Sivu 1/1

Taavetin Entisöinti

Lähetetty: 24.12.2013 20:33
Kirjoittaja DavidB
Tämä on muistaakseni ollut täällä jo aikaisemminkin, mutta nyt ajattelin toteuttaa tämän uudestaan hieman eri tavalla.
Eli kyseessä on 1955 vuosimallin 25 Diesel Taavetin entisöinti, ja mahdollinen museorekisteröinti:

Kuva
Taavin puikoissa kesällä 2013.

Eli tähän mennessä tähän traktorivanhukseen on vaihdettu/kunnostettu:

-Vesipumppu (koneliike pihlajaniemi laittoi uudet laakerit+stefat)
-Olka-akseli (etupyörän kiinnitys akseliin oli pettänyt ja kierteet sököksi, koneistamolla tehtiin uudet)
-Vuotava syyläri paikattu kennokorjaamolla

Tällä hetkellä menossa on koneremontti, jonka vaiheista kuvia alla:

Moottori avattiin, kun kannentiiviste paloi ja alkoi puskea harmaata öljyä joka puolelta..
Kuva

Kansi oli kiero, joten vietiin koneistamolle oikaistavaksi:
Kuva

Venttiilitkin koneistettiin, vaikkei olisi ehkä tarvinut:
Kuva

Remontti alkoi olla jo siinä vaiheessa, että päätin tipauttaa öljypohjankin pois, ja kurkata missä kunnossa männät on.
Männät oli todella hyvässä kunnossa, mutta kiertokangen laakerit meni vaihtoon:
Kuva

Suuttimetkin käytettiin dieselkorjaamolla, huoltomies ihmetteli, kun olivat paremmin säädöissä kuin uudet...

Uutta kannentiivistettä kehiin, tällä kertaa kuparitiiviste.
Kuva

Kansi takasin paikoilleen!
Kuva

Venttiilikoneisto kasattu, ei ollut ihan helppo homma. Laitoin venakopallekin uuden tiivisteen:
Kuva

Venttiilikopan kansi vielä kiinni:
Kuva

Projekti etenee tästä pikku hiljaa ja päivittelen sitä mukaa kuvia tänne. Polttoainepuoli ja jäähdytysjärjestelmä pitäis vielä kasata, sitten ohjaus, kytkin, hydrauliikka, ym. Hommaa siis riittää, tavoitteena kuitenkin saada taavi edustuskuntoon ensi kesänä Isossakyrössä järjestettävää Sirpistä Puimuriin -tapahtumaa varten. ;)

Mitäs mieltä olette?

Re: Taavetin Entisöinti

Lähetetty: 24.12.2013 20:41
Kirjoittaja Neliveto
Onnea projektiin ja saatetaampa nähdä ensi kesänä Sirpistä puimuriin -tapahtumassa, toivottavasti molemmilla traktorit alla ;)

Re: Taavetin Entisöinti

Lähetetty: 24.12.2013 20:44
Kirjoittaja Ezmo
Vaihoitko männänrenkaita tai kampiakselin laakereita?

Re: Taavetin Entisöinti

Lähetetty: 24.12.2013 20:46
Kirjoittaja DavidB
Joo kyllähän siinä hommaa riittää, mutta kun koko traktorin läpi käy, niin kestää se sitten taas seuraavat 50 vuotta! :)

Re: Taavetin Entisöinti

Lähetetty: 24.12.2013 20:46
Kirjoittaja TurB0 P3ur2
Komeen näköstä! :) Jatka vaa. :iso:

Re: Taavetin Entisöinti

Lähetetty: 24.12.2013 21:59
Kirjoittaja sutki
Onkos tossa museorekisteröinnissä jota mahdollisesti meinaat niin paljoa edes hyötyä traktorissa? Mutta seurataan projektia ihan jo sen takia että papan ensinmäinen traktori oli tollanen taavi.

Re: Taavetin Entisöinti

Lähetetty: 24.12.2013 23:57
Kirjoittaja DavidB
Onhan siinä museorekisteröinnissä se etu, että vakuutusmaksut on todella pienet. Vaikka tällaisen harvinaisen traktorin entisöinnissä on haasteensa, niin on siinä omat hyvät puolensakkin vrt. johonkin 135 ferguun/muuhun joita löytyy joka ladosta, niiden entisöinnistä alkaa mennä maku, kun niitä on niin paljon.

