Tila Kestilän peräkylältä.

Haluatko muidenkin tietävän mitä farmillasi tapahtuu? Aloita uusi aihe ja pidä muutkin jäsenet ajantasalla tilasi tapahtumista. Suosittelemme.
Alueen säännöt
§1 Farmiblogin kirjoittaminen ja viestien kirjoittaminen.
§1.1 Kun kirjoitat farmiblogia kirjoita sitä selkeästi ja helposti ymmärrettävästi, kun lisäät kuvia lataa ne toimivaan kuvapalveluun että kuvat latautuvat nopeasti ja ovat näkyvissä pitkänkin ajan kuluttua eivätkä poistu saatavilta.
§1.2 Vältä turhien ja lyhyiden viestien kirjoittelua blogeihin esim: "komeeta" tai "mikä mappi" koska ne rasittaa vain viestiketjuja eli pyri kirjoittamaan selkeästi ja pitkäluontoisesti.
§1.3 Jos huomaat puutteita blogissa tai vioittuneita kuvia ilmoita asiasta ystävällisesti viestiketjuun.
Kiitos. :)
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Tila Kestilän peräkylältä.

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Kuva
Moro. Olen Jorma Latvala ja ajattelin iltojeni kuluksi alkaa väsäilemään tämöstä pientä plokia. On pientä ilta lukemista tietämättömille kaupunkilaisille ja miksei myöski kohtalo tovereilleni. Ja vähän itestäni ja muista eli alotin viljelyn 1980 ja oon nytten 50 vuotias äijä. Asustan tilalla emännän Julian sekä Seri koiran kanssa kanssa. Seri on saksanpaimen koira ja meikäläisen paras kaveri niinkuin koirasta voidaan puhuakkin. Ja on mulla 22 vuotias tyttöki ,joka on taksikuskina tällä hetkellä sillä on oma taksi. Ja käyhän se myöski maatalouskoulua aikuispuolella siinä sivussa. Se likka on pienestä pitäen ollu minun mukana töissä. Ukkoa sillä ei vielä oo eikä tunnu ihan heti ottavankaan. Kovasti kylän pojjaat sitä on koittanu iskeä enkä yhtään ihmette ,kun hän on niin kaunis kun äitinsä hänen ikäisenä. Siinäpä tuosta perhe piiristä..
No tila taas ei ole mikään suuruuden perikuva, päin vastoin. Tilalla on yhteensä 30ha peltoa ,mutta metsää löytyy kutakuinkin kiitettävästi 250ha.. Tuo vaimokullan isä kuoli se oli tehnyt jonku sortin testamentin ja mainitsi ,että metsät pitää myydä minulle tiettyyn hintaan sitä en täällä kuitenkaan julkaise. Osto metsää oli kaikkiaan 100ha ja omasta takaa oli silloin 150ha. Yhteensä metsät ovat kohtuu hyväkasvuisia. Ja pelloista sanon, että ne ovat enimmäkseen hiekkapohjaisia maita joissa vesitallous toimii moitteitta löytyy myös nuita erittäin runsas multaisiakin maita. Se maista..
Tämähän on entinen maitotila ,jos näin aluksi kerrotaan. Kesällä 2000 meillä paloi tuo ikivanha parsinavetta ja vasikat ja hiehot sen mukana. Lypsävät oli onneksi ulkona ja ne myytiin palon seurauksena lähitiloille. Mentiin sitten seuraava vuosi viljan viljelyn siivittämänä ja totesin ,että näihin hommiin ei aleta. Ja oli siinä muukin syy ja se on monimutkainen juttu se. Kerron siitä joskus. No nyky tilanteessa mennäänkin pienen emokarjan siivitämänä. 