIKÄLÄINE [FIN]
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Somero

Re: Mehtän Lehmäkasvattamo!

Viesti Kirjoittaja Meikäläine »

Nättii plokii ja hyvä tarina eikä kuvissakaa mitää valittamist. :)
Mikä mappi Mehtällä kaytös?
Kuva

Kiitos allekirjotuksesta Jespa!
Värin pitää olla vihree ja vanteet keltaset.]
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Mehtän Lehmäkasvattamo!

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Hyvä päivitys. :)
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
mikebirdie
Viestit: 1938
Liittynyt: 08.10.2011 16:01
Kielet: Suomi ja Englanti
Multiplayer tunnuksesi?: mikebirdie [FIN]
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Hausjärvi, Kanta-Häme

Re: Mehtän Lehmäkasvattamo!

Viesti Kirjoittaja mikebirdie »

Oikein vimosen päälle oleva blogi. :)
#Kuuukkelijutut
Mehtä
Kunniakäyttäjä
Viestit: 2955
Liittynyt: 05.03.2011 13:45
Multiplayer tunnuksesi?: Mehtä
Erikoisosaamiseni: Muokkaus

Re: Mehtän Lehmäkasvattamo!

Viesti Kirjoittaja Mehtä »

Kiitos kaikille!

Ja mappi on oma räpellys. Joka ois saanut jäähä tekemättä kun aiheuttaa kummaa lagimista... :oops:


Päivitys 5
Päevää jotta pätkähti! Kuukausi aika tarkkaa kulunut edellisestä päiviytyksestä ja elämä senkun menee enemmän ja enmmän päin helvettiä. Rehut saatiin kuitenki sillon tehtyä kun sain urakoitsija poikasa kanssa pöyhii ja karhotteleen. Elukoitten kanssa ollut vähä ongemlmia taas kun rappaavaat seinätki kulkiessaa. Eläinlääkäri käytetty ahkeraa tutkimas ja meinas että on jotain normaalia kausivirus peräistä oireilua. Akkakin vittuilee kokoajan kun oon nyt joutunut melkein kellon ympäri oleen töissä ja navetalla. Renki on onneks ollut kuivilla kolmatta viikkoa niin on ollut apuna konetöille.

Tässä muutama kuva urakoitsija koneista.

Kuva
Tynä-vt ja pötikän pöyhin.

Kuva

Kuva
Hyvin se sai ne pöyhittyä.

Kuva
NH TL90 ja kronen yks roottorinen karhotin.

Kuva
Ei vissiin ihan vakio. :D

Aattelin siinä illalla ettei mulla muutakaan touhua oo kun tankata hollanti ja ajaa nuo kasaa ettei ne perkeleet enempää akstu.

Kuva
Tankilla.

Kuva
Tais olla viimenen kuorma. Saa aamulla peittää kun renki tulee kaveriks.

Juu elikkäs kun 4000:sen vaihtoa meinasin niin tuli tuossa kolme viikkoa sitten ostettua tuollanen turpotettu 110-90. 3500h ajettu ja suurin osa tunneista kuulemma nurkka koneena jollain karjatilalla. Näköjää tehty sama remontti 2000 länkkärin kuormaajaa jotta sopii euro värkit keulaa. Emmää tohon ihan tyytyväien oo. Saa nähä kuinka kauan se talossa on.

Kuva
Tai olla ensimmäinen työ hakea etäsiilolta rehua uudella tulokkaalla.

Kuva
Appeen värkkäystä.

Kuva
Nekin jaettu.

Kun olis sitten vähä rauhallisempaa eikä puinneille kova kiirus niin laitettiin nuo rehuvehkeet huoltaen ja pesten.

Kuva
Renki hoiteli niittokoneen niin minulle jäi tämä noukkari.

Viikon takasi hommia seuraavaks.

Rupes aikasimmat vehnät näyttämää niin hyviltä niin piti kaivaan rämistin huoltoa varten esille.

Kuva
EIhän siinä. Öljyt vaihettiin, seuloja säädettinn ja pyöräytettiin puintikoneistoa.

Kuva
Koe säiliöllisen puin itten ja päästin rengin jatkamaa.

Kuva

Kuva

Kuva
Ruokataukoa pidettiin.

Sen jälkeen Serkku soitteli että on tuonut niiden 2065 kylälle huoltoo ja käski hakea sen koe ajolle jotta on säädöt yms kunnossa. Ikävä olis edes takasin kuljetella sitäkin rohjoa.

Kuva
Ei oo sitten 90luvun alun meillä kahrella koneella puitu.

Kuva
Pari säiliöllistä puin ja totesin toimivaks. Hemmetin mukava puida kun verraten tuohon 500:see. Soittelin serkulle ja sano että pidä nyt ittelläs toistaseks. Olivat kuulemma c8 comiasta hieroneet kauppaa ja olis halukas myymää tuo minulle mutta tili ei oo minun kanssa kyllä samaa mieltä. Pitää nyt miettiä mitä tekee.