Vuosikymmenten ajan patinan ja työn jäljet saa tuhottua muutamassa tunnissa hiekkapuhaltamalla ja ruiskimalla maalit päälle ja lyömällä IKH:n tarrasarjat kylkeen mutta takaisin sitä et saa koskaan. Ja jotkut vielä kutsuvat em. touhua entisöinniksi.. Taavetista en aio varmaan maalata kuin pellit ja rungon, moottorin kyljestä öljyt vaan pois, pitää siihen jotain vanhaakin jättää. ;)

Re: Taavetin Entisöinti

Lähetetty: 25.12.2013 00:08
Kirjoittaja arska fs11
Pappalla oli joskus tuommonen. Mutta joo hiljaa hyvä tulee.

Re: Taavetin Entisöinti

Lähetetty: 26.12.2013 20:00
Kirjoittaja DavidB
Päivitystä! Tänään kasailtiin loput osat ympärille ja lyötiin taavetti tulille!

Alkuperäinen syyläri vm. 1955!
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ja sitten käyntiin!



Ekalla lähti, venttiilit kaipaa vielä säätöä, vaikka nakuttava käyntiääni onkin taavetille ominainen.

Re: Taavetin Entisöinti

Lähetetty: 26.12.2013 20:26
Kirjoittaja Jeppe
Fail. Se ei ole "Isokyrössä" vaan "Isossakyrössä". ;) Ei mut on nättiä! :)

Re: Taavetin Entisöinti

Lähetetty: 26.12.2013 20:40
Kirjoittaja DavidB
Jeppe kirjoitti:Fail. Se ei ole "Isokyrössä" vaan "Isossakyrössä". ;) Ei mut on nättiä! :)
Korjataan.. mutta onko Vähäkyrökin sitten ''Vähässäkyrössä'' :shock:

- On. ;) -Jeppe

Re: Taavetin Entisöinti

Lähetetty: 28.12.2013 14:46
Kirjoittaja Killerhangar
Eks noi kaikki paskat ois kuitenki kannattanu pestä koneesta pois vai onko toi maali vaa noi pahasti lohkeillu.

Re: Taavetin Entisöinti

Lähetetty: 28.12.2013 14:50
Kirjoittaja BluePower
Vuotaako syyläri ku jotaki nestettä tippu sen alta tossa videon alussa?

Re: Taavetin Entisöinti

Lähetetty: 29.12.2013 22:00
Kirjoittaja DavidB
Killerhangar kirjoitti:Eks noi kaikki paskat ois kuitenki kannattanu pestä koneesta pois vai onko toi maali vaa noi pahasti lohkeillu.
Joo ei siinä pahemmin paskaa oo, on vaan maali lohkeilllut irti. Pieni ''suojarasva'' kerros siinä on kuitenkin, eipähän ruostu + pellit siihen tulee päälle, mutta startti ja muut näkyvät osat toki putsataan ja maalataan.
BluePower kirjoitti:Vuotaako syyläri ku jotaki nestettä tippu sen alta tossa videon alussa?
Ei vuoda, täytettiin vaan hieman liian täyteen niin puskee ylivuotoputkesta sitä pihalle, estää sen ettei paine kasva liian suureksi, kun vesi laajenee lämmettessään.

Re: Taavetin Entisöinti

Lähetetty: 31.12.2013 11:44
Kirjoittaja Simppa
Meinasikko kunnolla maalata koko raktorin? Mukaan lukien vanteet, konepelti, akselit yms?

Re: Taavetin Entisöinti

Lähetetty: 31.12.2013 11:46
Kirjoittaja Massey_man
Simppa kirjoitti:Meinasikko kunnolla maalata koko raktorin? Mukaan lukien vanteet, konepelti, akselit yms?
Taavetin entisöinti, ja mahdollinen museorekisteröinti
Järkiä voi käyttää. :D

Re: Taavetin Entisöinti

Lähetetty: 31.12.2013 12:03
Kirjoittaja Neliveto
Entisöinti hieman harhaanjohtava sana, jos traktoria ei kokonaan laiteta uuteen kuosiin, vaan jätetään joitain osia maalaamatta. Entisöinnistä puhuttaessa koneen tulee olla prikulleen samanlainen, kuin aikoinaan tehtaalta tullessaan.
Tässä tapauksessa taitaa olla osuvampi käyttää sanaa käyttöentisöinti tai käyttökunnostus.