2001 syksyllä alettiin rakentamaan pientä pihattoa ja laitettiin yksi kantava emolehmä, yksi sonni sekä vasika. Ja ne olivat rotua Hereford.. Kesällä 2002 ostettiin pari hiehoa lisää jotka oli astutus iässä. Ja meillä syntyi keväällä myös pari vasikkaa. Joten olisikohan nyky hetkessä 10 emolehmää ja no nyt tällä hetkellä ei ole lehmävasikoita vaan kaikki ovat sonneja ja lähdössä syksyllä kasvattamoon. Eli ovat jo vierotettuna emistään.. No rehuhan on tehty 15ha ja 2 satoa ja joskus myös 3 satoa ollaan tehty. Loput 15ha on ollutkin viljalla ,jos näin tarkennetaan niin n.10ha on ollut vehnällä ja n.5ha on taas ollut ohralla ja ohran kanssa olemma myös perustaneet uuden heinän. Sepä niistä, vielä koneet ja muut pikku jutut.
Tillalahan onainiaan suosittu massikkaa tilan ensimmäinen traktori oli harmaja fergu ja siitä sen jälkeen on erilaisia massikoita ja on niitä muitaki ollu aina välillä. Mutta massikka vallalla ollaan menty. Eli eka traktori oli se harmaja verku. No teen nyt jonkulaisen listan nuista raktoreista. Samaan aikaan olleet ovat saman viivan takana ja yleensä samat mallimerkinnät ovat yksi ja sama traktori. Merkkaan mallinumeron perään pisteen mikäli se on jo mainittu. -
-Harmaja verku
- 65 ja 168 massikat
- 65. ja 265 massikat
- 265. , 590 ja Leyland 270
- 265. , 590. ja Valmet 604
- 590. , 675 Mp ja Valmet 604
- 675 Mp. , Valmet 604. ja 690 4wd
- Valmet 604. , 690 4wd. ja 3060 4wd
Nykyhetki: Valmet 604. , 690 4wd. , 3060 4wd. ja David Braun 1490.
Ja jos nuista kaikista saa lempparin valita nii ehottomasti 675 Multipoveri..
Ja nuitten traktoreitten lisäksi löytyy myös leikkuupuimuri merkiltään Volvo BM.. Ja toki myös kaikki muu tarvittava koneistus. Ja muita tietoja saatan kertoa päivityste yhteydessä. Mutta ykköseen en faktoja jaksa paljo kirjotella. Ja loppuun vielä kuvia.
Kuva
Kuva
Päivitys 1
Joo kevät oli ja meni nyt elellään alkukesää 2004. Talvi kului mukavasti mettätöitten merkeissä ,kun löimme 2.4ha nurin pellon teon aikeissa. No jäihän sinne muutama puukin pystyyn kun särin jalkani loppumetreillä ja tuli vietettyä sairaslomaa. Tässä lähtötilanne kuvaa.
Kuva
Syksyllä jo tehtiin ensimmäinen kuorma tilalle haketettavaksi.
Kuva
Talven aikana saatiin paljon aikaan, mutta mitään ei saatu pois ajettua. Tuo meidän kärry ,joka on mun veljen kans yhteinen ei oikein ole talvikäyttöön kelvollinen.
Kuva
Jäi hieman karsimmatomiakin puita ja muutama jäi myös pystyyn. Tyttö alko viikkositten sahailemaan loput ,kun itse tein kylvöjä ja ajeli juotokouralla läjiin minkä ehti. Itse ajoin tukit kaverin sahalle ja kaveri sitte toimitttaa ne kaupoille.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Saatiin alue ajeltua tyhjäksi haketavarat ajettiin toisen metsän laitaan odottelemaan syksy haketuksia. Ostin talvella yhdeltä nyrkkipajalta tuommosen jyrsimen. Tyttö lähtee jyrsimään kannot pois ja itse menen navetalle asenteleman viimesia valisimia ja ajan talion kellarin täyteen halkoja..
Kuva
Tämmönen päivitys. Nyt tekee jopa mieli pelata ku ei lagaa :D Ja kommenttia kuvista (joita koitin muokatakkin) ja tarinasta
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Pelaaja80
Viestit: 3759
Liittynyt: 01.12.2012 18:52
Olen kiinnostunut: Naisista
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Tila Kestilän peräkylältä.

