Sivu 203/233

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 25.03.2017 02:10
Kirjoittaja Verkku
Sä kyllä jaksat harrastaa noita poloja :D Tai volkkareita ylipäänsä :D
Noeisiinä ittelläki on yks 2.4 volkkarin kutone mutta korina on sen täs volvo.

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 25.03.2017 09:35
Kirjoittaja Ezmo
Verkku kirjoitti:Noeisiinä ittelläki on yks 2.4 volkkarin kutone mutta korina on sen täs volvo.
Oliko se nyt se moottori, josta piti lämpöjä tasailla? Jotenkin muistelin, että se oli vitonen, mutta on siitä aikaa, kun serkulla oli seitenneliskanttinen dieselinä.


Pitäs Hiluksin renkaat kyniä ja repiä nastat pois. Yhdessä renkaassa on yks nasta, joten katsatsuksesta ei niillä pääse läpi. Muutenkin tuo talvikuvio toimii vaan siinä paremmin, joten sama jättää kesäksi ne.

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 25.03.2017 10:12
Kirjoittaja Diesel Power
Verkku kirjoitti:Sä kyllä jaksat harrastaa noita poloja :D Tai volkkareita ylipäänsä :D
Hyviks ja luotettaviks todettu noi polot niin mikäs siinä. :D Eikä noi perus osatkaan maksa paljoo mitään nuihin. :D

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 25.03.2017 10:42
Kirjoittaja Verkku
Ezmo kirjoitti:
Verkku kirjoitti:Noeisiinä ittelläki on yks 2.4 volkkarin kutone mutta korina on sen täs volvo.
Oliko se nyt se moottori, josta piti lämpöjä tasailla? Jotenkin muistelin, että se oli vitonen, mutta on siitä aikaa, kun serkulla oli seitenneliskanttinen dieselinä.


Pitäs Hiluksin renkaat kyniä ja repiä nastat pois. Yhdessä renkaassa on yks nasta, joten katsatsuksesta ei niillä pääse läpi. Muutenkin tuo talvikuvio toimii vaan siinä paremmin, joten sama jättää kesäksi ne.

850 ja mk1 v70 on sitte toi 2.5tdi viismukine. Mutta d24 on kuusmukine. Lämpöjen kas saa olla tarkkana. Kylmänä ei saa polkee yhtää ja jälkikäyttö saatanan tärkee.

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 25.03.2017 13:07
Kirjoittaja Aecel
Parashan oli ku Talvi-heikissä SVK:n osastolta oli 500 tkm ajettu 740 D24t josta pyöritettii soundtsekkiä kajareista. Ai sitä kalkatuksen määrää. :D

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 25.03.2017 16:13
Kirjoittaja Ezmo
Verkku kirjoitti:850 ja mk1 v70 on sitte toi 2.5tdi viismukine. Mutta d24 on kuusmukine. Lämpöjen kas saa olla tarkkana. Kylmänä ei saa polkee yhtää ja jälkikäyttö saatanan tärkee.
Se oli kyllä niin turha auto kuin olla ja voi. Tekassa ymmärsi jähytyskäyttämisen, kun siinä normaalit käyntilämpö oli 90-100 astetta ja sammutuksen jälkeen 20 astetta korkiampi.

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 25.03.2017 16:38
Kirjoittaja sutki
Diesel Power kirjoitti:
Verkku kirjoitti:Sä kyllä jaksat harrastaa noita poloja :D Tai volkkareita ylipäänsä :D
Hyviks ja luotettaviks todettu noi polot niin mikäs siinä. :D Eikä noi perus osatkaan maksa paljoo mitään nuihin. :D
Yks kaveri on kyllä samanlainen polo intoilija. Ettei toi sun uusin olis sama mitä sekin oli kattonut osa mielessä kun puhu jostaki ruiskukoneisesta missä on 5v loota. Onha silläki jo yks varaosiksi ja toinen sitte käytössä. Tai ainoaksi syyksi sanoo että kun sai ilmaksi enolta niin sillä ajaa semmosella.

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 25.03.2017 18:38
Kirjoittaja Verkku
Aecel kirjoitti:Parashan oli ku Talvi-heikissä SVK:n osastolta oli 500 tkm ajettu 740 D24t josta pyöritettii soundtsekkiä kajareista. Ai sitä kalkatuksen määrää. :D
Ittellä on 600tkm ajettu eikä ikinä konetta avattu. Käy nätisti eikä syö öljyä, vähä huohottelee mut ei muuta. Turbo vähä päästää öljyä ahtoputkiin mutta ei pahasti. Mun mielestä jälkikäyttö varsinki turpokoneissa erittäin tärkee oli vehje mikä tahansa...Onkai se selvä ku on 6mukine kone nii kansi napsahtaa kieroon herkästi lämmöstä. Ja sama asia kylmänä polkeminen. Ylikierroksia nuo ei kestä. Kyllä mä sen tiedän että kansiremontti on tehtävä josai vaihees mut sitte tehdää jos tarttee.

