Rauhion tila

Haluatko muidenkin tietävän mitä farmillasi tapahtuu? Aloita uusi aihe ja pidä muutkin jäsenet ajantasalla tilasi tapahtumista. Suosittelemme.
Alueen säännöt
§1 Farmiblogin kirjoittaminen ja viestien kirjoittaminen.
§1.1 Kun kirjoitat farmiblogia kirjoita sitä selkeästi ja helposti ymmärrettävästi, kun lisäät kuvia lataa ne toimivaan kuvapalveluun että kuvat latautuvat nopeasti ja ovat näkyvissä pitkänkin ajan kuluttua eivätkä poistu saatavilta.
§1.2 Vältä turhien ja lyhyiden viestien kirjoittelua blogeihin esim: "komeeta" tai "mikä mappi" koska ne rasittaa vain viestiketjuja eli pyri kirjoittamaan selkeästi ja pitkäluontoisesti.
§1.3 Jos huomaat puutteita blogissa tai vioittuneita kuvia ilmoita asiasta ystävällisesti viestiketjuun.
Kiitos. :)
Fini
Viestit: 1784
Liittynyt: 15.01.2013 21:12
Tämänhetkinen kaupunki:: Liminka
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti,Ruotsi
Multiplayer tunnuksesi?: Fini(LS-FIN)
Erikoisosaamiseni: Modaaminen

Rauhion tila

Viesti Kirjoittaja Fini »

Kuva

Morjesta! Minä olen Riku Rauhio ja ajattelin alkaa pitämään blogia pienen tilani kommelluksista. Tilan perin isältäni 2v taaksepäin hänen jäädessään eläkkeelle. Isäni kuitenkin tykkää autella silloin kun jaksaa tilan töissä. Omaan 3 traktoria, puimurin ja muut tarvittavat värmeet viljatilan ylläpitoon. Peltoa minulla on 55ha sekä metsää 67ha.

Tilan historiasta sen verran että kyseinen tila on ollut meidän suvulla jo neljän sukupolven ajan. Alkujaan työt tehtiin hevosilla ja kaikki eväät tuli omasta navetasta ja riiheltä. Nykyään tilanne on onneksi eri mutta ei mikään suurtila kuitenkaan.

Omasta elämästä sen verta että olen käynyt pelkän maamies koulun, mutta teen kuitenkin keikkoja pyöräkuormaajan ja kaivurin ratissa. On vaimo ja on 1 pojan kolppi jolla ikää on 16v. Itse olen 43v että on tässä keretty elää ja kokea.

Mutta sitten tilan koneiden esittelyä näi alkuun:
Tilan kovin kalusto, 3650 ja 3030 jontikat.
Kuva
Sitten äkeen sekä kyntöauran edessä toimiva työjuhta, Fiat 1880.
Kuva
Tilan puimurina toimii 88s Claasi.
Kuva
Kuva
Made by:Arde
Kuva
Jos ei vislaa niin jotain on vialla.
Mehtä
Kunniakäyttäjä
Viestit: 2955
Liittynyt: 05.03.2011 13:45
Multiplayer tunnuksesi?: Mehtä
Erikoisosaamiseni: Muokkaus

Re: Rauhion tila

Viesti Kirjoittaja Mehtä »

Oijoi mikä aloitus! Päivitystä odotellessa. 8-)
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä että turha työ menee hukkaan!"
"Mykkä kertoi kuurolle että sokea oli nähnyt ramman juoksevan"
Pelaaja80
Viestit: 3759
Liittynyt: 01.12.2012 18:52
Olen kiinnostunut: Naisista
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Rauhion tila

Viesti Kirjoittaja Pelaaja80 »

Perkeleen hyvä aloitus.Onkos mappi omaa tuotantoa?
Kuva
Kuva -En säker kompis!
Avatar
RehuriFin
Viestit: 1936
Liittynyt: 28.12.2014 19:46
Tämänhetkinen kaupunki:: Suomen Texas
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi.Englanti,Ruotsi ja ihan muutama sana Espanjaa
Multiplayer tunnuksesi?: Samu.L
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: No sitähän sinun ei tarvitse tietää, mutta kysy, jos kiinnostaa.

