Travian
Lähetetty: 19.05.2013 16:02
Travian on Travian Gamesin kehittämä selainpohjainen strategiapeli, joka sijoittuu kuvitteelliseen Travianin maailmaan. Peli on alun perin saksalainen, mutta se on käännetty usealle kielelle. Pelissä on kolme heimoa: gallialaiset, teutonit ja roomalaiset. Pelin lopullisena päämääränä on saada maailmanihme tasolle 100, jolloin kierros päättyy ja se aloitetaan alusta. Peliä pelataan internetin välityksellä yhdessä lukuisten muiden pelaajien kanssa, eli kyseessä on MMOG (Massively Multiplayer Online Game).
SERVER
Traviania pelataan servereillä, joista jokainen on oma yksittäinen pelinsä, ja joista jokaisella on omat pelaajansa. Servereitä järjestetään normaalin pelinopeuden lisäksi myös kolminkertaisella ja viisinkertaisella pelinopeudella. Lisäksi järjestetään classic-servereitä, joissa pelataan Travianin aikaisempaa versiota. Serverit järjestetään maakohtaisesti, ja jokaisella maalla voi olla useita servereitä samaan aikaan käynnissä.
Valtaosa servereistä toimii normaalilla nopeudella. Kolminkertaisen pelinopeuden servereillä, eli speed3x-servereillä peli käy nimensä mukaisesti kolminkertaisella nopeudella ja kaikki rakennukset ym. rakentuvat kolme kertaa nopeammin, ja resurssikentät tuottavat kolminkertaisesti resursseja. Ainoastaan joukot liikkuvat kaksinkertaisella nopeudella. Classic-servereillä pelataan Travianin vanhempaa 2.5-versiota, josta on poistettu mm. keitaat, ja sankarit. Classicia pelataan normaalilla nopeudella.
Alkuvuodesta 2010 järjestettiin yksittäinen kymmenkertaisella nopeudella toimiva testiserveri, jossa joukot kulkivat nelinkertaista nopeutta.
RESURSSIT
Travianissa on neljä erilaista resurssia; puu, savi, rauta ja vilja. Resurssit ovat Travianin raaka-aineita, joita tarvitaan käytännössä lähes kaiken kehittämiseen. Viljaa käytetään raaka-aineen lisäksi myös asukkaiden ja joukkojen ravinnoksi, joka vähennetään tuntituotannosta. Sen vuoksi viljaa vaaditaan tilin kehittämiseen muita resursseja huomattavasti enemmän. Jos kylän asukkaat ja joukot kuluttavat ravinnokseen enemmän viljaa, kuin minkä kylä tuottaa, viljan tuotanto kääntyy negatiiviseksi. Viljan loppuessa ja tuotannon ollessa negatiivinen, joukot alkavat kuolla nälkään. Yksittäisen joukon kuollessa nälkään viljasiiloon palautetaan joukon kouluttamiseen tarvittu määrä viljaa.
Resurssikentät juuri perustetussa kylässä
Resursseja saadaan resurssikentistä, joita jokaisessa kylässä on valmiiksi 18 kappaletta. Mitä korkeammalla tasolla resurssikentät ovat, sitä enemmän ne tuottavat kylään resursseja. Normaalisti resurssikentät voi laajentaa vain tasolle 10. Pelaajan pääkaupungissa resurssikenttiä voi kuitenkin laajentaa tasolle 20asti. Käytännön rajan asettaa korkeammille tasoille laajentamiseen vaadittava resurssimäärä, joka nousee resurssikentästä riippuen tasojen 18-19 jälkeen niin korkeaksi, ettei tarvittavaa resurssimäärä ole ilman artefaktia mahdollista varastoida, jotta laajentaminen olisi mahdollista. Classic-servereillä pääkaupungin resurssikenttien maksimitaso on 12.
Rakennukset
kETKÄ PELAA. Minä pelaan server 2:sella
SERVER
Traviania pelataan servereillä, joista jokainen on oma yksittäinen pelinsä, ja joista jokaisella on omat pelaajansa. Servereitä järjestetään normaalin pelinopeuden lisäksi myös kolminkertaisella ja viisinkertaisella pelinopeudella. Lisäksi järjestetään classic-servereitä, joissa pelataan Travianin aikaisempaa versiota. Serverit järjestetään maakohtaisesti, ja jokaisella maalla voi olla useita servereitä samaan aikaan käynnissä.
Valtaosa servereistä toimii normaalilla nopeudella. Kolminkertaisen pelinopeuden servereillä, eli speed3x-servereillä peli käy nimensä mukaisesti kolminkertaisella nopeudella ja kaikki rakennukset ym. rakentuvat kolme kertaa nopeammin, ja resurssikentät tuottavat kolminkertaisesti resursseja. Ainoastaan joukot liikkuvat kaksinkertaisella nopeudella. Classic-servereillä pelataan Travianin vanhempaa 2.5-versiota, josta on poistettu mm. keitaat, ja sankarit. Classicia pelataan normaalilla nopeudella.
Alkuvuodesta 2010 järjestettiin yksittäinen kymmenkertaisella nopeudella toimiva testiserveri, jossa joukot kulkivat nelinkertaista nopeutta.
RESURSSIT
Travianissa on neljä erilaista resurssia; puu, savi, rauta ja vilja. Resurssit ovat Travianin raaka-aineita, joita tarvitaan käytännössä lähes kaiken kehittämiseen. Viljaa käytetään raaka-aineen lisäksi myös asukkaiden ja joukkojen ravinnoksi, joka vähennetään tuntituotannosta. Sen vuoksi viljaa vaaditaan tilin kehittämiseen muita resursseja huomattavasti enemmän. Jos kylän asukkaat ja joukot kuluttavat ravinnokseen enemmän viljaa, kuin minkä kylä tuottaa, viljan tuotanto kääntyy negatiiviseksi. Viljan loppuessa ja tuotannon ollessa negatiivinen, joukot alkavat kuolla nälkään. Yksittäisen joukon kuollessa nälkään viljasiiloon palautetaan joukon kouluttamiseen tarvittu määrä viljaa.
Resurssikentät juuri perustetussa kylässä
Resursseja saadaan resurssikentistä, joita jokaisessa kylässä on valmiiksi 18 kappaletta. Mitä korkeammalla tasolla resurssikentät ovat, sitä enemmän ne tuottavat kylään resursseja. Normaalisti resurssikentät voi laajentaa vain tasolle 10. Pelaajan pääkaupungissa resurssikenttiä voi kuitenkin laajentaa tasolle 20asti. Käytännön rajan asettaa korkeammille tasoille laajentamiseen vaadittava resurssimäärä, joka nousee resurssikentästä riippuen tasojen 18-19 jälkeen niin korkeaksi, ettei tarvittavaa resurssimäärä ole ilman artefaktia mahdollista varastoida, jotta laajentaminen olisi mahdollista. Classic-servereillä pääkaupungin resurssikenttien maksimitaso on 12.
Rakennukset
kETKÄ PELAA. Minä pelaan server 2:sella