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 25.03.2017 19:17
Kirjoittaja Ezmo
Eipä monikaan kutonen kauheasti jälkikäyttöä tarvi. Turbokoneillakin se on aika turhaa, jos ei turbo punasena paahda hetkeä ennen pysähdystä. Koneessakin lämmöt yleensä vaan nousee paikallaan käyttämisestä.

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 25.03.2017 22:05
Kirjoittaja Neliveto
Ehdottomasti kannattaa jälkikäyttää turbokonetta voitelun takia, oli kyseessä sitten auto tai työkone.

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 25.03.2017 22:28
Kirjoittaja Ezmo
Voiteluun oikeestaan vaikuttaa vaan se, ettei sammuta silloin kun turbo pyörii lujaa. Yleensä ajon lopussa tulee pihaan ajo tmv, jossa kierrokset laskee riittävän alas. Harva viittii paria minuuttia tyhjäkäynnillä käyttää konetta tai oikeestaan pitäs olla jotain päältä tonni kierroksia, että vesi ja öljy kierrää paremmin koneessa.

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 25.03.2017 22:45
Kirjoittaja McNoitti
Itehhän sammutan Ooppelin aina vauhista kierroksilta, mutta eihän siinä ole edes turboa.

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 25.03.2017 23:20
Kirjoittaja Diesel Power
sutki kirjoitti:Yks kaveri on kyllä samanlainen polo intoilija. Ettei toi sun uusin olis sama mitä sekin oli kattonut osa mielessä kun puhu jostaki ruiskukoneisesta missä on 5v loota. Onha silläki jo yks varaosiksi ja toinen sitte käytössä. Tai ainoaksi syyksi sanoo että kun sai ilmaksi enolta niin sillä ajaa semmosella.
En tiiä, ihe en ainakaa muualta ku facebookista tuota poloa löytäny, eikä vaihteistoista ollu siellä mitään mainintaa, selvis paikan päällä. :D Kerimäeltä siis tuo uusin. Ois jääny huomaamatta ellei ois meijä polo whatsapp ryhmässä yks siitä kuvaa laittanu. :D

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 26.03.2017 00:00
Kirjoittaja Neliveto
Puoli minuuttia tyhjäkäyntiä riittää auton moottorille vallan hyvin, toki jos haluaa niitä turboja varta vasten rikkoa niin sammuttaa suoraan ajon jälkeen.

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 26.03.2017 09:56
Kirjoittaja Ezmo
Eipä oo tullu ketään vastaan, joka jälkikäyttäs autoa serkun ja Volvon lisäksi. Jos ei nyt ole sattunut turboa vetämään punahehkuun ennen sitä, niin eipä sitä kukaan harrasta. Eikä sitä missään oo opetettu tärkeäksi, jos ei ole suoraan raskaasta ajosta pysäytetty. Autokoulussakin opettaja käski puoli kilsaa ajaa himmaillen, niin huoltoaseman pihalla saa suoraan sammuttaa, kun kone tasaa lämmöt ajon aikana. Eikä sille Volvon kutoselle riittänyt puoliminuuttia vaan suositus suoraan oli pari minuuttia, ennen ja jälkeen.

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 26.03.2017 11:25
Kirjoittaja Neliveto
Siitä voi kuunnella seuraukset, kun laskettelee pienillä kierroksilla pihaan ja sammuttaa saman tien. Ei sitä missään auton ohjekirjassa lue ja Saksassakin on se ajatusmalli, että auton elinkaari kestää 200tkm ja harvemmin turbo niillä kilsoilla hajoaa. Jokaiselle turbomoottorien kanssa pelaavalle pitäis olla perusjuttuja.


Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 26.03.2017 11:58
Kirjoittaja Matias
Ite en ainakaa yhtään ainutta turbo vehjettä sammuttais ajon jälkeen suoraan... Silkkaa tyhmyyttä... Sellasen turbot ei pidemmän päälle kestä.

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 26.03.2017 12:28
Kirjoittaja Ezmo
Henkilöautossa on niin pieni turbo, ettei se kauaa pyöri. 10sek oottelu kovan kaasun polkemisen jälkeen riittää ihan hyvin rauhoittamaan turbon pyörimisen. Eikä lämmöntasoittumisen kans oo mitään tekemistä tuollasella 10 sekunnin jälkikäytöllä vaan siinä kestää huomattavasti kauemmin. Kilsat, huonot öljyt, vesi ja kovat kierrokset tappaa turbon huomattavasti helpommin, eikä yhden turbovikaisen koneen perusteella voi sanoa mihin se on hajonnut oikeasti. Mulla on Volvossa vähän yli 400k, eikä sitä ainakaan viimmesen satasen aikana jälkikäytelly ja tuskin on aijemminkaan.