Re: Rauhion tila

Viesti Kirjoittaja RehuriFin »

Ei pahalla mutta alkaa jo tuntua siltä että leuhkit omilla ediiteilläs ku laitat tuolaset helvetin komeet ediitit blogii ja sitte et jaa niitä nii se kiusaa ihan saakelisti. Mutta hyvä alku ;)
Kuva
Suur kiitokset Jespalle allarista.
Merkillä ei ole väliä kuhan se ei oo Valtra :D
Todennäköisesti foorumin nyrpeentynein käyttäjä :lol: .
Juissiplayer
Viestit: 1135
Liittynyt: 20.06.2013 00:51
Multiplayer tunnuksesi?: Juissiplayer
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Rauhion tila

Viesti Kirjoittaja Juissiplayer »

POHOJANMAAN POIKA kirjoitti:Ei pahalla mutta alkaa jo tuntua siltä että leuhkit omilla ediiteilläs ku laitat tuolaset helvetin komeet ediitit blogii ja sitte et jaa niitä nii se kiusaa ihan saakelisti. Mutta hyvä alku ;)
Ei pahalla mut alkaa tuntua siltä, että sua vituttaa ku ite et saa yhtä hienoja aikaan. Kai se on itteään aatellen ne ediitit tehny?

Komia alotus.
#MakeLS-FINGreatAgain!
Fini
Viestit: 1784
Liittynyt: 15.01.2013 21:12
Tämänhetkinen kaupunki:: Liminka
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti,Ruotsi
Multiplayer tunnuksesi?: Fini(LS-FIN)
Erikoisosaamiseni: Modaaminen

Re: Rauhion tila

Viesti Kirjoittaja Fini »

Mikään sääntö ei kiellä laittamasta ediittejä blogiin. Kiitoksia positiivisesta kommentista! :)
Laitetaas heti ekaa päikkäriä kehitelmiin.
------------------------------------------------
PÄIVITYS 1!
Kevään valmisteluja.

Tänään ollaan herätty aurinkoiseen kevät aamuun, kevään myötä tulee aika myös valmistautua pellolle lähtöön.
Aamulla heti ekoiksi töiksi hain 8 säkkiä starttiravinnetta naapurista. Olivat joutuneet lopettaa viljelemisen niin sain halvalla.

Kuva

Siinä sitten kun kuorma oli purettu ja kärry siirretty, alettii vanhemman isännän kanssa säätämään kultivaattoria ja karhia.
Jousituksen säätöä, rasvailua ja terien vaihtoa.

Kuva

Potilaan olikin vähä isompi säätäminen kun piti oikean puoleinen sylinteri pistää vaihtoon. No onneksi oli varastossa pari kappaletta sopivia sylintereitä tallessa.

Kuva

Räpsäsin vielä illasta kuvan ku isä lähti äestämään lähipeltoa. Itse jäin kotosalle tilailemaan myrkkyjä kylvöä ja kesän ruiskutuksia varten.

Kuva

Sen pituinen se. Kommenttia ja ehdotuksia otetaan vastaa. :)
Kuva
Made by:Arde
Kuva
Jos ei vislaa niin jotain on vialla.
Avatar
RehuriFin
Viestit: 1936
Liittynyt: 28.12.2014 19:46
Tämänhetkinen kaupunki:: Suomen Texas
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi.Englanti,Ruotsi ja ihan muutama sana Espanjaa
Multiplayer tunnuksesi?: Samu.L
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: No sitähän sinun ei tarvitse tietää, mutta kysy, jos kiinnostaa.

Re: Rauhion tila

Viesti Kirjoittaja RehuriFin »

Juissiplayer kirjoitti:
POHOJANMAAN POIKA kirjoitti:Ei pahalla mutta alkaa jo tuntua siltä että leuhkit omilla ediiteilläs ku laitat tuolaset helvetin komeet ediitit blogii ja sitte et jaa niitä nii se kiusaa ihan saakelisti. Mutta hyvä alku ;)
Ei pahalla mut alkaa tuntua siltä, että sua vituttaa ku ite et saa yhtä hienoja aikaan. Kai se on itteään aatellen ne ediitit tehny?

Komia alotus.
On kai juu mutta vituttaa etten itse osaa käsitellä giantsia ja kaikki parhaat ediitit on yleensä privoja.
Kuva
Suur kiitokset Jespalle allarista.
Merkillä ei ole väliä kuhan se ei oo Valtra :D
Todennäköisesti foorumin nyrpeentynein käyttäjä :lol: .
Avatar
Traktorimies_
Viestit: 4056
Liittynyt: 01.02.2012 16:33
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi, englanti, ruotsi, saksa, ranska
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Rauhion tila

Viesti Kirjoittaja Traktorimies_ »

Ei kukaan oo syntyessään osannu Giantsia käyttää, sen käyttö pitää vaan opetella.