Kuva

Kuva
"Veljekset"! :D

Kuva
Seuraavan päivänä vähän pahnoja paalasin.

Kuva
Kaikki kerralla pois.

Kuva
Eipä näillä pitkälle pötkitä mutta jos sais vähän miksattua siilotavaran kanssa kun ei kuivia heiniä saatu yhtää tehytä kiitos sateiden.

Kuva
Iltapäivällä pari kuormaa paskaa.

Kuva
Kokeilin tuota turpotettua10:ä ihan sopivasti se 5siipeä vie.

Kuva
Taas meni yö hommiks. Onneks jo tankilla.

Jaa niin kun aikasemmin puhuin elämän alamäestä niin tuli kaupungilta kirje jossa kehoittivat tilan alas ajoo(pienetämisee) tai pakkoslunastuksen hyväksymiseen kun meinaavat ruveta asutusta lisäämään. :o Pitää nyt soittaa kun kerkiää ja kovistella sitä porukkaa että mitä helvettiä meinaavat. Toki jos joku tietää rauhallisemmalla seudulla olevan minulle sopivan tilan löytymistä niin kertokaa. Minä menen nyt navetalle ja koitan miettiä parempia asioita. SEO MORO!
Komments!
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä että turha työ menee hukkaan!"
"Mykkä kertoi kuurolle että sokea oli nähnyt ramman juoksevan"
Valtra_mies
Viestit: 4938
Liittynyt: 24.01.2012 19:17
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Urakkauuno
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Mehtän Lehmäkasvattamo!

Viesti Kirjoittaja Valtra_mies »

Erittäin komeaa blogia ja komeat koneet! ;)
Kuva
Lenni
Viestit: 1266
Liittynyt: 10.12.2011 21:09
Olen kiinnostunut: Naisista
Paikkakunta: Olvisalmi

Re: Mehtän Lehmäkasvattamo!

Viesti Kirjoittaja Lenni »

Totella komeeta on, hyvä tarina ja kuvat, ja tätä jaksaa lukea. Jatkoa vaan! :P
Kuva
Avatar
Jopo
Viestit: 873
Liittynyt: 18.04.2014 07:28
Tämänhetkinen kaupunki:: Kuortane
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti ja Ruotsi
Multiplayer tunnuksesi?: Jopo
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Kuortane

Re: Mehtän Lehmäkasvattamo!

Viesti Kirjoittaja Jopo »

Komeeta! Onneks joku viel käyttää Fiiatteja ja New Hollandeja. Mun lähellä yhdes maatilalla on tollasii Viiatteja/Nyykkäreitä yli 12, siis noita vanhoi ja kestävii! :)
Kuva
i7 4770k@4.5Ghz/1.35v & Scythe Ninja 4|Z97-P|RTX 3060TI|16GB DDR3|M12II-620|240GB SSD|1TB SSHD|Win 10
i5 3570k|Z77 Pro3|GTX 980|8GB DDR3|550W|240GB SSD|500GB HDD|Win 10
Mehtä
Kunniakäyttäjä
Viestit: 2955
Liittynyt: 05.03.2011 13:45
Multiplayer tunnuksesi?: Mehtä
Erikoisosaamiseni: Muokkaus

Re: Mehtän Lehmäkasvattamo!

Viesti Kirjoittaja Mehtä »

Kiitos kiitos! 8-)

Päivitys 6
Moro! Pari viikkoa taas rymytty enemmän tai vähemmän. Kelit on suosinut kovasti eli ei ole satanut. Tuohon kunnan touhuunki tuli selvyys. Halusivat ostaan äitinin isän perintö tilasta 5ha tuolta 100km päästä. Kohtalaiseen hehtaari hintaa niin tehtii sen kiintestö tätin kanssa selkeet paperi asiasta.
Mutta löpinät sikseen ja kuvia kehiin.

Kuva
Vehniä pumppasin kuorman kotolaarii niin saa keväälle siemeniä.

Kuva
Päästettiin rengin kanssa kahella koneella taas kun oli 65:nenki vielä käytettävissä.

Kuva
Tyhyjäystä.

Kuva
Kärryn siirsin rengille lähemmäks. Kylläpä tuo 3:s valametti lykkää savua mailamaa. Tars talven aikaa kahtoa mitä sen kone on syönyt.

Kuva

Kuva
Pari fiilistely kuvaa ennen kärryn vaihtoa.

Kuva
Joo! Vehnät saatiin puitua niin oli aika palauttaa 2065 kotionsa takasin. Passitin rengin puhistaan sen ja ite jatkoin sitten ohrien parissa.

Kuva
Hitto, mikä kaikukammio tää 500:nen sen luksuksen jälkeen.

Kuva
Ohra sato tuntuu jäävän vähän heikoksi. Märkyys on tehnyt tehtävänsä.