Viesti Kirjoittaja Pelaaja80 »

Komeeta!Jaksaako massikka vetää tollasta puukärriä täytenä miten hyvin? :D
Kuva
Kuva -En säker kompis!
Avatar
R-System
Viestit: 565
Liittynyt: 01.11.2011 07:29
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus

Re: Tila Kestilän peräkylältä.

Viesti Kirjoittaja R-System »

Näyttää mappi kelpaavan vaikka ootkin vähän editoinut. :D Ei siinä, mukavaa luettavaa.. ;)
Kuva
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Tila Kestilän peräkylältä.

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Joo piti sitä vähä editoida ,ettei ihan samanlaisia nää mapit ois meidän plokeis.. :D Ja pelaajalle, kyllä se jaksaa ei nuo nyt mitää ihan älyttömiä kuormia oo. Metässä meinaa vaa pito loppua kesken.
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
sierraman
Viestit: 1159
Liittynyt: 06.12.2013 13:07
Tämänhetkinen kaupunki:: Jokioinen
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi englanti Ruotsi
Multiplayer tunnuksesi?: sierraman
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Tila Kestilän peräkylältä.

Viesti Kirjoittaja sierraman »

Taattua maatilan laatua ;) ei siinä komiaa jatka samaa malliin.
Kuva
Kiitos JGFin!
Lenni
Viestit: 1266
Liittynyt: 10.12.2011 21:09
Olen kiinnostunut: Naisista
Paikkakunta: Olvisalmi

Re: Tila Kestilän peräkylältä.

Viesti Kirjoittaja Lenni »

Ihan hyvä, että alotit uuen, ettei koko loki homma loppunu. :D

Komea päivitys.
Kuva
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Tila Kestilän peräkylältä.

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Päivitys 2
Joo terve vaan. Meni siinä paripäivää lomaa pidellessä ja vaimoki pääs töihin tuohon paikalliseen kirjastoon töihin. Ei tarvi enää ellellä pelkän maatilan tulojen varassa. Mutta kesä näyttäis olevan siinä vaiheessa ,että tekis ekan rehusadon. Vaikka sato näyttääkin todella huonolta ,kun en apulantaa ruukaa ykkös satoon laittaa, sekä jäi kusetki ajamatta alkukesän raiviohommien takia.. No tehdään nyt vaikkei satoa paljoa tulisikaan. Nuo rehut nimittäin on vain vastapoikineita varten. Elikkä saman tyyppistä tavaraa mitä lypsylehemille tehdään. No nämä rehuhommathan alotetaan rehunteko vehkeitten kasaamisella tulevaa koitosta varten. Kipasin hakemassa junkkarin vanhasta ladosta ja hain samasen ladon perältä valmetilla rehulaidat ja nostin ne paikoilleen.
Kuva
Seuraavaksi otin esille kelasilppurin navetan yhteydessä olevasta varastosta ja aloitin huoltotoimen piteet. Sekä takakuormaimen kävin 3060:n laittamassa. Kaikki rehuntekoa edeltävät asiat on nyt hanskassa joten ,eiköhän siirrytä pellolle kokeilemaan miten homma lähtee sujumaan. Noh lähtihän se ,mutta tuo sadon määrä ei todellakaan näytä hyvältä. Kuiva alkukesä on myöskin tehnyt tehtävänsä heinän kasvua ajatellen..
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Ensimmäinen rehunteko päivä pulkassa.. 8ha huikeat 1.5 kärryllistä. Kehtaako tämmöstä tänne edes kertoa.. :D No huomenna uusi päivä ja viimeset 5ha pitäs saada siilokatokseen ajeltua.
Aamulla heräsin ku vaimo lähti töihin. Aloin siinä sitten itsekkin vääntäytyä työmaalle. Saa nähdä millälailla tuolta maantien toiseltapuolen irtoaa rehua..
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Joo semmoset 4,5 kärryllistä irtos ykkös sadosta rehua.. Sillä ei kyllä juhlita yhtään. No seuraavasta sadosta sitten lähteeki jotain ku ajetaan kusta ja apulannat heinikoille tuomaan voimaa.. Ja seki parantaa tilannetta ,kun tästä tehdään sitte sitä köyhempää rehua. Auma tuli iltaan mennessä peiteltyä ja päivään mahtui myös tytön taksin korjausta. Oli xantiasta menny vetoakselin-nivel ja oli pentele menny vielä risteysalueella sököksi ja tietysti asiakas kyydissään.. :D Joo jospa hieman vielä lopuksi kertois vaikka tuosta mun 3060 massikasta. Elikkä ostin sen vuonna 1999 2500h ajettuna ja tähän päivään mennessä sillä on tällä tilalla ajettu n.1000h. Eli ei kovinkaan suurella käytöllä ole ollut. Koneen vuosimalli on -90 ja se on edellinen omistaja turpottanu. Heposia siinä on nyt reippaat 95hp.. Hyvä raktori se on tähän päivään mennessä ollut ja tulee olemaan meillä vielä pitkään. No eipä mulla muuta tällä kertaa. Ja palautetta voisitte vaikka antaa.. :)
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
141
Viestit: 2470
Liittynyt: 15.10.2013 08:20
Tämänhetkinen kaupunki:: pälkäne
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi
Multiplayer tunnuksesi?: valtsu
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: pälkäne

