Mokkalan maitotila

Haluatko muidenkin tietävän mitä farmillasi tapahtuu? Aloita uusi aihe ja pidä muutkin jäsenet ajantasalla tilasi tapahtumista. Suosittelemme.
Alueen säännöt
§1 Farmiblogin kirjoittaminen ja viestien kirjoittaminen.
§1.1 Kun kirjoitat farmiblogia kirjoita sitä selkeästi ja helposti ymmärrettävästi, kun lisäät kuvia lataa ne toimivaan kuvapalveluun että kuvat latautuvat nopeasti ja ovat näkyvissä pitkänkin ajan kuluttua eivätkä poistu saatavilta.
§1.2 Vältä turhien ja lyhyiden viestien kirjoittelua blogeihin esim: "komeeta" tai "mikä mappi" koska ne rasittaa vain viestiketjuja eli pyri kirjoittamaan selkeästi ja pitkäluontoisesti.
§1.3 Jos huomaat puutteita blogissa tai vioittuneita kuvia ilmoita asiasta ystävällisesti viestiketjuun.
Kiitos. :)
SampoMan
Viestit: 3792
Liittynyt: 09.02.2012 19:19
Tämänhetkinen kaupunki:: Kangasniemi
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, English & Svenska
Paikkakunta: Kangasniemi

Mokkalan maitotila

Viesti Kirjoittaja SampoMan »

Moro, olen Tero Mokkala, 44v. Mä omistan pienen 70ha:n maitotilan. Tila on kulkeutunut suvussa aina 1850-vuodesta vuodelle 2006. (Eletään siis vuotta 2006) Tilalla on 25 lypsävää lehmää. Vuokralla peltoa on 20ha, jotka sijaitsevat naapurikunnassa. Koneita meillä on Case 1494 -87, Fiat 100-90 -84, Sisu Valmet 6400 -95. Muutamat hommat tekee urakoitsija, sillä etukuormainkonetta ei ole ostettu vielä. Viljakasveja minulla on viljelyssä 50ha alueelta vehnää ja ohraa sekä juurikasta. Rakennuksista sen verran että asuinrakennus ja vanha navetta on vuodelta 1953. Nykyinen navetta ja konehalli ovat vuodelta -99. Kuivaamo on naapurikunnassa, aivan vuokrapeltojen vieressä. Alussa unohtui mainita, että asun tällä hetkellä yksin kun emäntä lähti matkoilleen. :laughing:

____________________

Päivitys 1
Aamusella joskus kuuden aikoohi lähin lypsylle ja siitä suoraa vuokramaille paalaa ku urakoitsija oli kaatanu apilat eilen illalla. Oli urakoitsija maininnu että kannattaa pistää varmuuden vuoksi parit valmettii ku siinä on semmoset ruiskutusrenkaat että voi olla sille aika tukalat oltavat ku oli kuulemma 8050 meinanui jäädä kiiinni rinteessä.. Joten meni joku tunti niitä laitellessa kiinni. Pellolle ku pääsin ni heti huomasin että oli hyvä huomio urakoitsijalta ku meinas jäädä kiinni heti kun oltii rinteessä. Apila oli kans märkää ni meinas olla ongelmia saada se paaliin. Ollaan tuolla kuustonnilla joskus ruiskutellessa upottu ku on ollu sateinen kevät ja oraat on kärsiny.
Kuva
Oli kans vähä miettimistä tuon kanssa kun meinaa osua parit paalaimen noukkarii. :lol:
Kuva

Kuva

Kuva
Tuossa kohdassa meinas olla liianki märkää ku kerran liusuttii alas rinnettä ku pito loppu.
Kuva
Sitte tultii 12 jälkee Casella pellolle käärimää paalit. Ostettii kanssa uus kääriä ku vanha meni aivan sököksi kun viimevuonna salama iski latoon jossa oli kaikkia pieniä koneita, niin ne menivät kaikki romuksi kun lato paloi koko yön eikä ketään ollut herännyt siihen..
Kuva

