Skriptien koodauksesta kiinnostunutta etsitään

Yleinen keskustelu Farming Simulator 2013 pelistä. Jaa uutiset, mielipiteet, kuvat, videot ja paljon muuta muiden käyttäjien kesken.
Avatar
truck-king
Viestit: 251
Liittynyt: 12.02.2011 10:17
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Modaaminen

Skriptien koodauksesta kiinnostunutta etsitään

Viesti Kirjoittaja truck-king »

Onko joku kiinnostunut skriptien teosta FS13-peliin? Itse olen tässä sen alkeita opetellut ja jotain pientä aikaankin saanut. Olisin halukas perustamaan ns. moditiimin aluksi ihan vaan koodauksen opettelemiseen ja mahdollisesti myöhemmin johonkin suurempaankin skriptiprojektiin.
Parempi olisi jos halukkailta jotain koodaustaustaa löytyisi, mutta ei sekään ole välttämätöntä. Itseltäni löytyy jonkun verran basic pohjaista kooditaitoa eli itse en ihan puhtaalta pöydältä LUAta ryhtynyt opettelemaan. Halukkaille en enempää mitään kriteereitä aseta, mutta muistakaa että koodaaminen vaatii paljon kärsivällisyyttä ja se ei synny itsestään hiirtä klikkailemalla.
Tarkoitus tällä on siis saada vähän suomalaistakin skriptiä näihin Giantsin peleihin, joten itse voin opettaa alkeita ja sitten myöhemmin ongelman kohdatessa voi muut yrittää auttaa ratkaisussa.
Aarnikotka ratissa tekee auton
City^
Kunniakäyttäjä
Viestit: 4894
Liittynyt: 12.11.2009 11:52
Kielet: Suomi, Englanti ja Ruotsi.
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Karttaobjektit
Paikkakunta: Etelä-karjala

Re: Skriptien koodauksesta kiinnostunutta etsitään.

Viesti Kirjoittaja City^ »

Minä olen kiinnostunut. Pitäs saada koura heilumaan kuormatraktoriin.
Maon^
Viestit: 4258
Liittynyt: 12.11.2012 18:40
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi ja englanti
Multiplayer tunnuksesi?: Maon Fin
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Nivala

Re: Skriptien koodauksesta kiinnostunutta etsitään

Viesti Kirjoittaja Maon^ »

Vaihat vaan atacherin traileriks nii sit heiluu. ;)
Kuva
Voorumin kovin deutzimies. :iso:
Jespa
Viestit: 3789
Liittynyt: 20.10.2011 16:54
Erikoisosaamiseni: Kuvat ja videot
Paikkakunta: I Vasa

Re: Skriptien koodauksesta kiinnostunutta etsitään

Viesti Kirjoittaja Jespa »

Meikäläinen ainakin olis kiinnostunut. Pitäis tuo rehukärryn takalaita koodata ja se ei ihan liian yksinkertaisesti tapahdu..
Kuva

Strix X570-E | R7 5800X | H150i AIO | Strix GTX1070 | 32Gb 3200MHz | RM650x | Define R6 TG
ptilli
Viestit: 13
Liittynyt: 26.05.2013 01:49
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus

Re: Skriptien koodauksesta kiinnostunutta etsitään

Viesti Kirjoittaja ptilli »

Koodaushan kiinnostaa aina :). Ohjelmistoalalla on tullut oltua jo useampia vuosia. LUAsta ei tosin hirveästi kokemusta. Kerran yritin värkätä ohjaamoperspektiiviin zoomia. Eli olis voinut hytissä ikäänkuin kurkotella, niinkuin joskus on tapana tehdä oikeastikin. Siinä oli sitte joku ongelma (joku rajotus siinä oman perspektiivin kameran sijainnissa...muista enää mikä), mutta zoomauksen jälkeen "pää" nytkähti hyvin nopeesti takasin paikoilleen :).