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 26.03.2017 13:12
Kirjoittaja Verkku
Monet vanhat asentajat on kehunu aikonaan ku raktoreista tuli ensimmäiset turpomallit ja isännät sammutteli niitä suoraa vauhdista niinku ennenki ni turpoja meni pienes ajas paljo. Voi ezmo ku omistaisit itsekkin d24en ja olisit vähemmän pessimistinen noita viisauksias kohtaa ni ymmärtäisit että miksi sitä pitää käytellä ennen ajoo ja sen jälkee. Oli moottori mikä tahansa ni sitä ei ikinä saa sammuttaa kierroksilta.

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 26.03.2017 13:18
Kirjoittaja mikebirdie
Ei siitä jälkikäytöstä ainakaan haittaa ole. Oli sitten mikä tahansa ahrettu turbo.

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 26.03.2017 13:22
Kirjoittaja Kasitonni
mikebirdie kirjoitti:Ei siitä jälkikäytöstä ainakaan haittaa ole. Oli sitten mikä tahansa ahrettu turbo.
Ahrettu Kaanian turpo jauhaa niin ei siinä kannata sammutella. Oli sitten kyseessä winneri tai 702S turpo.

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 26.03.2017 14:06
Kirjoittaja Ezmo
Verkku kirjoitti:Monet vanhat asentajat on kehunu aikonaan ku raktoreista tuli ensimmäiset turpomallit ja isännät sammutteli niitä suoraa vauhdista niinku ennenki ni turpoja meni pienes ajas paljo. Voi ezmo ku omistaisit itsekkin d24en ja olisit vähemmän pessimistinen noita viisauksias kohtaa ni ymmärtäisit että miksi sitä pitää käytellä ennen ajoo ja sen jälkee. Oli moottori mikä tahansa ni sitä ei ikinä saa sammuttaa kierroksilta.
En hommaa d24 koskaan. Kiva kun joku vika tulee ja auto sammuu, niin saa kannenkin remontoida samaan korjaukseen. Missä olen sanonut että moottorin saa sammuttaa kierroksilta? Toki saahan sitä jättää vaikka sammuttamatta ja antaa jauhaa yötäpäivää.

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 26.03.2017 14:36
Kirjoittaja elppi
Tuli juuri istuttua vajaat 100km 00-vuoden lievästi tuunatun Aa-nelkun pelkääjänpaikalla. Ja saatana, että oli hyvä olla. Auto kiihty multilla aivan vitusti verrattuna meijän D5. Suurimmaks osaks matkasta ajettiin liejussa hiekkatiällä. Ei kuulunu mitään sivuääniä, vaikka oli tiessä 10-15cm syviä monttuja. Meijän Volvolla samalla tiellä ajetaan kävelyvauhtia, kun muuten hajoo paikat. Kuuluu meinaan semmosta pauketta ja kolinaa tuolta lokareista, mutta sehän on niitten tyyppivika. Ja tässä näemme uuden ja vanhan auto laatueron, tässä ei ollut edes ruostepilkkuakaan näkyvillä (ei siis edes lokareissa), toisin kuin vm 2011 samaisessa autossa on kaaret alle 70 tkm ajettuna aivan entisenä. (Joo tiiän kyl, että on tyyppivika). Taidanpa ostaa 5v päästä Audin ensiautoks..

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 26.03.2017 15:20
Kirjoittaja Ruzi
Verkku kirjoitti:
Ezmo kirjoitti:
Verkku kirjoitti:Noeisiinä ittelläki on yks 2.4 volkkarin kutone mutta korina on sen täs volvo.
Oliko se nyt se moottori, josta piti lämpöjä tasailla? Jotenkin muistelin, että se oli vitonen, mutta on siitä aikaa, kun serkulla oli seitenneliskanttinen dieselinä.


Pitäs Hiluksin renkaat kyniä ja repiä nastat pois. Yhdessä renkaassa on yks nasta, joten katsatsuksesta ei niillä pääse läpi. Muutenkin tuo talvikuvio toimii vaan siinä paremmin, joten sama jättää kesäksi ne.

850 ja mk1 v70 on sitte toi 2.5tdi viismukine. Mutta d24 on kuusmukine. Lämpöjen kas saa olla tarkkana. Kylmänä ei saa polkee yhtää ja jälkikäyttö saatanan tärkee.
Ai D24 ja saa vahtia lämpöjä? :D Siis deeku ei keitä vaikkei oisi ees viskoa tai flektiä ja auto kävisi kesällä paikallaan. Sillo nousee lämmöt jos eioo nestettä. :D

Re: Autot. Keskustelua yms.

Lähetetty: 26.03.2017 15:51
Kirjoittaja Verkku
Sitä lähinnä tarkotin että jos pääsee lämmöt tappiin nii herkästi kansi valmis. Toisinku meikäläisellä 240 b200k keitti varmaa 10 kertaa mutta lisää nestettä koneesee ja taas mentii. Kansi pysy ehjänä eikä pahvikaa ollu menny miksikää. :D joo on kyllä tullu huomattua vaikka kuinka polkis deekua ni ei mittari värähdäkkää normaalista ylöspäi. :D