Sivu 208/233

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 31.03.2017 21:55
Kirjoittaja Neliveto
Valmeksi kirjoitti:Ja sitten et osta niitä satasen "lastuja" Tehonlisä on jtn. 10hp ja savuttaa siitäkin edestä. Nehän toimii siten, että se huijaa railpaineanturia ja täten antaa vähän enemmän polttoainetta, mutta kun mersun aivot on niin viksut ettei ahtopaine nouse yhtään niin tuloksena on vain savua.

Ainoa oikea tapa lisätä tehoa käyttöautoon on ohjelmointi ja silloin saa jo ihan oikeasti tehojakin irti. Osaava ohjelmoija tekee myös sellaisen ohjelman ettei laatikkokaan säry eli rajoittaa vääntöä alakierroksilla. Ja mersun tomaattihan kestää ottaa enemmän tehoa irti kuin saman moottorin manuaalilaatikko kestäisi.
Varmasti on asiassa perää, mutta kaveri tilas vastaavanlaisen E200 CDI ja tehot nousi selvästi, kulutus taasen tipahti hieman. Kai ne sitten on parempaa laatua kuin kiinanpoikien tuotokset. Loota ei missään nimessä helpolla pääse yli 2000kg nelivetoisessa autossa ja kerran sen on joku särkenyt jo vakiotehoilla, saattoi olla jakolaatikko joka antautui. Toki väärällä käytöllä saa vaikka rautakangen rikki.
Valtra655 kirjoitti:Kyllä tuo pitää aika hyvin paikkansa. Ihan laskemalla määritetty. Jonkun desin voi heittää mutta litramäärässä ollaan aivan oikeassa.
Ja muuten hyvä mutta kokonaan väärä auto minkä linkkasit.
Ezmon linkissä MK4 ja econetic malleihin ei kannata sekaantua. Omaa kokemusta farkku Mondeo 1.8TDCi manuaali keskikulutus 4,5-5,5; 2.0TDCi manuaali vääntöä enemmän ja hieman pienempi kulutus, 2.0TDCi automaatti/powershift 5,5-7,0l satasella. Kaikki lukemat enimmäkseen matka-ajopainotteisesta ajosta.

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 01.04.2017 02:26
Kirjoittaja Verkku
Mun mielestä ei se auton kulutus nii tärkee asia oo. Se on tärkeetä että tykkää omasta autostaa. Monet ajaa jenkkivehkeillä ympärivuoden eikä pidä 10-15l/100km ees pahana. Mun deekulla pääsee siihen 6l matkaajosja "pahimmillaan" on ollu jotai 13l/100km sekalaises ajos. Kaiken se vie minkä tankkiin pistää ja sillä sipuli.

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 01.04.2017 08:04
Kirjoittaja Valtra655
Riippuu niin siitä että mikä on pankkitilin saldo ja kuinka se kestää isoruokasta moottoria. Samanlailla kuin että moni auto/tai varuste olisi mukava mutta jos ei ole varaa siihen niin silloin täytyy etsiä halvempia/toisenalaisia vaihtoehtoja. Kaikki ei ole aina niin yksiselitteistä.

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 01.04.2017 10:12
Kirjoittaja sutki
En mää nyt tiedä onko noi nykydieselit laiskoja. Ainakin äidin w204 220cdi koneella kulkee iha sopivasti käyttöautoksi 170hv ja 400Nm turvin. Ainaki toi st200 mondeo mikä on kanssa niin sitä saa polkea ihan erilailla että kulkee samanlailla kuin toi perus dieseli mersu. Vähän jos ajaa eikä tartte mihkään alimittasiin ruutuihin pysäköidä niin joku uudempi jenkki pick up ois jo järjelläkin halpa pitää kevyt-kuorma-autona. Verot on vuoteen sen 80-90€ ja vakuutus päälle. Ja semmonenkin liikahtaa siihe malliin että moni jää sen pienen kisakireen bensa auton kanssa toiseksi :roll: . Ja noi kulutukset niin päästäänhän nykyään bensallakin pienellä matka-ajossa mutta kaupunki onkin ihan eri asia.