Ja erittäin nättiä on!
Kuva
Ford 7000, 72´ 90hv, 33km/h
Mercedes Benz W203 C220 CDI, 00´
Mehtä
Kunniakäyttäjä
Viestit: 2955
Liittynyt: 05.03.2011 13:45
Multiplayer tunnuksesi?: Mehtä
Erikoisosaamiseni: Muokkaus

Re: Rauhion tila

Viesti Kirjoittaja Mehtä »

Turhaa tuollanen vinkuminen. Opettelua se vaan vaatii. ;)

Ja juu komea päivitys. Ehkä omaan makuun vähän enemmän vois vielä olla tarinaa. :D
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä että turha työ menee hukkaan!"
"Mykkä kertoi kuurolle että sokea oli nähnyt ramman juoksevan"
Fini
Viestit: 1784
Liittynyt: 15.01.2013 21:12
Tämänhetkinen kaupunki:: Liminka
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti,Ruotsi
Multiplayer tunnuksesi?: Fini(LS-FIN)
Erikoisosaamiseni: Modaaminen

Re: Rauhion tila

Viesti Kirjoittaja Fini »

Paljon kiitoksia! :)
---------------------------
PÄIVITYS 2! Toukotöitä
Morjesta morjesta! Hetki on kerenny vierähtää viime päivityksestä, pahoitteluni siittä. Mutta nyt asia on niin että oomma kylvöjä päässee alottelemaan. Maan muokkauksista en kummemmin kuvia muistanut ottaa, mutta jos nyt asian kanssa tultaisiin sopuun. 3030 jontikasta hydrauliikkapumppu sanoi sopimuksen irti, joten nyt on ollut naapurin isäntä nostelemassa suursäkkejä 6410 jontikallaan. Nyt ollaan n.20ha saatu kylvettyä. Mutta mitäpä tässä enempää selittelemään lätkästää kuvakortit pöytään.Kuva
Iltasella olin Fiatilla äestämässä sänkipeltoa.
Kuva
Seuraavana päivänä oltiin järven rannasta erästä peltoa möyhimässä.
Kuva
Samasena iltana riensin 3650 viimoisen ''Lähipellon'' rullailemaan.

Sitten päästään kylvö puuhiin. Naapurin isäntä kurvasi jontikallaan pihaan noin aamu kahdeksan paikkeilla, ei siinä sitten muutaku kahvet turpaan ja tupakit polteltiin ja alettii lappamaan tavaraa.
Kuva
Kuva
Siinä saavuttiin ekalle pellolle, tälle pellolla kylvettiin ohraa, Aukustia.
Kuva
Eka lohko saatiin kylvettyä ja siirryttiin ojan toiselle puolelle, toiselle lohkolle. Siinä olikin jo aihetta täyttää kylvökonetta.
Kuva
Isäntä tokaisi että häneltähän meinaa polttoaine loppua. No eikai siinä sen kummempaa sanoin että tarjoan täyden tankin niin jos se olisi palkka autteluista. Juokastii siinä iltapäivä kaffet ja piti sitä vähä evästäki saaha. Onneksi oli emäntä tekassu pottumuussia ja lihapullia.
Kuva
Yötöiksihä se sitten meni. Jyräämäänki pitääs keretä mutta eikai tässä auta, no mutta ohrat alkaa olemaan tältä vuodelta kylvetty ja seuraavaksi pitäs kauraa saaha mullan alle.
Kuva
Made by:Arde
Kuva
Jos ei vislaa niin jotain on vialla.
Avatar
sierraman
Viestit: 1159
Liittynyt: 06.12.2013 13:07
Tämänhetkinen kaupunki:: Jokioinen
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi englanti Ruotsi
Multiplayer tunnuksesi?: sierraman
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Rauhion tila

Viesti Kirjoittaja sierraman »

Ei voi muuta sanoa kun, että osaa olla komeaa blogia. ;)
Kuva
Kiitos JGFin!
Fini
Viestit: 1784
Liittynyt: 15.01.2013 21:12
Tämänhetkinen kaupunki:: Liminka
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti,Ruotsi
Multiplayer tunnuksesi?: Fini(LS-FIN)
Erikoisosaamiseni: Modaaminen