Re: Tila Kestilän peräkylältä.

Viesti Kirjoittaja 141 »

Nättiä on 8-)
Avatar
valtrat161
Viestit: 72
Liittynyt: 07.07.2012 20:16
Tämänhetkinen kaupunki:: Kauhajoki
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Re: Tila Kestilän peräkylältä.

Viesti Kirjoittaja valtrat161 »

Mistä tuo navetta.
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Tila Kestilän peräkylältä.

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Lukekaapa alueen säännöt.. Te pari yllä olevaa jantteria. Ja yleensäkkin monelta käyttäjältä tätä rikettä löytyy myös useista muistakin plogeista. Koittakaapa skarpata.. Ei nuo säännöt oo koristeeksi tuonne laitettu.. Keskustelua kyllä saa aiheesta herättää , nii saadaan jotaki muutaki ku yksin puhelua..
§1.2 Vältä turhien ja lyhyiden viestien kirjoittelua blogeihin esim: "komeeta" tai "mikä mappi" koska ne rasittaa vain viestiketjuja eli pyri kirjoittamaan selkeästi ja pitkäluontoisesti.
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Tila Kestilän peräkylältä.

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Päivitys 3
Joo päivää vaan jälleen. Rehunteon jälkeisiä toimia pikkuhiljaa alotellaan kusen ajon merkeissä. Tai no, oikeastaan se on lähes lietettä, kun tuo navetta on tehty miten tehty. Mutta pää asia on se ,että elukoitten makuualausta pysyy mahdollisimman kuivana. Pikaset öljyjen ja rengaspaineiden tarkistus kärryyn ja eikun täyttämään.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Ensimmäinen lietteenajo päivä takana. Kerkesin tilan edustalla olevat nurmipellot valella sillä itellään. Jospa ne nyt alkas paremmin kasvamaan. Huomenna olis tarkotus ajella maantien toiselle puolelle niin paljon vaa viittii. Tyttöki tulee huomenna ruiskutteleen nuo viljapellot. Kävi talvella sen ruiskuttaja tutkinnon nii halus päästä kokkeileen. Asiasta toiseen ,eivät nuo viljatkaan oo kasvaneet juuri ollenkaan. Hyväkun ovat edes pintaan päässeet. Näytti olevan rikkakasvienki alkeita noussut nii sama käydä nytten ruiskuttamassa. Aamulla taas hommat jatkui samaan kiivaaseen tahtiin, mitä edellisenä päivänä. Alkaa pikkuhiljaa jo ramasemaan, kun tehnyt tojella pitkiä päiviä koko alku kesän. Lukuunottamatta tietysti niitä paria vapaa päivää.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Ja se oli siinä. Päästiin tavoitteeseen. Sain tänään ajettua kuset nurmille ja tyttö sai vehnät sekä ohrat ruiskuteltua. Seuraavaksi pitelis vähän vapaata ja jatkais sitten apulannan levityksillä. Ja toivottavasti pääsis raiviollakin käymään..
Joo tosiaan palataampa muistelemaan lypsykarja aikoja. Meillä oli aikojen alussa näitä friisiläisiä ja loppua kohti siirryttiin tuohon ayrshireen. Ensimmäiset ayrshiret oli vähän hulluja ,kun eivät olleet tottuneet uuteen paikkaan ,mutta sopeutuivat uuteen kotiin lopulta hyvin. Pikkuhiljaa laiteltiin nuita friisiläisiä autoon ,kun tuo uudsikarja alkoi lisääntyä. Ja viimein kun koko karja oli sitä ayrshireä ,otti navetta ja paloi. Mitä me huomattiin nuissa kahdessa rodussa eroa niin nuo ayrshiret tuotti enemän maitoa ja olivat ehkä lihatuloiltaankin parempia kuin nuo friisiläiset. Ainakin oman kokemuksen mukaan. Todella harmillista ,sillä ei olisi voinut tietää mitä tulevaisuus olisi tuonut tullessaan. Me olimme maidontuotannossa hyvässä asemassa saatiin se extrömin pronssimitalli ja se kannusti lisää. Viallinen sulakerasia aiheutti oikosulun ja tuhosi unelmat. No uusia tuulia kohti herefordien kanssa vaikkei tulot oliskaan niin suuret. Eikait siinä risuja ja ruusuja, kiitos.
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Pelaaja80
Viestit: 3759
Liittynyt: 01.12.2012 18:52
Olen kiinnostunut: Naisista
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Tila Kestilän peräkylältä.