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 01.04.2017 11:20
Kirjoittaja Ezmo
sutki kirjoitti:En mää nyt tiedä onko noi nykydieselit laiskoja. Ainakin äidin w204 220cdi koneella kulkee iha sopivasti käyttöautoksi 170hv ja 400Nm turvin. Ainaki toi st200 mondeo mikä on kanssa niin sitä saa polkea ihan erilailla että kulkee samanlailla kuin toi perus dieseli mersu. Vähän jos ajaa eikä tartte mihkään alimittasiin ruutuihin pysäköidä niin joku uudempi jenkki pick up ois jo järjelläkin halpa pitää kevyt-kuorma-autona. Verot on vuoteen sen 80-90€ ja vakuutus päälle. Ja semmonenkin liikahtaa siihe malliin että moni jää sen pienen kisakireen bensa auton kanssa toiseksi :roll: . Ja noi kulutukset niin päästäänhän nykyään bensallakin pienellä matka-ajossa mutta kaupunki onkin ihan eri asia.
Joskus oon suunnitellu Ramia, niin kuin serkulla on, mutta on ne pikkusen liian kalliita. Äkkiä sen 20k saa sioittaa, jos haluaa jonkinlaisen.

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 01.04.2017 13:10
Kirjoittaja Tuppurainen
Kuva
Tuli sitten korjattua trailerin sähköviat, ja samalla vaihdoin perinteiseen 7-napaiseen pistokkeeseen, kun sillä uudemmalla versiolla ei tee mitään kun niin uutta kalustoa meillä ei olekaan :lol:
Piti vähä kokeilla, miten se Hiacen takana toimi. Laskin, että suurin sallittu kokonaismassa tuolla yhdistelmällä olisi sen 4250kg, kun Hiacen suurin salli kok.massa on 2850kg ja suurin jarrullinen vetomassa siinä on 1400kg Smoker
Aivan saatanan nauretavaa, että nelivetopakulla ei voi vetää edes 2000kg, kun etuvetoisella T4:llä saa vetää jarrullisenakin 1600kg :roll:
Kyllä sen BE:n voisi hankkia, jos tuolla yhdistelmällä jotain haluaisin vetää Smoker

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 01.04.2017 18:29
Kirjoittaja sutki
Mun mersussa on suurin sallittu jarrullinen vetomassa 1900kg.

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 01.04.2017 19:20
Kirjoittaja Ezmo
Hiluksiin on 1800kg merkattu jarrullisena, oma paino on alta 1400 kiloa.

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 02.04.2017 10:32
Kirjoittaja Maatila
Kuva
8-)

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 04.04.2017 16:41
Kirjoittaja Valtra655
Tosiaan jos joku väitti että Diesel on kallista niin eise kyllä ole. Eilen kahdellakin eri asemalla litra Dieseliä maksoi 1,164 euroa litra. ;) :lol:

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 04.04.2017 17:02
Kirjoittaja Ezmo
On se aika kallista, kun 20 sentin hintaero bensaan ja veroa joutuu 300-400 euroa maksamaan dieselistä enemmän, vaikkei ajais yhtään. Varsinkin Nesteen Pro diesel on aika ryöstöä, kun sillä on bensaan eroa n. 10 senttiä ja tavallista dieseliä ei taho automaateista saaha. Mukava aina mennä maksukassalle kaukaisimmalta mittarilta.

