Hartolan pientila

Haluatko muidenkin tietävän mitä farmillasi tapahtuu? Aloita uusi aihe ja pidä muutkin jäsenet ajantasalla tilasi tapahtumista. Suosittelemme.
Alueen säännöt
§1 Farmiblogin kirjoittaminen ja viestien kirjoittaminen.
§1.1 Kun kirjoitat farmiblogia kirjoita sitä selkeästi ja helposti ymmärrettävästi, kun lisäät kuvia lataa ne toimivaan kuvapalveluun että kuvat latautuvat nopeasti ja ovat näkyvissä pitkänkin ajan kuluttua eivätkä poistu saatavilta.
§1.2 Vältä turhien ja lyhyiden viestien kirjoittelua blogeihin esim: "komeeta" tai "mikä mappi" koska ne rasittaa vain viestiketjuja eli pyri kirjoittamaan selkeästi ja pitkäluontoisesti.
§1.3 Jos huomaat puutteita blogissa tai vioittuneita kuvia ilmoita asiasta ystävällisesti viestiketjuun.
Kiitos. :)
Avatar
Jimmykojootti
Viestit: 187
Liittynyt: 30.12.2010 16:34
Kielet: Suomi, Englanti, hieman Ruotsia ja Saksaa.
Multiplayer tunnuksesi?: Jimmykojootti
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Seinäjoki

Hartolan pientila

Viesti Kirjoittaja Jimmykojootti »

Moro! Minä oon Teppo Hartola, pienvieljelijä Keski-Pohjnamaalta, tarkemmin ottaen Perhosta. Tilani on perustettu vuonna 1972, jolloin tilalle ostettiin Valmet 500 vuodelta 1968. Tämä Valtion Metalli vaihdettiin sitten vuonna 1982 Valmet 702:seen vuodelta 1973. Taas vuonna 1992 ostettiin BM Valmet 605 vuosimallia 1985. Vuonna 1999 vaihdettiin 702:nen 805:seen vuodelta 1988 ja neljä vuotta myöhemmin ostettiin vielä 905 Valmetti. Viimevuonna sitten arpaonni kävi ja saatiin alennus kuponki uuteen John Deereen jos annamme vanhan raktorin vaihdos. Noh, rahatilanteen ollessa heikohko uuden John Deeren ostoon, päätettiin sitten laittaa 905 vaihdossa, ja sopivasti välirahaa. Puimuri on paikallisen maanviljelijäyhdistyksen omaisuutta, mallia Claas Mega 218 muistaakseni. Olen itse 44 vuotias, ja olen nyt pyörittänyt tilaa vuosituhannen vaihteesta saakka, isäni autteli minua tilalla vuoteen 2009 saakka, kunnes hänellä todettiin syöpä ja siirtyi sitten autuammille viljelymaille marraskuussa 2011. Äitini vielä asustelee kylän vanhainkodissa. Minulla on vaimo, Pirkko ja hän on 41 vuotias. Minulla on myös kaksi poikaa, Väinö ja Vili. Väinö on 20 vuotta vanha ja Vili täyttää tänävuonna 16, molemmat auttelevat tilalla, Väinö tosin lähtee pian armeijaan. Meillä on 30 päätä lypsäviä, ja 40ha peltoa, joista 25ha heinää ja loput ohraa. Tähän loppuun vielä selvennykseksi siis mitä traktoreita tilalla on.

-BM Valmet 605 -85 [EK]
-Valmet 805 -88 [EK]
-JD 6150M -14 [EK]

Plokia päivittelen kun jaksan, mutta kommenttia vaa sitte tulehan.
Kuva
|| Intel Core i5 3570K || Gigabyte Radeon 7970 Ghz edition || G.Skill 8GB 1600Mhz RAM || AsRock Z77 Extreme4 || Seasonic X-650 Power || 128GB SSD 1000GB HDD ||
Avatar
Mr_Simppa.
Viestit: 1551
Liittynyt: 09.11.2011 16:48
Kielet: Suomi, Englanti
Multiplayer tunnuksesi?: Mr_Simppa.
Erikoisosaamiseni: Skinaaminen
Paikkakunta: Keskisuomi, Laukaa

Re: Hartolan pientila

Viesti Kirjoittaja Mr_Simppa. »

Tarina näyttää lupaavalta, laita kuvia tulemaan vaan :)
Kuva
Maailma tarvitsee esikuvia, Mercedes-benz. Ja pari Foordia.