Viesti Kirjoittaja Pelaaja80 »

Nättiä blokia!

E. Onkos paskakärri mallia ryssä, vai mikä? :D
Viimeksi muokannut Pelaaja80, 29.03.2015 21:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Kuva -En säker kompis!
Lenni
Viestit: 1266
Liittynyt: 10.12.2011 21:09
Olen kiinnostunut: Naisista
Paikkakunta: Olvisalmi

Re: Tila Kestilän peräkylältä.

Viesti Kirjoittaja Lenni »

Komeat päivitykset, jatkoa vaan. :)
Kuva
Avatar
Natikkakuski
Viestit: 3037
Liittynyt: 23.05.2011 09:07
Tämänhetkinen kaupunki:: Satakunta
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, englanti ja ruotsi
Multiplayer tunnuksesi?: Natikkakuskii fin
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Satakunta

Re: Tila Kestilän peräkylältä.

Viesti Kirjoittaja Natikkakuski »

Mukavaa luettavaa taas! :)
Kuva <-- by veke00
Natikkamies on tosimies
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Tila Kestilän peräkylältä.

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Päivitys 4
Joo se on moro taas näin vaihteeksi. Hommat on edennyt nyt siihen vaiheeseen ,että pitäs alkaa tuo raivion tynkä kyntämään. Pääseepi tuo tyttö sitte lanailemaan pellon tasaseksi. No laiton ton 3 siipisen överumin 3060 perään ja lähettiin kokeilemaan löytyykö sieltä juuria mihin aura vois vielä tarttua. Kaks päivää jopa satanu ,sai pellot ekaa kertaa kastua koko kesäkuusa..
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Aluksi aattelin ennen tuolle raiviolle menoa, että kannattaako sinne varmasti nyt sateen jälkeen lähtä möyrimään. No hyvin tuo onneksi kantoi, eli ojat vetää pellon ympärillä. Täytyy joskus salaojittaa ,kun nuo juuret tuolta nytten maatuis. No, ei kyntö ollut tämän päivän ainut homma. Aloin illalla nimittäin lyömään apulantoja levälleen. Siinä ei kyllä kauvaa nokka tohise kyseisellä kalustolla. Nimittäin kun olen 3-4 vuotta sitten osannut investoida oikeanlaiseen levittimeen. Bogballe DZ Trend, siinä vasta kone. Maksoihan se aika paljon verrattuna semmoseen bogballeen missä olisi ollut vain yksi levitin lautanen. Kyllä tuo on hyvä kone nopia ja tarkka. Urakointiakin sillä on harrastettu kyseisten ominaisuuksien vuksi..
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Illasta tyttöki tuli auttamaan ja toi valametilla pellon laitaan säkit. Ja jos joku ihmettelee miksen laittanu säkin-nostinta keulakuormaimeen, nii siksi ,että valametin perse alakaa tavottelemaan taivasta.. Ja ei mulla oo peräpunttiakaan.
Kuva
Kuva
Kun tultiin tuohon kotosalle ihmettelin miksi 3060 on nii oudon näköne. No etulokasuojat. Mistä ne siihen ilmaantu? No tyttö sano sitte ku sisälle tulin, että yks asiakas kauppas hälle halavalla etulokareita ,jokka oli ollu vastaavassa massikassa nii se osti ne ja asenti paikolleenki.. Näppärä tyttö sanon minä..
Kuva