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 04.04.2017 18:22
Kirjoittaja Valtra655
Lasketaanpas paljonko maksaa ajaa kummallakin autolla esimerkiksi 10 tuhannen, 20 tuhannen ja 30 tuhannen vuotuisia ajomääriä

Otetaan Dieselin hinnaksi 1.30euroa ja Bensan 1.50 euroa. Polttoaine-vero on esimerkissä ylisuuri ja se on 500€.
Diesel auto kuluttaa 5 litraa/100km ja bensa 8l/100km

Diesel 1.30x5l=6.5€/100km
Bensa 1.50x8l=12€/100km

Tuhannella kilometrillä
Diesel maksaa 6.5€x10=65€
Bensa maksaa 12€x10=120€

10 tuhannella kilometrillä
Diesel maksaa 65€x10=650€
Bensa maksaa 120€x10=1200€

20 tuhannella kilometrillä
Diesel maksaa 65€x20=1300€
Bensa maksaa 120€x20=2400€

30 tuhannella kilometrillä
Diesel maksaa 65€x30=1950€
Bensa maksaa 120€x30=3600€

Ylläolevat laskelmat eivät välttämättä anna täysin 100% tulosta mutta se antaa hyvän osviitan.

10 tuhannella ero dieselin ja bensan välillä on muuttujista riippuen(kulutus,hinta,polttoaine-vero) aika tasaväkinen. Dieselin erotus polttoaine-vero pois otettuna on vain 50euroa. Ero on aika pieni ja ero menee helposti umpeen muuttujia muuttamalla.
20 tuhannella ero dieselin hyväksi on melkoinen. Tällä ajomäärällä Dieselin hyväksi jää 1100 euroa ilman polttoaine-veroa. Kun vero vähennetään pois niin erotus on noin 600 euroa.
30 tuhannella ero on 1650e ennen poltto-aine veroa. Kun vero otetaan pois erotus on jo 1150euroa. Näissä kilometri määrissä viimeistään erotus Dieselin hyväksi alkaa näkymään.
Johtopäätöksenä voimme siis vetää että 10-20 tuhannen kilometrin välillä kulkee raja missä Diesel on edullisempi ajaa. Mikäli tulee vähän kilometrejä niin silloin Bensiini on edullisempi. Edelleenkin sanon että laskelma on hyvin muuttuja riippuvainen sillä kulutuksia/hintoja nostamalla erot kasvavat/kaventuvat.

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 04.04.2017 19:13
Kirjoittaja Ezmo
Dieselin kulutusta sais nostaa, kun laskennallisesti se on noin 75-80 prosenttia bensan kulutuksesta. Ja siltikin se on paljon, aika paljon autoja jää alle 10 000km vuodessa. Tänään laskeskelin, että se mulla on Volvossa 10-13k luokkaa ja Hiluksi reilusti alle.

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 04.04.2017 19:59
Kirjoittaja Valtra655
Kuten sanoin niin tuo on vain mallilaskelma. Joku auto vie enemmän ja joku taas vähemmän. Tapauskohtaisia juttuja. Jokainen laskee sen itse ja ajaa millä haluaa ja paljonko.

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 04.04.2017 20:23
Kirjoittaja sutki
Eipä toi dieselin kulutus kaukaa ole kun ite ajoin tolla c mersulla 5-6l kulutuksilla ja nätillä ajolla pienemmällä. Ja tosiaan ei kaikkien pidä ostaa dieseliä sen takia että jollaki se kannattaa sama toiste päin. Itsellä tulee aika reippaasti kilsoja niin dieseli kannattaa. Tais olla eka vuos kun kortti oli niin 45tkm omaan autoon kerty :D . Nykyään kun ajaa tolla vanhanaikasella vapari dieselillä niin 8-8,5l vie satkulla mutta saman aikakauden samantehoinen bensa vie sen 10l

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 04.04.2017 20:52
Kirjoittaja Ezmo
Alta 7 litran oon Volvolla ajanu, mutta en enään muista tarkkaa määrää ja laskinko mittarin vai oikeitten kilsojen mukaan. Siskolla on satikka, jos siinä laskee kulutuksen mittariin kertyneen matkan mukaan pääsee helposti jonnekkin 4 litraan, mutta jos gepsillä mittaa matkan, pomppaa kulutuskin 6-7 litran tienoille. :D Kyllä sitä kilsoja kerty silloin kun kortin sai, muttei enään viitti muuta paljoa ajaa kuin pakolliset ajot.