Kuva

Saatiin käärittyä kaikki huimat 4 paalia! Olihan tuossa ihan tätä vuosimallia olevassa käärijässä opeteltavaa kun vanhassa oli niin vähän toimintoja.
Kuva
Sitte urakoitsija saapui Valtralla lastaa nuo paalit kyytii..
Kuva

Kuva
Kommenttia! Ens kerralla kusta heinämaille jos säät sallivat tulla painavalla kärryllä.
Viimeksi muokannut SampoMan, 02.07.2015 22:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Avatar
Kasitonni
Viestit: 8420
Liittynyt: 22.10.2011 19:27
Kielet: Suomi
Erikoisosaamiseni: Testaus

Re: Mokkalan maitotila

Viesti Kirjoittaja Kasitonni »

Hyvä alotus, mutta 93 vuoden 6400 on kantopommilogolla, SisuValmetit tuli vasta 1995. ;)
Kuva
Kiitos Finski!

SM320 8x2
SM300 8x4
SampoMan
Viestit: 3792
Liittynyt: 09.02.2012 19:19
Tämänhetkinen kaupunki:: Kangasniemi
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, English & Svenska
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Mokkalan maitotila

Viesti Kirjoittaja SampoMan »

Kasitonni kirjoitti:Hyvä alotus, mutta 93 vuoden 6400 on kantopommilogolla, SisuValmetit tuli vasta 1995. ;)
No pitää muokata. Katoin vaa nopee konedatasta ku noit en muista sitte millää.
Kuva
SampoMan
Viestit: 3792
Liittynyt: 09.02.2012 19:19
Tämänhetkinen kaupunki:: Kangasniemi
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, English & Svenska
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Mokkalan maitotila

Viesti Kirjoittaja SampoMan »

Rehua taas, eli päivitys 2. :shock:
Rehuntekoa jatkettii iha kunnolla ku säät sallivat kerranki. :) Kuustonni on mulla niittohommissa, fiat noukkimassa ja sitte aumaa poljetaan casella, mutta kun ei ek konetta oo ni rehut levitän talikolla, tai no kaveri levittää. Mutta aamusta eilen kaadetut heinät aumaan ennenku aloin viimeistä lohkoa niittää.Kuva
Karho oli mitä mahtavin, tosin siinä on sitte se ongelma että fiiussa puhti loppuu ku tulee vähä paksumpi kohta karhossa.
Kuva
Sitte 6400 käyntii ja isoimmalle nurmilohkolle niittohommiin. Tässäki taas erittäin iso karho vaihteeksi.
Kuva
Tällä pellolla ei oo koskaa melkee märkää ku salaojitettii tää muutama vuos takaperi.
Kuva
Se niittohomma oli siinä sitte, jätin sen pihalle ja pistin taas fiiun laulaa..
Kuva
Ei päässy ensimmäistäkää kierrosta ni oli kärry täys jo. :D
Kuva
Kuva
Se olis siinä. Sellasta infoa vielä, että meinasin tuon fiiun vaihtaa valmettiin jossa olis etukuormain, kun sillä ei ollu hintaakaa paljoa ja kaikki pelitti.Vielä kuvaa itse polkutraktorista :D
Kuva
Kuva
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Mokkalan maitotila

Viesti Kirjoittaja Maatila »

On tämäki hyvä ploki ,jatkoa odottelen :)
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
rauhis
Viestit: 467
Liittynyt: 01.04.2013 12:49
Tämänhetkinen kaupunki:: paimio
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi englanti
Multiplayer tunnuksesi?: hitachi mies
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: Paimio

Re: Mokkalan maitotila

Viesti Kirjoittaja rauhis »

Multa sais halvalla ek vallun ja nättiä blogia.
Kuva
SampoMan
Viestit: 3792
Liittynyt: 09.02.2012 19:19
Tämänhetkinen kaupunki:: Kangasniemi
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, English & Svenska
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Mokkalan maitotila

Viesti Kirjoittaja SampoMan »

rauhis kirjoitti:Multa sais halvalla ek vallun ja nättiä blogia.
On jo tiedossa minkä otan. ;)
Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Farmiblogi”