Ja jos jotaki faktaa näin tähän lopuksi vielä.. Tuo taavit prauni ostettiin samana vuonna ku 3060.. Mutta 3060 tuli alkuvuodesta ja taavi tuli heinäkuun rehun 2 satoon.. Mutta navetan palon jälkeen tuo kampe on ollut todella vähällä käytöllä. Koska rehunteossa ei ole käytössä nykyään ,kun tuo junkkari vain. Eli ei ole välien ajoa.. Siihen se ostettinki ja vähän semmoseksi aisan painoksi, joka paikan höyläksi. Nykyään ,kun on aikaa vaihella koneita raktorista toiseen ,kun ei ole lypsäviä. Eikä tarvi rampata aamua iltaa navetasa. Taaviin ei ole tullut ,kun ehkä 200 tuntia mun omistuksen aikana. Syksysin sillä kynnetään sänkipellot ja kesäisin apulannat ollaan levitetty. Ja tunteja siinä on vasta 4000h. Hyvä raktori pitkäksi aikaa vielä sekin.. No semmonen päivitys tällä kertaa.. Kommenttia pyydän.
Päivitys 5
No joo terve. Joo huomasin tuossa ,että unohin vastata tämän yhen sankarin kysymykseen joka kyseli tuosta mun kusikärryn alkuperästä. No sehän on ite tehty -90 luvun alussa. Se oli jonku louhoksen polttoaine säiliönä ollut ,mää hommasin tuon pumpun siihen laittelin putket ja edesmennyt isäukko hommas akselin ja renkaat. Ja seuraavaan aiheeseen eli rehunteko 2 alottelemaan. Se onki vähän suurempi prosessi kaikkiaan mitä tuolla kelasilppurilla teko. Niitot, karhotukset, paalaukset ja käärimiset.. No eihän se auta mutista ,eiku hommiin vaan. Ensinnä hain tuon paalaimen halliin ,jonka jälkeen otin tuon niittokoneen toisen verkun perään. Ja siinä sitte huoltoja alottelemaan ensiksi huoltelin niitokoneen terottelin terät kiristin hihnat ja niin ees päin.. Ja seuraavana ketjuharava valmetin perään. Sillon kun paalauksia aloteltiin, ei ollu vara vaihtaa niittokonettakaan joten kokeiltiin laittaa ketjuharavalla karheelle. No kun se kerran onnistui niin tätä ollaan harjoitettu jo vuojesta 1998 lähtien.. Mutta niittokone pitäs vaihtaa leveämpään..
Kuva
Kuva
Kun tuli huollettua ketjuharavakin lähdin niittämään ensimmäistä 2ha lohkoa..
Kuva
Kuva
Kuva
Kun homma tuli hoidettua, jätin 690 lämpökeskukse/hakelaitoksen eteen. Jonka jälkeen lähdin huoltelemaan paalainta ja kääriää.. Kuvassa molemmat huollettu ja odottaa huomista..
Kuva
Mutta hommat jatkuu karhottamisella..
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Päivän hommat pulkassa. Olis tuo rehu voinut olla vieläkin köyhempää ,no kokeillaan nyt edes toimiiko nuo koneet. Sitte on ainaki aikaa rassata ,jos viikon päästä niittelis vasta lisää. Kerkiää välissä vaikka kylvää raivion.. Kerrotaampa lopuksi tuosta meidän lämpökeskuksesta. Se rakennettiin vuonna 1995. Se voin näyttää tavalliselta hallilta,mutta hallin takana on lyhkänen piippu joka ei pihapiiriin näy. Ja sisäänkäynti on tuosta isosta ovesta, niin ei ole edes pienempiä ovia vihjailemassa lämpökeskuksesta. Sehän toimii siis hakkeella. Yleensä me haketetaan syksyisin puintikiireiden jälkeen. Joo tämmönen päivitys, kommentia nyt.
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Nepa
Viestit: 699
Liittynyt: 28.06.2012 14:35
Tämänhetkinen kaupunki:: Lappeenranta
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi ja Englanti
Multiplayer tunnuksesi?: Nepa
Erikoisosaamiseni: Kuvat ja videot
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tila Kestilän peräkylältä.