Ei varaa ostaa uutta eikä tuunata vanhaa, se on siis old school..
Avatar
Jimmykojootti
Viestit: 187
Liittynyt: 30.12.2010 16:34
Kielet: Suomi, Englanti, hieman Ruotsia ja Saksaa.
Multiplayer tunnuksesi?: Jimmykojootti
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Hartolan pientila

Viesti Kirjoittaja Jimmykojootti »

Päivitys 1 - Kadonneita kuvia
Noniin morjensta! Ensimmäinen päivitys ja kevät tekee tuloaan. Meillä kevät on ollu tapana alottaa levittämällä lietteet ja apulannat, mutta koska viimesyksynä jätin muutaman kärrillisen olkipaaleja pellon laitaan, niin nyt pitäis käydä ne keräilemässä lietteen tieltä poies. Mutta paalikärry on talven yli toiminu rehuupalien telineenä hallissa, joten nyt ensin pitää kääriä ne rehupaalit siitä ja siirrellä tuohon navetan viereiselle kesannolle niin saadaan kärri tyhjäksi. Valitettavasti tästä operaatiosta ei kauheasti kuvia ole, sillä kamera ei jostain syystä tallentanut kuvia, ja minä en sitä tajunnut. Enhän minä muutenkaan näistä nykyvärkeistä turhan paljoa ymmärrä :lol: Eli nyt vain muutama kuva kevään touhuista ja tietoisku päivityksen loppuun. Kuviin siis -->

Kuva
Siinä yhen pellon laijalta muutama paali. Onko tää kuvaeditointi mielestänne liian räikeää? Vili niitä halusi nii kauhiasti editoida niin annoin hälle sitte luvan nyt tähän ensimmäiseen päikkäriin ainakin.

Kuva
Jontikalla tekemässä kesantoa paaleille.

Kuva
Jontikassa oli vielä lumivärkit kiinni, ne piti ottaa poies ennenku pääsi keväthommiin ;)

Tietoisku: Viimesyksynä 905:stä oli turbo hajalla puintien aikaan ja jouduimme ajamaan viljat pellolta 805:llä. Remppasimme turbon ennen vaihtoa jontikkaan tammikuussa 2014. Kyllä huomas selvän eron 905:n ja 805:n välillä täyden viljakärrin vedossa. :lol:
Kuva
Kuva
|| Intel Core i5 3570K || Gigabyte Radeon 7970 Ghz edition || G.Skill 8GB 1600Mhz RAM || AsRock Z77 Extreme4 || Seasonic X-650 Power || 128GB SSD 1000GB HDD ||
Avatar
Jimmykojootti
Viestit: 187
Liittynyt: 30.12.2010 16:34
Kielet: Suomi, Englanti, hieman Ruotsia ja Saksaa.
Multiplayer tunnuksesi?: Jimmykojootti
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Hartolan pientila

Viesti Kirjoittaja Jimmykojootti »

Päivitys 2. - Lietteen levitystä
Iltaa vaan. Tänään oli sitten vuorossa se kevättöiden ensimmäinen varsinainen vaihe, eli lietteen levitys viljapelloille. Siinä aamusesta pyörittelin jontulla ja 605:lla apetta elukoille, niin rupesin ihmettelemään kun meinas soppakannu takuta kummasti eikä meinannu paaleista tulla silppua ei sitten millään. Noh, sain niille jonkinmoisen appeen tehtyä ja lykkäsin apevaunun konehallin eteen niin kassottais sitä sitten päivemmällä. Sitten nosteltiin Vilin kanssa parit 805:een ja laitettiin Lame perään. Samalla tökkäsin 605:den lietepumpun eteen niin päästäis täysillä hommiin. Vili sai lähteä lietteen ajoon, koska Väinö siinä heräili niin rupesin hänen kanssaan sitten selvittelemään sitä soppakattilan vikaa. Yhessä vaiheessa Vili pyörähti tankkaamassa 805:ttä niin kysäsin häneltä että mihin oli löpöt laittanu ku vasta olin sen tankannu. Noh, Vili ei mitään tunnustanut niin kahtelin siinä sitte että vuotaako sitä. Ja sitähän vuosi. Syöttöpumpun kannen välistä tuli ihan sopivasti naftaa niin sen takia tuo on huonosti käynnistynytkin. Sanoin Vilille että ajaisi kuorman tyhjäksi ja tulisi päiväkaffeelle niin kahtottais kahveen päälle sitte tarkemmin vielä että voisiko tuota korjata millään. Siinä illalla sitten vielä selvisi että soppavaunun moottorista oli piirilevy paskana, ja tämä sitten jarrutteli sitä toimintaa. Pitää K-maataloudelta sitäkin kysellä huomenissa. Mutta joo, enempiä sepittämättä mennään nyt kuviin -->

Kuva
Tekemässä apetta aamusella.