Re: Rauhion tila

Viesti Kirjoittaja Fini »

Kiitoksia sierramanille. ;)
--------------------------------------
Päivitys 3! Loput kylvöt ja peltokauppoja.
Päivää herrasväelle, ollaan saatu viimoset viljat mullan alle. Ruiskukalustoa pitää alkaa pikkuhiljaa kaivelemaan esille. Ollaan myös mietiskelty vanhemman isännän kanssa että ostammako 6ha peltopalasen tuolta naapurikunnan alueelta. Mutta aletaampa selittämään vähän tapahtumia kuvien avustuksella.
Siinä eräänä aamuna oltiin aikasten aamusta liikkeellä, naapuri tuli jälleen avittelemaan nuitten suursäkkien kans jontikallaan. Nyt on siis tarkotus kylvää syysvehnää, Skagenia.
Kuva
Eikait siinä pistettii homma aluilleen, ja tietenkin ensinmäiseksi täytetään kylvökone ettei tyhjää ajeta.
Kuva
Ja se on menoa sitten. Kevyesti se tommone tume tulee jontikan perässä. Mitä nyt vähä ruuvattu tämä kone..
Kuva
Kuva
Sitten mennäänki vuokrapelloille. Tänä vuonna on tuosta naapurin tilan viereltä tommone 3ha palanen vuokralla, ja joen toiselta puolen löytyy 10ha palanen. Siinä sitten olisikin tämän vuoden kylvöt kun ne saadaan hoideltua.
Kuva
Sitten pari kuvaa kun illanpäälle olimma tota joen varrella olevaa palasta kylvämässä.
Kuva
Komia oli auringonlasku. Naapuri näppäs kuvan kun itse hiki hatussa painatin menemään. Meinaa viiä kireelle aikataululle nämä kylvöt.
Kuva
Kylvöt oli sitten siinnä. Seuraavana aamuna otettiin parit poikkeen ja vähän pesastii nuita koneita.
Kuva
Kuva
Sitten käytii kattelemaan sitä peltoa mistä on ollut puhetta. 4 saran pelto, melko kivikkoinen, savimaa, pinta alaa 6.3ha.
Kuva
Kyllä minä luulen että tästä jollain tapaa kaupat saahaan tehyksi. Hintakaan ei ollut mikään yliampuva. Mutta kattellaan seuraavan kertaan, seo morjens!
Kuva
Made by:Arde
Kuva
Jos ei vislaa niin jotain on vialla.
Avatar
Traktorimies_
Viestit: 4056
Liittynyt: 01.02.2012 16:33
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi, englanti, ruotsi, saksa, ranska
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Rauhion tila

Viesti Kirjoittaja Traktorimies_ »

Komeeta on! Taitaa tuo Jontikka olla aika janonenkin, kun koko ajan pöllyttää mustaa? :D
Kuva
Ford 7000, 72´ 90hv, 33km/h
Mercedes Benz W203 C220 CDI, 00´
SampoMan
Viestit: 3792
Liittynyt: 09.02.2012 19:19
Tämänhetkinen kaupunki:: Kangasniemi
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, English & Svenska
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Rauhion tila

Viesti Kirjoittaja SampoMan »

Komeeta! Piti tähä kommentoida et saa omii viesteihi ni ei tarvi auraa koko voorumia läpitte. :laughing:
Kuva
Lenni
Viestit: 1266
Liittynyt: 10.12.2011 21:09
Olen kiinnostunut: Naisista
Paikkakunta: Olvisalmi

Re: Rauhion tila

Viesti Kirjoittaja Lenni »

Komeaa jälleen! :P
Kuva
Fini
Viestit: 1784
Liittynyt: 15.01.2013 21:12
Tämänhetkinen kaupunki:: Liminka
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti,Ruotsi
Multiplayer tunnuksesi?: Fini(LS-FIN)
Erikoisosaamiseni: Modaaminen

Re: Rauhion tila

Viesti Kirjoittaja Fini »

