Sivu 1/1

~ Sketchupista kartalle saakka ~

Lähetetty: 14.07.2011 08:49
Kirjoittaja Wolfheart
Tästä ei mitään uutta mahda löytyä, mutta laitoinpa kuiten oman työnkulkuni muistiin ettei tartte tauon jälkeen ihmetellä että kuinkas se nyt menikään. Yritin olla mahdollisimman tarkka, mutta tiedä sitten ottaako tuosta tolkkua kuitenkaan. CTRL + X tarkoittaa että painat CTRL näppäimen pohjaan ja painat B näppäintä. File-->Save As taas tarkoittaa että klikkaat File valikkoa ja valitset sieltä Save As kohdan jne.



1. Mallin teko Sketchupissa

-Muista maalata kaikki pinnat molemmin puolin
-Yritä pitää tekstuurien määrä mahdollisimman pienenä (olen ollut havaitsevinani että yli viittä erilaista tekstuuria käyttävät mallit tuottavat ongelmia)
-Muista tekstuurien koot (32x32, 64x64, 128x128, 256x256, 512x512, 1024x1024 jne. sekä edellisten variaatiot tyylin 128x256)
-Pidä tekstuurien koko mahdollisimman pienenä - esimerkiksi Photoshopissa tyhjästä väkerretyn lautaseinän ei todellakaan tarvitse olla mitään 1024x1024 kokoa vaan joku 128x64 voi riittää hyvään lopputulokseen mikäli haluttu pintakuvio on riittävän yksinkertainen (esim. justiinsa joku lautaseinä)

Kun malli on valmis:

-Valitse kaikki (vaikka hiiren vasenta nappia pohjassa pitäen)
-CTRL + X
-CTRL + V ja siirrä objektin kulma nollapisteeseen (=origin), eli siihen sinisen, punaisen ja vihreän viivan kohtauspisteeseen
-Tallenna malli, eli File-->Export-->3D Model ja tallennusmuodoksi COLLADA File (*.dae) Suosittelen tallentamaan mallin myös Sketchupin omassa tiedostomuodossa siltä varalta että muutettavaa/korjattavaa vielä ilmenee, eli File-->Save As



2. Mallin konvertointi Blenderissä

-Varmistu siitä, että Blender on versiota 2.6.2 (eli ohjelman uusin versio EI KÄY)
-Avaa Sketchupissa tekemäsi malli, eli File-->Import-->Collada 1.4 (.dae) (hakemistoissa pääset ylöspäin kahta pistettä (..) klikkailemalla. Etsit siis sen Sketchupissa tallentamasi mallin, esim. testi.dae ja klikkaat Import and close.
-Rullaile hiiren rullalla ylöspäin kunnes (toivon mukaan) näet mallisi (joka ei välttämättä näytä siltä miltä sen kuvittelisi näyttävän).
-Klikkaa mallin päällä hiiren oikeanpuoleista nappia
-Valitse Select valikosta Select/Deselect all
-Ja tee sama vielä toisenkin kerran, eli Select-->Select/Deselect (jos kaikki meni oikein, mallisi ulkoviivat loistavat violetteina vai pinkkikö se väri on)
-Klikkaa Object-->Join Objects ja klikkaa Join Selected Meshes kohtaa
-File-->Export-->Giants (.i3d)
-Muuta "Export to" kohtaan mallisi nimi
-Etsi "Brows" painikkeen kautta tallennuspaikaksi sama jonne Sketchupissa sen Collada (.dae) tallensit
-Klikkaa Export Scene painiketta
-Sulje Blender



3. .i3d-tiedoston muokkaus Muistiota apuna käyttäen (vain mikäli käytit Sketchupissa omia tekstuureita)

-Mene kansioon minne .i3d-tiedoston äsken tallensit
-Klikkaa .i3d tiedostoa hiiren oikean puoleisella nappulalla-->Avaa sovelluksessa-->Notepad. Mikäli Notepad vaihtoehtoa ei näy siinä, klikkaa "valitse ohjelma" ja etsi Notepad sieltä.
-Notepadiin avattu tiedosto on pitkä kuin nälkävuosi, mutta heti alusta löytyy rivi/rivejä jotka alkavat tyyliin <File fileId="1" filename="assets\texture0.png". Tuon asset kohdan tilalle muutat objektisi nimen.
-Tiedosto-->Tallenna
-Sulje Notepad