Kuva
805:seen parit.

Kuva
Tuolla yhistelmällä laitetaan paskat levälleen.

Kuva
pumpulla.

Kuva
Kuva
Kuva
Ei muutako kepittämään. Pirkko oli lähteny kuvailemmaa.

Kuva
Seuraavaa lohkoa

Kuva
Oho! sielä oliki pehmiämpää, onneks lähti ominavuin irti.

Kuva
Tankilla.

Kuva
Ja lisää.

Kuva
Siinä hallin eesä kahteltiin syöttöpumppua. Oma tiivistemassapurkki oli jo niin vanhaa ja kovettunutta että ei siitä tullu mitään. Pitänee tilate K-maatalouden kautta uusi tiiviste.

Kuva
Harjottelin käyttämään Väinön järjestelmäkameraa :lol:

Kuva
Illemmasta koneet pesun kautta parkkiin!

Tietoisku: Väinö, vanhempi poikani- opiskeli autoalaa kolme vuotta Lappajärven ammattikoulussa, ja auttelee tämän kesän palkallisena meidän tilalla. Hän on päättänyt ruveta tekemään työkseen koneurakointia, ja onkin ruvennut katselemaan mahdollisia aloja ja koneita itselleen.
Kuva
|| Intel Core i5 3570K || Gigabyte Radeon 7970 Ghz edition || G.Skill 8GB 1600Mhz RAM || AsRock Z77 Extreme4 || Seasonic X-650 Power || 128GB SSD 1000GB HDD ||
Maon^
Viestit: 4258
Liittynyt: 12.11.2012 18:40
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi ja englanti
Multiplayer tunnuksesi?: Maon Fin
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Nivala

Re: Hartolan pientila

Viesti Kirjoittaja Maon^ »

Seksy blog! 8-)
Kuva
Voorumin kovin deutzimies. :iso:
Avatar
R-System
Viestit: 565
Liittynyt: 01.11.2011 07:29
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus

Re: Hartolan pientila

Viesti Kirjoittaja R-System »

Komiaa on! Ja tutun näköinen mappi ;)
Kuva
Avatar
Jimmykojootti
Viestit: 187
Liittynyt: 30.12.2010 16:34
Kielet: Suomi, Englanti, hieman Ruotsia ja Saksaa.
Multiplayer tunnuksesi?: Jimmykojootti
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Hartolan pientila

Viesti Kirjoittaja Jimmykojootti »

Pävitys 3 - Kynnöt ja rahaongelmia..
Terve vaan. Tässä päivityksessä alotettiin kynnöt jontikalla, ja lopetettiin jollakin muulla... Nimittäin on ollut jo pitkään tiedossa, että Jontikkaa tuskin pystyttäisiin maksamaan, tai jos pystyttäisiin, jouduttaisiin tinkimään muualta liikaa. Ei siinä sen kummempia, soppakannu on saatu toimihan, samoin 805, nii eiköhän mennä kuviin, joita ei ole tällä kertaa editoitu.

Kuva
Jontikkaan aurat perää ja menoks.

Kuva
Siittä lähtee, pikkasen lykää mustaa.

Kuva
Kuva

Kuva
Vähän kuskin kuvakulmaa

Kuva
Kuva
Ilta hämärtää.

Kuva
Pellon vaihto.

Kuva
Jätin Jontikan parkkiin tuohon talon viereiselle pellolle.

Seuraavana aamuna Pirkko tuli hädissään ilmoittamaan että nyt on löydettävä rahaa tai ollaan suoraan sanottuna kusessa Jontikan maksamisen kanssa. Noh, minä siinä hetken pohdin tilannetta ja lähdin sitte Väinön kanssa K-Maatalouteen tiirailemaan vaihtorivistöä. Sieltähän tarttu sitte Case Maxxum 150 Pro -97 Ja Valtra T140 -05. Valtraan saatiin joustavampi rahotus järjestettyä, ja Casen osti Väinö ihtelleen tulevaa urakointia varten omilla lainoillaan.