Kuva
Keskolle vei kuorman jotta saa löpöä tilattua. Kosteus oli kuulemma 20% luokkaa.

Seuraava päivä ja samat kujeet.

Kuva
EIlisen loput laskin kärry ja kahtoin seulat sekä pöydän rasvasin. Ennen ryskäämistä.

Kuva
Niin vaan taas kärryllinen jyviä.

Kuva
Pimeä ja kosteus puskee taivaalle. Kotia kohti..

Aamusella postia lukiessa hoksasin rengin jättämän viestin kännykkää jotta kverneissä oli runko pultteja katkennut. Päätin sitten lähteä pihalle niitä katsomaa.

Kuva
Sieltähän ne löyty pihan perältä pusikosta. 2 ja 3 siiven välistä oli pari pulttia poikki.

Soittelin tarvike keskolle on heillä pultteja hyllyssä niin myyjä sano jotta on niitäkin sekä olis vaihtoon tullut dyna-vt verku ja lemkenit vuokrattavissa. Pitkän tovin höpötellessä saatiin sopiva päviä hinta hierottua ja lähin yhdistelmää noutamaa.

Kuva
Tuollaneha sieltä löyty. 6000tuntia suhattu melko pirteä tuntunen verku ja 5siipiset paluu lemkenit.

Kuva
Pitkästä aikaa tuli taas haettua tuoretta tuon siilorehun kaveriks. Siinä kuormaa purkaessa renki tuli kuulustelemaan jotta oonko massikkaan taas sortuntu. :D Käskin sen lähteä vikkelästi paskaa ajamaan kun rupean ite kynnölle.

Kuva
Eipä oo hääppönen kones. Pieni savinen liukas rinne paikka niin siihehä se istu. Kauhalla tuuppimalla pääs onneks ylos. Hoksasin muuten ettei neliveto pelaa, oliskohan sähköissä, solenoidissa vai pakassa vikaa. Muutamia muitakin sähkövikoja ilmeni parin päivän kokeilulla.

Siinä melkein sain tuon pellon valmiiks niin renki soitti jotta vanha verkun perässä on sorsa perhe. Eihän auttanut muu kun lähteä kotio ja sieltä kattomaan pellolle verkua.

Kuva
Siinä ulkoisesti tutkittiin muutei mitää ihmeitä näkynyt.

Kuva
Käydessäkin ääni kuulu vaan ulosotto päällä. Pikasellla veikkauksella epäilin jotain laakeria tai hammaspyörää ulosottoakselilla olevan lopussa. Sanoin rengille että päästelee kotio kerta sillä pystyy ajamaan.

Kuva
Ite hain pultteja ja kyselin samalla verkun ongelmasta huoltomihehiltä sekä koska olis aikaa korjata.

Kuva
Kuten itekkin huomasin niin ruuhkaa näytti olevan. Valmetti odottin kuormaaja asennusta. Tl90 oli joku isompi huolto ja Fiiatissa oli kytkin ja vaihelaatikko tulossa työn alle. Siinä yhdelle äijälle puhelin verkusta niin sano vaan että tyyppi vikana joku akselin hammaspyörä. Kolmee palaa raktori ja töitä ainakin 3 tai 4päivää. Osia ei olisi hyllyssä. Ja hinta-arvio oli huikee. Pistää miettimään kannattaako sitä korjata enään. Mittarissa kuitenki jo yli 12k tuntia.

Kuva
Kotona laitoin rengin korjaa auroja ja iten otin verkun palautus pesua varten. Totesin että keritään kyntämää omilla auroilla ihan hyvin niin saa verkun palauttaa.

Kuva
Kerkes se jo vähän likaantua.

Kuva
Kyntö kaksikko! 8-)


Jooh! Tämä olis taas tässä, Pitää kattoa teenkö vielä yhden päivityksen syystöiltä. Saattaa olla että puhaltaa tulevaisuuden uudistuksia meidänki mäellä. Enempää en kerro. Asiat kyllä selviää aikanaa. MORO!
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä että turha työ menee hukkaan!"
"Mykkä kertoi kuurolle että sokea oli nähnyt ramman juoksevan"
Avatar
mikebirdie
Viestit: 1938
Liittynyt: 08.10.2011 16:01
Kielet: Suomi ja Englanti
Multiplayer tunnuksesi?: mikebirdie [FIN]
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Hausjärvi, Kanta-Häme

Re: Mehtän Lehmäkasvattamo!

Viesti Kirjoittaja mikebirdie »

Hiano on blogi. 8) Taitaa vielä Nyykkäri olla varmempi kuin nuo Ranskan rapeet. :D
#Kuuukkelijutut
Lenni
Viestit: 1266
Liittynyt: 10.12.2011 21:09
Olen kiinnostunut: Naisista
Paikkakunta: Olvisalmi

Re: Mehtän Lehmäkasvattamo!

Viesti Kirjoittaja Lenni »

Komia päivitys! :P
Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Farmiblogi”