4. Mallin muokkaus Giants Editorissa

-Avaa .i3d tiedostosi Giants Editoriin
-Mikäli et näe Scenegraph listaa, avaa se valitsemalla Window-->Scenegraph
-Olettaen että haluat mallisi kovaksi, klikkaat kerran sitä ensimmäistä (oletettavasti) kolmen numeron sarjaa joka Scenegraph listalla näkyy
-Valitse yläreunan valikosta Window-->Attributes
-"Name" kohtaan voit muuttaa mallisi nimen, esim Talo yms. Kuittaa muutos enterillä
-"Clip Distance" kohdassa voit muuttaa etäisyyttä jolta objekti piirretään; kohteesta ja kohteen sijainnista riippuen väliltä 50-800 löytynee sopiva arvo. Mitä pienempi tuo luku on, sitä lyhyemmältä etäisyydeltä malli pelissä näkyväksi tulee, eli toisin sanoen isompi arvo = malli näkyy kauemmas
-Klikkaa ruksi kohtaan "Rigid body"

-Klikkaa Scenegraph listalla näkyvää plus-merkkiä
-Klikkaa kertaalleen äsken klikkaamasi alle ilmestyvää numeroa
-Mikäli teit mallisi Sketchupissa ns. metrimitoissa, muuta Attributes ikkunassa Scale X, Scale Y ja Scale Z kohtiin arvoksi 0.04
-Klikkaa ruksi kohtaan "Rigid body"

-Klikkaa vielä kertaalleen harmaalla alueella, siis mallisi ulkopuolella
-Tallenna tuotos File-->Save As ja tallenna .i3d tiedostosi päälle



5. Mallin lisääminen kartalle

-Kopioi ensimmäisenä mallisi (sekä samasta paikasta mahdollisesti löytyvä samoin nimetty kansio) karttasi kansioon, esim. Models, omat objektit tms.
-Avaa Giants Editor
-Avaa karttasi .i3d
-File-->Import ja valitse tekemäsi mallisinimi.i3d
-CTRL + B ja klikkaa hiiren vasemmanpuoleisella paikkaa jonne haluat objektisi ilmestyvän.

-Mikäli kartalle tulee rojua runsaanlaisesti, kannattaa vielä fiksailla mallien näkyvyyksiä niistä Clip Distance kohdista sopiviksi; esim. metsien ympäröimällä pienellä metsäaukealla sijaitsevan mallin on ihan turha näkyä kilometrien päähän kun se ei kuitenkaan niin kauas näy.

Niin että sen pituinen se. Kuullostanee monimutkaiselta, mutta kunhan sen muutamaan (kymmeneen?) kertaankin saa läpi ajatuksen kanssa vietyä, niin alkaa sujua. Toivottavasti tästä nyt apua on, jos ei muille niin itselle ainakin (kun toi muisti on mitä on). :lol:

Re: ~ Sketchupista kartalle saakka ~

Lähetetty: 21.08.2011 12:09
Kirjoittaja valtravalmet
Mulla blenderissä ei oo giants/ i3d vaihtoehtoo. :o

Re: ~ Sketchupista kartalle saakka ~

Lähetetty: 21.08.2011 12:12
Kirjoittaja Valtra_S352
valtravalmet kirjoitti:Mulla blenderissä ei oo giants/ i3d vaihtoehtoo. :o
No ei varmasti, koska se on erillis blugi.

Re: ~ Sketchupista kartalle saakka ~

Lähetetty: 21.08.2011 12:13
Kirjoittaja valtravalmet
Eli?

Re: ~ Sketchupista kartalle saakka ~

Lähetetty: 21.08.2011 12:14
Kirjoittaja Valtra_S352
Sun tarttee ladata se Blender i3d. exportter netistä ja asettaa se sinne blender. kansioon.
En tie olikse se kansio, mut sinneppäin.

Re: ~ Sketchupista kartalle saakka ~

Lähetetty: 21.08.2011 12:20
Kirjoittaja valtravalmet
Linkkiä?