Re: Taavetin Entisöinti

Lähetetty: 31.12.2013 12:12
Kirjoittaja Massey_man
Neliveto kirjoitti:Entisöinti hieman harhaanjohtava sana, jos traktoria ei kokonaan laiteta uuteen kuosiin, vaan jätetään joitain osia maalaamatta. Entisöinnistä puhuttaessa koneen tulee olla prikulleen samanlainen, kuin aikoinaan tehtaalta tullessaan.
Tässä tapauksessa taitaa olla osuvampi käyttää sanaa käyttöentisöinti tai käyttökunnostus.
Mut jos mahdollisest museorekisteröidään nii kyllä sen pitäs olla samanlainen kun tehtaalta tullessaan.

Re: Taavetin Entisöinti

Lähetetty: 31.12.2013 12:13
Kirjoittaja Neliveto
Massey_man kirjoitti:
Neliveto kirjoitti:Entisöinti hieman harhaanjohtava sana, jos traktoria ei kokonaan laiteta uuteen kuosiin, vaan jätetään joitain osia maalaamatta. Entisöinnistä puhuttaessa koneen tulee olla prikulleen samanlainen, kuin aikoinaan tehtaalta tullessaan.
Tässä tapauksessa taitaa olla osuvampi käyttää sanaa käyttöentisöinti tai käyttökunnostus.
Mut jos mahdollisest museorekisteröidään nii kyllä sen pitäs olla samanlainen kun tehtaalta tullessaan.
Niinhän sen pitäisi ja kuulemma tarkastajatkin tietävät noista jotain ja huomaavat kyllä pikkuvirheet. Eli toisin sanoen helpommin sanottu kuin tehty.

Re: Taavetin Entisöinti

Lähetetty: 31.12.2013 15:03
Kirjoittaja sutki
Eihän sen ihan tehtaan jälkeä vastaava tarvi olla vaan voi olla varusteltu sellaisilla varusteilla joita siihen aikaan oli mahdollisesti. Ainakin autoissa on museorekisteröitynäkin jälkiasennettuja varusteita joita oli silloin kun auto oli uusi. Ja jonkin verran saa olla pikkuvirheitä.

Re: Taavetin Entisöinti

Lähetetty: 31.12.2013 15:13
Kirjoittaja Neliveto
Tämä on käsittääkseni yksi edellytys, että ei saa olla mitään nuorempaan aikakauteen viittaavaa varustetta. Esim. jos laitat Majoriin taakse vähänkin erimoisen työvalon, mitä silloin 50 -luvulla on ollut, niin en usko että läpi menee. Tietysti museotarkastajan vierailun ja hyväksynnän jälkeen mikään ei estä sellaista laittamasta. Jotkut pikkuvirheet varmaankin hyväksytään, muuten ei koko maassa olisi varmaankaan ainuttakaan museorekisterissä olevaa traktoria.
Tiedä sitten mitä hyötyä tuosta museorekisteristä on, kun muutenkin halvat vakuutukset traktoreissa.
Tuohan se tietenkin entisöijälle onnistumisen tunteen lisäksi mainetta(?) ja kunniaa(?).

Re: Taavetin Entisöinti

Lähetetty: 01.01.2014 01:44
Kirjoittaja RAHTARI FH16
Piilolaatikon teksti ei sitten liity milläänlailla raktoreihin.
Se jolta ostettiin tuo allekirjoituksessa oleva jyry oli ainakin laittanu siihen roiskeläpät joissa on sisu tekstin lisäksi sisun logo ja takavalot joita ei ollut 70 luvulla.Silti se on museorekisterissä.
E.Olihan siinä vielä ryssäläiset Kama-renkaat.

Re: Taavetin Entisöinti

Lähetetty: 02.01.2014 12:22
Kirjoittaja DavidB
Joo kyllähän siellä museokatsastuksessa aika tarkkoja ollaan.
Kyllä meinataan tuo kokonaan maalata, mutta tarkoitin lähinnä sitä, ettei vain hiekkapuhalleta paskoja pois ja ruiskita maalia päälle irroittamatta mitään osia.
Museokatsastuksessa saa muistaakseni olla n. 1% muita, kuin alkuperäisosia.
Esimerkiksi nykyaikaisia kiiltäviä teräspultteja ei saisi olla missään, vaan kaikki pitää olla vanhaa kunnon mustaa rautaa. No, eipä ne teräspultit muutenkaan mitään kestä. Alkuperäisiä osia ei saa myöskään puuttua. Onneksi on kaikki tallessa.
Ja museokatsastettu on aika hurjallakin maalipinnalla olevia yksilöitä. Osat lienee se tärkein juttu.