Mulla ei ole kylläkään aikaa mihinkään projekteihin, mutta voin kyllä katselmoida koodia jos sattuu joutamaan.
Avatar
truck-king
Viestit: 251
Liittynyt: 12.02.2011 10:17
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Modaaminen

Re: Skriptien koodauksesta kiinnostunutta etsitään

Viesti Kirjoittaja truck-king »

Jos herättelisi tätäkin aihetta. Oletan että teillä kiinnostuneilla ptilliä lukuunottamatta ei taida olla minkäännäköistä koodauskokemusta? Jos haluatte niin voin tehdä vaikka tänne foorumille sellaiset ohjeet millä pääsee ainakin jotenkin jyvälle. Tämän videon voi myös katsoa (saksan kielinen, mutta kyllä minä ainakin siitä aika paljon ymmärsin pelkästään katsomalla). Ja täältä löytää sitten nuita funktioita mitä voi käyttää kun oppii ensin alkeet...

Itse harjoittelin eilen vähän tälläistä animaatiota. Tämänkin olisi varmasti voinut jotenkin paremmin toteuttaa mutta toimiipahan näinkin. Tuo keskimmäisen ovinipun siirto on vielä vähän kusinen, kun en keksinyt sille parempaa toteutustapaa, vielä :)
Aarnikotka ratissa tekee auton
Avatar
Valmet 755
Viestit: 2854
Liittynyt: 12.01.2012 17:29
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti
Multiplayer tunnuksesi?: Syväkyntäjä
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Pirkanmaalla
Viesti:

Re: Skriptien koodauksesta kiinnostunutta etsitään

Viesti Kirjoittaja Valmet 755 »

Kiitos linkeistä, voisi itsekkin opetella joskus, jos noista tajuan mitään.. :D Ja komian skriptin oot tehny! ;)
- Valmet 755, Valmet 15, FIAT 780DT, Porsche Super Diesel, Ara AK131C -
Lenni
Viestit: 1266
Liittynyt: 10.12.2011 21:09
Olen kiinnostunut: Naisista
Paikkakunta: Olvisalmi

Re: Skriptien koodauksesta kiinnostunutta etsitään

Viesti Kirjoittaja Lenni »

Hyvähän se on, että jotkut osaa koodata. Hyvä skripti ei siinä. :)
Kuva
ptilli
Viestit: 13
Liittynyt: 26.05.2013 01:49
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus

Re: Skriptien koodauksesta kiinnostunutta etsitään

Viesti Kirjoittaja ptilli »

Hienostihan ne ovet aukee! Tosi hyvä toi video, vaikka saksankielinen onkin. Ton ku kattoo ja sitte ottaa viereen jonku lähimain vastaavan skriptin, josta voi ottaa mallia. print-funkkariakaan ei kannata säästellä, sillä voi tulostella konsoliin mitä vaan. Konsolin saa auki developer tilassa painamalla ~ tai `. Täältä löytyy ohjeet developer tilaan ja konsolikomentoja. Jos löytyy joku mallimodi, jossa sopiva skripti, niin ennenku alkaa mitään koodaileen, niin suosittelen tutkimaan, mitä kyseisessä modissa/skriptissä tapahtuu. Elikkäs lisäillee sinne skriptiin vaan sopivasti printtejä. Tää nyt oli tosin mainittu jo tuola API referencessäkin, että ehkä turhaa tässä lässytän :):


A very important thing you need in programming are prints. The function needed here is simply called print(). The thing you want to print are the parameters. Be careful with strings, they always need quotes. You can link strings and variables by using .. as shown in the example.

Koodi: Valitse kaikki

print("this is a print: cube id: " .. cubeId);
You can see the printed text in the in game console. Just press tilde '~' to make the console visible.

BTW, Onko jotain nopeaa tapaa testailla noita skriptejä, vai onko se aina ladattava mappi uusiks, jos tekee skriptiin muutoksia? Pitäs vissiin olla joku toosi kevyt mappi jostain, niin säästäs vähä hermoja.. :).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”