Re: ~ Sketchupista kartalle saakka ~

Lähetetty: 21.08.2011 12:22
Kirjoittaja Valtra_S352
valtravalmet kirjoitti:Linkkiä?
http://juketsu.viuhka.fi/lss/o_btog.php

Re: ~ Sketchupista kartalle saakka ~

Lähetetty: 21.08.2011 12:26
Kirjoittaja valtravalmet
Ei tuolta saa ladattuu. :twisted:

Re: ~ Sketchupista kartalle saakka ~

Lähetetty: 21.08.2011 12:28
Kirjoittaja Casemies
Kyllä vaan saa yhdellä klikkauksella ''blender''..

Re: ~ Sketchupista kartalle saakka ~

Lähetetty: 21.08.2011 12:33
Kirjoittaja valtravalmet
Casemies kirjoitti:Kyllä vaan saa yhdellä klikkauksella ''blender''..
Mutta taarvin sen i3d jutun, se pitäs ostaa. :evil:

Re: ~ Sketchupista kartalle saakka ~

Lähetetty: 21.08.2011 12:41
Kirjoittaja Jeppe
Sen i3d jutun saa pelin kansioista.

Re: ~ Sketchupista kartalle saakka ~

Lähetetty: 21.08.2011 12:51
Kirjoittaja valtravalmet
Mutta peli ei toimi. :lol: :mrgreen:

Re: ~ Sketchupista kartalle saakka ~

Lähetetty: 21.08.2011 12:56
Kirjoittaja Jeppe
Ei se pelin toimimiseen vaikuta.

Re: ~ Sketchupista kartalle saakka ~

Lähetetty: 21.08.2011 12:59
Kirjoittaja valtravalmet
Kun peli ei ole koneella miten saan sen?

Re: ~ Sketchupista kartalle saakka ~

Lähetetty: 24.08.2011 14:03
Kirjoittaja niko(fin)
valtravalmet kirjoitti:Kun peli ei ole koneella miten saan sen?
Onhan sul se peli asennettuna.

Re: ~ Sketchupista kartalle saakka ~

Lähetetty: 24.08.2011 15:09
Kirjoittaja Massey_man
Kiitti jeppe Yhteistyö nyt alko valkenee miten se pitää tehä :D

Re: ~ Sketchupista kartalle saakka ~

Lähetetty: 24.08.2011 15:29
Kirjoittaja Jeppe
massey_man kirjoitti:Kiitti jeppe Yhteistyö nyt alko valkenee miten se pitää tehä :D
...?

Re: ~ Sketchupista kartalle saakka ~

Lähetetty: 24.08.2011 15:43
Kirjoittaja Massey_man
Siis toi miten sen saa giantsiin. Ainakin luulin niin, mut mihin se blender i3d exportter se py tiedosto pitää laittaa? :?

Re: ~ Sketchupista kartalle saakka ~

Lähetetty: 24.08.2011 15:55
Kirjoittaja Valtra_S352
Laitan pian porttikieltoa, jos et vieläkään opettele aikeinkirjoitusta.

Re: ~ Sketchupista kartalle saakka ~

Lähetetty: 24.08.2011 21:06
Kirjoittaja Massey_man
Sori pitäneen vielä harjoitella siis kirjoittamista. Mutta osaisko joku sanoa mihin se i3d juttu pitää laittaa mikä on siellä pelin skd kansiossa, kun en löydä sitä kansiota mistään mikä tuolla juketsun sivuilla luki, vai onko Windosows 7:ssä sellaista :?:

Re: ~ Sketchupista kartalle saakka ~

Lähetetty: 24.09.2011 10:16
Kirjoittaja Valtra T
massey_man kirjoitti:Sori pitäneen vielä harjoitella siis kirjoittamista. Mutta osaisko joku sanoa mihin se i3d juttu pitää laittaa mikä on siellä pelin skd kansiossa, kun en löydä sitä kansiota mistään mikä tuolla juketsun sivuilla luki, vai onko Windosows 7:ssä sellaista :?:
K-valikko :arrow: Suorita :arrow: %appdata% :arrow: Blender.....jotain :arrow: Scripts tuonne laitat sen sieltä pelin sdk kansiosta ;)

Re: ~ Sketchupista kartalle saakka ~

Lähetetty: 24.01.2012 17:31
Kirjoittaja Detsi
Mulla ei tule tota select valikkoa kun painan oikeata näppäintä.