Viesti Kirjoittaja Nepa »

Mukavaa luettavaa ja aidon näköistä tarinaa jatkoa vaan odotellessa.
Kuva <- Fontista kiitos Zetor 6211:lle.
Pelaaja80
Viestit: 3759
Liittynyt: 01.12.2012 18:52
Olen kiinnostunut: Naisista
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Tila Kestilän peräkylältä.

Viesti Kirjoittaja Pelaaja80 »

Komeeta blogia!Toivottavasti ei ihan lähiaikoina lopu.
Kuva
Kuva -En säker kompis!
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Tila Kestilän peräkylältä.

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Päivitys 6
Ja näin päivitys kutonen rapsahtaa pyörimään ja alotellaan paalauksia komiassa heinäkuisessa hellepäivässä.. Saa nähdä miten se claassi lähtee pellaamaan taas pitkän seisokin jälkeen. Tupannut joka vuosi olemaan kaiken näköstä sähköhässäkkää.. Vaa onhan nuista paalauksista selvitty joka vuosi..
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Sain siinä sitten vaivoin paalattua tuon lohkon. Nyt ei ollutkaan niin pieniä murheita mitä viime kesinä. Nyt sai hyppiä ,joka toinen paali mennä ite katkasemaan verkon.. Ilmeisesti terä tylsynyt ,vaikka syksyllä laitoin uuden.. No täytyypi huomena käydä kaupungista hakemassa uus terä. Ja eipä nuo sähkötkään meinannut kunnolla pelata. Ohjauspoksi vittuili lähes kokoajan jotenki, ilmeisesti virtapuolella ongelmaa ku aina väliin sammuili.. Sekin pitää alkaa selvittelemään.. No tyttö oli siinä samalla ku paalasin hakenu naapurista peräpainon valmetin perään. Saa käyttää keulakuormainta käärinnässä.. Opetin siinä samalla miten kannattaa nostaa käärimelle paalin. Käärintä se osaaki jo käyttää ,mutta koskaan se ei oo sitä lastannut.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Ja näin tuli käärittyä kaikki 9 paalia. Kuitenki kohtuu tiukkoja paaleja tekee tuo claassi ,ettei siinä voi yhtään moittia. Tyttö ajeliki kaikki paalit käärimelle tällä kertaa. Se pystyy jatkossa käärimään samalla kun minä paalaan. Mikäli tietenki ei oo taksille töitä..
Joo no kerrotaan vähän tuosta paalaimesta vaikka tähän väliin. Se tuli meille talvella 1998 ja siinä meni vaihdossa 48 claassi.. Ei voi kyllä sanoa,että parempaan oltais vaihdettu. Tosin on tuossakin omat hyvät puolensa. Noukin on parempi mitä 48:ssa ainaki omasta mielestä. Tuo 250 tuli käytettynä n.1000 paalia ajettuna ja ensimmäinen vuosi oli pelkkää oljen paalausta. Sitten tuli tuo elhon kääriä ja alettiin kokeilemaan rehuntekoa sitten niillä. On tuossa paalaamisessa hyvät ja huonotkin puolensa. Tarvii nii paljo eri työvaiheita mitä kelasilppurin kans sekä roudaappa sitte niitä paaleja navetalle... Hyvä puoli on taas se ,ettei tarvi saada kaikkia rehuja pakettiin 3 päivän sisällä.
Mutta näin loppuun pari plogia edistävää kysymystä joihin otan vastukset yv:llä. Voisko joku linkata mulle paalien myynti triggerin ja kertoa samalla mitä mun pitäs tehä ,kun katos tallennuksesta kaikki paalit ,koneet ja aumasta rehut? Jotenki sitä savea pysty muokkaamaan. Mutta miten? Ja kommenttia kiitos! :)
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Tila Kestilän peräkylältä.