Kiitoksia! :)
-----------------
Päivitys 4! Aikaa on kulunut.
iltoja herrasväelle. Nyt on pari vuotta kulunut viime päivityksestä, syy siihen on että kamera hajosi eräänä iltana kun tipahti pöydältä lattialle. Ja nyt olen vasta tohtinut uuden ostaa. Tilalla on muuttunut paljonkin. koneisto on vaihtunut miltee kokonaan: Fiat 1880 lähti suolle hihnan pyöritykseen ja jontikat lähtivät eräälle keräilijälle. Ostin naapurilta tuon 6410 jontikan kun oli kaupan ja naapurikylän konekaupalta löytyi New Holland TS115. Vanhempi isäntä oli laittanut harraste mielessä 100-90 fiiatin ja mettäkärryn pienen tienestin toivossa. Sellasia kuulumisia mutta eiköhän katella vähän kuvia tämän syksyn kommenverkeistä.

Uudella kameralla ensinmäinen kuva kun oltiin viimeisia ohria puimassa.
Kuva
Kuva
Tuolloin olikin aikalailla kiirus saaha viljat pellolta pois, kun oli lupaillut viikon kestävää sade jaksoa..

Kuva
Tässä sitten tämä teeässä. 7336h ajettu kun ostin oli tehty tiiviste remonttia ja sähkövaihteet kalibroitu uusiksi. Hyvin se tuntui toimivan kun koeajoin saa nähä kuinka pitkään tuuri tämän rakkineen kanssa kestää.

puinnit saatiikin tehtyä hyvissä ajoin ja alotinkin siinä hetimiten kyntö talkoot, kuvassa näkyvät 5 siipiset Lemkenin kääntöaurat saatiin tingattua pikkurahalla ton nyykkärin mukaan.
Kuva
Naapuri siinä tuli esittelemään uusinta ostostansa. Oli siis tollase kasitonnisen valtion metallin hommannut ja tulevia suunitelmia tuolle oli santa kärryn vetäjäksi.
Kuva

Siinä sade jakson jälkeen kävin kattomassa josko pystyis traktorilla menemään pellolla mutta ei päästy peltotietä pitemmälle..
Kuva

Ei kait siinä kotosalle sitä sitten jouti ja olikin rekka hakemassa viljakuormaa siinä samasella hetkellä kun olin tulossa pihaan. Ollu pitkään haaveena saaha toinen viljapönttö kun ei tuoho yhtee millään meinaa mahtua. Vuokrata joutuu siiloja kun kerta useampaa viljalajiketta viljellään.
Kuva

Tässä sitten nähdään tilan teho yhdistelmä tukki savotoille.
Kuva

Alkaa näitä koneita jo löytymään kun siinä yhtenä iltana puunattiin kaikki koneet talviunille.
Kuva

Seuraavan kerran katellaan keväällä. Toivotaan ettei kamera hajoaisi että saataisiin näitä päivtyksiä. ;) Illan jatkot!
Viimeksi muokannut Fini, 05.07.2015 11:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Made by:Arde
Kuva
Jos ei vislaa niin jotain on vialla.
Mehtä
Kunniakäyttäjä
Viestit: 2955
Liittynyt: 05.03.2011 13:45
Multiplayer tunnuksesi?: Mehtä
Erikoisosaamiseni: Muokkaus

Re: Rauhion tila

Viesti Kirjoittaja Mehtä »

Nättiä nättiä! 8-)
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä että turha työ menee hukkaan!"
"Mykkä kertoi kuurolle että sokea oli nähnyt ramman juoksevan"
Atcat123
Viestit: 256
Liittynyt: 01.07.2013 08:55
Tämänhetkinen kaupunki:: Hamina
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti
Multiplayer tunnuksesi?: NTJ
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: Hamina

Re: Rauhion tila

Viesti Kirjoittaja Atcat123 »

Komiaa on, mutta 2 Päivitys 3????
Pelaaja80
Viestit: 3759
Liittynyt: 01.12.2012 18:52
Olen kiinnostunut: Naisista
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Rauhion tila

Viesti Kirjoittaja Pelaaja80 »

Joo nättiä on!
Kuva
Kuva -En säker kompis!
SampoMan
Viestit: 3792
Liittynyt: 09.02.2012 19:19
Tämänhetkinen kaupunki:: Kangasniemi
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, English & Svenska
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Rauhion tila

Viesti Kirjoittaja SampoMan »

Jätit kuitenki 1880 painot 100-90? :) Komeeta blogia on ainaki!
Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Farmiblogi”