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 05.04.2017 20:06
Kirjoittaja Maatila
Itellä tuli vuodessa mesuun vähän vajaa 40tkm. Pösöön tuli viimesenä vuonna vielä enemmän ja tuon mersun kans koitin vähentää ajeluita vaa eihän tuokaan oikeen onnistunut.. :lol: No jospa tänä vuonna tulis reippaasti alle 40tkm..

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 06.04.2017 13:12
Kirjoittaja Meikäläine
Nyt onki sit kaupat tehty w211 e320. :)
Maanantai hakee kotii se.

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 07.04.2017 15:58
Kirjoittaja Diesel Power
Kaikki autot vihdoin kotona. :D
Kuva

Punasen mukana tullu ruiskukone olikii oikein nelipisteruisku, jossa pitäis olla kiinni 5 lovinen loota.. :) Jossain vaiheessa ne istuttaa tohon projektipoloseen, niin luulis kulutuksen laskevan. Tehoja ei vissiin oo yhtää sen enempää, mut eiköhä siihenki lääkettä keksitä jossaki välissä. :D

Ja golffiin tuli taakse uusittua levyt ja palat, oli jo suht kuluneet entiset.. :D
Kuva

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 09.04.2017 08:14
Kirjoittaja Nevalle
Kesävanteet sai uuden värin pintaan .
Kuva

Teipit ja paperit pois.

Kuva

Harmaan maskin maalasin mustaksi samalla.

Kuva

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 11.04.2017 16:52
Kirjoittaja Nevalle
Kesät alla , vielä pitäis pestä ja vahata... Pic-upload vähä näköjää tökkii..

Kuva

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 11.04.2017 18:23
Kirjoittaja Haasa90
Onko maalia oikeen vai dippiä?

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 11.04.2017 19:39
Kirjoittaja Nevalle
Haasa90 kirjoitti:Onko maalia oikeen vai dippiä?
Kukaan nyt millää dipillä niitä suhrii , maalia tottakai .

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 12.04.2017 15:57
Kirjoittaja Aecel
Olikos täällä joku hioskellu ajovalojen laseja kirkkaammiksi. Ittellä on Volvossa muoviset ja menny aika sumeiksi pinnastaa jostain syystä. Vesihiontaa ja loppu jollain aineella ja laikalla, mutta mitä ainetta pitäis käyttää ja onko ees noissa muovisissa mitää hyötyä. Vai muuttuuko ne kohta uudellee sameiksi? Maatila tais olla Mersedekseensä jonku vastaavan operaation toteuttamatta.

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 12.04.2017 16:15
Kirjoittaja Pelaaja80
Aecel kirjoitti:Olikos täällä joku hioskellu ajovalojen laseja kirkkaammiksi. Ittellä on Volvossa muoviset ja menny aika sumeiksi pinnastaa jostain syystä. Vesihiontaa ja loppu jollain aineella ja laikalla, mutta mitä ainetta pitäis käyttää ja onko ees noissa muovisissa mitää hyötyä. Vai muuttuuko ne kohta uudellee sameiksi? Maatila tais olla Mersedekseensä jonku vastaavan operaation toteuttamatta.
Maatila on näköjään hionut.
Maatila kirjoitti:
Kuva
Mersun ajovalot hiottu. Ensin hioin 4 eri vahvusella vesihiomapaperilla sen jälkeen levitin philipsin ajovalojen hoitoaineiden jämät jonka jälkeen umpioiden kirkkaus vasta tuli esiin. Sen jälkeen vetäsin 3 kerrosta tavallista kestovahaa pintaan. Täytyy kyllä sanoa ,että onnistunut operaatio!