Kuva
Vaihtorivistö, ajettiin oma jontikkaki suoraan rivin jatkeeks. Sää oli kyllä sellanen että illalla alkais saataan.

Kuva
Siinä vielä nuo mitkä taloon valikoitui. Valluun tuli takaparit mukaan ja Caseen etu- sekä takaparit.

Kuva
Siinä vielä kuva ku lähin vallulla kyntämään viimesen palasen loppuun.
Kuva
|| Intel Core i5 3570K || Gigabyte Radeon 7970 Ghz edition || G.Skill 8GB 1600Mhz RAM || AsRock Z77 Extreme4 || Seasonic X-650 Power || 128GB SSD 1000GB HDD ||
Maon^
Viestit: 4258
Liittynyt: 12.11.2012 18:40
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi ja englanti
Multiplayer tunnuksesi?: Maon Fin
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Nivala

Re: Hartolan pientila

Viesti Kirjoittaja Maon^ »

Vae että ei jontikkaa voinut pitää. :( No kyllä kai tätäkin plokia lukee. :yhteistyö:
Kuva
Voorumin kovin deutzimies. :iso:
Avatar
Haasa90
Viestit: 1288
Liittynyt: 20.04.2011 18:23
Tämänhetkinen kaupunki:: Pori
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus

Re: Hartolan pientila

Viesti Kirjoittaja Haasa90 »

Hyvä blogi on, jatkoa vaan. Ja tota raha ongelmaa tuntuu olevan nyt liikkeellä :yhteistyö:
Kuva
Luotettavaa modi testausta jo vuodesta 09
[Intel(R) Core(TM) i5-9600K CPU @ 3.70GHz] [MSI GeForce RTX 3070] [ASUS Maximus V Gene S1155] [Corsair TX 650M] [Samsung 1TB 840 Evo SSD] [Kingston 2x8GB 1600MHz Ram] [Win10]
Avatar
Jimmykojootti
Viestit: 187
Liittynyt: 30.12.2010 16:34
Kielet: Suomi, Englanti, hieman Ruotsia ja Saksaa.
Multiplayer tunnuksesi?: Jimmykojootti
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Hartolan pientila

Viesti Kirjoittaja Jimmykojootti »

Päivitys 4 - Lisää huonoja uutisia

Hei, minä oon Tepon poika Väinö. Sitä on jo muutama vuosi kerinny mennä päivittämättä blogia, sillä pari vuotta sitten kävi niinkin ikävä asia, että isä sairastui syöpään tutan tavoin, eikä ees polta tupakkaa tai mitään! Noh, isä siinä kauden teki loppuun minun ja Vilin avustuksella. Sen jälkeen talvella tila siirrettiin minun nimiin, ja nyt kahden vuoden jälkeen omistajanvaihdoksesta olen muuttanut tilaa aika rutkasti. Kaikki kävi niin, että hetikun isälle tehtiin diagnoosi syövästä, ruvettiin me isän kanssa suunnittelemaan minulle ja Vilille parempaa tulevaisuutta kotitilalla. Päätettiin siis laajentaa. Lehmiä on nyt yhteensä abauttiarallaa reilu 40 päätä ja peltoakin on jo se 80 hehtaaria. Metsää on jäljellä about 30 hehtaaria, sillä suurinosa kaadettiin laajennuksen rahottamiseksi. Minun ja Vilin lisäksi tilalla on yksi työntekijä, sekä minun vaimoni Jenni. Isäni on sairaalassa laitteiden varassa vetelemässä viimeisiään, ja äiti on muuttanut kylän keskustaan rivitaloon, kun häntäkin isän huono kunto tietenkin huolestuttaa kovasti. Tiedossa on että elinaikaa ei paljoa enää taija olla.. Seuraavassa päivityksessä tilan laitteistoa sun muuta olennaista. Kuvia ei tule.
Kuva
|| Intel Core i5 3570K || Gigabyte Radeon 7970 Ghz edition || G.Skill 8GB 1600Mhz RAM || AsRock Z77 Extreme4 || Seasonic X-650 Power || 128GB SSD 1000GB HDD ||
Avatar
juunax9
Viestit: 56
Liittynyt: 08.05.2014 14:35
Tämänhetkinen kaupunki:: Merikarvia
Kielet: Suomi
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: Merikarvia

Re: Hartolan pientila

Viesti Kirjoittaja juunax9 »

Ai että on komeeta blogia! Jatka vaan!! :iso: :kippis:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Farmiblogi”