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Ja tosiaan ploki jatkuu sitte ,ku saan tietää miten voi hypätä yhen saven taaksepäin.. Smoker Ei kiinnosta alottaa savea alusta. :roll:
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Hiatane
Viestit: 638
Liittynyt: 02.03.2010 21:47
Tämänhetkinen kaupunki:: Åbo
Kielet: Finska, svenska och engelska
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Paikkakunta: Åbo

Re: Tila Kestilän peräkylältä.

Viesti Kirjoittaja Hiatane »

Ota sieltä backupeista :)
Rai rai
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Tila Kestilän peräkylältä.

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Hmh. Ei se ainakaa auttanu. Ellen sitte tehny jotaki väärää siellä.. Mää tiiän varmasti minkä takia save tiletti tuollalaila ja se johtuu siitä kääriästä.. Se kääriäki on ollu alusta asti kartalla ja yhen saven jälkeen casenki peräs oli ennen tuota viimestä.. Se johtu siitä käärimisestä.
E: Ei tapahu mitää vaikka tyhjentää koko savebackup kansion. :roll: Mitä sielä ees pitäs tehä. Ei taida auttaa ku laittaa pika kelaukselle, että heinikko kasvaa ja ostaa kaikki romut uusiksi. Nii ei iha alusta tarvi alottaa..
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
Vapo_
Viestit: 2659
Liittynyt: 23.06.2013 21:59
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti ja erittäin vähän ruotsia
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Veeteeässä

Re: Tila Kestilän peräkylältä.

Viesti Kirjoittaja Vapo_ »

Onko se vaan minä vai ootko editoinu jotenkin jos oot ni lopeta ku ne on tavallisina hyviä. Tarkotin siis ku noi on kirkkaita ja sumeita. Komiaa blogia kuitenkin, kuten aina.
Kuva
Make LS-FIN.COM great again!
https://www.facebook.com/VapoModding/
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Tila Kestilän peräkylältä.

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Jos oot kaikki pävitykset jaksanu lukia nii sun pitäs tuo tietää.. :D Oon muokannu kuvia. Joo on nuo ehkä vähä kirkkaita. Mutta muuten nuo on omasta mielestä enemmän valokuvamaisia ku ne mille ei oo tehty mitään.
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
ETS-Player
Viestit: 1
Liittynyt: 27.02.2015 20:09
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Tila Kestilän peräkylältä.

Viesti Kirjoittaja ETS-Player »

  • hyvää luettavaa :D
Pelaaja80
Viestit: 3759
Liittynyt: 01.12.2012 18:52
Olen kiinnostunut: Naisista
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Tila Kestilän peräkylältä.

Viesti Kirjoittaja Pelaaja80 »

Maatila kirjoitti:Jos oot kaikki pävitykset jaksanu lukia nii sun pitäs tuo tietää.. :D Oon muokannu kuvia. Joo on nuo ehkä vähä kirkkaita. Mutta muuten nuo on omasta mielestä enemmän valokuvamaisia ku ne mille ei oo tehty mitään.
Esim. Toiki ilmakuva tuntuis olevan sadepäivänä kuvattu.
Kuva
Kuva -En säker kompis!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Farmiblogi”